Raskauden yritys ja alkoholi yms.
Taannoin täällä oli viestiketju listeriasta jossa eräs kirjoittaja ihmetteli, kuinka tynnyrissä kasvanut ihminen on, jos ei tiedä että raskaana ollessa ei saa syödä vakuumipakattua graavikalaa. Aloittaja oli siis ihan alkuraskaudesta sitä syönyt, en ole varma oliko hän edes tiennyt tuolloin olevansa raskaana.
Itse kirjoitin tuolloin, että ainakaan minä en esikoistani yrittäessä ollut hirveästi perehtynyt raskauteen. Tiesin että alkoholia ja tupakkaa ei saa käyttää ja että lääkkeistä pitää kysyä, mutta vasta ensimmäisellä neuvolakäynnillä sain kuulla esimerkiksi noista ruokalistoista. Lapsi oli silti suunniteltu ja toivottu ja esimerkiksi parisuhteen ja taloudellisen tilanteen kannalta asioita oli mietitty. Ei minulle vaan tullut mieleenkään siinä vaiheessa kun vasta ehkäisyn jätimme pois alkaa lukea vauva-aiheisia nettisivuja tai lehtiä. Kasvatuksesta tiesin jonkin verran koulutukseni kautta. Lähipiirissäni ei ollut ollut montaakaan raskaana olevaa.
No, tällä aasin sillalla pääsemme varsinaiseen aiheeseen eli nyt meillä on suunnitelmissa toinen lapsi ja (tälläkin kertaa) ehkäisy on jätetty pois tietoisesti, mutta siihen se sitten jääkin.. tarkoitan tällä sitä, että en juuri seuraa ovulaatioaikoja emmekä ajoita yhdyntöjä erityisemmin. Lapsi on todella tervetullut ja toivottu, mutta en halua koko ajan ajatella, olenkohan nyt raskaana vai en, lapsi tulee kun on tullakseen. En tarkoita tällä myöskään mitään 'jumalan lahjaa' tms., en vaan osaa ja halua että elämä alkaa pyöriä vain raskauden odottamisen ympärillä. Tottakai tilanne on sitten toinen kun raskaus todella on alkanut.
Mutta miten siis nyt 'ei ehkäisyä -aikana' pitäisi suhtautua alkoholiin, tupakkaan, kiellettyihin ruoka-aineisiin jne.? Esikoista odottaessa minulle ei tosiaan tullut edes mieleen, että jo silloin kun ehkäisyn jättää pois, näitä pitäisi välttää, mutta nyt en oikein osaa päättää mikä suhtautumiseni on. Harvojahan nuo tilaisuudet nykyisin on, siis tupakkaa poltan vai silloin kun olen juhlimassa, mutta nyt kun pikkujouluaika on tulossa, niin sattuu useampi juhla tulevan parin kuukauden ajalle. Ja tietysti tuo ruokapuoli on sitten jokapäiväisempi asia.
Kommentit (12)
En mä nyt ollenkaan ymmärrä, miksi elämää (elämäntapoja) pitäisi muuttaa ennen kuin se plussa on plakkarissa. Jos nyt on tiedossa erityisen kosteat juhlat ja menkat on jo myöhässä (kai sitä kiertoa nyt sen verran seuraa, vaikka ei "yrittäisikään" tietoisesti raskaaksi) niin testin voinee tehdä ennen juhlia. Ja toimia sitten sen mukaisesti.
Sama koskee minusta kaikkia ruokia jne.
Simppeliä, eikös?
että joku muukin ottaa vauvan yrityksen rennosti. Itsekin sitä tässä yritän ottaa rennosti mutta mieli vaan on malttamaton. Kahdesta aiemmasta olen ennen plussaa elänyt aivan normaalia elämää. Poltin tupakkaa ja join silloin tällöin alkoholia. Ruokia en vältellyt eli ihan normaalisti elin. Toki lopetin tupakoinnin ja alkoholin heti kun plussa testiin tuli. Ja raskausaikana sitten katsoin mitä söin eli maksalaatikot yms pois. Tosin inhoan maksaa joten ei tuottanut sekään ongelmia. samoin nyt kun on kolmannen yritys menossa, poltan tupakkaa, juon silloin tällöin alkoholia ja syön normaalisti. ja kun se plussa sieltä joskus tulee niin loppuu myös nämä paheet.
Aikanaan 12 vuotta sitten kun sain ensimmäisen lapseni oli kiellettyjen ruokien listalla tasan ja vain maksa. Tietenkin siis myös alkoholi ja huumeet, ym. itsestään selvät. Mutta ruoka-aineista siis maksaa piti välttää. Nyt kun sain 5 kk sitten kolmanne lapseni oli vältettävien ruoka-aineiden lista aivan järkyttävän pitkä! Mikähän tässä näiden vuosien aikana on muuttunut niin paljon...mietin itsekseni...mutta siis jätin ko. ruoka-aineet syömättä.
Tämä nyt vaan tuli mieleeni tästä viestiketjusta. Siis: minkä ihmeen takia normaalit ruoka-aineet pitäisi jättää pois ennen kun on edes tullut raskaaksi?!?!
Kun huomasin odottavani toista lastani, jonka teimme periaatteella tulee kun on tullakseen, olin ennen kuin huomasin olevani raskaana viettänyt erittäin kosteat polttarini ja hieman kosteat hääni. Pelonsekaisin tuntein ensimmäisellä neuvolakäynnillä tunnustin juopotteluni ja neuvolantäti rauhoitteli, niin kauan kun et edes tiedä olevasi raskaana, noilla asioilla ei ole mitään merkitystä. Alkio on niin pieni, ettei millääni mitä suustasi alas pistät ole merkitystä kehityksen ja kasvun kannalta.
Järki siis käteen näissäkin asioissa.
Että olisin ihan kauhistus olla muutama vuosi raittiina?
Viinin tai siiderin silloin tällöin ruoka- tai seurustelujuomana ymmärrän, mutta että tupakka?
Eipä ole tarvinnut miettiä, kun ei ole koskaan polttanutkaan.
jätettäisiin pois jo raskautta yritettäessä. Tärkeää on tietenkin, että plussatestin jälkeen ei oteta enää tippaakaan. Onhan se riski tietenkin olemassa, että ei huomaa raskautta ihan heti ja tuolloin ehtii nauttia vaarallisia aineita.
että raskauden aikana kiellettyjä ruoka-aineita kannattaa / tarvitsee jättää pois vielä silloin, kun raskautta suunnittelee tai odottelee sitä, että onkohan raskaana. Kuitenkin melko nopeasti varmasti teet testin, jos kuukautiset jää pois ja sitten voit lopettaa ne ruokalajit jotka on kiellettyjen listalla. Itse ainakin näin tekisin :)
välttänyt ruoka-aineita, joita ei suositella raskaana oleville, vaan syönyt niitä ihan normaalisti plussaan asti. Alkoholiakin olen käyttänyt siihen asti, kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa, samaten polttanut tupakkaa, jos olen viihteellä sattunut olemaan (käyn 2-3 kertaa vuodessa viihteellä ja silloin poltan tupakan tai pari). Alkoholia nautin yleensä 1-3 annosta kerran, pari kuussa, viihteellä ollessa sitten vähän enemmän.
Mulla ei ole yksikään raskaus alkanut nopeasti, esim. esikoista yrittäessä olisi pitänyt olla vuosi ilman "kiellettyjä" juttuja ennen kuin tärppäsi, jos olisin noita raskausajan ohjeita noudattanut jo yrittäessä.
Muuten tässä ois itselläkin ollut jo 4 raitista, homejuustotonta jne. vuotta takana, no thanks! :D
välttänyt ruoka-aineita, joita ei suositella raskaana oleville, vaan syönyt niitä ihan normaalisti plussaan asti. Alkoholiakin olen käyttänyt siihen asti, kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa, samaten polttanut tupakkaa, jos olen viihteellä sattunut olemaan (käyn 2-3 kertaa vuodessa viihteellä ja silloin poltan tupakan tai pari). Alkoholia nautin yleensä 1-3 annosta kerran, pari kuussa, viihteellä ollessa sitten vähän enemmän. Mulla ei ole yksikään raskaus alkanut nopeasti, esim. esikoista yrittäessä olisi pitänyt olla vuosi ilman "kiellettyjä" juttuja ennen kuin tärppäsi, jos olisin noita raskausajan ohjeita noudattanut jo yrittäessä.
Näin minäkin olen ajatellut, ihmetytti vaan tuossa listeriaketjussa jokunen viikko sitten kun joku kirjoitti että näissä asioissa aina pitää olla 'askeleen edellä'.
"raskaaksi tuleminen" on yksi projekti muiden joukossa.
Ensin projektina on täydelliset (meidän näköiset ja persoonallisen tyylikkäät ilman kliseitä) häät joissa vuoden verran vatvotaan teemavärejä ja häämarsseja.
"Raskautuminen" on luonnollisesti seuraava projekti - häälehden vaihtuvat vauva-lehtiin, Anna Wahlgrenin kirjaan ja netistä etsittyihin "älä tee näin" listoihin. Ovulaatiotikut ja lämpöjen ja limojen tarkkailu on ihan normaalia elämää
(ja nyt en tarkoita vuosikausia lasta yrittäneitä pareja, vaan muistan hyvin kuinka luin jostain Verkkoklinikalta näitä juttuja joissa kesäkuun morsiamet olivat aivan hysteerisenä tarkkailemassa limoja ja kohdunnipukoita syyskuun alussa kun "täti" oli kyläillyt jo pari kertaa sitten hääyön)
Sitten projektiksi tuleekin esim. "tämän talven toppa" tai jotain yhtä maailmoja syleilevää. Blogissa ruoditaan talvikamppeiden riittävyyttä elokuun alussa ja mietitään että riittääkö 3 toppapukua ja pari "hienostelutakkia" "meidän hoikalle poitsulle" vai pitäiskö tilata vielä yksi MOLO. Lapsi puetaan eri yhdistelmiin pyörähtelemään olohuoneen matolla ja äiskä kuvaa.
Joka asiassa on erilaisia ääripäitä, edellämainitut nyt tietenkin kärjistyksiä.
Itse olen elänyt plussatesteihin asti aivan normaalia elämää ja senkin jälkeen ilman alkoholia ja pahimpia "riskiruokia", vaikka nyt vakuumipakattu kala, jossa taas tänä syksynä on esiintynyt listeriaa.
En ole vältettyt yritysaikana mitään ruokalajeja enkä alkoholia, jota muutenkin tulee aika vähän käytettyä. Se vähä alkoholi jää sitten plussatestin jälkeen kokonaan pois. Muutenkaan en ole raskasaikanakaan ollut kamalan hysteerinen ruokien kanssa. Ainoastaan vakuumipakattu kala on sellainen mihin en koske, mutta siitäkään en suurta numeroa tee jos joku sellaista tarjoaa. Siis tiedättehän varmasti näitä "mä en voi syödä tota kun mä olen raskaana" ja "eikai tässä ole tuorejuustoa käytetty tippaakaan, enhän mä tätä nyt voi aikanaan syödä"