Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotiaan pojan huone, puuttuako vai ei?

Vierailija
24.10.2010 |

13 v esimurrosikäisellä pojalla on omassa huoneessa ihan kamala siivo. Kaikki tavarat, likapyykit, puhtaat vaatteet, koulukirjat, karkkipaperit jne sikin sokin pöydillä ja laittioilla. Siivoaa vasta kauhean huutamisen jälkeen. Ei anna äidinkään siivota. Miten muut olette toimineet, onko järkevintä vain sulkea ovi ja odottaa, että siistiytyyy iän myötä luonnostaan?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kyllä joskus jopa siivoaa. Annan olla, sillä olin itse samanlainen. Opin kyllä pitämään oman huushollini siistinä kun muutin pois kotoa 19-vuotiaana.

Vierailija
22/26 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni oma huone ei ole mikään itsestäänselvyys, meillä sen saaminen ja pitäminen edellyttää sitä, että se myös pidetään siistinä.

Saako teidän lapset olla peseytymättä ja likaisissa vaatteissakin? Mikä ero sillä on, että ei saa sotkea muualla, mutta oma huone saa olla tunkio?

Ja miten ihmeessä ihmiset eivät tunnu tajuavan, että on aika paljon muitakin vaihtoehtoja kuin nalkutus, jäkätys jne. Meillä on alusta asti olleet kaikki lapset mukana kotitöissä, ja on ollut koko perheen yhteinen siivouspäivä. Kun on siivottu urakalla, on aina tehty jotain kivaa yhdessä, ja esim. tilattu pitsat tai jotain. Meillä on ihan itsestäänselvää ollut aina, että kaikki osallistuvat ja pitävät oman elinympäristönsä järkevässä siivossa.

T: kolmen pojan äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni oma huone ei ole mikään itsestäänselvyys, meillä sen saaminen ja pitäminen edellyttää sitä, että se myös pidetään siistinä.

Saako teidän lapset olla peseytymättä ja likaisissa vaatteissakin? Mikä ero sillä on, että ei saa sotkea muualla, mutta oma huone saa olla tunkio?

Ja miten ihmeessä ihmiset eivät tunnu tajuavan, että on aika paljon muitakin vaihtoehtoja kuin nalkutus, jäkätys jne. Meillä on alusta asti olleet kaikki lapset mukana kotitöissä, ja on ollut koko perheen yhteinen siivouspäivä. Kun on siivottu urakalla, on aina tehty jotain kivaa yhdessä, ja esim. tilattu pitsat tai jotain. Meillä on ihan itsestäänselvää ollut aina, että kaikki osallistuvat ja pitävät oman elinympäristönsä järkevässä siivossa.

T: kolmen pojan äiti.

Multa ei edellytetty koskaan siisteyttä, ja sen opetteleminen aikuisena omassa kämpässä oli aika ylivoimaista. Mulla esim. kaveri joskus keräsi sohvan takaa ja alta jätesäkillisen roskia... En halua lapsilleni moista ehdoin tahdoin, joten yritän opettaa järkevän siisteyskäsityksen. Ei meilläkään mitenkään puunattua ole.

Vierailija
24/26 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni oma huone ei ole mikään itsestäänselvyys, meillä sen saaminen ja pitäminen edellyttää sitä, että se myös pidetään siistinä. Saako teidän lapset olla peseytymättä ja likaisissa vaatteissakin? Mikä ero sillä on, että ei saa sotkea muualla, mutta oma huone saa olla tunkio? Ja miten ihmeessä ihmiset eivät tunnu tajuavan, että on aika paljon muitakin vaihtoehtoja kuin nalkutus, jäkätys jne. Meillä on alusta asti olleet kaikki lapset mukana kotitöissä, ja on ollut koko perheen yhteinen siivouspäivä. Kun on siivottu urakalla, on aina tehty jotain kivaa yhdessä, ja esim. tilattu pitsat tai jotain. Meillä on ihan itsestäänselvää ollut aina, että kaikki osallistuvat ja pitävät oman elinympäristönsä järkevässä siivossa. T: kolmen pojan äiti.

Multa ei edellytetty koskaan siisteyttä, ja sen opetteleminen aikuisena omassa kämpässä oli aika ylivoimaista. Mulla esim. kaveri joskus keräsi sohvan takaa ja alta jätesäkillisen roskia... En halua lapsilleni moista ehdoin tahdoin, joten yritän opettaa järkevän siisteyskäsityksen. Ei meilläkään mitenkään puunattua ole.

Olen samaa mieltä. Kyllä omaa huonetta pitää pitää siistinä. Ja mielestäni vertaus yleiseen muuhun siisteyteen on ihan paikallaan. Tosin nalkuttaminen on syvältä, sitä teen itsekin jo selkeästi nuorempien lasten kanssa. Mutta toisaalta, en halua itse päätyä lasten orjaksi ja siivoojaksi - enkä myöskään halua että omistamassani asunnossa on törkyistä ja sotkuista.

Vierailija
25/26 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on muuten suhteellisen siisti, ei jätä yhteisiin tiloihin tavaroitaan lojumaan jne. Osallistuu mukisematta yhteiseen siivoukseen eli siinä mielessä en ota toivottoman tulevan anopin roolia itselleni. Ongelma on nimen omaan siinä omassa huoneessa. Tuntuu että on verrattavissa miehen autotallikaaokseen. Pitääkö niillä olla jokin oma tila jota saa rauhassa sotkea. Huoneessa ei sentään haise :-)

Vierailija
26/26 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kuka teillä oikein päättää kotona?

Meillä se on minä ja minun pillini mukaan tanssitaan niin kauan kuin kotona asutaan. Ei se sen vaikeampaa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan