Muuttaisitko Seinäjoelle?
Miehelle tarjolla sieltä hyvin palkattu työ joka myös vastaa enemmän hänen koulutustaan kuin nykyinen duuni. Mulla ittellä ei ole tällä hetkellä työtä, kun olen äitiyslomalla ja viimeinen pätkäduuni loppui viitisen kuukautta ennen äitiysloman alkua.
Jos myytäs tää kolmio joka meillä nyt on Helsingissä, saatas sillä rahalla uusi 6 h omakotitalo Seinäjoelta. Mut onko siellä työpaikkoja korkeasti koulutetuille naisihmisille ollenkaan? Olen koulutukseltani VTM
Onko ketään, joka tietäisi?
Kommentit (76)
tykkään mennä lasten kanssa ja muutenkin, ja minulle täältä on menoa löytynyt ihan riittämiin. Ihan yhtälailla minusta tamperekin tuntuu hetkittäin melko kuolleelta ja hiljaiselta, eli ei kumpikaan näistä mikään NYC ole. Maalla asumiseen en kuitenkaan Seinäjokea rinnastaisi, nuo n.10 000 asukkaan "kaupungit" kylläkin.
Mutta makuasioista on turha riidellä, ja itsekukin määrittää se, mikä kaupungista kunkin kohdalla tekee kaupunkimaisen. Minulle se on esim. sitä että voi lähteä "kaupungille kävelemään", eli juuri sitä että on kahviloita, ostoskeskuksia, ruokapaikkoja, ihmisiä, tapahtumia jne. sekä myös riittävästi viihdetarjontaa, kulttuuria ja urheilutapahtumia, eli kaupungissa on liigatason joukkueita. Samoin teatteri pitää olla ja elokuvissa pyöriä samat uutuusleffat kuin muuallakin.
t. 50
Muutettiin kesällä Tampereen seudulta Seinäjoelle ja tyytyväisiä on tähän asti oltu. En elä trendivaatteista tai lattekahvilätinästä enkä kaipaa seitsemää eri teatteria tai kuukausittaista oopperavisiittiä. Lapsiperheen arki nyt muutenkin kuluu akselilla työ-päivähoito-kauppa-koti-harrastukset (ne mitä ehtii).
Kaikki on lähellä. Oma työmatka 2km. Mies tekee työtä osittain etänä, käy pari kertaa viikossa Tampereella junalla, junamatkaan menee tunti. Auton saa kaupungilla aina parkkiin. Lapset sai hoitopaikan mieleisestä päiväkodista alle kilsan päästä, kouluun kilsa. Uimahalli, jäähalli, kirjasto, teatteri, hyvät lenkkimaastot ihan lähellä. Vierestä löytyy myös pieni laskettelurinne, jossa voi treenata mm. syöksylaskua talvella ja kesällä alamäkipyöräilyä. Lähellä on myös hyppymäki tuleville mattinykäsille, amerikkalaisen jalkapallon harjoituskenttä ym. ym. Eli kaikenlaista harrastettavaa kyllä löytyy, wushusta taitoluisteluun ja keramiikasta japanin kieleen, myös korkeampaa kulttuuria eli hyvätasoinen ammattiteatteri, paljon erilaisia musiikkitapahtumia, museoita, Sibelius-Akatemian alayksikkö ym. ym. Tekemistä kyllä on, kunhan olisi aikaa...
Ostosmahdollisuuksia on ne samat ketjut kuin joka ostoskeskuksessa Tampereella tai Hesassakin. Jotain designpuoteja ei varmaan hirveesti löydy mutta ei ole toistaiseksi ollut tarvettakaan, niitä voi sit tilata vaikka netistä... Pieniä valkoisia maalaisromanttisia sisustuspuoteja löytyy kuten joka paikasta muualtakin. Huonekaluliikkeitä on pilvin pimein.
Ihmiset aika puheliaita ja rempseitä, helppo päästä juttuun (kun vertaa vaikkapa Tampereen lähiseutujen asukkaisiin...). Etenkin nuoremmassa väessä paljon muualta muuttaneita eikä enää mitään selvää nurkkakuntaisuutta ole nähtävissä, vanhemmassa väessä on selvästi enemmän rajoittuneisuutta ja suvaitsemattomuutta. Homosivarilla ei varmaan ole helppoa ainakaan lähipikkukunnissa...
Hesaan verrattuna asuntojen hintataso varmaan paljon halvempi, sen sijaan esim. Tampereen ympäristökunnat ihan samaa hintatasoa eli paikkakunnan kokoon ja sijaintiin nähden musta hinta taso aika korkea. Hyväkuntoisista, uudehkoista omakotitaloista on kyllä koko ajan kova kysyntä, mikä tietysti hintaa nostaa. Me ostettiin alle kymmenen vuotta vanha, iso hyväkuntoinen omakotitalo arvostetulla alueella, 6h + muut tilat 210m2, oma reilut 1000 m2 tontti, hintaa tuollaiset 330 000. Eli menee tuonne Lempäälän- Kangasalan tasolle (vertaan nyt siksi sinne, koska Tampereen seudulta muuttaneena tiedän sen alueen hintatason).
Olen asunut nuorena aikuisena Seinäjoella, mutta Helsinki, Pariisi, Tukholmassa on mm. tullut asuttua.
Seinäjoen kaupunki ei välttämättä ole Suomen kaunein, mutta se on hyvä paikka asua :) Sinun ja miehesi elintason pitäisi olla Seinäjoella paljon parempi Helsinkiin verrattuna. Suosittelisin ostamaan vaikka omakotitalon jostain kivasta seinäjoen viereisestä maaseutukylästä.
Saatat löytää ainakin jotain omaa alaasi sivuavaa työtä jos soittelet paikallisiin yrityksiin.
Omat sukulaiseni asuvat Seinäjoen lähistöllä. Yksi miessukulaisistani matkustaa työnsä puolesta ulkomaille oikeastaan joka kuukausi. Seinäjoelta voi Vaasan kautta lentää tarvittaessa Helsinkiin jos on oikein kiire. Junakin on ihan OK menopeli.
Seinäjokelaiset ja pohjanmaalaiset ovat keskimäärin mukavaa porukkaa. Turhaa pelottelevat sinua vanhanaikaisuudella, suvaitsemattomuudella tms.
Se helsinkikin on - ei ole paljoa eroa Seinäjokeen.
Nautin rauhasta, luonnosta, metsästä, hyötypuutarhasta ja puutarhanhoidosta.
Käy Seinäjoella, niin tiedät onko se paikka teitä varten.
Umpikierona savolaisena muutin Seinäjoelle ja tykkäsin kyllä kovasti! Nyt jatko-opintojen takia asun muualla, mutta voisin palata töiden perässä.
Kaupunki ei arkkitehtuuriltaan tosiaan oo mikään kovin jännittävä, mutta paljon siellä on tapahtumia. Uimahalli on muutama vuosi sitten rempattu, Rytmikorjaamolla tapahtuu paljon (myös lapsiperheille) ja matkat on yleensä lyhyet. Junayhteydetkin toimii, asuntoja löytyy, samoin luontoa ja lenkkimaastoja. Teatteri mainittiinkin jo.
Ainakaan miun tapaamat ihmiset ei olleet yhtään suvaitsemattomia, vaan mukavia, rentoja tyyppejä. Töitäkin kuvittelisin löytyvän.
Olen itse suunnilleen samankokoisesta pikkukaupungista kotoisin ja yllätyin, miten paljon tekemistä ja menemistä Seinäjoella oli. Kepulaismaiseman keskeen on nyt saatu mm. luomukauppa, muutkin shoppailumahdollisuudet on hyvät.
Yllätyin todella näin kielteisistä mielipiteistä.
miehen urakehityksen takia ja täytettä cv:hen, jos on tarpeen, mutta uskon että saatte tarpeeksenne siinä ajassa. Itse en viihtynyt, kun olin siellä vuoden töissä. vieressä sijaitseva Vaasa oli jotenkin raikkaampi, ehkä runsaan opiskelijapopulaation takia. Koin S-joen TODELLA sisäänpäinlämpiäväksi, ja koska oma elämänkatsomukseni on varsin liberaali, olin ihan järkyttynyt kohtaamastani konservatiivisuudesta lähes kaiken mahdollisen suhteen - ulkomaalaiset, kirkko, valtio ja isänmaa, jopa koulutus (mitä sitä koulutuksella, kun ei jollain joutavalla maisterinpaperilla lompakkoa kasvateta). Keskusteluissa käytettiin ihan pokkana neekeri-sanaa, ja meinasi mennä kahvit kurkkuun, kun on tottunut hiukan eri menoon.
Olen viihtynyt oikein hyvin. Mulla ei ole mitään valittamista, en ole kokenut sisäänpäinlämpiävyyttä, en voimakasta konservatiivisuutta enkä muutakaan kamalaa mitä tässä ketjussa on kerrottu. Mulla on ollut täällä hyvä asua, enkä aio muuttaa pois.
Shoppailu ei tietysti ole samanlaista kuin vaikka Helsingissä, mutta on tuota vaatetta ja muuta roinaa löytynyt ihan tarpeeksi. Hulluilla päivillä ja nyt myös Ikealla kipaisen Tampereella, ei mene kauan siihen reissuun.
Mieheni on kirkkoon kuulumaton sivari ja se oli jotain ihan käsittämätöntä... Samoin kuin se, että meidän ystäväpiiriin kuuluu ulkomaalaisia ja homoja/lesboja ja muuta epäilyttävää yliopistoväkeä ;)
T. allaolevan kirjoittanut
miehen urakehityksen takia ja täytettä cv:hen, jos on tarpeen, mutta uskon että saatte tarpeeksenne siinä ajassa. Itse en viihtynyt, kun olin siellä vuoden töissä. vieressä sijaitseva Vaasa oli jotenkin raikkaampi, ehkä runsaan opiskelijapopulaation takia. Koin S-joen TODELLA sisäänpäinlämpiäväksi, ja koska oma elämänkatsomukseni on varsin liberaali, olin ihan järkyttynyt kohtaamastani konservatiivisuudesta lähes kaiken mahdollisen suhteen - ulkomaalaiset, kirkko, valtio ja isänmaa, jopa koulutus (mitä sitä koulutuksella, kun ei jollain joutavalla maisterinpaperilla lompakkoa kasvateta). Keskusteluissa käytettiin ihan pokkana neekeri-sanaa, ja meinasi mennä kahvit kurkkuun, kun on tottunut hiukan eri menoon.
Jos sinä / puolisosi / ystäväsi / sukulaisesi eivät ole
a) ulkomaalaisia
b) sivareita ja totaalikieltäytyjiä
c) homoja / lesboja / bi- tai transihmisiä
d) mitään hampunpolttelijahippejä
e) jotain trendipellejä (paitsi jos trendeillä tarkoitetaan niitä hiusten monivärjäyksiä)
f) tutkijoita tai muita höpöhommia tekeviä
g) millään muulla tavalla massasta poikkeavia, epäisänmaallisia tai muuten epäilyttäviä (kaikki lasketaan epäilyttäväksi)
niin voitte viihtyä Seinäjoella. Muuten saattaa alkaa ahdistaa.
Seinäjoki on yksi Suomen voimakkaimmin kasvavia kaupunkikeskuksia ja siellä on eniten muuttovoittoa Suomen kaupungeista. Seinäjoki on ajanut jo aikaa sitten rannikolla maatuvan Vaasan ohi maakuntakeskuksena ja siellä paljon teollisuutta ja palvelualan työpaikkoja sekä mm. Tampereen Yliopisto toimii Seinäjoella. Akateemisten alojen työpaikkoja kaupungissa on runsaasti niin miehille kuin naisille. Lisäksi omakotitalotontit ovat todella suuria, on kokoo ja näköö, ei tarvitse asua millään nenäliinankokoisella pläntillä.
Vai että oikeen Tampereen Yliopisto... no joo Vaasasta löytyy VAASAN yliopisto, Hanken, Åbo Akademi jne. no onhan S:joella tangomarkkinat HAH
Olen kotoisin Seinäjoelta ja tunnen monia lapsiperheitä, jotka ovat muuttaneet täältä Helsingistä takaisin Seinäjoen seudulle. Seinäjoki on nykyisin aika elävä pikkukaupunki. Toki Pohjanmaalla on helpompi asua, jos on sieltä syntyjään.
Asuin naapurikunnassa kun aikuisena muutin etelään. En voi mitenkään suositella, enkä usko että viihdyt. Tampere on toista maata!
Ok, tämä on kopioitu toisesta ketjusta ja tilanne on voinut muuttua sen jälkeen ja tulla lisää. Nämä pitäisi olla Seinäjoella (ei kyllä meikäläisen päätä huimaa tuo valikoima): "H&M, Vero Moda, Seppälä, Lindex, KappAhl, Aleksi 13, Halonen, Mick´s, River & Co, Tazzia, Benetton, Muotitalo Maija, Jim & Jill, Jack & Jones, Pukumies, Dressman ja sitten joitakin pikkuputiikkeja."
Seinäjoella on muuten nykyisin paljon paremmat shoppailumahdollisuudet kuin Vaasassa, siellä on kaikki suuret vaateketjutkin.
Muotitalo Maijaa ei ole ollut 5 vuoteen,nykyään Moda Aukia.
Asuin kaksi vuotta Seinäjoella opiskelujen takia ja olen kotoisin pieneltä E-P:n paikkakunnalta.
Seinäjoella on mukava käydä muistelemassa, mutta en ikinä kuvittelisikaan asuvani siellä. Koko kaupunki tyhjenee lauantaisin kahden maissa, ilmeisesti porukka menee saunaan :D Mikään muu kuin tuuli ei käy kaupungissa ennen iltaa. Tampereella sentäs on aina ihmisiä hämeenkadulla.
Jos olet kaupunki-ihminen ja tykkäät mennä lasten kanssa ja muutenkin niin Sjoki ei ole sinun paikka :)
Pohdi todella tarkasti haluatko lähteä maalle asumaan. Siellä on todella tylsistymisen vaara, jos tykkää actionista.