Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko Seinäjoelle?

Vierailija
22.10.2010 |

Miehelle tarjolla sieltä hyvin palkattu työ joka myös vastaa enemmän hänen koulutustaan kuin nykyinen duuni. Mulla ittellä ei ole tällä hetkellä työtä, kun olen äitiyslomalla ja viimeinen pätkäduuni loppui viitisen kuukautta ennen äitiysloman alkua.

Jos myytäs tää kolmio joka meillä nyt on Helsingissä, saatas sillä rahalla uusi 6 h omakotitalo Seinäjoelta. Mut onko siellä työpaikkoja korkeasti koulutetuille naisihmisille ollenkaan? Olen koulutukseltani VTM

Onko ketään, joka tietäisi?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen asunut lapsena pohjanmaalla. Oletko ap koskaan viettänyt aikaa pohjanmaalla?

ap

Vierailija
22/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on niin kaukana sukulaisista että en.ja omakotitalokin löytyy jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuisin mielummin vaikkapa jossain Helsingin kauhulähiössä parin alkoholistin, uusnatsin ja mustalaissuvun ympäröimänä kaupungin remontoimattomassa 60 -luvun kivikolossiyksiössä kolmen lapsen kanssa.

Vierailija
24/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoki on yksi Suomen voimakkaimmin kasvavia kaupunkikeskuksia ja siellä on eniten muuttovoittoa Suomen kaupungeista. Seinäjoki on ajanut jo aikaa sitten rannikolla maatuvan Vaasan ohi maakuntakeskuksena ja siellä paljon teollisuutta ja palvelualan työpaikkoja sekä mm. Tampereen Yliopisto toimii Seinäjoella. Akateemisten alojen työpaikkoja kaupungissa on runsaasti niin miehille kuin naisille. Lisäksi omakotitalotontit ovat todella suuria, on kokoo ja näköö, ei tarvitse asua millään nenäliinankokoisella pläntillä.

Vierailija
25/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen asunut lapsena pohjanmaalla. Oletko ap koskaan viettänyt aikaa pohjanmaalla?

ap

Kaikki muualta tullut on huonoa, suoraanpuhuminen eli päin naamaa kiusaaminen on hyve, seutu on rumaa, tasaista ja tylsää, konservatiivisinta seutua Suomessa jne.

Tässä muutamia huonoja puolia, onhan siellä muutakin mutta..

Vierailija
26/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Seinäjoella kaksi kertaa.

Sinne on tolkuton matka, jos haluaa lähteä Helsingissä käymään. Tai jos haluaa ulkomaan matkalle tai edes päiväksi Tukholmaan.

Kaupunki on yleisilmeeltään ankea. Enkä keksi, mitä siellä on tekemistä työn lisäksi.

Itselle ainakin konsertit, teatterit, museot, taidenäyttelyt ja matkat Keski-Eurooppaan, Tukholmaan tai Tallinnaan viikonloppuisin ovat tärkeä osa elämänsisältöä.

Tästä syystä en halua asua muualla kuin Helsinki-Turku-Tampere-askelilla. Muut paikat Suomessa on yksinkertaisesti liian pieniä ja kulkuyhteyksiltään huonoja, jos eivät ole tämän kolmion alueella.

Ja missä Seinäjoella voi edes shoppailla? Netissä?

Turusta ja Tampereeltakin sentään hurauttaa Helsinkiin n. kahdessa tunnissa. Voi käydä vaikka arki-iltanakin oppeerassa, jos huvittaa, ja tulla yöksi kotiin.

Vierailija
27/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoki on yksi Suomen voimakkaimmin kasvavia kaupunkikeskuksia ja siellä on eniten muuttovoittoa Suomen kaupungeista. Seinäjoki on ajanut jo aikaa sitten rannikolla maatuvan Vaasan ohi maakuntakeskuksena ja siellä paljon teollisuutta ja palvelualan työpaikkoja sekä mm. Tampereen Yliopisto toimii Seinäjoella. Akateemisten alojen työpaikkoja kaupungissa on runsaasti niin miehille kuin naisille. Lisäksi omakotitalotontit ovat todella suuria, on kokoo ja näköö, ei tarvitse asua millään nenäliinankokoisella pläntillä.

kuin ulkoiset puitteet, niin tänne vaan.

Vierailija
28/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaanpa silti. En voisi kuvitella asuvani missään Pohjanmaalla. Liian jäyhää, suoraa, halkipoikkipinoon-touhua ja ymmärrän hyvin, mitä tuolla "ei saa poiketa yhtään totutusta" tarkoitetaan. Eli esim opettaja ei voi ostaa keskiolutta kaupasta, noin kärjistetysti sanoen. Pienemmällä pohjalaisella paikkakunnalla joutuisitte naapurien tarkkailun alle: "ne eteläsuomalaiset..." Kyllä nämä osittain pitävät paikkansa myös Itä-Suomessa, pienten paikkojen kiroja.

Vierailija
29/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni mietityttää just tuo, että jos kaupunki on kovin pieni eikä siellä ole paljon tekemistä - mitä nyt moni tuntuu tässä sanovan - niin emme ehkä viihtyisi.

Vierailija
30/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ap:n tilanteessa voisin hyvin muuttaakin.

Itse asun maalla pienellä paikkakunnalla enkä haluaisi yhtään isommalle. Töihin kuljen julkisilla noin puolitoista tuntia/suunta. Harrastukseni ovat kotona.

Vierailija
31/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta älä nyt kaupungin asuntoa myy. Laita se vuokralle ja vuokraa jotain Seinäjoelta.

Minä ainakin lähtisin, seikkaluhalun takia. Ottaisin selvää missä voi poimia marjoja ja sienestää, hurahtaisin vaikkapa geokätkoilyyn, oppisin metsästämään.

Elämä ei tunnu niin kiireiseltä pienemmässä kaupungissa. Tietenkin kulttuuri eroja on. Itse en ottaisi niitä vakavasti.

Vierailija
32/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja ap:n tilanteessa voisin muuttaa. Seinäjoki on pieni, mutta kodikas kaupunki, ja onhan sielläkin tekemistä. Mä kääntäisin asian niinpäin, että pääseehän junalla parissa tunnissa Tampereelle, ja vähän pidemmässä ajassa Helsinkiin, jos alkaa ahdistaa pikkukaupungin elämä. Minusta tämä on vaan asennekysymys...

Vierailija
33/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en sitten tiedä, ehkä pienellä paikkakunnalla voi keksiä ne omat viihdykkeet. Liittyä koko perhe vaikka partioon ja alkaa vetää jotain sudenpentulaumaa. Voihan sekin olla hauskaa.

Olen erinäisten yhdistysten matkassa käynyt paljon esim. pikkukaupunkien teattereissa. Suureksi osaksi sen verran harrastelijamaista touhua, että huh. Ihan ok ja hauskaa silloin tällöin katsottuna, mutta jos se on lähistön ainoa ja paras teatteriohjelmisto niin huhhuh.

Ehkä me ollaan kulttuurin suurkuluttajia, kun bongataan kaikki mielenkiintoiset näyttelyt ja teatterikappaleet maan suurimpi kaupunkeja ja Tukholmaa ja Tallinnaakin myöten. Mutta nautitaan näistä riennoista kaikki, myös lapset, keskustellaan niistä yhdessä, vertaillaan aiemmin koettuun ja nähtyyn jne.

Ja oikeasti, jos paikkakunnan ravintolat ovat Hese ja Rosso niin on sekin aika mälsää. (Seinäjoella voi tietty olla muutakin.)

Lisäksi kaikki sukulaiset ja tuttavat jäävät muualle. Vaikka uusia tuttavuuksia voi tietysti aina solmia.

Uskon, että pikkpaikkakunnillakin on ne omat hyvät puolensa - jos tykkää luonnossa liikkumisesta, metsästämisestä, kotona olemisesta, ison ok-talon laittamisesta, niin hyvä. Ja varmaan viihtyy.

Itse vaan en viihtyisi. Tiedän esim. meidän kesämökkipaikkakunnastamme, että en kestäisi siellä asua koko talvea. Ei olisi juuri muuta tekemistä kuin löllytellä kotona.

Vierailija
34/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja ap:n tilanteessa voisin muuttaa. Seinäjoki on pieni, mutta kodikas kaupunki, ja onhan sielläkin tekemistä. Mä kääntäisin asian niinpäin, että pääseehän junalla parissa tunnissa Tampereelle, ja vähän pidemmässä ajassa Helsinkiin, jos alkaa ahdistaa pikkukaupungin elämä. Minusta tämä on vaan asennekysymys...

niin silloin se on asennekysymys. Mutta kun joka jessuksen paikassa täällä törmää siihen ennakkoluuloisuuteen yms. niin sitä aivan väsyy ja turtuu. Meinasin pyörtyä kun kävin Tampereen Akateemisessa pitkän tauon jälkeen, "Ai tämmöisiäkin kortteja, kirjoja, tavaroita on"

Ai, noinkin voi pukeutua yms.

Vierailija
35/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan, että mitä ne kaupungin kaikki lähes 60 000 asukasta sitten tekevät????

Vierailija
36/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan, että mitä ne kaupungin kaikki lähes 60 000 asukasta sitten tekevät????

:)

Niinpä, samaa kysyn minäkin. Musta tuntuu, että ap saisi samanlaisia vastauksia, olisi kaupunki mikä tahansa muu, kun verrataan Helsinkiin, tai kuten osa täällä Tallinnaan tai Tukholmaan. Musta se on edelleen asennekysymys, mutta se teidän pitää itse miettiä, mitä haluatte, haluatteko muuttaa suurkaupungista pikkukaupunkiin, onko työ se peruste, että haluatte näin tehdä. Hypätkää junaan, tai autoon, ja menkää tutustumaan kaupunkiin, sen kulttuuritarjontaan, opiskelumahdollisuuksiin, työmahdollisuuksiin. Saatte ainakin konkreettista kuvaa mitä odottaa. Mutta Helsinkiä ja Seinäjokea ei kannata verrata toisiinsa, ne ovat kaksi ihan eri asiaa. Kummassakin on puolensa, ja kuten sanoin edellisessä viestissäni, mikään ei estä hyppäämästä junaan, ja mennä nauttimaan isomman kaupungin kulttuuritarjonnasta silloin tällöin..

Vierailija
37/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kertokaapa, seinäjokelaiset, mitä hauskaa kaupungissa on? Onko siellä jotain tekemisen arvoista?

Lakeuden Ristin torniin oli jännä mennä. Se oli ihan mukavaa. Ja sitten siellä Seinäjoella oli Lottamuseo...tai Suojeluskuntamuseo, jompikumpi.

Nämä on ainoat asiat, jotka Seinäjoesta muistan. Laakeaa oli, ei puistoja. Eikä oikein metsääkään. Kauppakeskittymä keskustassa oli säälittävä. Mutta ehkä sinne on noussut jo joku isompi kauppakeskus, tyyliin Ideapark tai edes Sello tai Mylly? Tai Stockan haaraliike?

Seinäjoella on teatteri, kai ihan ok tasoinenkin. Mutta millaisia elokuvia näytetään? Onko Sinfoniaorkesteria? Taidenäyttelyitä? Mitä?

Vierailija
38/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kaikkein kivin! Ainakin se on reilusti mukavampi kuin ahdasmielinen ja tympeä Lapua ja ylimielisten ruotsinkielisten asuttama Vaasa.

Seinäjoella on muuten nykyisin paljon paremmat shoppailumahdollisuudet kuin Vaasassa, siellä on kaikki suuret vaateketjutkin.

Vierailija
39/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kertokaapa, seinäjokelaiset, mitä hauskaa kaupungissa on? Onko siellä jotain tekemisen arvoista?

Lakeuden Ristin torniin oli jännä mennä. Se oli ihan mukavaa. Ja sitten siellä Seinäjoella oli Lottamuseo...tai Suojeluskuntamuseo, jompikumpi.

Nämä on ainoat asiat, jotka Seinäjoesta muistan. Laakeaa oli, ei puistoja. Eikä oikein metsääkään. Kauppakeskittymä keskustassa oli säälittävä. Mutta ehkä sinne on noussut jo joku isompi kauppakeskus, tyyliin Ideapark tai edes Sello tai Mylly? Tai Stockan haaraliike?

Seinäjoella on teatteri, kai ihan ok tasoinenkin. Mutta millaisia elokuvia näytetään? Onko Sinfoniaorkesteria? Taidenäyttelyitä? Mitä?

Vierailija
40/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kaikkein kivin! Ainakin se on reilusti mukavampi kuin ahdasmielinen ja tympeä Lapua ja ylimielisten ruotsinkielisten asuttama Vaasa.

Seinäjoella on muuten nykyisin paljon paremmat shoppailumahdollisuudet kuin Vaasassa, siellä on kaikki suuret vaateketjutkin.

enemmän kaikenlaista kulttuuritarjontaa kuin Seinäjoella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan