Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko Seinäjoelle?

Vierailija
22.10.2010 |

Miehelle tarjolla sieltä hyvin palkattu työ joka myös vastaa enemmän hänen koulutustaan kuin nykyinen duuni. Mulla ittellä ei ole tällä hetkellä työtä, kun olen äitiyslomalla ja viimeinen pätkäduuni loppui viitisen kuukautta ennen äitiysloman alkua.

Jos myytäs tää kolmio joka meillä nyt on Helsingissä, saatas sillä rahalla uusi 6 h omakotitalo Seinäjoelta. Mut onko siellä työpaikkoja korkeasti koulutetuille naisihmisille ollenkaan? Olen koulutukseltani VTM

Onko ketään, joka tietäisi?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt asun pikku kaupungissa

Yleinen säänto syrjäseuduilla on, että jos kotoa loppuu alkoholi, niin silloin naapurilta saa

ei tarvi murehtia että kauppa on liian kaukana, tai ei ole auki

Vierailija
42/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen säänto syrjäseuduilla on, että jos kotoa loppuu alkoholi, niin silloin naapurilta saa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Seinäjoen väkilu on peruja vähän aikaa sitten tapahtuneesta kuntaliitosta, yhteen ovat liittyneet Peräseinäjoki, Honkakylä, Nurmo ja Ylistaro. Sen takia sillä ei ole oikeasti kaupunkimaista rakennetta (esim. väestötiheys on vaan 40/km2, vrt. Vaasa 315/km2) ja palveluita on tarjolla eri tavalla.

vaan, että mitä ne kaupungin kaikki lähes 60 000 asukasta sitten tekevät????

Vierailija
44/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaessakin Palsta Mamman suurin ongelma on viinan loppuminen ja se, mistä saa lisää viinaa.

Vierailija
45/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksella on vahva kannatus. Ei demarien kannattajiakaan ihan kommareina enää pidetä.

Nuorisokulttuuria (esim. Kemu -> mm. Provinssiroock) on kohtuullisesti noinkin pieneksi kaupungiksi.

Alkupään ex-sjokinen

Vierailija
46/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, tämä on kopioitu toisesta ketjusta ja tilanne on voinut muuttua sen jälkeen ja tulla lisää. Nämä pitäisi olla Seinäjoella (ei kyllä meikäläisen päätä huimaa tuo valikoima):

"H&M, Vero Moda, Seppälä, Lindex, KappAhl, Aleksi 13, Halonen, Mick´s, River & Co, Tazzia, Benetton, Muotitalo Maija, Jim & Jill, Jack & Jones, Pukumies, Dressman ja sitten joitakin pikkuputiikkeja."

Seinäjoella on muuten nykyisin paljon paremmat shoppailumahdollisuudet kuin Vaasassa, siellä on kaikki suuret vaateketjutkin.

Vierailija
47/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niillä nettisivutkin http://www.seinajoki.fi/matkailu/ajanviete.html

Joku sanoi, että Lapualla on enemmän kulttuuritarjontaa kuin Seinäjoella, mutta sehän ei haittaa mitään, Lapualle kun hurauttaa puolessa tunnissa. Lapualla on myös laskettelukeskus Simpsiö. Härmiin ei ole myöskään pitkä matka ja siellä voi käydä Power Parkissa ja kylpylässä. Kauhavalla voit viettää Lentäjien juhannuksen.

Ihme negatiivista porukkaa aina täällä. Kyllä sieltä Seinäjoeltä pääsee sitten poiskin jos ei nappaa.

Vierailija
48/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen muuta. Assjoki ei ole ns. oikea kaupunki vaan sianpaskanhajuinen tekokaupunki. Poikkeavuutta siellä ei todellakaan suvaita ja poikkeavuutta on kaikki mikä EI liity maanviljelyyn, kepulaisuuteen, kirkkoon, isänmaahan, pesäpalloon ja painiin.

Naapurikunnasta olen kotoisin, enkä ikinä, ikinä, ikinä muuta takaisin Pohjanmaalle.

Minä en taas kestä sitä "mitä ne naapurikki ajatteloo" -mentaliteettia. Se on syvällä minussa ja sitä on vaikea karsia pois.

Kävimme lomalla juuri vanhalla kotipaikkakunnallani ja pk-seudulla syntynyt ja kasvanut teinini sanoi minulle, että olisi karseeta asua täällä... Minä sanoin, että jeps. Lähdin yo-kirjoitusten jälkeen äkkiä pois.

Vierailija
49/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen muuta. Assjoki ei ole ns. oikea kaupunki vaan sianpaskanhajuinen tekokaupunki. Poikkeavuutta siellä ei todellakaan suvaita ja poikkeavuutta on kaikki mikä EI liity maanviljelyyn, kepulaisuuteen, kirkkoon, isänmaahan, pesäpalloon ja painiin.

Naapurikunnasta olen kotoisin, enkä ikinä, ikinä, ikinä muuta takaisin Pohjanmaalle.

Minä en taas kestä sitä "mitä ne naapurikki ajatteloo" -mentaliteettia. Se on syvällä minussa ja sitä on vaikea karsia pois.

Kävimme lomalla juuri vanhalla kotipaikkakunnallani ja pk-seudulla syntynyt ja kasvanut teinini sanoi minulle, että olisi karseeta asua täällä... Minä sanoin, että jeps. Lähdin yo-kirjoitusten jälkeen äkkiä pois.

kun aikansa painostetahan, niin kohta tuloo.

Vierailija
50/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäseudulla se naapurikin vaan voi olla niin vitun kaukana.

ap nyt olla mihinkään jänkhälle muuttamassa. :D

Vierailija
51/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 2 v Seinäjoella opiskelujen takia, ja vaikka sain ystäviä enkä ollut yksinäinen niin pienet piirit ja vaihtoehtojen vähyys ahdistivat. Kun on tottunut siihen että missä tahansa on valinnanvaraa paljon (siis esim. kymmeniä ravintoloita ja kauppoja), niin ei paljon lämmitä joku kerran kesässä-Provinssirock ja naapurikuntien pari museota tai kauppaa lisää.

Pikkukaupunkien elämä sopii monille, muttei läheskään kaikille.

On niillä nettisivutkin <a href="http://www.seinajoki.fi/matkailu/ajanviete.html" alt="http://www.seinajoki.fi/matkailu/ajanviete.html">http://www.seinajoki.fi/matkailu/ajanviete.html</a&gt;

Joku sanoi, että Lapualla on enemmän kulttuuritarjontaa kuin Seinäjoella, mutta sehän ei haittaa mitään, Lapualle kun hurauttaa puolessa tunnissa. Lapualla on myös laskettelukeskus Simpsiö. Härmiin ei ole myöskään pitkä matka ja siellä voi käydä Power Parkissa ja kylpylässä. Kauhavalla voit viettää Lentäjien juhannuksen.

Ihme negatiivista porukkaa aina täällä. Kyllä sieltä Seinäjoeltä pääsee sitten poiskin jos ei nappaa.

Vierailija
52/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketelleet eivät kyllä pidä Simpsiötä minään laskettelukeskuksena! Pikku kukkula ja sillä siisti. Laskettelukeskukseksi sen nimittäminen on pelkkää eteläpohjalaista suurentelua.

Vierailija
54/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kysyisin alkuperäiseltä, että mistä päin Seinäjokea työtä on tarjottu. Seinäjokeen on liitetty viimeisen muutaman vuoden aikana naapurikuntia (esim. Nurmo, Peräseinäjoki, Ylistaro) eli etäisyydet saattavat olla pitkiä.

Kyllä Seinäjoella tekemistä löytyy. Harrastusmahdollisuudet esim. muksuille ovat ihan ok. Paikkakunnalta löytyy useita urheiluseuroja ja todellakin muutakin kuin pesäpalloa ja painia :)

Seinäjoella on ehkä Suomen yksi aktiivisimmista elävän musiikin yhdistyksistä, joka järjestää etenkin talvisin viikoittain tapahtumia. Enimmäkseen aikuisille, mutta myös joitain lasten juttuja mahtuu mukaan. Suurin tapahtuma on Provinssi rock.

Lisäksi kesällä löytyy Tangomarkkinoita ja Vauhtiajoja ym., jos sellaiset kiinnostaa. Tosin jatkuminen on kysymysmerkki...

Seinäjoen kaupunginteatterista ja elokuvista. Teatterin toiminta on laadukasta ja ammattimaista ja kaukana harrastelijateatterista. Lisäksi kesäisin on kesäteatteria. Tosin teattereita ei ole kuin yksi. Elokuvissa pyörii leffat kuta kuinkin samaan aikaan kuin isommissa kaupungeissa. Eli siltä osin tarjonta on ihan jees.

Vaatekauppoja täällä on, mutta ei tokikaan samalla tavalla kuin esim. Helsingissä. Mutta kyllä täältä tarvittavat löytyy. Ja tosiaan Tampereelle on vain tunnin junamatka. Tosin ei sielläkään vaatevalikoimat oo yhtään sen kummempia.

Ravintoloita täällä on muitakin kuin Hese ja Rosso. Löytyy jos jonkinmoista pihvipaikkaa, kiinalaista, thaimaalaista, vietnamilaista, ym. Seinäjoen kiinalainen ravintola on yksi laadukkaimmista Suomessa (tämä ei ole pelkästään oma mielipide). Ja kebabia ja pizzaa saa tietty joka kulmalta :DD

Totuutta on, että Etelä-Pohjanmaalla väki on yks' oikoosta ja ahdasmielistäkin. Mutta kyllä täältä ihan tavallisiakin ihmisiä löytyy. Ja jokainen saa valita seuransa itte.

Kesällä kaupunki on ihan nätti, mutta talvella aika ankea. Ja ainakin vilkkaampi torielämä olisi tervetullutta.

Täällä on paljon hyvää ja paljon huonoa, niin kuin jokaisessa kaupungissa. Lasten kanssa täällä on hyvä olla ja elää. Kuitenkin suhteellisen rauhallinen ympäristö, kivat pienehköt koulut ja ihan hyvä päivähoito. Mieluummin minä lapseni täällä kasvatan kuin suuremmissa kaupungeissa. Ja ainahan täältä pääsee pois, jos alkaa ahdistamaan :)

Vierailija
55/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on Seinäjoelta ja oma sukunikin Pohjanmaalta. Olen aikaisemmin pitänyt ns. pohjalaisesta mentaliteetista, mutta vanhemmiten olen tajunnut kuinka *tanan negatiivisia jääriä pohjalaiset ovat.

Aina kun käymme Seinäjoella, ahdistun muutaman tunnin jälkeen. Ihmiset ovat sisäänpäinkääntyneitä ja -lämpiäviä ja ulkopaikkakuntalaista katsotaan kuin markan makkaraa. Miehet ovat verkkarijuntteja ja naiset jämähtäneet 90-luvulle vaatetuksessaan ja muussa habituksessaan. Toisinsanoen kuuminta hottia ovat hiuksissa monivärjäykset ja shokkivärit. Jos nainen on lisääntymisikäinen, niin pitää olla tiukat farkut tai jotain muuta tosi "sexyä". Ilmeet ihmisillä ovat happamat ja palvelualttius kaupoissa ja ravintoloissa samaa tasoa. Mitään siellä keskustassa ei ole, mutta jos tykkäät Rossosta, niin pääset ravintolaan syömään silloin tällöin.

Pohjalaisuuteen kuuluu olennaisena osana myös passiivisargessiivisuus. Mitään negatiivista ei kyetä sanomaan kuitenkaan suoraan, vaan kaikki vittuilu tapahtuu kiertotietä. Jos pohjalainen tahtoo sinun kuorivan perunoita, hän sanoo yhä kovenevalla äänellä "tarttis kuoria nua peruunat", kunnes sinä hidas hölmö jossain vaiheessa tajuat, että hän taitaa tarkoittaa sinua. Mistään ei kyetä puhumaan, etenkään tunteista, vaan kaikki padotaan sisälle kunnes kaikilla on tosi paha mieli. Sittenkään ei puhuta, vaan ehkä juodaan viinaa ja tapellaan.

Kaikenkaikkiaan kaupungissa on erittäin negatiiviset vibat, mutta jos sellainen ei haittaa, niin sinne vain. Ja ellei käsittämättömän ruma eteläpohjalainen arkkitehtuuri särähdä silmään.

*puuh*

Kiitos ja anteeksi. Onneksi ei jouduta käymään, kuin kaksi kertaa vuodessa.

Vierailija
56/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee nopeesti pois!

Vierailija
57/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurikunnasta olen kotoisin, enkä ikinä, ikinä, ikinä muuta takaisin Pohjanmaalle. Minä en taas kestä sitä "mitä ne naapurikki ajatteloo" -mentaliteettia. Se on syvällä minussa ja sitä on vaikea karsia pois. Kävimme lomalla juuri vanhalla kotipaikkakunnallani ja pk-seudulla syntynyt ja kasvanut teinini sanoi minulle, että olisi karseeta asua täällä... Minä sanoin, että jeps. Lähdin yo-kirjoitusten jälkeen äkkiä pois.

kun aikansa painostetahan, niin kohta tuloo.

Se "naapurikki ajatteloo" -kirjoittja ( :

Vierailija
59/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suku ja tuttavat toisella laidalla Suomea, ja joskus ajattelin etten ainakaan ikinä Pohjanmaalle muuta. Seinäjoki on kuitenkin yllättänyt erittäin positiivisesti, eikä täällä kyllä varsinaista "pohjalaisuutta", siis noiden monien aiempien kuvausten kyyläystä, nurkkakuntaisuutta ja tiettyyn kaavaan mukauttamista näy. Johtuneeko siitä että Seinäjoella aika suuri osa ihmisistä tuntuu olevan kuka mistäkin muualta tulleita, ja muualta tulleilla en nyt tarkoita Lapualaisia tai muilta ympäröiviltä pikkupaikkakunnilta tulleita.

Noilla pikkupaikkakunnilla tuo kaikki aiempien vastaajien kuvaama jälkeenjääneisyys ja peripohjalaisuus on vielä totta, mutta Seinäjoki on kyllä ihan normaali kaupunki. Itseasiassa seinäjoki on moneen muuhun suomen keskisuureen kaupunkiin verrattuna todella vireä, palvelutarjonta on todella hyvää, jos vertaa vaikkapa Ouluun, Jyväskylään, Kuopioon tai Lahteen. Kulttuuria kyllä löytyy myös yllinkyllin, ja täytyy muistaa että täältä 20km:n säteillä on todella monta pienempää kaupunkia, esim. juuri tuo Lapua, joissa tarjontaa on sitten lisää.

Se mikä on todella positiivista, keskusta on melko kompakti, ja ennenkaikkea auton saa parkkeerattua helposti lähelle haluamaansa paikkaa.

Monet noista aiemmista viesteistä kuulostivat siltä että kokemukset ovat jostain lähemmäs 10v takaa - silloin Seinäjoki oli kyllä vielä juuri tuollainen kaupunginomainen maalaiskeskittymä keskellä peltoja. Aivan viimeisen viiden vuoden sisällä sekä rakentaminen että palvelutarjonta ovat kyllä kehittyneet todella huimasti.

Ja noita työmahdollisuuksia myös korkeasti koulutetuille on kyllä vaikka kuinka, eri asia tietysti sitten mitä paikkoja milloinkin on avoinna.

Seinäjoelta pääse mielestäni myös melkoisen näppärästi muihin kaupunkiin, ulkomaillekkin ja jopa noille ruotsinlaivoille. Junalla Helsinkiin kestää 2h45min, lentäen tunnin. Aika monet pääkaupunkiseudulla asuvatkin joutuvat kuitenkin reissaamaan kohtalaisen pitkän matkankin päästäkseen keskustaan vaikkapa kulttuuritarjonnasta nauttimaan. Ja se mikä täällä on positiivista, työmatka on hyvin helposti 5-15min.

Vierailija
60/76 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanan virkeä kesäkaupunki, monenlaista tapahtumaa tapahtuman perään. t. naapuripaikkakuntalainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi