Muuttaisitko Seinäjoelle?
Miehelle tarjolla sieltä hyvin palkattu työ joka myös vastaa enemmän hänen koulutustaan kuin nykyinen duuni. Mulla ittellä ei ole tällä hetkellä työtä, kun olen äitiyslomalla ja viimeinen pätkäduuni loppui viitisen kuukautta ennen äitiysloman alkua.
Jos myytäs tää kolmio joka meillä nyt on Helsingissä, saatas sillä rahalla uusi 6 h omakotitalo Seinäjoelta. Mut onko siellä työpaikkoja korkeasti koulutetuille naisihmisille ollenkaan? Olen koulutukseltani VTM
Onko ketään, joka tietäisi?
Kommentit (76)
Olen viettänyt Pohjanmaalla nuoruuteni, ja siellä oli niin ankeaa ja suvaitsematonta, etten kyllä omia lapsiani sinne veisi. Vaikka väitetäänhän kyllä Seinäjoen olevan nykyään hirmuisen vetovoimainen paikka :) Ainakin se on ruma ja ankea kaupunki.
Ne on niitten mielestä niin yli-ihania aaltoarkkitehtuuria! Menivät heti kaupungintalon kellariinkin kyyläämään kun ovi avattiin vahingossa:) ja kamerat lauloi:) Siä ne sitte maapallon toisella puolella esittelee suvulle kuinka kävivät mahtavan talon kellarissa, oli pannuhuone ja kaikki!
ihmetyttää Seinäjoki-puolustajien Vaasa-mättö. Mitään uutta auringon alla? Molemmat paikkakunnat tuttuja ja jos pitäisi nykyisestä (Hki) muuttaa, niin valitsisin ehdottomasti Vaasan. Merellisyys, kaunis kaupunki, akateeminen ilmapiiri ja muutenkin sivistyneempi kaupunkielämä kuin Seinäjoella. Kannattaa ap käydä jonakin lauantaina Seinäjoella vierailulla, tutustumassa ilmapiiriin. Jyväjemmarit ajelee traktoreilla keskustassa ja koko ympäröivä maakunta tuloo kaapunkiin ostoksille. Illalla sitten rähistään kännissä puukon kanssa, on taas täytettä seuraavan maanantain Ilikkaan.
ihmetyttää Seinäjoki-puolustajien Vaasa-mättö. Mitään uutta auringon alla? Molemmat paikkakunnat tuttuja ja jos pitäisi nykyisestä (Hki) muuttaa, niin valitsisin ehdottomasti Vaasan. Merellisyys, kaunis kaupunki, akateeminen ilmapiiri ja muutenkin sivistyneempi kaupunkielämä kuin Seinäjoella. Kannattaa ap käydä jonakin lauantaina Seinäjoella vierailulla, tutustumassa ilmapiiriin. Jyväjemmarit ajelee traktoreilla keskustassa ja koko ympäröivä maakunta tuloo kaapunkiin ostoksille. Illalla sitten rähistään kännissä puukon kanssa, on taas täytettä seuraavan maanantain Ilikkaan.
Olen asunut kaupungissa nyt 8v. ja yhtään traktoria en ole keskustassa nähnyt jos ei kaupungin kunnossapitoa lasketa.Oulusta muutin ja hyvin olen sopeutunut.Ja lapsille löytyy ihan samanlaisia harrastusmahdollisuuksia kuin isommissakin kaupungeissa.
Olen Etelä-Pohjanmaalta kotoisin, asunut opiskeluiden ja töiden vuoksi 10 vuotta Seinäjoelta pois. Nyt olen asunut Seinäjoella kaksi vuotta ja tämä kaupunki on todella erilainen kuin se mistä lähdin 10 vuotta sitten. Itse matkustan työssäni todella paljon, yli 100 matkapäivää vuodessa ja minulle Seinäjoki sopii monella tapaa.
- Täällä on hyvät junayhteydet ja ne eivät ainakaan ole huononemassa kun Helsinki - Oulu väliä koko ajan rempataan.
- Täällä on hyvä työllisyys, rakennetaan paljon ja MMM:n alainen Maaseutuvirasto alueellistettiin tänne: 200 työpaikkaa
- Paljon urheiluharrastuksia ja paljon vapaaehtoistyötä tekeviä ihmisiä urheiluseuroissa
- Hyvä ammattilaisteatteri ja kiva kesäteatteri. Vain yksi elokuvateatteri, mutta huippuleffat tulevat ihan samaan aikaan ensi-iltaan kuin esim. Finnkinolla
- Minulle tarpeeksi vaatekauppoja
- Seinäjoen seutu kehittyy koko ajan. Nyt on tulossa uusi poliisitalo, tulossa uusi ohitustie ja toinen Citymarket avataan jouluksi
- Keskustassa on minulle tarpeeksi erikoiskauppoja: käsityö, luomu jne.
- Baareja ja yökerhoja on vain muutama, mutta esimerkiksi ensi viikolla niitä aukeaa kaksi uutta. Toinen on Kalle Keskisen ja Duudsonien ja toinen Sedun: Ilona ja Komia.
- Kesällä on lähes joka viikonloppu jotain kesätapahtumaa: Provinssirock, Tangomarkkinat, Vauhtiajot jne.
- Kaupunki on yrittäjämyönteinen, niin kuin koko maakuntakin. Yrittäjää ei katsota kieroon, vaan yrittäjyyttä arvostetaan
- Seinäjoen kaupungin keskusta on todella kompakti ja parkkipaikka löytyy aina läheltä
- Seinäjoella on myös todella hyviä ravintoloita: aiemmin mainittu Kiinalainen, rautatieaseman vieressä oleva Alma, Uppalan kartano, plus normi ketjut: Matador, Rosso, Amarillo, Frasmanni, Huviretki jne.
- Vaasan ja Tampereen yliopistoilla on omat yksikkönsä Seinäjoella ja avoimessa yo:ssa voi opiskella vaikka mitä. Lisäksi Vaasa järjestää SEinäjoella maisterikoulutusta. Kampus-alue on hieno, joen rannalla ja vanhan sairaalan miljöössä. Samassa on myös Sibelius-Akatemian yksikkö.
- Kaupungin talous on kunnossa, samaa ei voi sanoa Vaasasta. Toki paineita on muuttovoiton kanssa, mutta tilanne on silti hyvä.
- Keskussairaalaan tulee uusi ensiapupoli: uudet tilat jne. Ei enää jonotusta tk:ssa vaan suoraan Keskussairaalaann
- Lentokenttä löytyy ja sieltä on lentoja Kittilään, olikohan Kuusamoon, Helsinkiin ja talvisin lomalentoja.
Sitten tasapuolisuuden vuoksi negatiiviset puolet omasta mielestäni:
- Kaupunkin on nuori, joten keskustan lähes kaikki talot on rakennettu vuoden 1970 jälkeen. Tämä tekee siitä ainakin talvella jonkin verran kolkon, kesällä se ei haittaa, koska puistoja on paljon.
- Seinäjoki on laajentunut kuntaliitosten myötä todella paljon, joten pituutta on yli 100 kilometriä. Vanhan Seinäjoen kaupungin alue on kuitenkin kompakti.
- Eteläpohjalaiset ovat eteläpohjalaisia. Suoria, ylpeitä, konservatiivisia ja epäilevät kaikkea uutta. EP:llä on Suomen alhaisin osuus maahanmuuttajista, jopa Kainuussa on enemmän. Jos olet akateemisessa työpaikassa, niin työntekijät ovat yleisesti ottaen miksaus koko Suomesta, mutta tähän pohjalaisuuden negatiivisiin puoliin voit törmätä esim. Ilkan keskustelupalstalla tai yhdistystoiminnassa.
- Joukkoliikenne on lapsen kengissä. Tosin keskusta on helppo ja pyöräteitä on paljon.
- EP on erittäin tasaista ja tylsää maisemaa. Täällä ei ole järviä. Ei ole mäkiä. Onneksi Seinäjoella on viisi kivaa uimarantaa.
- Merkittäviä museoita ei ole. Keskustassa on Alvar Aalto -kokonaisuus eli poliisitalo, teatteri, kaupungintalo, seurakuntatalo ja Lakeuden Risti eli kirkko. Siinä Seinäjoen merkittävin nähtävyys.
- Vaaleissa on todella huonot mahdollisuudet äänestää vasemmistoliiton, vihreiden jne. puolueiden ehdokas eduskuntaan. EP on kokoomuksen ja keskustan vahvaa aluetta, mutta Seinäjoella on kyllä vahva SDP, joka sai edelisellä kaudella edustajan myös eduskuntaan.
- Kuapunki on pieni, siitä ei pääse mihinkään. Vaihtoehtoja ei siis ole niin paljon kuin isoissa kaupungeissa.
- Jatkokoulutusmahdollisuudet toisen asteen jälkeen ovat vähissä: löytyy iso AMK eli SEAMK, mutta siihen se sitten jääkin. Yliopistoon pitää lähteä muualle.
Täälä pitää kestää pikkukaupungin huonoja puolia, mutta toisaalta on hyviä puolia paljon. Akateemiselle löytyy töitä, jos ei ole aivan samana kuukautena pakko saada. Itse kestän ihan hyvin, mutta minulla onkin matkatyö ja siksi tämä pikkukaupunkielämä tuo hyvää tasapainoa.
Käykää katsomassa ja tutustukaa Seinäjoen kaupungin nettisivuihin.
Yksi bonusjuttu vielä: niin kuin itsekin mainitsit: asuminen on halvempaa ja miehesi hyvällä palkalla pääsette varmasti kiinni omakotitaloon.
Asuin 10 vuotta Helsingissä, ja takas en menisi millään. Muutin takaisin E-P:lle kun tytön piti mennä kouluun, en todellakaan halunnut pienen lapseni joutuvan siellä kouluun jossa on satoja oppilaita ja vähintään 70 eri kansallisuutta edustettuna. Sittemmin muutin miehen perässä Keski-Pohjanmaalle... Täältäkin muuttaisin riemusta kiljuen S-joelle, ottaa päähän tämä huumorintajuttomuus, lahkot ja hurrit joiden puhetta ei voi ruotsinkieleksi tunnistaa.. Vaasa on samanlainen paikka joka kärsii suuresti kaksikielisyydestä, S-joki porskuttaa jo kaukana edellä!
Helsingissä käydessä ällöttää suunnattomasti kulkea julkisilla ja liikkua lähes missä tahansa ydinkeskustan ulkopuolella, kaikenmaailman narkkareita ja spurguja täynnä joka paikka, paskasta, ei uskalla paljain käsin mihinkään koskea. Pieni paikka se Helsinkikin on, ei sekään talvella ole yhtään kummempi paikka kuin mikään muukaan Suomessa.
Toki se on henkilökohtaista miten kaupungin määrittää ja mikä riittää itselle. Olen asunut ulkomailla suuressa kaupungissa ja Suomeen paluu oli vaikea, koska täällä ei ole yhtään isoa kaupunkia ja sitä suuren kaupungin tunnetta ja menoa. Tampere ei todellakaan vedä vertoja sille kaupungille ja Helsinki on muuten ihan surkea kaupunki.
Seinäjoki ei millään tavalla riittäisi minulle, mutta varmasti riittää monille :) Jos on kaupunki-ihminen niin Seinäjoki ei ole riittävän iso ja monipuolinen.
t:52
Asun itse Seinäjoella ja viihdyn kyllä ihan hyvin. Tottakai Helsingin menoon tottunut voi vähän aluksi olla tylsistynyt, mutta kyllä täältäkin tekemistä löytyy ainakin sitten, kun on vähän päässyt ympyröihin mukaan.
Ja pohjalaiset on aika suorasanaisia, mutta itse kyllä uskon, että tämä piirre on vähän nuoremman sukupolven myötä kadonnut ja melko hyvin jo erilaisuutta täälläkin kolkassa Suomea hyväksytään. Mutta Vaasa voisi olla teille ihan hyväkin vaihtoehto, koska se on vähän enemmän kaupunkimainen. Ja uskon, että töitä löytäisit. :)
Onhan siella ravit
Plääh, aika hullu täytyy olla jos muuttaa tänne Seinäjojelle ellei oo täältä kotoisin. Toisaalta täkäläistä ristiinnaimista on ulkopaikkakuntalaisen hubaa seurata, kun nairahan serkkuja ja muuta lähisukua & ollahan niiiiiin ylypeetä notta!
Siellä on konservatiinen ilmapiiri.
täytyy olla myös hyvä syys-, talvi- ja kevätkaupunki sille joka siellä vakituisesti asuu.
Miehelle tarjolla sieltä hyvin palkattu työ joka myös vastaa enemmän hänen koulutustaan kuin nykyinen duuni. Mulla ittellä ei ole tällä hetkellä työtä, kun olen äitiyslomalla ja viimeinen pätkäduuni loppui viitisen kuukautta ennen äitiysloman alkua.
Jos myytäs tää kolmio joka meillä nyt on Helsingissä, saatas sillä rahalla uusi 6 h omakotitalo Seinäjoelta. Mut onko siellä työpaikkoja korkeasti koulutetuille naisihmisille ollenkaan? Olen koulutukseltani VTM
Onko ketään, joka tietäisi?
ja kyllä tämä Seinäjoen seutu on aikamoinen käpykylä. Jos sinussa ei ole mitään poikkeavaa eikä halua mitään mihin olet Helsingissä tottunut, niin varmasti viihdyt. Lue Ilkkaa ja varsinkin mielipidepalstaa hetken aikaa niin ymmärrät. Mutta Tampereelta ei ole junalla tänne kuin tunnin matka, että suosittelisin sitä kaupunkia asuinpaikaksi ennemmin. Vaikka siis miehesi olisi töissä Seinäjoella.Sieltä löytyisi sinullekin varmasti töitä.
tuntia junassa, on saanut jo nyt tarpeekseen siitä täällä pk-seudulla.
Mitä tarkoitat että siellä pitäisi olla poikkeava?
ap
olen viettänyt siellä paljon aikaa, mutta en haluaisi asua siellä. Liian pieni pieni paikka.
tuntia junassa, on saanut jo nyt tarpeekseen siitä täällä pk-seudulla.
Mitä tarkoitat että siellä pitäisi olla poikkeava?
ap
vaan nimenomaan sitä että täällä ei saa poiketa normaalista yhtään milliä. Ei mihinkään suuntaan.
Muutin Helsinkiin opiskelemaan ja töihin ja sittemmin ulkomaille, enkä enää uskoisi tottuvani pikkukaupunkielämään. Mutta kyllä Seinäjoki pikkukaupungiksi on ihan hyvä, kasvava ja suhteellisen eläväinen maakunnan keskus. Työn löytyminen sinulle ei nyt varmaan ihan mahdottomuus olisi. Kysypä työkkäristä avoimia paikkoja siltä seudulta, ei sillä että nyt hakisit niitä, mutta saisit vähän kuvaa tarjonnasta.
Pohjalaiseen mentaliteettiin tottuminen on kyllä oma lukunsa. Jopa minua syntymäpohjalaista ärsyttää usein se "meillei oriaalla" -meininki. Mutta toisaalta minua ärsyttäisi varmasti vielä enemmän savolainen kierous ym. heimopiirteet kotomaan eri pikkukaupungeissa.
Älä hyvä ihminen muuta. Assjoki ei ole ns. oikea kaupunki vaan sianpaskanhajuinen tekokaupunki. Poikkeavuutta siellä ei todellakaan suvaita ja poikkeavuutta on kaikki mikä EI liity maanviljelyyn, kepulaisuuteen, kirkkoon, isänmaahan, pesäpalloon ja painiin.
olen asunut lapsena pohjanmaalla. Oletko ap koskaan viettänyt aikaa pohjanmaalla?
Kaikki kaupungit ovat paskoja jonkun mielestä. Mikä Suomen kaupungeista saisi palstalaisilta pelkästään ihailevia kommentteja? Itse nautin Seinäjoen palvelutarjonnasta, ruuhkattomuudesta ja helppoudesta. Joidenkin naapurikuntalaisten mielestä tämä on kauhean iso kaupunki, jossa on kaikki rikolliset ja rötökset. Näinhän se on aina, ihminen tykkää yleensä eniten omastaan, siitä mihin on tottunut. Jos itse muuttaisin isommasta kaupungista Seinäjoelle, pyrkisin mahdollisimman lähelle keskustaa. Sieltäkin saattaa nimittäin löytää omakotitalon! Nytkin oli hieno talo myynnissä Marttilasta, joka on arvostettu ja rauhallinen alue ihan keskustan kupeessa.