Lapseni on 2 luokalla. Koulukaverit asuvat monen km päässä.
Lapseni on ainoa luokaltaan joka asuu lähes 3km koululta. Nyt alkaa menee jo hermot minullakin, kun ei ole täällä pihoilla yhtään kaveria. Tässä asunnossa 1,5v asuttu ja rempattu katosta lattiaan. Ei viittis ennen sitä 2v myydä, että edes jonkinmoinen summa saadaan. Onneksi lapsella on sentään harrastuksia missä on kavereita (reenit ja pelit). Miten teidän muiden pojilla, kuinka paljon viettävät aikaa koulukavereiden kanssa, ovatko yökylässä kavereilla? Miten vapaasti ja kuinka pitkiä matkoja lapset saa liikkua? Kui paljo menee aikaa koulujuttuihin? Mihin asti saavat valvoa? Lapseni ei ole kovin hyvä koulussa ja välillä tuntuu että ei tajua asioita, joka on myös raastavaa. Hermostuin illalla oikeen kunnolla, kun vaan ottaa asia niin hermoille. Pienenmällä lapsella on taas täällä kavereita.
Kommentit (15)
Koulun lisäksi riittää harrastus, kaksi. Kavereita käy min. kerran viikossa ja poika kavereillaan. Yökylässä puolin ja toisin.
eikä näe kavereita oikeastaan koskaan koulun jälkeen, koska tulee taksilla kotiin ja tekee läksyt, 1 krt/vko viedään harrastuksiin. Muuten osaa olla yksin tai isompien sisarusten kanssa. Ei yökyläile, kesällä oli sovitusti muutaman kerran kaveri meillä kylässä tai itse me kavereille.
Poika ei saa koulun jälkeen mennä minnekään, koska meillä ei ole aikuisia kotona enkä todellakaan luota siihen, että keverilla oltaisiin ilahtuneita, jos sinne fillaroisi esim. 2 km päähän. Läksyt tekee nopeasti, luoka priimus on. Saa valvoa niin kauan kuin tahtoo eli nukkumaan menee noin 21.00 viimeistään.
Ei lapseen kannata hermostua siksi, että lapsella ei itsellään ole helppoa.
Meillä yksi suurimmista syistä siihen, että asutaan vilkkaasti asutulla pientaloalueella paritalossa. Samassa taloyhtiössä on aina ollut paljon lapsia ja lapset ovat oppineet tosi sosiaalisiksi jo pienestä pitäen, aina on ollut paljon kavereita.
Joskus ollaan haaveiltu omakotitalosta, mutta aina mietitty lapsia ja odotetaan siis edelleen sitä, että vähän kasvavat... tältä alueelta ei kuitenkaan enää varmaan pois muuteta, koska kaikki kaverit on täällä ja siinä suhteessa kuuntelemme kyllä lapsiamme aika pitkälle. ( Lapset 4kpl; 5v, 9v, 11v ja 13v)
Ottakaa yhteys luokkatovereiden vanhempiin, niihin keiden kanssa poikasi viettää välitunteja esim. Sopikaa aina silloin tällöin, että oma poikasi voi mennä heille tai kaverit voivat tulla teille iltapäiväksi ja sitten kun vanhemmat tulevat töistä hakevat lapset kotiin. Tai sitten niin, että kun olette tulleet töistä ja syöneet, viette lapsen kaverille ja haette pois.
Onko harrastuksissa luokkatovereita tai samasta koulusta poikia? Voitte sopia saman niin, että pojat ovat yhdessä jonkun iltapäivän, tekevät läksyt syövät ja menevät harrastukseen yhdessä, sieltä sitten kumpikin omaan kotiin omalla kyydillä.
keskenään. Kotona ovat sentään jonkinlaisen valvonnan alaisina. Ihmettelen aina että sitä pidetään jotenkin hienona kun lapset ovat jossain kylillä keskenään 'sosiaalistumassa'. Itse olin lapsena aina ulkona enkä pidä sitä mitenkään hyvänä asiana.
Luuhata ulkona ei todellakaan tarvi, vaan ollaan ihan siellä lapsen kaverin kotona ja toisinpäin!
No tosi kurjaa sillä ei taida sun lasten kaverit päästä teidän kotiinne.
siis mistä sulla menee hermot? eiks tuo ole aika tavallista ettei luokkakaverit asu naapurissa, enemmistöllä niin taitaa olla. Sitten vaan kehitellään muuta tekemistä, harrastuksia ja oman perheen touhuja.
Ne asuu 3-5 km päässä ja lapsi käy niiden luona ihan itse. Mikä ap on teillä ongelma?
Toisaalta onhan se hyvä asia että tiedetään missä lapsi on. Harrastuksissa on koulukavereita samasta koulusta. Meidän lähiössä tuli koulut täyteen ja käytettiin arvonta menettelyä, siksi lapsi ei ole lähiömme koulussa. Koulu oliskin ollut iso ja levoton koulu. Toisaalta hyvä ettei mahtunut ja pääsi pieneen kouluun, missä on opetus varmasti parempi kun lähiömme koulussa. Lapset ovat myös rauhallisenpia yleisesti ottaen.
välttämättä osaa yksin kulkea monen kilometrin reittejä pyörällä, jos on esim. vilkasliikenteisiä teitä.
ekaluokkalaista fillarilla viiden kilometrin päähän yksinään :O
Itse olen kasvanut niin korvessa, että kouluun oli melkein 20 km ja lähin ikäiseni tyttö/kaveri asui reilun kymmenen kilometrin päässä. Kerran viikossa kävin pari tuntia srk:n kerhoissa tms. ja kavereita näki koulussa. Muu aika meni sisarusten kanssa ja serkkujen kanssa yökyläiltiin sillon tällön viikonloppuna. Sosiaaliseen ammmattiin suuntauduin ja olen kiitollinen, että olen saanut kasvaa maalla turvassa. Ja kyllä; suututti niin pirusti kun "ikinä ei päässy mihinkään" ja "kaikki kaverit on kaukana" mutta nyt kolmeakymmentä lähestyessäni, osaan arvostaa sitä, ettei ole mahdollisuutta notkua pitkin pihoja ja luuhata ties missä. Niin kerta :D
Linja-autolla lapsi menee, samaa reittiä kuin menee kouluunkin.
T: se jonka ekaluokkalainen käy kavereilla 5 km päässä
ekaluokkalaista fillarilla viiden kilometrin päähän yksinään :O
Mun lapsi (2.lk) käy 10km päässä koulussa, harva asuu koulun vieressä, käyvät kavereilla ja esim hampparilla/pullalla koulun jälkeen yhdessä, aika harvoin kyläilevät muut kuin ne jotka asuvat saman linjan varrella.