Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ette halua haudatuksi tunnustuksettomalle hautausmaalle

Vierailija
21.10.2010 |

Minua ihmetyttää suuresti tässä erokohussa että lähes kaikki vainajat haudataan kuitenkin siunatulle kirkkomaalle. Vaikka seurakunnat ylläpitävät myös tunnustuksettomia hautausmaita. luulisi kirkkoon kuulumattomien haluavan viimeisen leposijan sieltä?

Keski-Uudellamaalla on ollut tunnustukseton hautausmaa monta vuotta ja sinne on haudattu 3 vainajaa.

Eli ette halua kuulua kirkkoon kun ette siltä mitään saa mutta haluatte kuitenkin hautapaikan pappien siunaamalta kirkkomaalta?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

haluamme siunatulle maalle? En minä ainakaan halua. On aivan se ja sama mikä hautuumaa se on, kunhan vain lapsilleni ja muille rakkaille jää paikka jossa voi vierailla jos tahtovat minua muistaa.

Ja parin vuoden kuluttua tappelevat siitä, kuka maksaa haudan vuosittaisen hoitomaksun ja kuka istuttaa/maksaa kukat. Voihan sitä kotonakin muistella.

Noilta maksuilta säästyy kun tuhkataan. Tuhka sitten muistolehtoon tai mihin on saanut luvan ripotella.

Muistolehdoissa on kivipaadet, johon tulee nimilaatta. Nimilaattoja voi olla myös kirkoissa, kuten on Kallion kirkossa. Vainajaa voi muistella vaikka sytyttämällä kotona kynttilän jos käy muistolehtoon laskemassa. Ei tuu haudanhoitomaksuja.

Vierailija
22/22 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa niistä, jotka nyt kuolevat, edustavat vanhempaa sukupolvea, joille kristillisyys on ollut tärkeää. Jos kuolee nuorena ja yllättäen, tuskin on esittänyt toiveita hautapaikan suhteen. Kunhan nykyiset kaksi-kolmekymppiset alkavat kuolla vanhuuteen, syntyy tunkua tunnustuksettomille hautausmaille. Varmasti on myös tapauksia, joissa sukulaiset päättävät vainajan puolesta ja joskus tämän tahdon vastaisesti. Voi myös olla, että uskonnottomuudestaan huolimatta joku haluaa sukuhautaan tai puolison viereen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla