Onko jonkun mielestä 5-vuotiaskin otettava kokonaan kotiin, jos vauva syntyy?
Mietimme toista lasta, ja jos päädymme yrittämään, ikäeroksi esikoisen kanssa tulisi viisi vuotta (vähintään). Onko joku tosiaan sitä mieltä, että myös 5-vuotias pitäisi ottaa kokonaan pois hoidosta vuodeksi, vaikka vaarantaisi eskaripaikan samassa paikassa? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Kommentit (68)
Pienemmät voi olla äidin kanssa kotona!
on hyvä paikka lapsille.
Älkää vaan antako lasten olla kotona, kauheeta. Miten sitä nyt vois keksiä puuhaa omien lasten kanssa, etenkin kun niillä on ikäeroa. Tottakai yhteiskunnan tulee ne ruokkia ja kasvattaa pientä kk-maksua vastaan, nehän on ihania ja ainutlaatuisia koska ne on teidän murujanne. Miten te pystyisittekään noin ihania itse hoitamaan ilman kasvatustieteiden opintoja. Ja mitä paskaa ne sit joutuis kotona syömäänkään. Hoitoon vaan. Ja esittäkää toive että kouluksi "Ressu" ja mielummin kuorma-auton ajokortti, 5 eetä ja pari ällää ja sitten saavat tulla kotiin. Viikonloppuisin tarvitsette "omaa aikaa" ukon kanssa niin että jos tarha on kiinni niin ottakaa yhteys isovanhempiin.
Ja jotain muutakin seuraa kuin mamman ja vauvan. 40 h viikossa on liikaa, mutta 4h päivässä sopiva.
Pitääkö sen sitten viedä paikkoja arjen pakon edessä raskauttamilta työssä käyvien lapsilta, on eri asia. Mikä on vaihtoehto? 3h kerhoon vieminen on melkeinpä vain rasite.
on hyvä paikka lapsille.
Älkää vaan antako lasten olla kotona, kauheeta. Miten sitä nyt vois keksiä puuhaa omien lasten kanssa, etenkin kun niillä on ikäeroa. Tottakai yhteiskunnan tulee ne ruokkia ja kasvattaa pientä kk-maksua vastaan, nehän on ihania ja ainutlaatuisia koska ne on teidän murujanne. Miten te pystyisittekään noin ihania itse hoitamaan ilman kasvatustieteiden opintoja. Ja mitä paskaa ne sit joutuis kotona syömäänkään. Hoitoon vaan. Ja esittäkää toive että kouluksi "Ressu" ja mielummin kuorma-auton ajokortti, 5 eetä ja pari ällää ja sitten saavat tulla kotiin. Viikonloppuisin tarvitsette "omaa aikaa" ukon kanssa niin että jos tarha on kiinni niin ottakaa yhteys isovanhempiin.
5-vuotias tarvitsee jo jotain virikkeitä elämäänsä, muuta kuin väsynyt äiti ja housuunsa kakkiva vauva. pakko sitä lasta ei ole sinne päiväkotiin muuttaa ihan kokonaan, mutta jotain elämää pitäisi löytyä.
ja minä olin leikkikoulussa 9-12 joka päivä. Ainakaan minulle ei jäänyt traumoja, päinvastoin. Olin vain innoissani kavereista ja leikeistä. Kotona taas oli tyhmää kun kirjan luku yms. keskeytyi aina vauvan takia.
Itse pitäisi ehdottomasti tuonikäisen osan aikaa kerhossa/hoidossa tms. Kokopäiväisesti en kuitenkaan laittaisi hoitoon.
Ap, tee kuten teidän perheelle on paras!
kohta alkaa koulu ja sieltähän ei saa olla kotona. Eli ottaisin...mutta jos eskaripaikka on siitä kiinni saattaisin pitää paikan, vaikka lapsi kävisi harvoin siellä...
Päiväkodin pitäis olla se viimeinen vaihtoehto.
niin varmasti pitäisin päiväkodissa minimipäivillä (täällä 9pv/kk). Olisi aika tylsää 5-vuotiaan junnata äidin ja vauvan kanssa koko ajan.
Ihan lapsesta kiinni mitä haluavat.
5-vuotias olisi 2-3 päivää viikosta päiväkodissa (ei täysiä päiviä), ja loput kotona.
TAI sitten 5-vuotias menisi vaikkapa seurakunnan kerhoon pariksi päiväksi.
Voi olla, että muuten aika tulisi pitkäksi vain äidin ja vauvan kanssa kotona...
Kokopäivähoito on silti aivan liikaa, jos äiti vauvan kanssa kotona.
että jokainen tekee tavallaan, mutta kun äskettäin olin oman lapseni vanhempainillassa, 17 lapsen pk-ryhmässä, jossa yllättävän moni äiti kertoi olevansa vauvan kanssa kotona, tuli vähän semmonen olo että heidänkö takiaan lapset joutuvat olemaan hirmu isoissa ryhmissä...
Juu, tiedän että voisin itsekin jättäytyä pois töistä ja olla lapseni kanssa kotona.. tai ehkä jos lapsia olisi päiväkodissa vähemmän, ryhmiä yhdisteltäisiin silti isoiksi... tai kuntien pitäisi taata tarpeeksi hoitajia, tiloja ja ryhmiä kaikille.
Meidän alueella on muuten luvattu lapselle hoitopaikka myöhemmin tai eskaripaikka samasta päiväkodista, vaikka luopuisi paikasta vauvan takia, koska onhan se pk:nkin etu että lapset otetaan hoidosta pois ja annetaan paikka muille.
Itse olen kuitenkin päättänyt tehdä niin (meille tulossa ikäeroa 4 vuotta), että lapsi menee kerhoon. Täälläpäin uskonnottomille on vaihtoehtona kaupungin päiväkerho, en tiedä onko kaikkialla. Muuten on aika samanlainen kuin seurakunnassakin, eli puoli päivää kaksi kertaa viikossa.
on hyvä paikka lapsille. Älkää vaan antako lasten olla kotona, kauheeta. Miten sitä nyt vois keksiä puuhaa omien lasten kanssa, etenkin kun niillä on ikäeroa. Tottakai yhteiskunnan tulee ne ruokkia ja kasvattaa pientä kk-maksua vastaan, nehän on ihania ja ainutlaatuisia koska ne on teidän murujanne. Miten te pystyisittekään noin ihania itse hoitamaan ilman kasvatustieteiden opintoja. Ja mitä paskaa ne sit joutuis kotona syömäänkään. Hoitoon vaan. Ja esittäkää toive että kouluksi "Ressu" ja mielummin kuorma-auton ajokortti, 5 eetä ja pari ällää ja sitten saavat tulla kotiin. Viikonloppuisin tarvitsette "omaa aikaa" ukon kanssa niin että jos tarha on kiinni niin ottakaa yhteys isovanhempiin.
Sä olet varmaankin ostanut aivosi huutonetistä. Saitko halvalla?
uuteen hienoon tilavaan päiväkotiin ja taas kerran ajattelin mikä ihme saa ihmiset sijoittamaan lapset tuollaisiin kauheisiin laumoihin.
Siis kyllä ottaisin omani varmasti kotihoitoon jos jäisin äitiyslomalle. Onneksi omani ovat saaneet olla pienessä ryhmässä pph:lla ja kotona.
uuteen hienoon tilavaan päiväkotiin ja taas kerran ajattelin mikä ihme saa ihmiset sijoittamaan lapset tuollaisiin kauheisiin laumoihin. Siis kyllä ottaisin omani varmasti kotihoitoon jos jäisin äitiyslomalle. Onneksi omani ovat saaneet olla pienessä ryhmässä pph:lla ja kotona.
Tilavissa päiväkodeissa on myös mahdollista jakaa ryhmää, esim. oman lapsen päiväkodissa ovat paljon neljän lapsen ryhmissä omahoitajan kanssa. Esim. jos liikuntasalivuoro on 12 lapsen ryhmällä 2 tuntia, niin ovat neljän hengen ryhmissä puoli tuntia siellä, sitten kaksi neljän hengen ryhmää on vielä sillä aikaa kahdessa eri tilassa jne.
Tosin pph-paikkaa mekin haettiin mutta ei saatu. Ennakkoluulot päiväkotia kohtaan oli isot, mutta rauhalliselta siellä vaikuttaa aina kun siellä itse käy. Välillä haen myös puolilta päivin eli olen nähnyt päivän eri vaiheita.
Tämä nyt ihan off topic alkuperäisestä.
Näin olen joka kerta toiminutkin. Ja hyvin olen kolmen pojan kanssa pärjännyt vaikka olen kaukana supermammasta :)
jos lapsi viihtyy ryhmässään, mahdollisesti olisi kotiinjäämisestä surullinen. Mutta lyhentäisin päiviä kyllä.
15-vuotias pitää ottaa kotiopetukseen.
Se on siis mahdoton ajatus että äiti ystävystyisi toisen äidin kanssa, ehkä kolmannenkin ja he ottaisivat välillä toisten lapsia kotiinsa/ulos ja auttaisivat vuorollaan toisiaan.
Ainoa tapa on että äiti on vauvan kanssa rauhassa kotona ja äitiä ei saa miläään lailla häiritä, että äiti ehtii olla facebookissa ja shoppailla. Vauvan kanssa on helppoa kun se tajuaa pysyä vaunuissa paikallaan, leikki-ikäinen on kauhee! Ei tarvita zumbaa eikä spinningiä, otetaan ne omat lapset ja mennään ulos, hypitään ojien yli ja lykätään vauvaa yhdessä leikkien.
Hoitopäivä lapselle on yhtä raskas kuin työpäivä vanhemmille. Jos ei ole mielikuvitusta eikä halua olla omien lasten kanssa niin sitten on otettava sterilisaatio. Ja sitten vaan kissoja kotiin. Näin se homma menee. Oma lapsi on pieni vain kerran! Samaten omat lapset.
uuteen hienoon tilavaan päiväkotiin ja taas kerran ajattelin mikä ihme saa ihmiset sijoittamaan lapset tuollaisiin kauheisiin laumoihin.
Lapsia on siellä yhteensä yli 100.
Mutta eiväthän ne ole koko ajan samassa tilassa ja keskenään :) Ryhmiä on useita ja lisäksi ryhmät on jaettu neljään pienempään. Noilla pienryhmillä on selvästi merkitystä lapselle ja lapsi leikkii useimmiten niitten tuttujen kavereitten kanssa jotka on samassa pienryhmässä.
ja kiittää tähän mennessä tulleista vastauksista!
Eli unohdin tuossa alussa mainita, että meillä tilanne tulisi olemaan vielä sikäli erilainen, että olisin itse kahtena päivänä viikossa töissä 5-6 tuntia kerrallaan. (Siitä alkaen kun vauva on 1 kk, ja ei tällä kerralla mielellään mennä keskusteluun onko tämä väärin vai ei.) Eli toisin sanoen vauvalla olisi joka tapauksessa nuo ajat joku ulkopuolinen hoitaja. Mietin vaan sitä, että olisiko 5-vuotiaan kivempi olla nuo ajat tutussa hoitopaikassa vai vauvan ja uuden hoitajan kanssa kotona?