Onko jonkun mielestä 5-vuotiaskin otettava kokonaan kotiin, jos vauva syntyy?
Mietimme toista lasta, ja jos päädymme yrittämään, ikäeroksi esikoisen kanssa tulisi viisi vuotta (vähintään). Onko joku tosiaan sitä mieltä, että myös 5-vuotias pitäisi ottaa kokonaan pois hoidosta vuodeksi, vaikka vaarantaisi eskaripaikan samassa paikassa? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Kommentit (68)
Itse en vastaavassa tilanteessa katkaisisi hoitoa kokonaan, vaan pitäisin paikasta kiinni esim. lapsi 3 päivänä hoidossa tms.
Mulla oli isommat lapset pph:lla, sieltä otin ne kotiin koska en nähnyt siinä mitään järkeä, eskari on kumminkin eri paikassa ja jotenkin hölmöltä tuntuisi viedä pph:lle.
Kyllähän tuon ikäinen kaipaa seuraa. 2-3-vuotias taas ei.
päivähoitolain mukaan 5 v voi viedä päiväkotiinkin
Mulle oli aikanaan itsestäänselvää, että isommat lapsetkin jäivät kotihoitoon, kun nuorempi syntyi. Tosin siihen aikaan ei ollutkaan oikeutta päivähoitopaikkaan kuin erityistapauksissa.
Mutta koska se oli ihan tavallista, leikkiseuraakin oli puistoissa ja kerhoissa lapsille riittävästi ja kavereita oli naapurustossakin.
Hyvin jaksoin ja lapsetkin nauttivat, kun ei tarvinnut aikaisin nousta eikä tiukassa aikataulussa elää.
Ihmiset asuvat niin eri paikoissa ja niiden päivähoitotilanne on niin erilainen.
Mä ottaisin ilman muuta 5-vuotiaan kokonaan kotiin jos olen itsekin kotona. Mutta kun asumme Helsingissä, niin meidän todellakin kannattaisi pitää lapsi päiväkodissa jollain allokaatiolla, jotta paikka ja eskari säilyvät.
Edelleen Helsingissä on hulluutta irtisanoa isompien lasten päivähoitopaikat ennen kuin on varmaa, että vauvan saa elävänä ja terveenä kotiin. Jos käykin niin, että vauvalle/äidille tulee sairaalajakso, niin mitään nopeaa apua ei saa järkevästi polkaistua käyntiin. Vaikka siis aikoisikin irtisanoa päivähoitopaikat, sitä ei kannata tehdä ennen kuin vauva on kotona.
mutta en veisi päiväkotiin, täysipäiväiseksi ja jokapäivä. Meillä oli eskarissa kun vauva syntyi ja se 4h päivässä oli melko maksimi. Kun sai kotona puuhasetella ja hoitaa vauvaa ja olla mukana, en kokenut että olisi ollut mitään mustasukkaisuuksia tms. Jos ei olisi ollut eskaria niin olisin vienyt päiväkerhoon 3x viikko, 3h kerrallaan.
Mutta tottakai kaikki riippuu myös omista voimavaroista eli jaksaako antaa aikaa isommalle ja tarvitseeko itse kuinkapaljon lepoa jne eli valvottaako vauva tms. Minusta vauva nukkuin tosi paljon joten aikaa jäi isommankin kanssa puuhastelulle ja ulkoilimme paljon jne.
ja silloin lyhyempiä päiviä, esim. 9-15. Mulla siis 5 v. lapsi, jonka tarhassa pidetään sen ikäisille luontokerhoa, jumppaa ja "femmistä" joka on vähän kuin esi-esikoulu :) Okei, nämä kaikki saisi muualtakin, mutta kun sen lisäksi tarhassa on monivuotisia kavereita ja hoitajatkin ovat pysyneet samoina niin en haluaisi katkaista lapselta niin monia ihmissuhteita ja rutiineja. Ja tietty sekin, ettei sitä koskaan tiedä onko vauva terve jne, jos on joku vakavasti sairas tai vaikka pahasti koliikkinen niin onhan se valtava helpotus jos isommalle lapselle on edes osan viikosta hoitoa ilman hirveitä järjestelyjä.
Mulla on 4 v tyttö ja on kokopäiväisenä päiväkodissa, ja mulla on kotona 9kk ikäinen poika vauva ja kolmatta odotetaan juuri. Mun mielestä on hyvä lapselle luoda kaveri suhteita jo lapsesta saakka, kouluakin ajatellen!
Mutta miksi välittäisit siittä?
Meillä oli 3 ja 5 vuotiaat 10 päivää kuussa hoidossa kun olin äitiyslomalla ja edelleen on tarkoitus viedä ainakin tuo nyt 4,5 vuotias hoitoon kun uusi vauva syntyy...
En mitenkään pysty mielekkäästi purkamaan vilkkaiden poikien energiamäärää vauvan kanssa :(
Onko niin että vanhemmilla ei todellakaan ole käsitystä siitä mitä 5v tarvitsee (normaalisti)? Mitä tämän ikäisen lapsen kehityksessä on keskeistä ja mikä sille antaa hyvän tuen? Eivätkö neuvolat näistä asioista puhu? Aivan varmasti tietoa on kumminkin saatavilla.
5v tarvitsee sosiaalista harjottelua ryhmässä, pärjäämistä ilman äitiä sopivassa mittakaavassa.Ennenvanhaan leikkikoulut jossa lapset päivittäin viettivät aamupäivät olivat mitoitettu tukemaan tätä kehitysvaihetta juuri oikealla tavalla. Jos ja kun tätä mahdollisuutta ei ole kannattaa käyttää päiväkotia tähän tarkoitukseen (jos siis on kotona vauvan kanssa) jos vaan onnistuu, eli lapsi on päiväkodissa aamupäivät joka päivä.Huomattavast huonompi ratkaisu LAPSEN näkökulmasta on nämä tavalliset 2-3p/viikossa ratkaisut jossa päivät liian pitkiä ja jatkuvuus katkeaa.
Esim. 5h pvä ja 4 pvä/viikko. Meillä ei ole lapsia naapurissa ja minust 3h kerho ei ole sama (= hyvä) kuin pk. Riippuu toki kerhosta ja pk:sta.
joka on joutunut toiselle puolen kaupunkia eskariin, kun ei ole mahtunut lähieskariinsa. Sen sijaan olen kyllä kuullut monestakin työssäkäyvien lapsesta, joille ei ole järjestynyt lähimmistä hoitopaikoista paikkaa, kun ne on vauvalomalaisten ja kotimammojen esikoiden virkistyskäytössä.
Eskarissa ehtii oppia kouluun valmistavat jutut oikein hyvin ja loma hoidosta tekee lapselle oikein hyvää.
Siis lapseni ei tarvitse päivähoitoa, koska olen kotona. Minulle päiväkoti edustaa hoitopaikkaa, jota en tietenkään tarvitse kun en ole töissä.
Meillä 5-v kävi srk:n kerhossa 2xvko. Ja nyt on sitten puolipäiväeskarissa tänä vuonna ja on siis eri paikassa kun missä oli hoidossa.
Minä tunnen yhden viisivuotiaan joka on tällä hetkellä äidin ja vauvan kanssa kotona, käy pari kertaa viikossa kerhossa. Päivisin ei juurikaan ole leikkiseuraa sillä alueella ei asu oikein tuon ikäisiä eikä puistoissakaan ole paljon muita kuin ihan pieniä.
Oma lapsemme on oikeastaan hänen paras kaverinsa, asutaan lähellä. On kaikille osapuolille aika rasittavaa, että tuo lapsi odottaa koko päivän että pääsee leikkimään meidän lapsen kanssa. Noh, meillä on aika erilainen rytmi päivässä ja tästä lapsesta alkaa tulla hieman vaivaa kun hän on aina kinuamassa leikkimään, juuri kun meidän pitäisi syödä, käydä kaupassa tai tehdä iltatoimia. 2 tai 3 kertaa viikossa menettelee mutta lapsi haluaisi meille joka päivä.
Käy 2 x viikossa kunnan virikekerhossa ja ystäväpiirissä riittää leikkikavereita vaikka kuinka.
Meillä esikoinen jäi päiväkotiin, kun kuopus syntyi. Kävi kolme päivää viikosta siihen asti, kun eskari alkoi. Kuopus syntyi huhtikuussa ja elokuussa alkoi eskari. Heinäkuun oli tietty kotona lomalla.
Mä en nähnyt mitään järkeä ottaa pois, koska kaipasi kuitenkin kovasti kaveria (vaikka kotiin jäikin 3-vuotias pikkuveli kotihoitoon) ja pääsi sitten niiden vanhojen tuttujen kamujen kanssa samaan eskariin. Kyse oli kuitenkin vain muutamasta kuukaudesta...
Esim. 5h pvä ja 4 pvä/viikko. Meillä ei ole lapsia naapurissa ja minust 3h kerho ei ole sama (= hyvä) kuin pk. Riippuu toki kerhosta ja pk:sta.
minusta kerhossa on kivempaa kuin päiväkodissa. Lauletaan, leikitään ja askarrellaan enemmän kuin päiväkodissa koska aikaa ei mene arkirutiinien pyörittämiseen. Ryhmät ovat pienempiä ja lapset sairastavat vähemmän.
Meillä on kerhon lisäksi kaksi kivaa harrastusta joista lapsi nauttii. Päiväkodin jälkeen oli aina niin väsynyt, että illalla ei oikein jaksanut tehdä mitään, oli vaan semmoista natinaa ja huomion hakemista.
Kerhosta ollaan saatu muutama hyvä kaveri joiden kanssa treffaillaan puistossa ja kyläillään.
vaan jokainen perhe tekee ratkaisun, mikä heille on paras
aivan sama, mitä sukulaiset tai naapurit siitä on mieltä
mun mielestä vitonen voi jatkaa päiväkodissa käyntiä
meillä 2 3-vuotiasta jatkoi päiväkodissa
jossa kavereita muutenkin vähän lähettyvillä. 5-v jatkoi pph:lla parina päivänä viikossa, 2v taas oli kotona kun vauva syntyi. Nyt 2-v kotona minun ja vauvan kanssa ja 5-v jo eskarissa.
Mutta miksi välittäisit siittä?
Meillä oli 3 ja 5 vuotiaat 10 päivää kuussa hoidossa kun olin äitiyslomalla ja edelleen on tarkoitus viedä ainakin tuo nyt 4,5 vuotias hoitoon kun uusi vauva syntyy...
En mitenkään pysty mielekkäästi purkamaan vilkkaiden poikien energiamäärää vauvan kanssa :(