Millä korvata korppujauhot kun pitäisi jauhottaa vuoka? (ev)
Kommentit (29)
30 vuotta olen vehnäjauhoilla vuuan jauhoittanut, eikä koskaan ole kakku kiinni jäänyt.
Hommaa vuokasprayta. Korppujauhoja on kyllä gluteenittomiakin kaupassa.
Vaikka minulla on pinnoitettu vuoka, kakut tarttuvat aina kiinni, ellen käytä leivinpaperia. Vehnäjauhoilla olen leivittänyt, mutta se ei vain toimi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että se on jokin vanhalta kansalta peritty uskomus, että korppujauhoja pitää käyttää aina kakun paistossa. Mihin niitä oikeasti tarvitaan, kun rasvaaminen riittää estämään vuokaan jämähtämisen? Itse olen ainakin täytekakkua paistaessa vain voidellut vuoan hyvin voilla ja sirotellut pohjaan kidesokeria. Kakku irtoaa reunoista itsestään jo paiston aikana ja pohjakin irtoaa helposti kakkulautaselle kumotessa.
Jos sen vuoan haluaa välttämättä jauhottaa, niin suosittelen kokeilemaan vaikka manteli- tai hasselpähkinäjauhetta. Korpujauhot ja kookoshiutaleet jättäisin pois, paitsi jos oikeasti tykkää niitten mausta.
Miltä kansalat? Mun äitini oli s 1913 ja aika vanhaa kansaa ja käytti pelkkää voita tai mannaryyniä, piti korppujauhoja uudenaikaisenä hömppänä.
Suklaakakun tai tumman kakun voi jauhottaa ihan tummalla kaakaojauheella.
Minulle äiti opetti jo 70-luvulla, että vuoka jauhotetaan mannaryyneillä. Ja siksi olen aina niin tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa (ev) otsikossa?
Tämä on vanha ketju. Ennen oli hidasta, kun modeemilla soitettiin. Minäkin kävin av:lla vain kerran päivässä. Silloin sivun avaaminen kesti niin kauan, että oli kohteliasta jo laittaa otsikkoon, ettei viestiä kannata avata, eli ei sisällä lisää infoa. Ev=ei viestiä. Ov= on viesti.
Mitä tarkoittaa (ev) otsikossa?