Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murkku veti pultit, koska en antanut heti koulusta tultua lähteä

Vierailija
20.10.2010 |

kaverin kanssa, vaan halusin jutella hänen kanssaan puhelinlaskusta. Murkku suuttui kahdesta asiasta; siitä, että "valitin" isosta puhelinlaskusta, joka "ei oo ees paha", ja siitä, että en antanut kaverin jäädä odottelemaan (haluan jutella omien lasten kanssa rauhassa oikeista asioista, en kaverin odottaessa). Puhelinlasku ei ollut kohtuuttoman iso, mutta kuitenkin kolminkertainen aiempiin verrattuna ja halusin keskustella lapsen kanssa siitä, että opettelee itse hallitsemaan puheluidensa ja tekstariensa määrää (en halua siksi saldorajaa!). No, eipä tuo murkku malttanut kuunnella, vaan syyti kirouksia ja napinaa. Aikoi lähteä vihaisena jonnekin ulos, mutta kielsin lähtemästä ennen kuin ollaan juteltu kunnolla. Ihme ja kumma, murkku jäi omaan huoneeseen mököttämään! On se aika kiltti kuitenkin... saattaa olla pian halipalaverin paikka.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

illemmalle, eli murkku olis sen kaverin kanssa voinut tohottaa ja vasta illemmalla tosiaan olisi juteltu.

Vierailija
2/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

illemmalle, eli murkku olis sen kaverin kanssa voinut tohottaa ja vasta illemmalla tosiaan olisi juteltu.

Teen itse kotona töitä ja ehdin paremmin jutella rauhassa murkun kanssa juuri iltapäivällä.

ap, jonka murkku on jo ihan rauhallinen ja kertaalleen halattu :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukuttelee kun nolottaa... on löytänyt poika/tyttöystävän jonka kanssa on jutellut ja tekstaillut ja nyt nolottaa jos joutuu sulle tunnustamaan sen. Siksi ei halunnut jutella puhelinlaskusta. Ja saattoi olla jopa sopinut treffit koulun jälkeen tai sitten päästä puhumaan poika/tyttöystävän ihanuudesta kaverin kanssa. Älä lyttää täysin, muuten saattaa ajatella että aavistat ihastuksen olemassaolon ja sen tuomitset puhelinlaskun kautta, taiteile varovasti.

Vierailija
4/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhelinlasku on turhan suuri. Jos siitä olisi pitänyt keskustella vakavamminkin, tilaisuutta voisi siirtää illalle tai huomiselle. Murkku olisi voinut mennä ystävänsä kanssa.

5 teinin+ kaverisakin emo

Vierailija
5/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse kotona töitä ja ehdin paremmin jutella rauhassa murkun kanssa juuri iltapäivällä. ap, jonka murkku on jo ihan rauhallinen ja kertaalleen halattu :)

muuttaa joustavammaksi, eli murkkusi varmaan pikkuhiljaa haluaa tehdä heti koulun jälkeen muuta kuin puida päivän asiat sun kanssa, kaverit rupeaa vetäämään pidemmän korren.

Vierailija
6/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

megamoka! Etkö itse muista miltä se tuntui, kun äiti alkoi kimittämään kavereiden edessä?

Olisin etsinyt ajan jolloin lapsi on vastaanottavaisimmillaan, joten ei tarvitse vetää matsia ja halipalaveria.

Oletko konfliktinhaluinen vai vain tilannekykysi on huono?

Vierailija
7/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

megamoka! Etkö itse muista miltä se tuntui, kun äiti alkoi kimittämään kavereiden edessä?

Olisin etsinyt ajan jolloin lapsi on vastaanottavaisimmillaan, joten ei tarvitse vetää matsia ja halipalaveria.

Oletko konfliktinhaluinen vai vain tilannekykysi on huono?

En ole ap, mutta vissiin multa sitten meni tekstiä lukiessa jotain ohi. Jos ap ei antanut kaverin jäädä odottamaan koska halusi rauhassa jutella oman lapsensa kanssa ilman kaveria yleisönä miten ihmeessä hän nyt nolasi sen teininsä kimittämällä sen kaverin edessä!?! :D

Vierailija
8/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten tulee mutsi kimittämään, että kaverin pitää lähteä kotiin. Mun mielestä toi on noloa. AP ei kertonut mitä heillä oli suunnitelmissa.

Miksei asiaa voitu hoitaa MYÖHEMMIN. Minua ainakin vituttaisi jos mutsi olisi heittänyt ystäväni kotiin vaikka oli menoa.

Vierailija
9/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten tulee mutsi kimittämään, että kaverin pitää lähteä kotiin. Mun mielestä toi on noloa. AP ei kertonut mitä heillä oli suunnitelmissa.

Miksei asiaa voitu hoitaa MYÖHEMMIN. Minua ainakin vituttaisi jos mutsi olisi heittänyt ystäväni kotiin vaikka oli menoa.

Ei se ollutkaan mun pointti että vituttaisiko sitä teiniä vai ei! :D Paljon sellaista ainakin itse joutuu teinin vanhempana tekemään mikä lasta vituttaa, saa kiroilemaan ja kiukkuamaan. Sille ei voi mitään, meillä on kuitenkin rajat ja toimitaan niiden mukaan. Sen teitää teinikin, eikä kaipinoikkaan muuten kuin sanallisesti (ei siis karkaile, myöhästele kotiintuloajoista yms.).

Olisin itse voinut toimia hyvin samalla tavalla kuin ap. Syynä se että pidän tärkeänä jutella vakavat asiat saman tien. En ainakaan itse nauti siitä että illalla aletaan tapella ja riidellä. Mielummin hoidan ikävät asiat päivällä alta pois ja ilta voidaan olla rauhassa, teini kavereillaan tai kotona ja minä, mies ja sisarukset ilman turhia huutoja yms.

Jokainen perhe toimii niinkuin itse parhaaksi katsoo. Mutta sitä en ymmärrä että pitäisi ikäviä keskusteluja lykätä sen takia että juuri silloin teinillä on jotain muuta tai ei ole otollisin aika jutella juuri silloin ettei vaan hermostu. :D

Vierailija
10/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvottelutaito ehkäisee turhia konflikteja, jopa teinien kohdalla, jotka ovat jo valmiiksi huonoja neuvottelijoita!

Hyvä johtaja ymmärtää ilmapiirin merkityksen neuvottelun lopputulokselle. Siksi hän pyrkii vapauttamaan ilmapiiriä. Hän pyrkii olemaan rohkaiseva ja innostava.

Neuvottelun johtajalla on ensisijainen rooli neuvotteluilmapiirin luomisessa ja neuvottelun onnistumisessa. Parhaimmillaan hän on henkilö, joka tuntee osallistujat ja näiden kyvyt ja osaa hyödyntää näitä yhteiseen päämäärän saavuttamiseksi.

Hyvä neuvottelunjohtaja ennen kaikkea kuuntelee osallistujia ja antaa tilaa näiden mielipiteille ja ideoille. Kuitenkin hän hallitsee neuvottelutilanteen kulun ja ohjailun, ettei keskustelu ajaudu sivuraiteille. Hän tietää, että hallituin kysymyksin osallistujien tieto tulee yhteiseen käyttöön ja suunnatuksi kohti päämäärää.

Hyvä johtaja on huumorintajuinen ja hänellä on joustavuutta. Hän pystyy itsehillintään ja punnitsemaan asioita. Hän tuo ajatuksensa esiin ja kokoaa toisten ajatukset selkeästi täsmällisellä kielenkäytöllä. Jo neuvotteluun tullessaan hän on valmistautunut hyvin asian käsittelyyn.

Vierailija
11/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini väänsi puhelinlaskuista ja minä kysyin joka ikinen kerta että miksei laita saldorajaa. Ei suostunut, kertoi että vain "huonoissa" perheissä tarvitaan niitä ja että normaali ihminen osaa kontrolloida tekemisiään. Tiedoksi että olin 15-vuotias, äärimmäisen rakastunut ja muuten kiltti tyttö...saldorajaa ei tullut, mutta äiti poisti mahdollisuuden soittaa/tekstata. Kuvitteli että tyydyn siihen ja aiheuttikin sillä välien viilenemisen :(.

Vierailija
12/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku minuun viittasi, ainoa teini vain joka tällähetkellä asuu kotona. Esikoinen jo lähtenyt maailmalle.

Nro 9 ja 11 muistaakseni...

Vierailija
13/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvottelutaito ehkäisee turhia konflikteja, jopa teinien kohdalla, jotka ovat jo valmiiksi huonoja neuvottelijoita!

Hyvä johtaja ymmärtää ilmapiirin merkityksen neuvottelun lopputulokselle. Siksi hän pyrkii vapauttamaan ilmapiiriä. Hän pyrkii olemaan rohkaiseva ja innostava.

Neuvottelun johtajalla on ensisijainen rooli neuvotteluilmapiirin luomisessa ja neuvottelun onnistumisessa. Parhaimmillaan hän on henkilö, joka tuntee osallistujat ja näiden kyvyt ja osaa hyödyntää näitä yhteiseen päämäärän saavuttamiseksi.

Hyvä neuvottelunjohtaja ennen kaikkea kuuntelee osallistujia ja antaa tilaa näiden mielipiteille ja ideoille. Kuitenkin hän hallitsee neuvottelutilanteen kulun ja ohjailun, ettei keskustelu ajaudu sivuraiteille. Hän tietää, että hallituin kysymyksin osallistujien tieto tulee yhteiseen käyttöön ja suunnatuksi kohti päämäärää.

Hyvä johtaja on huumorintajuinen ja hänellä on joustavuutta. Hän pystyy itsehillintään ja punnitsemaan asioita. Hän tuo ajatuksensa esiin ja kokoaa toisten ajatukset selkeästi täsmällisellä kielenkäytöllä. Jo neuvotteluun tullessaan hän on valmistautunut hyvin asian käsittelyyn.

Mutta kuinka monta teiniä tämä kirjoittajalla on?? Itse kolmen teini-ikäisen äitinä kyllä ymmärrän neuvottelutaidon tärkeyden... mutta aina ei voi olla neuvottelemassa vaan joskus on pakko vaan sanoa että asia on näin, piste! Silloin yleensä tulee riitaa ja tiedän jo etukäteen että niin käy... silti, kaikesta en ainakaan minä ala teinieni kanssa neuvottelemaan.

Vierailija
14/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aika on huono, silloin ehkä tulee turha riita.

Säästä voimasi niihin oikeisiin taisteluihin, jolloin lapsi haluaa olla ulkona pidempään tai haluaa jotain mihin teillä ei ole varaa tai värjätä tukkansa vihreäksi tai ihan mitä tahansa suurta mitä et hyväksy.

Avoin konflikti turhasta harvoin johtaa mihinkään rakentavaan tai parantaa välejänne. Päinvaistoin etäännyttää nuorta sinusta. Hyvät välit tarvitaan sitten kun lähetään kyliltä hakemaan ja jotain on mennyt todella pieleen.

Turhat taistelut eli kaverin lähettäminen kotiin on turhaa. Vähän diplomatiaa peliin!

Tottakai aikuinen päättää, mutta tulevaisuuden kannalta on tärkeintä luottamus ja yhteys. Niitä ei kannata turhan takia viilentää.

Vierailija
15/15 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ohjenuorani on diplomatia ja neuvottelutaito. Se on niin vissi ja varma, että vaikka tekisi mitä ovet paukkuu ja välillä pitää todellakin sanoa jyrkkä ei. Siksi juuri ei kannata tehdä pienistä asioista vaikeita, koska niitä riitojakin tulee.

Neuvottelu teinin kanssa on hirveän vaikeaa joka tapauksessa, joten kannattaa kuitenkin aina lähteä tilanteeseen, jossa on hyvät lähtökohdat saada viesti läpi. Kaverin potkiminen kotiin ärsyttää teiniä jo valmiiksi, joten silloin ei kannata.

Teiniraukat on ihan pihalla tietyssä vaiheessa, joten konflikteja ehdoin tahdoin kannattaa välttää joka tapauksessa. Niitä tulee ihan luonnostaankin!

Minä en aina jaksa tapella, joten suhtaudun asioihin suurella harkinnalla, ettei tarvitsisi turhaan vetään yhteen ja sen jälkeen lepylepy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi