9 kk vauva yökkäilee ruoan pienillekin palasille, äsken jopa oksensi kaaressa :(
Täysimetin 6 kk ja soseet ja puurot aloitettu hyvin maltillisessa tahdissa. Äskettäin siirrytty paloja sisältäviin 8kk purkkiruokiin ja ongelmat alkoivat siitä. Sileitä soseita ja puurojauheesta tehtyä puuroa kyllä syö ongelmitta.
Kommentit (12)
mutta se korjaantui ajan kanssa itsestään. Neuvolassa sanoivat että ehkä kurkunpää on vielä liian kehittymätön, ja siitä ilmeisesti olikin kyse.
Koko ajan on kasvanut aika lailla täsmälleen keskikäyrällä.
Ja yksi "tavis". : ) Meilläkin oksennukset lensivät kaaressa ja kirjoittelin täälläkin asiasta.
Kyllä se siitä. Voi kestää vielä pitkäänkin. Anna sormiruokaa, sillä oppii kätevästi syömään vähän karkeampaakin tavaraa.
Meidän 1 v 5 kk ei edelleenkään suostu syömään MITÄÄN klimppistä minun syöttämänäni. Itse kun saa ottaa, syö mitä vaan. Valitettavasti tuon lusikan kanssa on vielä tuo syöminen vähän niin ja näin, mutta syö kyllä siis itse jo leivät ja hedelmät ja kaikki sormilla.
kökköjä vielä pitkään. 10 kk iässäkin vierasti vielä.
Nyt on täyttänyt 1v ja ensin tuntui, että ei opi kyllä syömään ikinä meidän ruokia, mutta ihan parissa viikossa sitten oppikin.
Eli älä huoli, anna vähän kökköistä, siis muussaa esim. valmisruoista vaan suosiolla haarukalla kököt pienemmiksi. Ja anna palasia käteen, jotta saa itse harjoitella pureskelua ja haukkaamista. Kyllä se siitä pikkuhiljaa.
Onko muuten monta hammasta? Jos ei vielä montaakaan, niin sehän luonnollisesti vähentää intoa syödä kökköjä.
Meidän lapsella oli useapi hammas ja siis silti oli "toivottoman" tuntuista.
Meillä samanlainen 8,5 kk vauva. Ei oikeastaan oksenna kökköjä, koska ei suostu pienen maistiaisen jälkeen avaamaan suutaan niille 8 kk soseille. Ihan sileet 6 kk soseet menee yleensä ihan ok. Suu menee ihan viivaksi ja pysyy kiinni :) Hauskan näköistä sinänsä, mutta en tiedä miten pitkään hän sitten syö pelkästään noita ihan sileitä...Imetän kanssa edelleen ja se kyllä ei näyttäisi olevan loppumassa ihan vielä myöskään...
Mun lapsella kesti toooodella pitkään ennenkuin oppi syömään karkeita yökkimättä. Sihtikurkku. Oksensi kaaressa, kun oli liian isoja paloja hänelle.
Älä ota paineita asiasta, etene hitaasti. Spaghetilla päästiin meillä lopulta seuraavalle tasolle, perunat ja porkkanat oli tooosi hankalia. Lisäile karkeusastetta hitaasti. Mutta ennen kaikkea älä stressaa. Toiset lapset ovat hitaampia tässä asiassa.
Tsemppiä!
purkkiruokia, mulla ainakin alkaa oksennusrefleksi pelaamaan. Limaa, missä on teräviä kuutioita, yök.
Anna lapselle sitä, mitä ei tarvitse oksennella. Miksi pitäisi osata syödä kökköjä?
Ensimmäinen lapsemme on ollut sihtikurkku kolmen ikäiseksi asti. Kyllä tuo 8v on yhä elossa ja ihan itse pureskelee ruokansa;) Aika myöhään hän myöskin alkoi itse lusikoida ruokaa suuhunsa.
Pelottavin hetki oli, kun pojalle 8kk vanhana annettiin rohkeasti muussattua perunaa ja hän veti perunaa henkitorveensa. Poika alkoi jo muuttua siniseksi:-(
Eivät lapset tahallaan yökkäile eikä syy johdu välttämättä ruuan maustakaan.
Sormiruokailulla lapsi tottuu kun itse saa laittaa suuhun. http://lenniledweaning.blogspot.com/2010/06/sormiruokailu-sormiruokinta…
syö kyllä haarukalla mössättyä ruokaa, tavallista kaurapuuroa (karkeaa), jauhelihaa joka on vähän kokkareista ym ym, hyvin menee kaikki. Mutta purkkiruokia ei suostu syömään, ei sileitä eikä karkeita. Tuntuu inhoavan jo sitä hajua.
Jotkut vauvat siirtyvät aivan sileistä soseista suoraan samoihin ruokiin muun perheen kanssa.
Ei ne kokkareisemmat nyt niin välttämättömiä ole jos vauva ei pysty niitä syömään.
Sormiruoka on parempi vaihtoehto totutella karkeampaan ruokaan.
jos kovasti vielä yököttää niin lisää soseeseen vähän maitoa ja koita auttaako se. Jos ei niin odota niiden kanssa suosiolla vielä tovi. :)