Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttaren fyysinen kehitys hammentaa, tytto on kehittynyt niin nopeasti

Vierailija
19.10.2010 |

Sanoisin etta vuosi sitten alkoi kiivas fyysinen kehittyminen tytolla ja 9-vuotiaana oli jo rinnat, karvoitusta ja pituuskasvu huimaa.

Nyt tytto on tayttamassa 10v parin kuukauden paasta ja han nayttaa monta vuotta ikaistaan vanhemmalta.

Mina pidan hanta yha pienena tyttonani, kuten han onkin, mutta tuntuu kuin jollakin tapaa kadotimme pari vuotta tasta valista. Vaikea selittaa mita tarkoitan..

Tytto on noin 140cm ja painaa 43kg.

Se mika tassa perin pohjin ehka minua kaivelee on se etta kun itse olin pieni, olin aina pullea ja aitini kiusasi minua 'laskisista rinnoistani' ja laski saunassa mun vatsamakkaroitani, ja inhosin hanen kaytostaan. Sen vuoksi yritan nyt olla erittain hellavarainen oman tyttareni muodonmuutoksista ja kannustaa hanta naiseuteen positiivisemmin kuin oma aitini teki.

Mutta silti en odottanut sen hetken tulevan ihan nain pian...

Kommentit (26)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö ei kuitenkaan ole kasvanut juuri pituutta. Oletko jutellut lääkärille, ettei ole ennenaikainen puberteetti?

Vierailija
4/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö ei kuitenkaan ole kasvanut juuri pituutta. Oletko jutellut lääkärille, ettei ole ennenaikainen puberteetti?

Leo Dunkel

HYKS, Lasten ja nuorten sairaala

1. Murrosiän aikataulu - milloin murrosikä on ennenaikainen ?

Jos tytöllä on todettavissa rintarauhaskudosta tai häpykarvoitusta ennen 8 vuoden ikää, sukupuolisen kypsymisen voidaan katsoa käynnistyneen ennenaikaisesti. Vastaavasti pojan kehitystä voidaan pitää poikkeavan varhaisena, jos häpykarvoitusta on todettavissa tai kivesten kasvu on käynnistynyt ennen 9 vuoden ikää.

Tämän kirjoituksen tarkoitus on selvittää sukupuolisen kypsymisen tapahtumia, korostaen erityisesti kypsymisen aikataulun yksilöllisyyttä; osa aivan terveistä lapsista kehittyy merkittävästi ikätovereitaan varhaisemmin.

Vierailija
5/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte asua ulkomailla? Joissakin maissa kanoille syötetään ties mitä hormoneja, mitkä taas aiheuttaa lapsille ennenaikaista kehittymistä.

Vierailija
6/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katohan ympärillesi, kyllä tytöt kehittyy ihan koto Suomessakin.

Vierailija
7/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi on kehittynyt 9 v. ja jos kehittyy ennen 8 ikävuotta, on kyseessä ennenaikainen. Eli ap:n lapsi on normaalin aikataulun rajoissa.

Vierailija
8/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta läskiksi. Kertoo sinusta todella paljon. Häpeä, jos osaat. Oma lapsesikin varmaan koulukiusaaja, kun äitikin on tuollainen.

Vierailija
9/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on, mutta ei rutkasti. Av:n white trashit nyt pitää kaikkia ei-alipainoisia lihavina. Ja lapsen nimittely läskiksi on todella ala-arvoista.

Vierailija
10/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän kuin keskivertolapsella.

Täällä lukuja:

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=659/sprog=4/grp=9/menu=1/

Vierailija
12/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista kasvukäyrää ei netistä saa. Neuvolassa on ja terkka sen laskee(jos ap lapsineen asuu Suomessa, kun äät ja ööt puuttuu)

Vierailija
13/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tarkemmin kun en ollut varma pituudesta ja se on siis 145cm nyt. Lihava tytto ei kylla ole, reilun kokoinen tosin ollut aina, ja kuten sanoin nyt alkanut tulemaan myos naisellisia muotoja.

Tytto harrastaa jalkapalloa, uintia, telinevoimistelua seka verkkopalloa. Koulun urheilupaivissa voittaa aina juoksukilpailut ;)

Eli vaikka joku nyt saikin purkaneeksi omaa pahaa oloaan haukkuessaan lasta laskiksi niin pieleen meni.

Katsoin tuota ylla olevaa linkkia sen mukaan tyttoni paino on 11-vuotiaan maksimissa ja pituus 11-vuotiaan keskivertopituudessa, joten han siis vastaa reilun vuoden isompaa lasta.

Mutta en nyt edes tassa tyton koosta aloittanut keskustelua, vaan murrosikaan liittyvista muutoksista... Ja lisattakoon viela etta tytto on monikulttuurinen.

ap

Vierailija
14/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on kasvanut keväästä paljon ja valitettavasti painoa on vähän enemmän kuin olisi tarpeen, mutta läskiksi en sanoisi. Muutimme kesällä ja kavereiden puutteesta meni parikin kuukautta kotosalla lukiessa yms., iloinen liikkuminen väheni jo koulun alettua. Haluaisin hidastaa kasvua ja kehitystä, jotta murrosikä ei alkaisi ihan heti kohta vielä. Murrosiän alkaminen on kai enemmän riippuvainen painosta kuin iästä itsestään. Tosin muistan itse, kun luokallamme oli 11-vuotiaana yksi tyttö, jolla oli ihan ison rinnat, vaikka ei ollut muuten mitenkään painava. Me muut olimme ihan kakaroita vielä.

Olen itse lopulta nyt syksyllä sortunut puhumaan tytölleni liian isosta vatsasta, kun housut käyvät pieniksi vyötäröltä ennen kuin pituudesta. Syömistä pitäisi vähentää, ainakin herkkujen osalta.

Sympatiat sinulle, ap.

Vierailija
15/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat ennenaikaistaa murrosiän kehitystä. Toisin sanoen ihmisen geeneissä oleva murrosiän alku aikaistuu vaikka 10 vuodesta 9 vuoteen.

Ap:n lapsi on kehittynyt 9 v. ja jos kehittyy ennen 8 ikävuotta, on kyseessä ennenaikainen. Eli ap:n lapsi on normaalin aikataulun rajoissa.

Vierailija
16/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisattakoon viela etta tytto on monikulttuurinen. ap

Ja mitkä ovat nämä kulttuurit?

Vierailija
17/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on kasvanut keväästä paljon ja valitettavasti painoa on vähän enemmän kuin olisi tarpeen, mutta läskiksi en sanoisi. Muutimme kesällä ja kavereiden puutteesta meni parikin kuukautta kotosalla lukiessa yms., iloinen liikkuminen väheni jo koulun alettua. Haluaisin hidastaa kasvua ja kehitystä, jotta murrosikä ei alkaisi ihan heti kohta vielä. Murrosiän alkaminen on kai enemmän riippuvainen painosta kuin iästä itsestään. Tosin muistan itse, kun luokallamme oli 11-vuotiaana yksi tyttö, jolla oli ihan ison rinnat, vaikka ei ollut muuten mitenkään painava. Me muut olimme ihan kakaroita vielä.

Olen itse lopulta nyt syksyllä sortunut puhumaan tytölleni liian isosta vatsasta, kun housut käyvät pieniksi vyötäröltä ennen kuin pituudesta. Syömistä pitäisi vähentää, ainakin herkkujen osalta.

Sympatiat sinulle, ap.

eli geenit. Eli koska äiti on kehittynyt ja koska isä. Minä kehityin varhain, olin hoikka. Äitini myös kehittyi aikanaan varhain.

Vierailija
18/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pituutta on 143 cm ja painoa 38 kg. Kyseessä on siis pitkä, isokokoinen tyttö, eikös tämä edesauta aikaista murrosikää..? Muistelen lukeneeni, että ylipaino voi nopeuttaa kehitystä. Samoin vaikuttaa perimä: itselläni menkat alkoivat 11-vuotiaana. Olemme jo jutelleet menkoista ja tulevista muutoksista hyvässä hengessä. Muistan myös joka välissä kertoa hänelle, että hän on juuri sopiva sellaisena kun on. Toivon, että vielä ensi vuosikin menisi ihan lapsuustunnelmissa, eikä vielä murrosiän kuohuissa. Kamalaa ajatella, että se tulisi niin pian! Suojele lastasi näiltä läski-kommenteilta. Parhaiten teet sen muuttamalla ruokailutottumuksia... Tähän meilläkin pyritään.

Vierailija
19/26 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaalla kaverilla alkoi, kun painoi 70 kg ja oli 14 v. Tänään juuri puhuttiin aiheesta. Omalla äidillä alkoi menkat 10 v. Sanoi olleensa hoikka.

Lihavuus/parantunut ravinto voi edesauttaa murrosiän alkamista, toisaalta ollut julkaisuja, että vatsan rasva hidastaisi murrosiän alkamista.

Perimä edelleen sanelee pääosin sen murrosiän alkamisen tänäkin päivänä.

Vierailija
20/26 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"etelän" verta?? Eli onko lapsen isä ulkomaalainen tai sinä itse?? Olen huomannut et esim.välimeren maista tulleiden tytöt kehittyy vähän aikaisemmin ja ihan afroamerikkalaisetkin.Voisko se selittää varhaisen kehityksen.Läskiksi haukkuminen on kauheeta mut totuus on että, murrosikä varhaistuu mitä korkeampi rasvaprosentti lapsena.Se on ihan suomalaisten lääkärien toteama juttu.Mitä enempi painoa sen pahempi eikä tossa iässä mitään urheilun aiheuttamia lihaksia ole.Se on ihan höpöhöpöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä