Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opiskelutekniikkaan parannusta koululaiselle?

Vierailija
18.10.2010 |

Mistä saisi hyviä vinkkejä opiskelutekniikkaan? Älyä riittäisi enempäänkin, mutta oppi menee joskus vähän takkuisesti perille - jos menee. Helpommallakin voisi pärjätä, mutta miten? Miten kannattaisi lukea kokeisiin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistiinpanojen tekeminen, tukisanat, alleviivaukset tärkeistä kohdista, muistikartat kokonaisuuksista yms.

Vierailija
2/8 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meistä on oma tapa oppia. Ensin pitäisi selvittää mikä se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläasteikäiselle hakisin neuvoja. Kirjat eivät ole omia, joten niihin ei saa tehdä merkintöjä. Olisiko netissä lisää ohjeita tai hyviä opiskeluoppaita?

T:Ap

Vierailija
4/8 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aineissa kyseinen oppilas pärjää parhaiten?

Vierailija
5/8 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat vähän vaihdelleet. Lukuaineisiin hakisin nyt eniten tukea. Ja joo, kieliinkin. Eniten pelkään, että lapsi alkaa uskoa olevansa tyhmä, vaikka uskoisin älyä olevan vähän parempiin tuloksiin. Ei ole mikään nero, kuten ei vanhempansakaan, eikä tässä taivaita tavoitella. Kunhan nyt ei alisuoriutuisi suotta. Eikä tässä vielä suurempaa hätää ole.

Oikeastaan kaikkien täytyisi olla selvillä hyvistä opiskelutekniikoista. Kaikissa kouluissa näitä ei kuitenkaan opeteta koululaisille.

Voi olla, että se merkittävin tuki vanhemmilta on usko lapsen kykyihin, kiinnostus koulunkäynnistä ja jo pienenä tartutettu kiinnostus kirjoihin ja halu oppia eri asioita.

No nyt täytyy mennä, mutta tulen myöhemmin katsomaan, jos tulee viestejä. Kiitokset vastanneille.

Vierailija
6/8 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muistan itse tuon levottoman yläaste ajan ja huomasin sitten äiteen kanssa, että opin paremmpin kun opiskelupaikka on siisti ja taustalla ja nenän edessä palaa kynttilä. Mua on aina luonnontuli rauhoittanut, joten se kynttilä toi sellaista rauhallisuutta ja kiireettömyyttä siihen lukuhetkeen. Monesti sitä sitten mietti asiaa ja katseli vaan tulta hetken ja jatkoi taas muistiinpanojen tekemistä ja lukemista. Myös värien käyttö muistiinpanoissa auttoi paljon. Kun vaan saa sen oikeanlaisen tunnelman ja mielentilan aikaan... Noi auttoi mulla.

Vierailija
7/8 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsin vahvistusta heikkouksiin sieltä missä parhaiten pärjää. Itse olin hyvä vain kuvamataidossa. Lukuaineiden numerot lähtivät nousuun, kun aloin piirtää aiheista lukiessani. Esim. Historian tapahtumia oli todella hauskaa oppia näin, varsinkin kun huomasin numeron nousseen vitosesta ysiin. Matikkaan en osannut oikein asennoitua, mutta pärjäsin kyllä geometriassa. Se riitti.

Vierailija
8/8 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä opetan opiskelutekniikoita yliopisto-opiskelijoille ja siellä niitä riittää erilaisia. On kuitenkin todettava, että en selvästikään ole onnistunut opettamaan näitä omalle 13v pojalleni.

Yksi hyvä lähtökohta on se, että kaikki "luetaan" kolmeen kertaan. Ekalla kerralla koealue silmäillään läpi, katsotaan otsikot ensin sisällysluettelosta ja sitten tekstistä, katsellaan kuvia ja mietitään, että mitähän minä tiedän näistä asioista ennalta, mitä on jäänyt tunneilta ja luennoilta mieleen jne. TOkalla kerralla sitten luetaan koko homma ajatuksella läpi ja samalla mietitään, että pitikö se ennakkkokuva/muistikuva edelliseltä kierrokselta paikkaansa ja mitä siihen lisättiin. Tässä voi tehdä muistiinpanoja joko ranskalaisina viivoina tyhjälle paperille, monistettuun sisällysluetteloon tai jonkunsortin mindmappiin sen mukaan, mikä on oma tapa. Kaikkien ei tarvi tehdä mitään muistiinpanoja. Viimeisellä kierroksella taas katsellaan nitä otsikoita, kuvatekstejä ja tiivistelmiä ja muistellaan, että mitä tähän liittyi. Jos jossain kohtaa nyt tuntuu, ettei muista, niin sitä kohtaa sitten kerrataan.

Ylioipstossa puhutaan myös "pintaoppimisesta" ja "syväoppimisesta". Molempia tarvitaan. Pintaoppiminen on ulkoa oppimista, tekstin tasoa. Sitä tarvitaan esim sijamuotoluetteloihin, lajintuntemiseen, jms. Kielissä etenkin sillä on suuri sija. Mutta reaaliaineissa ja matematiikassa tarvitaan myö syväsuuntautunutta oppimista, jonka perusidea on siinä, että pitää "ymmärtää, miten homma toimii", nähdä asioiden yhteyksiä toisiinsa, niiden käyttöä ja sovelluksia. Matematiikassa esim kaavojen johtaminen on tätä, samoin soveltavat laskut. Reaaliaineissa sitä on se, kun yritetään nähdä oppikirjojen asioita reaalielämässä tai jonkun toisen oppiaineen alalla.

Muistiinpainamistekniikoita on erilaisia. joitain auttaa ääneenlukeminen, joitain muistiinpanojen tekeminen, joitain se kun yrittää jokaisen asian kuvitella mielessään "elokuvana".

Mut joo. Mä tiedän näistä itse mielestäni aika hyvin ja osaan soveltaa niitä itse. Sen sijaan en ole onnistunut opettamaan niitä pojalleni niin että ne toimisivat hänellä tai että hän edes ymmrätäisi, mihin himputtiin niitä muka tarvitaan. Joten...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä