Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkosta juuri eronneet, teille kysymyksiä:

Vierailija
17.10.2010 |

Erositteko koko perheenä vai vain aikuiset? Jos lapsenne ovat olleet srk:n kerhoissa tai olette käyneet perhekerhoissa, miten niiden jatko? Aiotteko edelleen osallistua, mutta nyt maksamatta veroja?

Koska tästä eroamisbuumista väistämättä tulee seurakunnille isoja rahallisia seuraamuksia, minusta kerhotoimintaan pitää ottaa tiukka linja: niihin otetaan joko vain kirkon jäseniä tai sitten korkeampi kerhomaksu niiltä jotka eivät kirkkoon kuulu.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkkoon. Lapseni kuuluvat kirkkoon ja ovat käyneet/käyvät seurakunnankerhossa. Minä erosin lapset ja mies eivät. Lapset saavan aikuisina itse päättää jatkavatko kirkkoon kuulumista vai haluavatko erota.

Vierailija
2/10 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole eronnut lähiaikoina. t:2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu mieheni, eikä lapsi. Emme käytä seurakunnan kerhopalveluja, emme käy seurakunnan muissakaan maksuttomissa tilaisuuksissa, emme hae seurakunnalta avustuksia. Jos lapsi menee kerhoon, maksamme siitä ja valitsemme sellaisen kerhon, missä ei puhuta lapsille liian sekavista ja vaikeista asioista, kuten jumala ja ristiin naulittu jeesus. Liian brutaalia vielä alle kouluikäiselle. Varsinkin, kun aikuisena osaan sen verran järkeillä, että kenenkään kuolema ei takaa minulle taivaspaikkaa mistään.

Vierailija
4/10 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todettiin, että aikovat säästää lapsi- ja nuorisotyöstä.

Vierailija
5/10 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ne ovat kirkon jäsenhankintatyötä.

Vierailija
6/10 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta ei ehditty kastaa... nimiäiset vain pidettiin ja ei, ei käydä missään seurakunnan kerhoissa, juuri siksi, että mielestäni typerää mennä jos ei kuulu kirkkoon! enkä jaksaisi kuunnella mitään jeesus lauluja muutenkaan...

Vierailija
7/10 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kuulunutkaan kirkkoon kun joskus vauvana (vanhemmat eronneet kirkosta vauvaikäni jälkeen) ja itse aikuistuttuani olen liittynyt toiseen kristilliseen kirkkokuntaan. Meidän kirkossammekaan ei peritä jäsenmaksua tai rahaa keneltäkään vaan kaikki perustuu siihen, että joka niin kokee ja haluaa voi tukea toimintaa taloudellisesti. Kaikki ovat tervetulleita. Kristinuskon pariin ei ole mitään jäsenmaksua eli se on ilmaista, vaikkakin toki kirkon palvelujen ylläpito katetaan kerätyillä menoilla. Kuitenkin yleisesti ottaen kristinuskon luonteeseen kuuluu se, että ihmiset ovat tervetulleita kirkon tapahtumiin ja ohjelmiin, uskoivat he tai eivät, tai maksavat he tai eivät. Lähetystyössäkin ruokaa annettaan hyväntekeväisyytenä, samoin koulutusta, terveydenhoitoa ihmisille joilla ei ole varaa siitä maksaa ja jotka voivat olla vaikkapa muslimeja tai hinduja. Lähimmäisenrakkaudesta ollaan valmiita auttamaan muutoin kuin että siitä saataisiin vastineeksi rahaa.

Näin ollen minäkin käyn lapseni kanssa silloin tällöin ev.lut perhekerhossa tai vaikkapa taaperokirkossa ihan hyvillä mielin sillä ne tilaisuudet on maksuttomia. Sitten jos kirkossa on joku maksullinen esim konsertti tai kurssi niin ilman muuta maksan sen oman osani.

Vierailija
8/10 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ne ovat kirkon jäsenhankintatyötä.

Vierailija
9/10 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on valtava omaisuus, ei se perikatoon näistäkään eramisesta mene.

Eipä se kauhean imartelevaa kirkolle ole, jos se aikoo kuitenkin säästää ottamalla lapsilta ja muilta heikompiosaisilta. Tosin nämä tehtävät eivät periaatteesa kirkolle kuulukaan. Jos kirkon ja valtion erottaisi, voisi yhteisöveronkin poistaa ja kunta saisi ottaa vastuulleen mm. lapsi- ja nuorisotyön. Kirkko voisi silloin keskittyä siihen perustehtäväänsä, eli saarnaamiseen.

Vierailija
10/10 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 3 ja 5, emme ole käyttäneet mitään muita seurakunnan palveluita kuin papin ristiäisiin. Sekä minä että mies olisimme olleet valmiit jättämään lapset kastamatta, mutta mummoni järkyttyi ajatuksesta niin että (typerää kyllä) kastoimme lapset. Mummo kuoli pari v sitten, joten ei enää järkyty kun nyt erosimme ;) Lapsille erolla ei ole mitään merkitystä, koska kirkon toiminta ei ole elämässämme näkynyt mitenkään, emme ole käyttäneet kerhoja tms.