Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko tylsä, kun opetan ettei joulupukkia ole olemassa?

Vierailija
16.10.2010 |

Esikoinen siis 3,5 v. ja olen alusta asti kertonut ettei joulupukki ole oikeasti olemassa. Löytyykö muita, jotka opettavat näin heti alusta asti?

Meillä kyllä vietetään joulua, lähinnä (pakanallisesti) "perinteen" (lue: isovanhempien) vuoksi, mutta joulupukki ei vieraile eikä pukki tuo lahjoja. Vanhempani kyllä syöttävät tuota joulupukkia, joulupukille toivelistan kirjoittamista jne. lapselle, mutta minä olen lapselle selittänyt, että oikeasti pukki ei tuo mitään eikä kierrä jokaisen maailman lapsen luona, vaan kaikki ne pukit joita joulun alla näkee, ovat vain ihmisiä, joilla sellaiset vaatteet.

En vain ymmärrä miksi lapselle pitäisi uskotella höpötystä joulupukista. Miksei voi suoraan sanoa, että lahjat tulevat läheisiltä ihmisiltä sen sijaan että pukki toisi ne?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päihittää varmasti aikuisten keksimät joulupukit. En usko, että pilaan lapseltani mitään, vaikka kerronkin ettei joulupukkia ole, vaan se on semmoinen aikuisten ja lasten leikki. Minulle on kyllä muistettu kauhistella miten pilaan lapseni mielikuvituksen... hah! Kyllä minun lapsellani on suurempi mielikuvitus kuin aikuisten keksimiin hahmoihin uskominen!

Vierailija
42/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan lapsien olla lapsia ja nauttia joulun taiasta, elämän realiteetteja ehtii pohtimaan sitten myöhemminkin.

Miksi juuri se tekee lapsista lapsia, etta he uskovat tiettyyn aikuisten keksimaan valheeseen? Eikohan se lapseuden maaritelma tule kuitenkin jostain muusta, ehka ihan lapsista itsestaan? Se, ettei usko joulupukkiin, ei luonnollisesti tarkoita, etta lapsen olisi pakko pohtia kaikkia muitakin "elaman realiteetteja".

Tosiaan ei varmasti lapsuusmuistot liity pelkästään joulupukkiin, mutta kyllä meillä vahvasti oli joulussa ja sen odotuksessa tontut, pukki, porot jne. ja se joulun odotus. Ja kyllä minusta lapsuuteen kuuluu se tietynlainen hyväntahtoinen "vedätys" aikuisten taholta.

Mutta tuo ap:n kirjoitus tuntui vaan niin surulliselta kun siitä sai sellaisen käsityksen että lapselle pitää kylmästi selittää että joulupukkia ei ole olemassa ja tää on vaan sellainen aikuisten keksimä juttu. Lapsia vartenhan se on keksitty... Muutenkin tuntuu niin kamalalta jos kovin monessa asiassa pitää aina selittää asia juurta jaksain aikuisten näkökulmasta. Ja mikä on kenellekin se totuus, tästä asiasta voisi käydä pitkiä keskusteluja.. Lapselle kun lähes kaikki on mahdollista, ei me aikuiset sellaista ajatusmaailmaa edes muisteta. Ja sitä pitää mielestäni vaalia kaikin tavoin; kaikki on mahdollista :)

Joulupukkijuttu taitaa kuitenkin olla ainoa, jossa aikuinen tietoisesti ja järjestelmällisesti valehtelee lapselle. Muut sadut ja tarinat ovat sellaisia, että lapsi uskoo ja kuvittelee osittain sen verran kuin haluaa, mutta ei asioita tuputeta lapselle totena. Jos lapsi kysyy, onko muumeja oikeasti olemassa, niin todennäköisesti vanhempi ei rupea vänkäämään, että kyllä varmasti on. Miksi joulupukin kohdalla toimitaan toisin?

Lapselle ne muumit ja muut satuhahmot ovat todellisia ainakin tiettyyn ikään asti, samoin on joulupukin kanssa. Jotenkin vaan toivoisin että tuota lapsen suloista herkkyyttä ja uskoa vaalittaisiin mahdollisimman pitkään, koska valitettavasti meillä lapsuus on jo nyt aivan liian lyhyt..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle ne muumit ja muut satuhahmot ovat todellisia ainakin tiettyyn ikään asti, samoin on joulupukin kanssa. Jotenkin vaan toivoisin että tuota lapsen suloista herkkyyttä ja uskoa vaalittaisiin mahdollisimman pitkään, koska valitettavasti meillä lapsuus on jo nyt aivan liian lyhyt..

Hmm... hassua, sillä minä en muista koskaan pitäneeni mitään satuhahmoja todellisina. Silti leikeissä mielikuvista kyllä piisasi!

Joulupukki sen sijaan oli todellinen, koska kyllähän vanhemmat ovat oikeassa. Oli aika tylyä, kun totuus sitten selvisi. Ei minkään muun satuhahmon kohdalla ole tullut järkytystä.

Vierailija
44/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsotteko elokuvia, luetteko lapsilleni ainoastaan tietokirjoja?

Minusta ihmiset jotka kertovat vain tosi asioita lapsilleen tosikkoja.

Vierailija
45/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsotteko elokuvia, luetteko lapsilleni ainoastaan tietokirjoja?

Minusta ihmiset jotka kertovat vain tosi asioita lapsilleen tosikkoja.

On ERI asia lukea satuja, katsoa elokuvia yms ja antaa lapsen itse muodostaa niistä oma käsityksensä, kuin tuputtaa täytenä faktana sitä että joulupukki on olemassa!

Vierailija
46/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti en väitä niistäkään, että nämä ovat totta. Kerron, että satua ovat, kyllä meidän neitiä muuten pelottaisi liikaa kaikki möröt ja muut pahikset.

Vierailija
47/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kuka kertoo että muumia ei ole? tai että satuprinsessat ovat erilaisia kuin oikeat?

Miksi ihmeessä sitten lapselta kysytään uskotko joulupukkiin eikö se jo kerro siitä että se ei ihan oikeesti ole totta? Kyllä meillä ainakin 4v totesi virnistäen että kummasti tuo pukki puhuu ihan samalla tavalla kuin naapurin Masa, vaikka ihan innoissaan kirjoitti joulupukille kirjettä.

Minusta juuri se kertominen että ei joulupukkia oikeasti ole olemassa on lapsen älyn aliarvioimista, ei meidän lapsille ainakaan ole kerrottu että ei se muumimaailman muumi ole oikea vaan sielä on ihminen sisällä, kyllä he sen ovat ihan itse tajunneet.

Vierailija
48/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niille lapsille, jotka uskovat pukkiin, omaa "tietoaan". Meidän tokaluokkalainen 8v poika haluaa tänäkin vuonna joulupukin, eikä kukaan hänen luokkalaisistakaan ole puhunut mitään ettei uskoisi pukkiin. Minusta se on tosi suloista.

Vierailija
49/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukki on se joulumieli, joka valtaa minut ja lähimmäiset joulun lähestyessä.

Onneksi mainosmies ei ole päässyt kiillottamaan ja raadollistamaan meidän pukkiamme.

Vierailija
50/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joulua ole tietenkään pakko viettää, mutta olet tylsä, jos et salli lapselle ollenkaan mielikuvitusmaailmoja. Useimmat lapset hoksaa kyllä kouluikään mennessä, ettei joulupukkia ole olemassa, mutta nauttivat siitä ajatuksesta siitä huolimatta. Meillä pukki tuli käymään vielä vuosia sen jälkeen, kun kaikki lapset olivat liian vanhoja uskomaan siihen satuun.

Itse uskon siihen, että sekä lasten että aikuisten on terveellistä käyttää mielikuvitusta, uskoa leikisti asioihin. Mielikuvitusolennot ovat aivojen leikkiä. Ja olen vieläpä paatunut ateisti. :)

Vierailija
51/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen taaplaa tavallaan, eikä ole oikeaa ja väärää tapaa tässäkään asiassa. Itse en halua riistää tuota ihanaa aikaa lapsilta, kun odottavat innolla pukin tuloa. Minulla on niin ihania pukkimuistoja lapsuudesta ja haluan ehdottomasti antaa samanlaisia muistoja omille lapsilleni :).

Vierailija
52/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tunne ainuttakaan lasta joka olisi pukkiin uskomisesta traumatisoitunut, päinvastoin, muistot pukista, ovat ihana ja lämmin muisto lapsuudesta. Miksi kukaan haluaa kieltää pukin olemassa olon lapselta, antaa lapsen itse päättää siitä :). Vaikka lapsi tajuaakin jossain vaiheessa että pukki on naapurin setä, niin usein lapsi haluaa silti siihen ihanaan ihmeeseen uskoa senkin jälkeen.

Vierailija
53/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni se on jokaisen perheen oma asia miten tuon asian suhteen toimii. Tiedän muutaman perheen, jotka ovat alusta alkaen "opettaneet" lapsilleen ettei joulupukkia ole olemassa. Ja kertoneet juurikin, että läheisiltä ne lahjat tulevat.

Kuitenkin tulee myös muitten muistaa se, että läheisten tulee kunnioittaa perheen päätöstä. Oli se kumpi tahansa.

Itse olen kuulunut tuohon ryhmään, joka on uskotellut lapsilleen joulupukin olemassa oloa. Nyt näin jälkikäteen olen harmitellut etten muinoin valinnut sitä toista tietä. Mutta aikaansa kutakin ja nyt on turhaa olla jälkiviisas.

Vierailija
54/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä siitä syystä, että itse uskoin lapsena joulupukkiin. Ja se oli kivaa! :D Oli mukava kirjoittaa pukille postia, kuunnella "tonttujen ääniä", jännittää ja odottaa. Kun olin lapsi, saimme jouluaatto aamuna yhden paketin kun herättiin - tonttu oli jättänyt sen ovelle. Näin jaksettiin paremmin odottaa päivä, jotta pukki tulee illalla. Ja se oli lapselle kohokohta.

Nautin lapsena joulusta ja tätä samaa haluan omalle lapsellekin tuoda. Eli tunteen vuoksi. Toki tuo joulupukkileikki pitää jossain vaiheessa tajua lopettaa, etenkin silloin, kun lapsi ei enää itse usko.

Mutta, jokainen tavallaan. En ole sitä vastaan, että jotkut opettavat toisin. Tee vaan niin, mikäli se teidän perheeseen sopii paremmin. Itse haluan tehdä näin ja toivon, ettei kenenkään vanhemmat ala sanomaan minun lapselleni, että vanhempasi valehtelee ja pukkia ei ole.

Vierailija
55/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuulunut tuohon ryhmään, joka on uskotellut lapsilleen joulupukin olemassa oloa. Nyt näin jälkikäteen olen harmitellut etten muinoin valinnut sitä toista tietä. Mutta aikaansa kutakin ja nyt on turhaa olla jälkiviisas.

Mikä sinua siinä harmittaa, että et kertonut joulupukin olevan satua?

Vierailija
56/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun näki sellaisen, olikohan marraskuussa, viimevuonna. No kuitenkin sitä aikaa kun niitä alkaa pyöriä kaupungilla.

Lapsi meni hysteeriseksi ja illalla kysyi että eikai sellainen tule meille kun mummo väitti niin.

Kerroin että ei tule ja sitten selitin että joulupukki ei ole totta.

Seuraavana päivänä lapsi oli edelleen kauhuissaan ajatuksesta joulupukista. Siltikin häntä helpotti ajatus siitä että se on vain aikuisten keksintö.

Itsekin muistan että joulupukki oli lapsena vain ja ainoastaan pelottava.

Enkä usko että sillä olisi mitään merkitystä lapsen fantasiamaailman kehityksen kanssa uskoi hän joulupukkiin vai ei.

No meillä ollaan kerrottu yleensäkin esim joulun, pääsiäisen ja juhannuksen alkuperäisistä merkityksistä. Ja tottakai lapset saavat jouluna lahjoja, mutta meillä ei selitellä joulupukista tai jeesuslapsesta mitään. Olemme kyllä kertoneet että jotkut ihmiset uskovat noihin, mutta meillä näitä juhlia vietätään näistä syistä.

Ja ihan selvennyksenä, sekä mieheni että minä olemme luonnonuskossa, eli uuspakanoita. Ei ole ukko ylijumalaa tai vastaavaa, vaan "palvomme" luontoa itsessään.

Vierailija
57/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset sen sitten aikanaan keksii, ettei mitään joulupukkia ole olemassakaan. Meillä 6-vuotias ainakin järkeili asian omassa mielessään.

Vierailija
58/59 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole uskoteltu lapsille joulupukkijuttuja missään vaiheessa. Ja uskomatonta mutta totta, miellä lapset odottaa joulua aina todella innoissaan ja jännityksessä!

Joulussa on heidän mielestään (kun kysyin tätä) parasta se, kun iskä tuo joulukuusen (ja on kuulemma tosi jännää, että onko löytynyt hieno ja iso) ja se tuodaan sisään ja koristellaan, se kun leivotaan yhdessä pipareita ja muita jouluherkkuja, kun tehdään piparkakkutalo, kuiskutellaan salaisia lahjajuttuja, käydään päivällä saunassa... Ja toki ne joululahjat =)

Meillä joulu valmistellaan koko perheen voimin. Koristellaan kodin joka kolkka kylppäriä myöten, leivotaan, tehdään perinteisiä jouluruokia, paketoidaan lahjoja ja kannetaan niitä kuusen alle. Noista aineksista meillä muodostuu lasten ja koko perheen joulutunnelma, ei siihen kyllä joulupukkia ole tarvittu!

Niin, meillä muutenkin joulu on Kristuksen syntymäjuhla, ei joulupukin juhla.

Vierailija
59/59 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up