Muuttaako ulkomaille vai jäädä Suomeen?
Mieheni on ulkomaalainen ja korkeasti koulutettu. Myös minulla on yliopistotutkinto. Meillä on kaksi pientä lasta.
Mieheni on tällä hetkellä töissä asiantuntijatehtävissä mielestäni melko huonolla palkalla täällä Suomessa.
Hän haluaisi jo ehkä muuttaa jonnekin muualle, mahdollisesti USA:han ja hän on menossa yhteen työhaastatteluun sinne.
En osaa vain olla kovin innoissani asiasta, koska meillä on täällä laaja ystäväpiiri ja ystävät ovat minulle todella tärkeitä. Lisäksi olen suurella todennäköisyydellä saamassa oman alan töitä entisessä työpaikassani ensi vuonna kun palaan takaisin työelämään hoitovapaalta.
Suomessa asumisessa on aika paljon huonojakin puolia ja olen periaatteessa ulkomaille muuton puolella itsekin. Eräällä tavalla jääminen nykyiseen asuinkaupunkiimme tuntuu jämähtämiseltä. Itsekin olen haaveillut kansainvälisestä elämästä, miksi minua siis niin paljon nyt asia pelottaa???
Mies on meillä se, jolla on mahdollisuus taitojensa ja koulutuksensa puolesta ansaita hyvät tulot ja edetä hyvin urallaan. Itse en ole kovin uraorientoitunut ja olen valmis tekemään ns. vähäpätöisempiä töitäkin.
Kuinkahan helppoa elämä ulkomailla mahtaa olla lapsiperheen näkökulmasta? Kuinka helppoa puolison (eli minun) työllistyminen on?
Lähinnä talous huolettaa, kuinka yhden vanhemmat tuloilla pärjää?
Millaisia asioita meidän tulisi ottaa huomioon kun puntaroimme vaihtoehtoja?
Olen kiitollinen jos joku ulkosuomalainen tai ulkomailla pidempään joskus asunut voisi auttaa.
Huomaan, että minusta on näin "vanhemmiten" tullut yhä varovaisempi asioiden suhteen. Go before it's too late taitaa päteä tilanteeseemme aika hyvin :)
Kommentit (63)
menet AP mukaan sille haastattelumatkalle ja otatte jotain 1-2 viikkoa vapaata ja katselette rauhassa paikooja tutustutte ympäristöön.
Täällä voit tarkistaa terveysvakuutusten hintoja, niin saat jotain suuntaa asiasta:
http://www.ehealthinsurance.com/ Lisäksi tarvitset ainakin autovakuutuksen, kotivakuutuksen ja yleensä työnantaja tarjoaa edullisen henkivakuutuksen.
Älä hermostu turhasta, esim. me maksamme vakuutusmaksuja pari sataa dollaria kuussa, ja ne kattavat meidät 4 hklöä, kodin ja autot. Ja sitten kun ne kaikki on hankittu niin sitten voi keskittyä muihin asioihin, esim. mitä tuotteita kaupasta saa, missä paikassa hoidetaan mitkä asiat, miten autolla ajetaan täällä (säännöt vähän erilaiset) jne.
mutta valitettavasti minun ei ole mahdollista lähteä katselemaan aluetta etukäteen. Se ei olisi taloudellisesti tilanteessamme kovin järkevää enkä muutenkaan viitsisi lähteä reissuun vauvan ja taaperon kanssa noin pitkälle. Muutto on asia erikseen...
Täytyy vain luottaa miehen havaintoihin kun hän sinne haastatteluun menee.
Ap
sivun päivitys ei tunnu oikein toimivan. Ap
niin itse tein niin että katselin paikkoja google earthillä ennen kuin muutettiin. Sitten oli jännä katella paikkoja livenä kun olin jo kerran nähnyt ne samat paikat kuvina.
Ei siis google maps street view vaan ihan google earth, lataa se jos sulla ei vielä ole.
Se onkin hyvä idea.
Noiden vakuutusasioiden kanssa pitää varmaan olla muutenkin aika tarkkana sai ne sitten työnantaja kautta tai muuten. Että mitä korvaavat. Eipä vakuutukset Suomessakaan ihan ilmaisia ole, mutta 25000 dollaria vuodessa kuulostaa todella suurelta summalta. Mieluummin siis työnantajan kautta siinä tapauksessa.
Niin, kaikkeen kai tottuu. Nykyisin ajan autoa noin kerran vuodessa :D Eikä Suomenkaan liikennesäännöt ole enää hyvässä muistissa.
Ap
ei erikseen tarvitse neuvotella perheen kuulumisesta vakuutuksen piiriin. Oletetaan siis automaattisesti, että tottakai työntekijä haluaa liittää myös perheensä. Selviää helposti kysymällä voiko koko perheen liittää samaan vakuutukseen. Jos siis työntekijälle tarjotaan vakuutusta, niin valita voi vaihtoehdot "vain työntekijä" tai "koko perhe". Jos esim puolisolla on myös oma vakuutus, niin silloin tietysti perhe kannattaa liittää sen vakuutukseen, jolla paremmat ehdot. Pelkkä työntekijä maksaa sitten vähemmän per kk. Ja siis noista vakuutuksista yleensä kuitenkin maksetaan osin itse, työnantaja tarjoaa "planin" johon liittyä. Toki hinta on halvempi kuin jos ostaisi itse vakuutuksen jostain muualta. Monessa firmassa vakuutuksia on myös eritasoisia, työntekijä itse valkkaa mihin haluaa liittyä, eli missä parhaat edut ko. elämäntilanteeseen (eli maksaako enemmän peremmista eduista vai pärjääkö perusvakuutuksella). Ainakin omalla aikaisemmalla työnantajallani perusvakuutus pelkälle työntekijälle ei maksanut ylimääräistä, perhe maksoi sitten jonkun verran lisää. Suurin osa kuitenkin valkkasi paremman tason vakuutuksen, josta pelkkä työntekijäkin maksoi jonkun verran. Vakuutusplaneissä on eroja sen mukaan mitä kattavat ja miten vapaasti voi valita lääkärinsä ja sairaalansa. Vähemmän rajoituksia = kalliimpi hinta...
Jos firma on oikeasti palkkaamassa, niin on ihan normaalia pyytää esitteet vakuutusplaneistä nähtäville, tiedätte sitten minkälaisia on tarjolla. Ja nuo vakuutukset eivät siis ole mitään jokaiselle henkilökohtaisesti räätälöityjä, vaan liitytään johonkin olemassaolevaan järjestelmään. Ja tosiaan uskoisin, että perhe kannattaa liittää ihan automaattisesti työnantajan tarjoaman vakuutuksen kautta.
Mutta perehtykää asiaan, jos näyttää tulevan ajankohtaiseksi. Omat tietoni ovat parin vuoden takaa, ja uusia kaikille avoimia vakuutusplaneja on voinut tulla sinä aikana tarjolle. Aikaisemmin ne olivat lähinnä yksityisyrittäjille ja ihmisille, jotka eivät olleet oikeutettuja vakuutukseen muuta kautta.
Olen yrittänyt hänelle toitottaa sitä, kuinka tärkeää olisi neuvotella vakuutus koko perheelle jne. Mutta hän on sitä mieltä, että jos saa isompaa palkkaa, niin voidaan maksaa omat vakuutuksemme omasta pussista. Mutta eikö ole parempi kuulua työnantajan vakuutuksen piiriin?!? Lähinnä olen huolissani hänen taidoistaan neuvotella noita etuja... pitäisi itse mennä neuvottelemaan ;)
on parasta neuvotella sellainen sopimus että se kattaa mm. koko perheen terveyden/sairaudenhuollon, lasten koulutuksen jne jotta yhdelläkin palkalla pärjää.
Itse olen Euroopassa asiantuntijatehtävissä ja mieheni on koti-isänä. Hanttihommia hänelle olisi tarjolla mutta olemme katsoneet että kokonaisuuden kannalta on tärkeämpää että hän huolehtii lapsista ja minusta :p
Mutta hetkeäkään emme ole katuneet!
Kun tuo jenkkimalli on meille täysin vieras. Täytyy nyt tsempata miestä ennen haastatteluun menoa että muistaa ottaa puheeksi myös vakuutukset ja koulutuksen.
Siinä tapauksessa, että lapset voisi laittaa hyvään yksityiskouluun aikanaan, eikä terveydenhuollosta joudu maksamaan maltaita, kuulostaisi työn perässä Jenkkeihin lähtö oikeastaan aika houkuttelevalta. :)
Eipä tuo yksityinen terveydenhuolto ilmaista Suomessakaan ole, ja vakuutukset ovat kalliita.
Meilläkin mies voisi periaatteessa jäädä kotiin lasten kanssa jos tilanne joskus vaatisi. Mutta taloudellisesti kannattaa pysyä tässä mallissa että hänen töiden perään mennään jos on tarvis.
Mukava kuulla ettei teitä ole kaduttanut. Ja toisaalta, ainahan sitä pääsee takaisin jos tuntuu pahalta uudessa paikassa.
Eurooppaan minäkin muuttaisin mielelläni. Minua epäilyttää se, että kuinka tulen sopeutumaan amerikkalaiseen elämäntyyliin. Harmi, kun en ole USA:ssa koskaan käynyt vaikka muuten olenkin paljon ulkomailla reissannut. Se helpottaisi paljon päätöksen tekoa.
Amerikan av-mammat taitavat olla linjoilla vasta myöhemmin illalla, kaipaisin kovasti näkemyksiä tuohon eurooppalainen vs. amerikkalainen elämäntyyli -asiaan myös.
Esim. millaiselle asuinalueelle noin yleensä pitäisi muuttaa, voiko vaikkapa asua kerrostalossa vai onko "pakko" asua omakotitalossa jos haluaa asua hyvällä alueella?
Tarvitseeko kaikkeen liikkumiseen omaa autoa, voiko minnekään kävellä?
Eurooppaan minäkin muuttaisin mielelläni. Minua epäilyttää se, että kuinka tulen sopeutumaan amerikkalaiseen elämäntyyliin. Harmi, kun en ole USA:ssa koskaan käynyt vaikka muuten olenkin paljon ulkomailla reissannut. Se helpottaisi paljon päätöksen tekoa. Amerikan av-mammat taitavat olla linjoilla vasta myöhemmin illalla, kaipaisin kovasti näkemyksiä tuohon eurooppalainen vs. amerikkalainen elämäntyyli -asiaan myös. Esim. millaiselle asuinalueelle noin yleensä pitäisi muuttaa, voiko vaikkapa asua kerrostalossa vai onko "pakko" asua omakotitalossa jos haluaa asua hyvällä alueella? Tarvitseeko kaikkeen liikkumiseen omaa autoa, voiko minnekään kävellä?
Yleensa perhe tarvitsee kaksi autoa ellette asu vaikka Manhattanilla.
Ns. hyvilla alueilla ei yleensa ole kerrostaloja.
Yksityiskoulut ovat yleensa uskonnollisia, hyvilla asuntoalueilla on hyvat koulut kun niita pidetaan ylla verovaroilla.
Voit yllattya positiivisesti koulutuksen tasosta vaikka ei sita kukaan Suomessa usko.
Lapsistasi kasvaa kohteliaita avoimia ihmisia.
t.usalainen
joka sanoo etta hanelle tulee aina jotenkin kevyt olo kun tulee takaisin Suomenlomalta.
Amerikkalaiset ottavat mamun avosylin vastaan.
Mihinpain miehesi on menossa?
Valon vähäisyydestä, kylmyydestä ja rumasta ympäristöstä johtuen suomalaisissa on paljon kateellista ja kyräilevää sekä persoonallisuushäiriöistä ihmistyyppiä jota kannattaa yrittää karttaa niin paljon kuin mahdollista.
Siinä mielessä tuo paikka kiinnostaa, koska New York on kohtalaisen lähellä ja uskoisin viihtyvämme siellä säiden puolesta.
Ihan varmasti USA:ssa saa lapsilleen hyvän koulutuksen. Erot eri alueiden välillä ovat vain suuria, näin olen käsittänyt. Pitää vain asua oikealla alueella...
Ap
Itsela on kokemusta ulkomailla asumisesta yli 10 vuoden ajalta, enka kadu, etta aikoinaan jatimmme Suomen.
Mita olen menettanyt? Elake ei kerry, kun en ole tyoelamassa mukana. Todellisuudessa tyoskentelen mielihalujeni mukaan ja saan mukavasti rahaa.
Mita olen saanut? Lapsilleni olen voinut tarjota ymparivuoden aurinkoisen ympariston, iltaisin kavelemme merenrantabulevardilla koko perhe, kotimme on kaunis ja ylellinen, voin pukeutua ja meikata viimisen paalle eika kukaan katso negatiivisesti, nukun hyvin, alkoholisteja nakyy harvoin katukuvassa, tuntemattomien ihmisten kanssa voi jutella, voi niita syita, miksi viihdyn ulkomailla on lukemattomia.
Ja jos miehellasi on hyva palkka, voit aina matkustaa lomilla Suomeen ystavia tapaamaan ja hekin todennakoisesti tulevat myos mielellaan luoksesi. Suomalaisia ystavia loytaa kaikkialta maailmasta.
Aina voit palata takaisin Suomeen.
Asunnonvalittajat osaavat ohjata. Meille kylla tuputettiin aikoinaan paljon isompaa taloa kuin mita tarvitsimme. Olin itse silloin myos toissa eika kiinnostanut minkaan linnan siivous, vaikka siihen olisi ollut varaakin.
Me ajelimme alueella paivalla ja illalla ennen ostopaatosta. Meilla on katuvalot eika tasta paase ajamaan lapi joten liikenne on vain asukkaitten.
Nythan on Google apuna, kayta sita.
Mua eniten harmittaa Suomeen jääneet ystävät. Kyllähän sitä ihmisiin tutustuu mutta harvassa on olleet tosi ystävät. Tällä hetkellä asumme keskieuroopassa ja pääsemme suomeen käymään suht usein. Miehelle tuli työtajous 100 000 dollarin vuosipalkasta USAsta mutta tuskin menemme vaikka minäkin voisin saada samanlaista palkaa. Nykyiset palkkamme on paljon alhaisemmat...
googlettelin eilen asunnonvälittäjiä alueella, johon olisimme muuttamassa. Löysin vain melkoisia linnoja (hinnatkin olivat pilvissä) mutta varmaan paikan päällä tällaiset asiat selviävät sitten paremmin.
Nii-in... mikä onkaan ystävien hinta, sitä kun ei voi rahassa mitata :/ Minulla on muutama oikea ystävä joiden kanssa ystävyys pysyy välimatkasta ja erossa olosta huolimatta. Ja nykyään onneksi yhteydenpito on halpaa ja helppoa netin välityksellä.
Suomea minulla tuskin tulisi ikävä, sillä niinä lyhyinä muutaman kuukauden jaksoina, jolloin olen ulkomailla asunut, on suurin shokki ollut aina kotiinpaluu.
Mä haluan kanssa ulkomaille asumaan! Mutta eipä mun alan koulutuksella ja osaamisella ulkomailta töitä saa. Eli ihan johonkin tosi hanttihommiin joutuisi ryhtymään ja elätä niillä nyt sitten perhettä.
Jippii, jos lähtisi tästä sitten Tukholman risteilylle tai Ryan airin lennolla päiväksi Lontooseen ja kuvittelisi kävelevän uuden kotikaupunkinsa katuja...
hitto, että olen kade!!!
Olisko joku pikakoulutus tiedossa jolla pääsisi hyviin hommiin ulkomailla?
niin pyyda etta han kavaisee jossain ruokakaupassa. Siella on yleensa uloskaynnin vieressa teline taynna ilmaisia lehtisia myytavista taloista ja autoista. Saat vahan tuntumaa. Jos niissa mainitaan usein vaikka school district 200 niin se on hyva ja mainitsemisen arvoinen.
t. usalainen
heilla on vakuutus tarjota. Kysy mieheltasi etta onko valmis neuvottelemaan vakuutuksesta vai maksamaan palkastaan vaikka $25000. vuodessa perheen vakuutuksiin. Kalliiksi kay omasta pussista maksu.
Mina olen tottunut paivassa ajamaan autoa vasemmanpuolisessa liikenteessa ja sitten taas takaisin oikeanpuoliseen, kylla se siita.
Minkalaista hullabaloota tarvitset oisin? Ei ne naapurit suburbiassa hyokkaile kenenkaan kimppuun iltaisin!
Laktoositonta loytyy. Calm down.
usalainen.