Muuttaako ulkomaille vai jäädä Suomeen?
Mieheni on ulkomaalainen ja korkeasti koulutettu. Myös minulla on yliopistotutkinto. Meillä on kaksi pientä lasta.
Mieheni on tällä hetkellä töissä asiantuntijatehtävissä mielestäni melko huonolla palkalla täällä Suomessa.
Hän haluaisi jo ehkä muuttaa jonnekin muualle, mahdollisesti USA:han ja hän on menossa yhteen työhaastatteluun sinne.
En osaa vain olla kovin innoissani asiasta, koska meillä on täällä laaja ystäväpiiri ja ystävät ovat minulle todella tärkeitä. Lisäksi olen suurella todennäköisyydellä saamassa oman alan töitä entisessä työpaikassani ensi vuonna kun palaan takaisin työelämään hoitovapaalta.
Suomessa asumisessa on aika paljon huonojakin puolia ja olen periaatteessa ulkomaille muuton puolella itsekin. Eräällä tavalla jääminen nykyiseen asuinkaupunkiimme tuntuu jämähtämiseltä. Itsekin olen haaveillut kansainvälisestä elämästä, miksi minua siis niin paljon nyt asia pelottaa???
Mies on meillä se, jolla on mahdollisuus taitojensa ja koulutuksensa puolesta ansaita hyvät tulot ja edetä hyvin urallaan. Itse en ole kovin uraorientoitunut ja olen valmis tekemään ns. vähäpätöisempiä töitäkin.
Kuinkahan helppoa elämä ulkomailla mahtaa olla lapsiperheen näkökulmasta? Kuinka helppoa puolison (eli minun) työllistyminen on?
Lähinnä talous huolettaa, kuinka yhden vanhemmat tuloilla pärjää?
Millaisia asioita meidän tulisi ottaa huomioon kun puntaroimme vaihtoehtoja?
Olen kiitollinen jos joku ulkosuomalainen tai ulkomailla pidempään joskus asunut voisi auttaa.
Huomaan, että minusta on näin "vanhemmiten" tullut yhä varovaisempi asioiden suhteen. Go before it's too late taitaa päteä tilanteeseemme aika hyvin :)
Kommentit (63)
En löytänyt enää sitä web-sivua, josta katsoin elinkustannusindeksiä, joka oli 2009 New Jerseyssä 144 koko maan keskiarvon ollessa 100. :/
Tässä ei ehkä se kaikkein luotettavin listaus New Jersey factoista:
http://mistupid.com/facts/page068.htm
Ja ainakin kalleimmat asuinalueet löytyvät juuri New Jerseystä:
http://www.newjerseynewsroom.com/economy/new-jersey-has-most-expensive-…
No anyways, oli sitten toiseksi tai kolmanneksi kallein koko Yhdysvalloista, ei kuitenkaan halvimmasta päästä.
Sitä miehenikin sanoo että aina pääsee muuttamaan toiseen paikkaan USA:n sisällä jos ei tykätä/ole varaa asua NJ:ssä.
Ap
Lapset kuitenkin aloittavat koulu-uransa nuorempina kuin Suomessa ja koulupäivät ovat pidempiä kuin Suomessa, joten viimeistään silloin on hyvä aika palata työelämään.
Vaikka koulupäivät ovat pitempiä kuin Suomessa, niin myös työpäivät ovat selvästi pitempiä. Ja normaali kesäloma työpaikoissa on kaksi viikkoa, kun se taas kouluissa on noin 2,5 kuukautta. Joten myös kesäloman ajaksi tarvitsee hoitojärjestelyjä.
Toki sitten on eri asia, jos löytää sopivan osa-aikaisen työpaikan.
Terv. se, jonka sisko asuu New Jerseyssä
palkkataso on matala mutta 100-200k ostaa jo ihan kivan asunnon. Eli jos se NJ alkaa ottamaan päähän niin ap etelää kohti. :D Autolla tosin saa ajaa sitten senkin edestä. Ei joka paikassa tartvitse $100,000 vuodessa se on itsestä kiinni missä haluaa asua. Siinä yksi syy miksi tämä USA on paratiisi/ihmemaa tjs.