Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muuttaako ulkomaille vai jäädä Suomeen?

Vierailija
16.10.2010 |

Mieheni on ulkomaalainen ja korkeasti koulutettu. Myös minulla on yliopistotutkinto. Meillä on kaksi pientä lasta.

Mieheni on tällä hetkellä töissä asiantuntijatehtävissä mielestäni melko huonolla palkalla täällä Suomessa.

Hän haluaisi jo ehkä muuttaa jonnekin muualle, mahdollisesti USA:han ja hän on menossa yhteen työhaastatteluun sinne.

En osaa vain olla kovin innoissani asiasta, koska meillä on täällä laaja ystäväpiiri ja ystävät ovat minulle todella tärkeitä. Lisäksi olen suurella todennäköisyydellä saamassa oman alan töitä entisessä työpaikassani ensi vuonna kun palaan takaisin työelämään hoitovapaalta.

Suomessa asumisessa on aika paljon huonojakin puolia ja olen periaatteessa ulkomaille muuton puolella itsekin. Eräällä tavalla jääminen nykyiseen asuinkaupunkiimme tuntuu jämähtämiseltä. Itsekin olen haaveillut kansainvälisestä elämästä, miksi minua siis niin paljon nyt asia pelottaa???

Mies on meillä se, jolla on mahdollisuus taitojensa ja koulutuksensa puolesta ansaita hyvät tulot ja edetä hyvin urallaan. Itse en ole kovin uraorientoitunut ja olen valmis tekemään ns. vähäpätöisempiä töitäkin.

Kuinkahan helppoa elämä ulkomailla mahtaa olla lapsiperheen näkökulmasta? Kuinka helppoa puolison (eli minun) työllistyminen on?

Lähinnä talous huolettaa, kuinka yhden vanhemmat tuloilla pärjää?

Millaisia asioita meidän tulisi ottaa huomioon kun puntaroimme vaihtoehtoja?

Olen kiitollinen jos joku ulkosuomalainen tai ulkomailla pidempään joskus asunut voisi auttaa.

Huomaan, että minusta on näin "vanhemmiten" tullut yhä varovaisempi asioiden suhteen. Go before it's too late taitaa päteä tilanteeseemme aika hyvin :)

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

school district 200

Vierailija
22/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut saavat osansa verotuloista ( real estate taxes ), mita rikkaampi alue sen enemman kouluilla on varaa ostaa valineita ja palkata hyvia opettajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo school district oli minulle aivan uusi juttu. Eli tarkoittaako se sitä, että mitä suurempi tuo luku on, sen parempi, vai?

Vierailija
24/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo school district oli minulle aivan uusi juttu. Eli tarkoittaako se sitä, että mitä suurempi tuo luku on, sen parempi, vai?

Ei se numero tietaakseni mitaan tarkoita, niita on laidasta laitaan. Olen asunut taalla noin sata vuotta mutta en ole saanut selville miten niita numeroita jaetaan. Meilla se vaan sattuu olemaan tuo 200 mutta aivan yhta erinomainen naapuripiiri on 89. Go figure!

usalainen

Vierailija
25/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin takaisin pääsee aina, jos elämä maailmalla ei mielytä. Tottakai ystäviä on ikävä, mutta kuinka paljon niitä arjessa (hoitovapaa eri asia) ehtii näkemään.

Sulla voi olla vaikeuksia saada työlupaa, mutta jos olet erityisosaaja, niin ehkä joku yritys on valmis sen sulle hankkimaan.

Olisiko miehesi paikallisesti palkattu vai suomalaisen työnantajan lähettämä (expat)? Se vaikuttaa paljon etuihinne. Normaalisti kaikki työnantajat maksaa sairasvakuutuksen, mutta niidenkin korvaauudessa on eroja. Jos miehesi on lähetetty, niin sitten voitte saada koulumaksuja tms., mutta ei kai normaalisti mitkään firmat kenellekään maksa korkeakoulutusta ja perusopetus jenkeissä on kai ok? Siis lähinnä koulutuksen maksaminen kai tarkoittaa, että maksetaan kansainvälinen koulu Kiinassa, Unkarissa tms. asuville.

Jos olette lähetettyjä, niin sittenhän firma tarjoaa varmasti apua (relocation agent) kaikessa asunnon hankinta jne., mutta paikallisesti palkattuna hoidatte kaiken itse.

t. mua pelottaa meidän pian tapahtuva paluumuutto Suomeen -kai siihen pitää suhtautua kuin ulkomaille muuttoon...

Vierailija
26/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo school districtit. Eli niitä voi vertailla sitten kun tietää, millaisia ovat.

Mies olisi menossa töihin paikalta palkattuna.

Tsemppiä edelliselle paluumuuttoon, siihen liittyy varmasti haasteita!

Vierailija
27/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole minkään alan varsinainen asiantuntija eli työluvan saaminen voi olla hankalaa. Entäs sitten jos haen Green Cardia, kuinka kauan prosessi kestää? Eikös sen jälkeen saa tehdä töitä ihan normaalisti?

Ap

Vierailija
28/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

USNews&WorldReport rankkaa luotettavasti yliopistot ja muistaakseni myos taman vuoden puolella oli High Schoolit rankattu.

Yleensa myos hyvan yliopiston lahella olevat koulut ovat hyvia kun professorit panostavat lastensa koulutukseen.

usalainen

Vierailija
29/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mina aikoinaan - 17v sitten - lahdin silla periaattella etta takaisinhan aina paasee. sita voi katua etta lahti. olen ollut ulkomailla siita lahtien.euroopaasa, mutta hong kongissakin oltiin pari vuotta valilla. suomen lomista en kylla luopuisi mistaan hinnasta. min 2 kertaa/vuosi

Vierailija
30/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole minkään alan varsinainen asiantuntija eli työluvan saaminen voi olla hankalaa. Entäs sitten jos haen Green Cardia, kuinka kauan prosessi kestää? Eikös sen jälkeen saa tehdä töitä ihan normaalisti? Ap

On Yhdysvaltojen lahetysto Helsingissa. Riippuu monesta asiasta jotka vain he varmasti tietavat.

Tyotilanne ei talla hetkella ole paras mahdollinen.

Vierailija
31/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempikin vasta 3-vuotias. Mutta nopeaanhan aika menee :)

Niin minäkin luulen että kunhan vain uskaltaisi irrottautua niin ei paluuta entiseen enää ole.

Ihmettelen itsekin vähän sitä, kuinka varovainen minusta on nykyään tullut. Ehkä se johtuu siitä että nyt on kahden lapsen vanhempi.

Toinen mikä varmasti jarruttaa omaa intoani muuttoa kohtaan on omat juurtuneet ennakkoluulot (joista suurin osa varmasti ei pidä paikkaansa) juuri Yhdysvaltoja tai enemmänkin amerikkalaista elämäntapaa kohtaan.

Meillä mies ei osaa ajatella asioita samalta kantilta kuin minä, sillä hän on kotoisin ns. pohjoiseurooppalaisten hyvinvointivaltioiden ulkopuolelta. Hänestä kun Jenkkeihin muuttoon ei liity oikein mitään huonoja puolia.

Vierailija
32/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ei edes lahde ei voi palata takaisin. itsella takana 15 vuotta ulkomammana ja paluu ei ole suunnitelmissa!

Vierailija
33/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin maahan on muuttamassa ja millaista kokemusta on, työllistyykö itse. Meidän perhe on asunut USAssa (tristate-alueella) ja kun tilaisuus tarjoutuu, lähdemme uudestaan. Mielestäni tilaisuuteen kannattaa tarttua. Lapset saavat kansainvälisyydestä hyvää pääomaa, kielitaito karttuu. Ystäviä saa uudestakin paikasta, vanhat voivat tulla käymään ja heitä tavata lomilla, ja esim. skypellä on vaivatonta pitää yhteyksiä.

Vierailija
34/63 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempikin vasta 3-vuotias. Mutta nopeaanhan aika menee :) Niin minäkin luulen että kunhan vain uskaltaisi irrottautua niin ei paluuta entiseen enää ole. Ihmettelen itsekin vähän sitä, kuinka varovainen minusta on nykyään tullut. Ehkä se johtuu siitä että nyt on kahden lapsen vanhempi. Toinen mikä varmasti jarruttaa omaa intoani muuttoa kohtaan on omat juurtuneet ennakkoluulot (joista suurin osa varmasti ei pidä paikkaansa) juuri Yhdysvaltoja tai enemmänkin amerikkalaista elämäntapaa kohtaan. Meillä mies ei osaa ajatella asioita samalta kantilta kuin minä, sillä hän on kotoisin ns. pohjoiseurooppalaisten hyvinvointivaltioiden ulkopuolelta. Hänestä kun Jenkkeihin muuttoon ei liity oikein mitään huonoja puolia.

Muista kuitenkin etta taalla on kansaa joka puolelta maailmaa eika ketaan katsota vinoon niinkuin mamuja Suomessa.

Kaikki nama maahanmuuttajat ovat tuoneet omia tapojaan tullessaan, ihmisten yleensa annetaan elaa niinkuin tykkaavat. Vapaudut ainakin merkkivaatepakosta!

Nyt ma lahden ruokaostoksille. Palataan asiaan.

usalainen

Vierailija
35/63 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja joiden perusteella voi hakea Green Cardia, ts. pysyvän oleskelulupaa, joka oikeuttaa sinut lähes samoihin asioihin kuin kansalaisen (mm. työntekoon), ovat:

immigration through a family member

immigration through employment

immigration through investment

immigration through the Diversity Lottery

immigration through Refugee or Asylum status

immigration through "The Registry" provisions of the Immigration and Nationality Act

Voit toki kysyä konsulaatista, mutta eiköhän vastaus ole aikalailla sama. Ilman green cardia elämisestä en tiedä, mutta kuvittelisin että mahdollisuutesi ovat silloin aika rajatut.

OT, ihan niin paljon kun te tykkäätte haukkua Amerikan ihmemaata niin totuus on että tänne on oikeasti vaikea päästä ainakin pysyvästi ja ihan lakia noudattaen.

Ap kuvaile näitä mielikuviasi niin voimme sitten oikaista tarpeen mukaan. New Jerseystä en tosin tiedä paljon mitään, asun etelämmässä. Koulujen taso, asuntojen yms. hintataso tai eri paikkoihin kulkeminen riippuu ihan siitä missä asut.

terv. permanent resident

Vierailija
36/63 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

green cardia ei pääsäntöisesti sitä haluava voi itse hakea, ts. se jolle lupa myönnetään ei voi olla hakija. Pitää olle erikseen petitioner ja beneficiary jossa jälkimmäiselle myönnetään lupa ja ensimmäinen on se hakija. Ehkä jos on lottovoittaja tai pakolainen niin asia voi olla toisin (?)

t. edellinen

Vierailija
37/63 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahetysto. Eikohan jateta nama asiat heidan selvitettavaksi kun ette edes tieda minkalaisella viisumilla mies menee, jos menee.

Vierailija
38/63 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöntää viisumeita ja tiedän tämän koska omani on Frankfurtin USAn konsulaatin myöntämä! Niin tosin Suomessa ei taida olla kuin vain se yksi joka on lähetystö. Että mitäs aloitit tämän pilkunnusasun.

Ja lähinnä koitin AP:lle viestittää että mitään pysyvää oleskelulupaa hän ei voi hakea jokatapauksessa oli miehen viisumiluokka mikä tahansa.

Vierailija
39/63 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina muutin USAan kymmenen vuotta sitten miehen luokse. Taustalla on se, ettei han saisi toita Suomesta ainakaan omalta alaltaan ja mina taas olen asiassa joustavampi. Meilla on siis huomattavasti parempi elintaso taalla, kuin mihin Suomessa olisi koskaan mahdollisuutta.

Alkuaikoina minulla oli amerikkalaisia kohtaan ennakkoluuloja, niitahan on median kautta keertynyt meille kaikille. Huomasin kuitenkin pian, etta taalla asuu aivan tavallisia ihmisia joilla on samat tarpeet kuin suomalaisilla. Monet muodollisuudet toimivat kuitenkin hieman erilailla, joten yritteliaisyytta pitaa olla etta systeemiin oppii. Ihmiset kuitenkin ovat avuliaita, ystavallisia ja kohteliaita.

Koska miehesi on ulkomaalainen voihan hyvinkin olla etta jaatte ulkomaille pitkaksikin aikaa tai ehka pysyvasti. Jos nain on, kannattaa varautua siihen etta oman alasi tyot vaativat lisaa koulutusta ja erilaisia lupia saadaksesi tehda hommia taalla. Yhden ihmisen tuloilla varmaan tulee toimeen asuinpaikasta ja menoista riippuen. Jos paasette hyvan julkisen koulupiirin alueelle, koulut ovat tietenkin ilmaisia, mutta jos pienia lapsia vie hoitoon, niin naihin paikkoihin saattaa menna monia satasia kuukaudessa. Kannattaa myos varmistaa etta tyopaikan kautta saatte terveydenhuollon.

Ystavat ja perhe ovat tietenkin tarkeita. Monet ystavani sanoivat alussa pitavansa tiiviisti yhteytta, mutta aika tekee valitettavasti tehtavansa. Kun aika kuluu, ei jaa sita arkea enaa kavereiden kanssa ja jutunaiheet vahenevat. Toisaalta, kun kay Suomessa tervehtimassa niin ne aidot hyvat ystavat ovat siella edelleen vastassa ja heidan kanssaan ei aika eika valimatka merkitse mitaan. Sukua ikavoin kuitenkin eniten. Meilla on kaksi lasta ja kaymme saannollisin valiajoin Suomessa, mutta koska sukua ei ole lahella, ei tukiverkostoakaan ole ylimaaraista vaan saamme valilla palkata lastenvahteja hatatilanteisiin. Miehen perhe on onneksi taalla lahella meita auttamassa. Lapset ymmartavat suomea oikein hyvin ja puhuvatkin jonkun verran koska olen aina puhunut heille suomea. Valtakieli on taalla kuitenkin englanti, joten suomenkielen yllapito vaatii tietoista tyota paivittain.

Kaikki kokemani ei ole ollut helppoa ja joskus turhaudun "ulkopuolisuuden" tunteeseen, mutta en missaan nimessa kadu valintaani. Lapseni ovat iloisia, sosiaalisia ja parjaavat koulussa hyvin. Meilla on kaunis koti, olen loytanyt oman alani toita ja saanut uusia ystavia. Koen myos, etta meilla on nykyaan kaksi kotimaata ja lapsemme tulevat olemaan todellisia maailmankansalaisia. Paluumuutosta en itse haaveile, vaan Suomessa on kiva lomailla ja nauttia niista suomalaisuuden parhaista puolista.

Vierailija
40/63 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa auttaa kun asennoituu kaikkeen uuteen avoimin mielin ja jättää ennakkoluulot kotiin. Mitä nopeammin uuden kulttuurin hyväksyy ja siihen pääsee sisään, sitä helpompi muutosvaihe on.

Olen asunut nyt täällä usassa vuoden ja sitä ennen pari vuotta usan tukikohdassa saksassa. Ainakin omalla kohdalla minut on otettu vastaan hyvin, enkä ole kuullut mitään huonoja kommentteja taustaani littyen. Euroopalaisuuden varjolla voi sitten selittää omaa erilaisuuttaan jos on joskus tarpeen. :D

Mikä on sitten hidastanut tahtia, esim. auton hankinnassa tarvitsin miehen takaamaan lainan koska luottohistoriaa vielä ei ollut. Lisäksi olen valtiolla töissä enkä voi hakea tiettyihin työpaikkoihin koska niihin vaaditaan usan kansalaisuus. Mutta muuten ei voi valittaa yhtään. Olen onnellinen täällä. :D