Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmarkkintatuen tarveharkinta on syvältä, en saa senttiäkään kun avomies tienaa peräti 2900 €

Vierailija
16.10.2010 |

Olen ollut työelämässä yli 10 v, mutta viimeiset 3 vuotta työtä on riittänyt vain osa-aikaisesti.

Nyt työt loppuivat kokonaan, uutta ei ole alaltani löytynyt. En saa mitään tukea, koska olen osa-aikatöiden aikana saanut soviteltua työttömyyspäivärahaa ja työmarkkinatulle pudottuani otetaan mukaan tuo tarveharkinta.

Jos tulisin maahan paluumuuttajana tai pakolaisena saisin kyllä täydet tuet, mutta vuosia tänne veroja maksaneena en saa mitään.

Sekin on jännää että missään muussa lainsäädännössä avopuoliso ei ole elatusvelvollinen, mutta tässä tilanteessa kyllä on.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poislukien esim. opiskelijajäsenet, joita on joissain liitoissa.

Mutta voit kuulua myös pelkkään kassaan, eli se liiton jäsenyys ei ole pakollinen. KK-maksu hieman pienempi, mutta toki et sitten voi hyödyntää oman liittosi palveluita, esim. lakimiespalvelua.

Pelkkää liittoon kuulumista siis ei oikeastaan ole.

Vierailija
22/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elätin avomiestäni 2 vuotta, ennen kuin sai kokopäivätyötä. Ei saanut mitään tukea, kun mä ansaitsin. Ja mun tulot oli silloin tosi pienet, alta keskipalkan. Minulla oli euroissa yli 10 000 opintolaina, ja korot oli silloin 11, 55 %. Mä olisin työttömänä saanut siihen tukea, mutta sitä ei huomioitu yhteisiä tuloja laskiessa. Joten elimme todella pienillä tuloilla. Mies olisi saanut tukea, jos olisi muuttanut pois mun luota. Halusimme olla rehellisiä.

Vierailija
24/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis vaikka joskus olisikin ollut pitkäänkin töissä, niin jos sen jälkeen on esim. ulkomailla ja kotona lapsia hoitamassa, niin työssäoloehto ei enää täyty. Omakohtaisia kokemuksia tästä. Kassaan olen kyllä kuulunut 20 vuotta, vaan en sieltä koskaan penniäkään saanut...

Mutta mitä voit sitten tehdä jotain rahaa saadaksesi? Jos olet työvoimapoliittisessa koulutuksessa ei tuota tarveharkintaa sovelleta. Lisäksi voit saada ylläpitokorvauksen ja mahdolliset lapsikorotukset. Eihän tuo suuri raha silti ole, mutta on kuitenkin jotain. Nykyään työvoimapoliittiseksi koulutukseksi voidaan laskea kaikenlaista, kannattaa selvitellä esim MOLin sivuilta tai käydä paikallisessa työ ja elinkeinotoimistossa juttelemassa miten pääset koulutukseen. Koulutus todennäköisesti parantaa työllistymismahdollisuuksiasikin, joten siinäkin mielessä hyödyksi. Ihan mihin tahansa koulutukseen ei tietenkään kannata mennä, vaan sellaiseen, joka on oikeasti sinulle hyödyksi.

Vierailija
25/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työelämässä yli 10 v, mutta viimeiset 3 vuotta työtä on riittänyt vain osa-aikaisesti.

Nyt työt loppuivat kokonaan, uutta ei ole alaltani löytynyt. En saa mitään tukea, koska olen osa-aikatöiden aikana saanut soviteltua työttömyyspäivärahaa ja työmarkkinatulle pudottuani otetaan mukaan tuo tarveharkinta.

Jos tulisin maahan paluumuuttajana tai pakolaisena saisin kyllä täydet tuet, mutta vuosia tänne veroja maksaneena en saa mitään.

Sekin on jännää että missään muussa lainsäädännössä avopuoliso ei ole elatusvelvollinen, mutta tässä tilanteessa kyllä on.

Käsittääkseni työmarkkinatukea maksetaan 180 päivää ilman että puolison tulot vaikuttaa siihen , vasta tuon ajan jälkeen alkavat vaikuttaa.

Vierailija
26/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun 500p ansiosidonnaista loppui, sain n. puoli vuotta, 180p työmarkkinatukea ilman puolison tulojen vaikutusta. Työmarkkinatuki oli kyllä pientä, vaikka 2 lasta perheesä. Tietysti parempi kuin ei mitään.

Vierailija
27/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies teki ulkomailla töitä 10 vuotta ja nyt ei ole saanut töitä, minimaalista työmarkkinatukea saa vaikka mulla ei kummoset tulot.

Vierailija
28/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaa-aika hypätään yli ja tarkastetaan historiaa aina 7 vuoden päähän työttömäksi joutumisesta. Eli jos olet ollut töissä vuoden ja sen jälkeen äitiyslomalla sekä hoitovapaalla ja jäät työttömäksi sen jälkeen, niin ansiosidonnaisesi lasketaan tuolta vuoden ajalta ennen äitiyslomaasi.

Ja siis vaikka joskus olisikin ollut pitkäänkin töissä, niin jos sen jälkeen on esim. ulkomailla ja kotona lapsia hoitamassa, niin työssäoloehto ei enää täyty. Omakohtaisia kokemuksia tästä. Kassaan olen kyllä kuulunut 20 vuotta, vaan en sieltä koskaan penniäkään saanut... Mutta mitä voit sitten tehdä jotain rahaa saadaksesi? Jos olet työvoimapoliittisessa koulutuksessa ei tuota tarveharkintaa sovelleta. Lisäksi voit saada ylläpitokorvauksen ja mahdolliset lapsikorotukset. Eihän tuo suuri raha silti ole, mutta on kuitenkin jotain. Nykyään työvoimapoliittiseksi koulutukseksi voidaan laskea kaikenlaista, kannattaa selvitellä esim MOLin sivuilta tai käydä paikallisessa työ ja elinkeinotoimistossa juttelemassa miten pääset koulutukseen. Koulutus todennäköisesti parantaa työllistymismahdollisuuksiasikin, joten siinäkin mielessä hyödyksi. Ihan mihin tahansa koulutukseen ei tietenkään kannata mennä, vaan sellaiseen, joka on oikeasti sinulle hyödyksi.

Vierailija
29/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa mitään enkä voi tehdä mitään. Vaimo ei anna rahaa penniäkään.

T: 11cm mies

Vierailija
30/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niistä mieluusti ottaisin edes muutaman satasen takaisin tai ees kympin(!) kuussa, jottei ihan kaikkea tarvitsisi avopuolisolla maksattaa. Saisipa edes kuukautissiteet omalla rahalla maksettua...

Siis on luonnollista, että perhe tai puoliso on enemmän elatusvelvollinen kuin naapurit.

Vierailija
31/31 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avomies ei suostu sua elättämään, niin ehkä kannattaisi miettiä onko hän sopiva tyyppi loppuelämän kumppaniksi.

elättämään vaan kun rahat eivät yksinkertaisesti riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi