Käilö vastaa kysymyksiin klo 13 saakka
Kommentit (32)
Kohdun asento ei vaikuta. Kovin tiukat ja timmit lantionpohjanlihakset voivat hidastaa sikiön laskeutumista ja tarvitaan enemmän imukuppia. Hyvät vatsalihakset auttavat ponnistamisessa.
Aktiivivaiheessa olevien herpesrakkuloiden aikana kyllä yleensä sectoidaan, ellei sitten ole estolääkitystä aloitettu tarpeeksi aikaisin ennen synnytystä.
Varminta saada syy tietoosi on kysyä sitä synnytystavan päättäneeltä lääkäriltä.
sain tietää että sairastan herpesta. Rakkulat olivat siis ilmestynee päivää ennen synnytystä silti jouduin synnyttämään alakautta. Miksi? Olen ymmästänyt että jos on herpes aktiivi vaiheessa pääsytään yleensä sektioon. Lapsi on kyllä terve ja nyt olen estolääkityksellä silti vaivaa esikoisen synnytys.
En ole kätilö, mutta kylläpä on outoa että lapsi altistettiin elinikäiselle herpekselle! Sitähän ei voi mitenkään hoitaa pois, ja vastasyntyneellä voisi aiheuttaa kohtalokkaan taudin!
Mutta en tajunnut edes vaatia sektiota silloin kun kärsin muutenkin kovasta synnytyspelosta. Poika on onneksi terve 2v nyt. Ja kuopuksen kanssa ei pitäisi tulla moista ongelmaa kun syön estolääkitystä tällä hetkellä.
Tikit siis repesivät eikä haava parantunut umpeen vaan emättimen suu repsottaa leveästi auki. On tosi ruman näköinen. Ollut jo monta vuotta eikä näköjään aika yhtään hellitä harmitustani asiasta :(
en ole ap, en kätilö enkä lääkäri, mutta vastaan.
toisen synnytyksen yhteydessä repesin emättimestä, kätilö totesi repeämän ja jätti tikkaamatta.
olin löysä kuin vesisaavi, enkä liioittele.
ongelma korjattiin pari -kolme vuotta synnytyksen jälkeen. ihan kuntapuolella.
ota yhteyttä gynekologiin. kerro, että se haittaa paitsi esteettisesti, myös kun istut ja ennenkaikkea yhdyntää / seksielämää.
?? ja vaikka ei ihan näin olisikaa, kerro silti. otetaan vakavammin.
ja minulla ei ole mitään raskausoikreita. Tämä on toinen raskauteni ja pelkään hirmuisesti että saan keskenmenon tai lapsi on kuollut kohtuun. Ovatko pelkoni normaaleja ja miten saisin itselleni mielenrauhan asian suhteen että kaikki on ok? Ultrassa kaikki näytti kuitenkin olevan hyvin mutta silti epäilen koko ajan. Ekassa raskaudessa mentiin vain eikä ollut mitään htätää..
Koska olet ultrassa jo käynyt ja kaikki oli hyvin, luota nyt siihen ja nauti raskaudestasi. Jos haluat varmuuden vielä varmistaa, käy yksityisesti uudessa ultrassa.
Luin tuolla aiemmin ketjua, jossa joku mietti, että neljäs synnytyksensä saattaa jo olla hyvinkin nopea. Ja itsekin olen ajatellut, että nyt kolmannessa synnytyksessä ei ehkä kannata kuhnailla kotona kovin kauan, kun toinen synnytys oli ensimmäistä pari tuntia nopeampi.
Onko sellaista olemassa, että synnytykset ovat kerta kerralta nopeampia?
Anteeksi, etten heti huomannut kysymystäsi. Kyllä käytännössä näkee, että synnytykset usein ovat edellistä nopeampia, mutta en tiedä, onko asiasta mitään virallista tutkimusta tehty. Omasta mielestäni kolmannet ovat niitä nopeimpia.
Kyllä joskus korjataan, jos aiheuttaa suurta haittaa. Hakudu gynekologille ja kerro toiveestasi korjata asia.
Nyt oli helppo kysymys. Ehdottomasti alatie, koska se on luonnollinen synnytystapa ja parempi seekä äidille että vauvalle. Toki on tilanteita, joissa sectio on ainoa vaihtoehto, mutta se on sitten eri asia.
Tästä minulla on liian vähän tietoa, että mielipiteeni sanoisin.
Vastaukset löydät kahtena eri osiona tai siis mielipiteeni näihin asioihin.