Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia olemaan provosoitumatta?

Vierailija
14.10.2010 |

Tämä on haitannut aina elämääni enemmän tai vähemmän. Etenkin työelämässä se aiheutti ongelmia sekä minulle, että päällikölleni, että otin asiat henkilökohtaisesti. Yhtenä esimerkkinä seuraava keskustelu:

Päällikkö: Tiesitkö, että toimistovälineiden käyttö omiin tarkoituksiin on kielletty?

Minä yllättyneenä vastaan myöntävästi, mutta samalla aivot alkaa raksuttaa: "Jos hän vetää tämän esiin yhtäkkiä ilman mitään syytä tai aasinsiltaa, hän luultavaisesti epäilee minun syyllistyneen väärinkäyttöön."

Päällikkö huomaa ilmeeni ja kiirehtii selittämään: "Tämä on siis ihan yleistä, ei henkilökohtaista."

Minä tuijotan takaisin ja edelleen yritän yhdistää todellisia motiiveja tämän attentaatin takana.

Päällikkö jatkaa: "Työntekijöillä ei ole lupaa käyttää toimiston välineitä työn ulkopuolisiin, henkilökohtaisiin bisneksiin. Esimerkiksi työntekijä x on tämän työn lisäksi myös free-lancer graafikko, mutta hän tiedostaa, ettei voi käyttää x- ja y-laitteita omia bisneksiä varten, vaikka ne hänen käytössään päivittäin ovatkin."

Minä edelleen vastaan myöntävästi ja nyökkäilen, mutta en pääse eroon tunteesta, että tähän keskusteluun liittyy jotain muutakin.

Päällikkö tarkkailee ilmeitäni (olen rasittavan herkkä, kaiken voi lukea suoraan kasvoiltani) ja toistaa, että tämä ei ole henkilökohtaista.

Hämillään jälleen kerran nyökkään ja tunnustan, että ihmettelen hieman, miksi hän otti tämän aiheen esille, sillä hän harvoin ottaa kontaktia minuun ja olen ollut talossa jo pitempään.

Päällikkö hermostuu ja kivahtaa, että on vaikea puhua kanssani, sillä otan asiat henkilökohtaisesti. Sen jälkeen hän tuijottaa intensiivisesti ja kysyy: "Mitä muuten teet toimistolla yksin niin myöhään?"

Vastaan rehellisesti, että ylitöitä, sillä minulla ei ole muutakaan elämää vielä uudessa kaupungissa.

Päälliköllä katsoo intensiivisesti ja keskustelu päättyy tähän.

---

Nykyään olen kotiäiti ja herkkyydestä, sekä tunneperäisestä käyttäytymisestä on sinänsä hyötyä lapsen kanssa. Mutta edelleen aina välillä joudun pulaan siksi, etten osaa toimia rationaalisesti ja pitää asioita itseni ulkopuolella.

Mieheni on tässä erinomainen: tapahtui ympärillä mitä tahansa, hän pysyy tyynenä, ei ota asioita henkilökohtaisesti ja kuin tietokone toimii loogisesti, päätyen rationaalisen ratkaisuun, joka miellyttää kaikkia (niitä, jotka ovat itsekin loogisia).

Olen alkanut miettimään, että tässä on selkeä esimerkki, mitä eroja akateemisten ja ei-akateemisten välillä on. Itse olen taidealalta, mieheni on pitkän linjan akateeminen ja myös työskennellyt yliopistossa. En ole oppinut käsittelemään tietoa analyyttisesti ja tutkivasti, kuten hän.

Miestäni jatkuva provosoituminen ja nopeasti kiihtyminen on alkanut häiritsemään ja hän ehdotti, että opettaisi minulle koodaamista (joku tietokonejuttu), joka vaatii pohdintaa ja loogista päättelykykyä. Hän on myös yrittänyt "kouluttaa" mua niin, että kiihtymisen sijaan kuuntelen LOPPUUN saakka, mitä toisella on sanottavana, vaikka olisin eri mieltä ja annan toiselle oikeuden ajatella siten kuin hän haluaa. Jos olen edelleen eri mieltä, jyrkän esilletuonnin sijaan voin käydä argumentit läpi "Onko tämä yhtälö tosi vai epätosi?-periaatteella.

Esimerkki:

Mies: Kunhan pääsemme muuttamaan uuteen kaupunkiin, haluaisin kaksi autoa: toisen minulle ja toisen sinulle lasten kanssa.

Minä: Toinen auto? Tajuatko, kuinka paljon se maksaa? En todellakaan aio laittaa taloutta tiukemmalle toisen auton vuoksi.

Mies: Voisitko kuunnella loppuun asti?

Minä: Joo, mutta en halua toista autoa. Ei meillä ole varaa siihen. Mitä pelkkä ylläpito maksaa kuukausittain--

Mies keskeyttää: Sinun reaktiosi on epäkohtelias. Vaikka olet eri mieltä, sinun ei tarvitse suuttua ja korottaa ääntäsi. Sanoinko muka, että hankimme auton, vaikka meillä ei ole varaa?

Minä hämilläni mutisen, että et.

Mies jatkaa: Leikitäänpä hetken aikaa "tosi vai epätosi"-päättelyä. Minä sanoin, että haluaisin kaksi autoa. Tosi vai epätosi?

Minä: Tosi.

Mies: Haluan auton, vaikka meillä ei ole varaa?

Minä: Epätosi.

Mies: Tässä tilanteessa jos toinen on tosi ja toinen epätosi, lopputulos on epätosi. (tähän päälle joku selitys ja kaavio, jota en muista). Eli mitä oli sanojeni taustalla: haluan toisenkin auton, mutta tietenkin niin, että meillä on varaa. Ja jos meillä ei ole varaa, emme tietenkään sitä toista autoa hanki. Ok?

Minä: Ok. Ja anteeksi reaktioni. Säikähdin vain ajatusta kaikista kuluista, kun muutenkin meillä on isoja muutoksia edessä.

----

Onko muita, joilla vastaavia ongelmia? Vai olenko ainut :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ylitulkitsevakin. Maltin kehittäminen auttaisi. En usko että välttämättä sen kummempaa ohjelmointia tai kaavioita tarvitaan:)

Vierailija
2/10 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eheh, kuulostaa ihan minulta, terve naiseen. ;) Miehesi sinulle antamat vinkit pistän korvan taakse, jospa olisi hyötyä minullekin. :)

Kieltämättä joskus itseäkin häiritsee voimakkaat reaktiot ja jatkuva "tuntosarvet pystyssä" oleminen, mutta vaikeapa niitä on karsia kokonaankaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, ap, mutta tsemppiä toivotan joka tapauksessa. Itselläni on hiukan samaa vaivaa...

Esimerkkisi saivat mut kuitenkin hymyilemään, kiitos siitä! :)

Vierailija
4/10 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä outoa noissa vuoropuheluissa nyt oli?

Tuo pomonkin kanssa käyty, totta sudissa sitä ajattelee että pomo epäilee jotain jos ei koskaan ota kontaktia ja nyt tulee selittämään tollasta täysin ilman aasinsiltaa.

En ymmärrä miten noi nyt kuvastaa sun kärsimättömyyttäs tai kyvyttömyyttä kuunnella loppuun. Päinvastoin mun mielestä miehes reaktio tuossa oli hyvin outo. Ei juttua aloiteta noin ellei kerjää päällensä ryöppyä kustannuksista. Jutun olisi voinut aloittaa järkevästi sanomalla heti alkuunsa jo ettei autoa osteta jos ei ole varaa. Typerää provosoimista tuollainen ja sitte vielä syyttää vaimoa epäkohteliaaksi jos toinen vaan ilmaisee huolensa taloudesta.

Vierailija
5/10 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ennen nuorempana hyvin kärsimätön ja otin kaiken itseeni. Nykyään onneksi olen saanut "kasvatettua pinnaa". En enää välitä vaikka minulle sanottaisiin jotain ikävää suoraan tai vihjailemalla.

Minulla on vahva temperamentti ja sen takia olin ongelmissa yhtenään ihmisten kanssa. Sitten opettelin että lasken kahteenkymmeneen ennen kuin sanon mielipiteeni joka eroaa muiden mielipiteistä. Sen myötä opin myös että on helpompi elää kun kaikkea ei ota itseensä.

Nykyään usein tulee tilanteita että haluaisi laukoa takaisin ikäviin kommentteihin( sellaisiinkin jota ei ole tarkoitettu ikäviksi tai sellaisiin jotka ei liity minuun), mutta päätän pitää suuni kiinni koska se on kaikkien parhaaksi.

Minä en usko että tarvitaan mitään kaavioita tai muita vastaavia. Sinun pitää vaan päättää että et ota kaikkea itseesi. Se onnistuu jos uskot sen onnistuvan.

Vierailija
6/10 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin imetteleisin jos pomo kävisi tuollaisia yhtäkkiä sanoamaan.

Ja mitä tulee mieheesi minusta hänen keskustelutyylinsä on hankala ja päällepäsmäröivä.

Vierailija
7/10 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ihmeessä ihmettelisin itsekin pomon tarkoitusperiä tuollaisessa tilanteessa, enkä tosiaan sulattaisi mieheltä tuollaista alentavaa tyyliä keskustelussa.

Vierailija
8/10 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hyvin vaikea "suhde" päällikköni kanssa. Näin jälkeen päin mietin, kuinka paljon parempi tai terveempi se olisi ollut, jos olisin osannut pysytellä tilanteiden ulkopuolella ja päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Ja totta, että mieheni voi kuulostaa päälle päsmäriltä. Olen useasti sanonut, että hän saa mut tuntemaan itseni tyhmäksi. Mieheni on veitsen terävä älyltään ja todella hyvä ihmistuntija. Tähän päälle vielä poliittisesti korrekti ja todella sympaattinen. Mä olen sitä sun tätä ja rapatessa roiskuu-tyyppiä. Tuntuukin nololta niin monta kertaa olla väärässä tai reagoida tulivuoren lailla, kun mies on oikeassa lähes aina ja käyttäytyy niin kypsän hallitusti kuin aikuinen vain voi ;)

Viimeisin esimerkki just tapahtui. Mieheni on hakenut työpaikkaa ulkomailta ja kun työsopimus ei tullutkaan sovittuun aikaan, mä totesin, että eipä ole kovin ammattimaista toimintaa. Jos heillä on pitkä vaatimuslitania siitä, mitä mieheni on kyettävä tekemään työssään ja tarkat ehdot työsuhteesta, niin olettaisin heidän myös olevan vastavuoroisesti pedantteja ja pitävän päivämääristä kiinni.

Mun jyrkkä asenne vaikutti myös mieheen ja huomasin, kuinka hänkin alkoi tulla epävarmaksi. Hän pyysi hiljaa, etten kuitenkaan tuomitsisi näitä ihmisiä, jotka tähän prosessiin liittyy, sillä emme tarkalleen tiedä, mikä tilanne on tällä ko. maan toimistolla. Ja kas, sopimus saapui tänään ja nyt nolottaa mun asenne.

Ap

Vierailija
9/10 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä en voi SIETÄÄ tuollaisia yliälyllisiä olentoja, jotka ovat niin hemmetin poliittisesti korrekteja ja loogisia ja varsinkin, jos luulevat olevansa jotenkin muita parempia noiden luonteenpiirteidensä vuoksi. AaaarrgghH!!! :D

Tsemppiä kuitenkin teille!

Yritä olla luulematta, että olisit jotenkin tyhmempi kuin miehesi, vaikka hän niin antaisi ymmärtää (tietoisesti tai ei). Sinä vaikutat oikein normaalilta ja mukavalta ihmiseltä, usko itseesi, you can do it!

Vierailija
10/10 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisen kanssa.

Miehesi vaikuttaa alentuvalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän