HAMMASlääkärit, -hoitajat, suuhygienistit, APUA!
Poskihampaani paikattiin noin kuukausi sitten. Reikä oli lähellä juurta, joten lääkäri laittoi jotain suoja-ainetta juurille ja paikkasi hampaan. Hammas toimi hyvin noin kolme viikkoa, kunnes alkoi kipuilla.
Hammas oli koputusarka ja herkkä lämpötilavaihteluille. Parin päivää kivun alettua alkoi tykyttää myös leukaniveltä, alaleukaa ja kipeän hampaan puolen ohimoa. Myös korvaan pistää silloin kun kipu on pahin.
Kävin maanantaina hammaslääkärissä ja hammaslääkäri ei suostunut asiaa tarkemmin tutkimaan, sillä olen raskaana. Hioi paikkaa matalammaksi ja sanoi, että tule uudestaan synnytyksen jälkeen eli parin kuukauden päästä.
Kuinka nopeasti korkean paikan aiheuttama ärsytys kudoksissa ja leukanivelessä pitäisi helpottaa? Arveluttaa, että voiko näin kova kipu olla korkeasta paikasta peräisin, varsinkin, kun suu oli toimiva kolmisen viikkoa paikkauksen jälkeen...
Olisin kiitollinen avusta.
Kommentit (4)
Tuota ajattelin itsekin, mutta toisaalta haluaisin luottaa ammattilaisiin. Vaan eikö sitä aina uhkailla, että suun terveys on tärkeää kokonaisvaltasesti ja erityisesti sikiön kannalta. Ja sitten kieltäydytään tutkimasta olisiko juurihoidon tarvetta, vaikka itse sitä ehdotin...
Tuota ajattelin itsekin, mutta toisaalta haluaisin luottaa ammattilaisiin. Vaan eikö sitä aina uhkailla, että suun terveys on tärkeää kokonaisvaltasesti ja erityisesti sikiön kannalta. Ja sitten kieltäydytään tutkimasta olisiko juurihoidon tarvetta, vaikka itse sitä ehdotin...
ap
Kannattaa varmaan röntgenkuvata. Yhden pikkukuvan säteilymäärä on sama kuin olisi vuorokauden kivitalossa, eli ei juuri mitään. Jos oireita niin valitat vaan kovasti, pakkohan se on tutkia!
shg
Edesvastuutonta toimintaa. Voi kehittää tulehduksen joka pitkittyessään mahd vaarallinen. Mars toiselle lekurille ja vaadi tutkimusta.
Tuo koputusarkuus ei viittaa korkeaan paikkaan. Varsinkin jos se oli oireeton kolme viikkoa paikkauksen jälkeen.