Ennenvanhaan opettajat oli virassa ja hoitivat työtään 24/7
opettajan kotiin sai illalla soittaa jne.
Nykyään tuntuu, että opettajat ovat vain töissä, ei virassa.
Kommentit (40)
sekä oppilaat että heidän vanhempansa.
En muista että vanhempani olisivat koskaan opettajalle kotiin soittaneet.
valmistautumiseen yhtään omaa aikaa. Välitunnilla kopioivat monisteet ja siinä se. Samaa ainetta kun on opettanut vuodesta toiseen, kirjat ja tehtävät osaa ulkoa, samat kokeet pyörii, niin eipä tarvi paljoa valmistella.
valmistautumiseen yhtään omaa aikaa. Välitunnilla kopioivat monisteet ja siinä se. Samaa ainetta kun on opettanut vuodesta toiseen, kirjat ja tehtävät osaa ulkoa, samat kokeet pyörii, niin eipä tarvi paljoa valmistella.
kaikki työt voi tehdä hyvin tai huonosti. On minullakin monta kokemusta todella epäammattimaisista lääkäreistä, mutta en silti kuvittele, että kaikki lääkärit ovat sellaisiaa. Sellainen ajattelu on aika kypsymätöntä.
Lankapuhelimen vieressäkö ne opettajat päivystivät aamusta iltaan? Milloin ne kävivät kaupassa, lääkärissä, harrastuksissa, urheilemassa, tekemässä puutarhatöitä tms.? :D
Kuinkas vanha ihminen olet kun vanhoja hyviä aikoja muistelet? Voi hyvää päivää näitä juttuja taas.
näillä sähköisillä järjestelmillä (Wilma/Helmi tms.) tai sähköpostilla?
Nuorempana ja kiltimpänä minäkin annoin kotinumeroni ja kännykkänumeroni ja vastailin sitten puhelimeen vähän ennen yhdeksää sunnuntai-iltana tai jonakin aamuna seitsemän jälkeen kesken omien aamukiireiden. En ole enää antanut vuosikausiin omaa henk.koht. numeroani. Olen tämän oppilaideni vanhemmille perustellut juuri siten, että luen kyllä viestejä iltaisinkin, silloin kun se minulle sopii ja ehdin. Mitään niin akuuttia asiaa ei mielestäni ole, jota ei voisi aamuun jättää.
Ja työajasta sen verran, että opetustunnit ja muu opettajan tekemä työ ovat kaksi aivan eri asiaa. Ennen erityisopetukseen liittyvät asiat hoidettiin aivan eri tavalla kuin nykyään, mikä näkyy myös vaikkapa ala-asteen opettajan nykyään tekemien paperitöiden määrässä. Nykyään osallistumme myös lukuisia tunteja erilaisiin yhteistyöpalavereihin työajan ulkopuolella.
Viranhoito ei tarkoita 24/7-päivystystä. Ei ole koskaan tarkoittanutkaan.
jolloin puhelin on kiinni. Yleensä aina maanantaina ja tiistaina.
T. Pappi
Käytännössä työaikalain piiriin kuulumattomuus tarkoittaa, että työnantaja ei määrittele työajattoman työaikaa eikä valvo sitä. Virkatehtävät voi, pakollisia läsnäoloja lukuun ottamatta, hoitaa itse valitsemanaan aikana.
Työajaton ei voi tehdä ylityötä eikä saada siitä korvausta. Sisällöllisenä ajatuksena lienee, että työajattoman palkka on riittävän suuri korvaamaan sen ajan, jonka työn asianmukainen hoitaminen vaatii.
He eivät ole työaikalainsäädännön piirissä. Työaika voi olla aamusta iltaan. Viikonloppu- ja iltatyökorvauksia ei tunneta. Myös diakoniatyöntekijöillä, nuoriso-ohjaajilla ja kanttoreilla on työajaton työaika.
Onneksi kuitenkin lomaa riittää niin ehtii sit palautua kunnolla..
Ei ihme että ennen opettajat olivat vanhojapiikoja tai jätettyjä katkeroituneita ihmiskohtaloita.
virka-aika on 2/3 vrk:sta.
Eli 16 tuntia. Loppuaika omaa hyvää.
Näin kertoi terveystieiden tohtori ja yliopettajamme sote-alalla juuri, kun kysyin... :D
Periaatteessa papilla siis ei ole työaikaa. Erikseen ei saada iltatyö tai viikonloppukorvauksia. Isälläni (on siis pappi) on kuitenkin viikossa 1-2 vapaapäivää. Niinä päivinä hän ei ole velvollinen päivystämään työpuhelimensa vieressä jos jollakulla on asiaa, saattaappa jopa sulkea puhelimen. Vapaa päivinä ei myöskään ole varsinaisia työtehtäviä (hautaus, kaste yms.). Saattaa kuitenkin valmistella seuraavan päivän töitä kuten saarnaa yms.
virka-aika on 2/3 vrk:sta.
Eli 16 tuntia. Loppuaika omaa hyvää.
Näin kertoi terveystieiden tohtori ja yliopettajamme sote-alalla juuri, kun kysyin... :D
Meidän oppilaitoksemme rehtorin mukaan virka-aika on 8.30-15.45. Ehkä uskon kuitenkin rehtoriamme...
siis papeille ei makseta ilta- ja viikonloppulisiä. Okei. Mutta silti papeilla on vapaapäivänsä ja lomansa ihan kuten muillakin ammattiryhmillä. Ihan oikeasti virka ei tarkoita sitä, ettei ole ikinä vapaa-aikaa.
ennen piti olla jotain kamalaa sattunut, että kotoa otettiin kouluun yhteys. Nyt tekstarit ja sähköposti on madaltanut kynnystä kysäistä kaikkea maan ja taivaan väliltä.
tekstiviestejä, wilmaa ja sähköpostia etenkin ilta-aikaan, vastaus tulee kyllä jossain vaiheessa. Itse saatan vastata omien oppilaideni vanhemmille yhdentoista aikaan illalla, kun omat lapset jo nukkuu. Puhelin minulla ei olekaan vanhempien puolesta soinut tänä syksynä kertaakaan.
tarvitsisi edes palkkaa maksaa. Opettajat, papit, lääkärit - kaikkien pitäisi olla tavoitettavissa ja valmiina työhön 24/7...
saisivat päiviystää yöt ympäri, mä kun ehdi päivällä asioita hoidella
joo, kutsumusammatistahan ei oikeastaan tarvitsisi edes palkkaa maksaa. Opettajat, papit, lääkärit - kaikkien pitäisi olla tavoitettavissa ja valmiina työhön 24/7...
Lääkärien palkkaa en kadehdi, kun tiedän, mikä työmäärä tarvitaan esim erikoislääkäriksi ja vastuu on toisenlainen kuin open työssä. Aikamoisessa palkkakuopassa kyllä opet!
hakeutukaa ihmeessä opettajakoulutukseen! Maksutonta koulutusta, jokainen ylioppilas voi Suomessa hakea!
Oikeastihan se on kiinnostava, elämänläheinen, sopivan haastava ja jännittäväkin ammatti. Näin itse olen asian kokenut.
Ja iltaisin en puhelimeen vastaa. Vähän täytyy opettajaihmisenkin elpyä, että keksii taas seuraavana päivänä hyviä tunteja!