Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennenvanhaan opettajat oli virassa ja hoitivat työtään 24/7

Vierailija
14.10.2010 |

opettajan kotiin sai illalla soittaa jne.

Nykyään tuntuu, että opettajat ovat vain töissä, ei virassa.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhoja aikoja. Ei ihme, että lapset voivat huonosti, kun opettajatkin nykyään ovat vain "töissä".

Vierailija
2/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää "vanhat hyvät ajat" on olleet? Kun isä lampun osti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranhoito ei tarkoita 24/7-päivystystä. Ei ole koskaan tarkoittanutkaan.

Vierailija
4/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti tärkeissä ja kiireellisissä asioissa, eikä kukaan vaivannut opettajaa iltaisin jollain pikkujutulla.

Vierailija
5/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim pappi on pappi koko ajan, ei vain virka-aikana ja sunnuntaisin

Vierailija
6/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse töissä 24/7? Miksi yhden ammattiryhmän pitäisi olla? Etköhän nyt ole vähän liian hemmoteltu aikuinen pikkupissis. Tai ok, voitaisiin tehdä niin, että sitä palkkaa sitten maksettaisiin esim. aamukuudesta iltakahteentoista, eikä vain niistä tunneista mitkä viettää luokan edessä.

Vierailija
7/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä 24/7. Haluaistko itse olla aina vaan töissä, ilman vapaa-aikaa?

Vierailija
8/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse töissä 24/7? Miksi yhden ammattiryhmän pitäisi olla? Etköhän nyt ole vähän liian hemmoteltu aikuinen pikkupissis. Tai ok, voitaisiin tehdä niin, että sitä palkkaa sitten maksettaisiin esim. aamukuudesta iltakahteentoista, eikä vain niistä tunneista mitkä viettää luokan edessä.

eikä varsinaista työaikaa lasketa, kunhan hoitaa virkansa. Ennen oli näin. Voipi olla nykyään, että papeillakin on työaika, en tiedä.

Vierailija
9/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä varsinaista työaikaa lasketa, kunhan hoitaa virkansa. Ennen oli näin. Voipi olla nykyään, että papeillakin on työaika, en tiedä.

Vierailija
10/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hitossa viran omaavilla on myös työaika, mitä oikein kuvittelet?? Virkahan meinaa vain sitä, että siitä on vaikeampi saada potkut. Ja joo, papeillakin on työaika. Pappi on muutenkin ihan erilainen ammatti kuin mikään muu, papeilla yleensä täytyy löytyä usko Jumalaan, ja siksi pappi on ns. aina pappi, vaikka tietenkin kaikki muutkin ihmiset ovat poliiseja, opettajia jne ammatiltaan myös muina kuin työaikoina. Jos opettajien pitäisi päivystää kotona 24/7, niin kyllähän siitä pitää palkkakin maksaa. Jos sitten haluat opettajille jonkun 10 000 euron kuukausipalkan niin sen kuin otat yhteyttä kansanedustajaan.

Vierailija
11/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki olisi niinkuin ennen ei olisi muita diagnoseja ja apukeinoja kuin tyhmä ja luokallejääminen. Tai oikein pahassa tapauksessa apukoulu tai koulukoti. Sitäkö tässä kaipaillaan?

Vanhemmat eivät myöskään olisi ylisuojelevia hysteerikkoja, vaan jollain saattaisi olla jopa käytännän järkeä...

Vielä 80 luvulla oma äitini ei turhaan häirinnyt opettajia, vaikka joskus olisi mieleen jotain kysyttävää tullutkin.

Vierailija
12/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipide! Kyllä papeillakin on vapaa-aika, miksi opettajien pitäisi olla 24/7 töissä? Ei virka tarkoita, ettei ihmisellä ole koskaan vapaata tai pitäisi olla aina tavoitettavissa.

Ja ei, en ole opettaja. En vain ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa hoitaa asiat normaalisti virka-ajan puitteissa ja vain todellisissa hätätapauksissa häiritään ihmisiä vapaa-aikana.

Vierailija
13/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia sen opettajan pitäisi olla ottamassa vastaan vanhempien/oppilaiden yhteydenottoja 24/7!?!

Minulle maksetaan siitä että teen opettajan virkaa alakoulussa luokan opettajana. Minulle ei kuitenkaan makseta siitä että olen tavoitettavissa 24/7!! Ymmärrän että kaikki vanhemmat eivät päivän aikana pääse soittamaan minulle ollessani koululla. Siksi olen vastaillut puhelimeen myös kotona ja mielelläni näin teen jatkossakin. Usein vanhempien asiat ovat kuitenkin ihan järkeviä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä että vanhemmat olettavat minun olevan tavoitettavissa viikonloppuisin ja illalla vielä kuudesta seitsemästä eteenpäin.

Minulla, niinkuin varmasti monella muullakin opettajalla, on perhe ja pieniä lapsia. Haluan viettää aikaa myös heidän kanssaan, enkä vatvoa oppilaideni asioita koko iltaa/viikoloppua. Myös perheettömillä opettajilla on varmasti muutakin elämää kuin oppilaiden asiat, jonka parissa he mielellään viettävät vapaa aikaansa...

Vierailija
14/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäis joskus puhelimeenkin vastata, no voin mäkin sitten valmistuttuani työskennellä vain puhelinvastaajana, muita opetustöitä en tee ollenkaan. Musta olisi sitten reilua, että lääkärillekin voisi soittaa ihan milloin haluaa kotinumeroon, virassahan nekin on.

Vierailija
15/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän niinku varautunutkin tuohon "työtä myös illalla" asiaan. Onhan teillä kesä leetiä, joten pitäähän se sisään tehdä. Vaikka tuntien valmisteluunkin menee aikaa, niin peruskoulu lienee aika pitkälle tietyn opsin varassa...

Vierailija
16/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö muuten sitä, miten opettajien palkka lasketaan. Ns. opetuskuukausien palkka olisi suurempi ilman kesälomaa. Nyt tuo opetuskuukausien palkka on jaettu koko vuodelle, eli toisin sanoen _koulun työaikoina_ tienattu palkka maksetaan osittain kesällä.

vähän niinku varautunutkin tuohon "työtä myös illalla" asiaan. Onhan teillä kesä leetiä, joten pitäähän se sisään tehdä. Vaikka tuntien valmisteluunkin menee aikaa, niin peruskoulu lienee aika pitkälle tietyn opsin varassa...

Vierailija
17/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse opettajan työhön sun on turha kommentoida, kun et itse työn sisällöstä tiedä yhtään mitään. Taas tämä kesäloma-asia, se on LOMAA, sitä ei ole tarkoitus tehdä sisään. Vai onko sinulla niin, että joudut LOMAN jälkeen tekemään ylityötä korvataksesi tuon loman? Ja turha vedota siihen, että loma on pitkä, sehän ei ole opettajien vika. Jos sulla on lomaa vuodessa esim. kuukausi,niin löytyy ihmisiä, joilla ei ole niinkään paljoa, eikä sun silti tarvitse viettää lomaa yhtään vähemmän sen takia, että toisilla ei ole yhtä paljon.

Vierailija
18/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsin yksinkertainen. OPSissa sanotaan, mitä tulee opettaa, ei miten. Jos sulle annetaan tehtäväksi vaikka suunnitella avosydänleikkaus, kun tiedät, että tälle potilaalle on juuri avosydänleikkaus tehtävä, niin osaisitko vain sen perusteella suorittaa tuon leikkauksen?

Vierailija
19/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oteta kovin herkästi yhteyttä enää saati lukiossa. Vanhempani eläköityivät ya-lukio -linjalta 2001 ja heille ei koskaan tullut ongelmaksi nuo yhteydenotot. Isä vältteli luokanvalvojan tehtäviä, koska ei halunnut puljata vanhempien kanssa ja sitä myöten hänelle ei koskaan soitettu. Toki kaupassa saattoi törmätä vanhempiin, mutta tietääkseni ei koskaan mitään muuta tapahtunut kuin vanhemmat tervehtivät. Äitini taas sai ehkä 1-2 puhelua vuodessa ja soitti joskus satunnaisesti oppilaan kotiin. Nuo hommat hoitui niin luonnollisesti ja joskus saattoi jonkun oppilaan vanhemmat pysähtyä vaihtamaan kuulumisia tontin reunalle ja siinä keskustelussa saattoi jotenkin sivuta lastaankin.

Mutta maailma on muuttumassa ja luokanopettajan työ erityisesti on niin paljon kokonaisvaltaisempaa. Ei varmaan kenellekään olisi luonteva kommunikointi vaikka viikonloppuna vanhempien kanssa ongelma, jos niitä yhteydenottoja tulisi vain oikeasti tärkeissä asioissa, mutta kun ymmärtääkseni nykyään soitellaan jokaisesta pikkuongelmastakin.

Vierailija
20/40 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka moneen muuhunkin asiaa kuin koulutuntien valmisteluun! Jokainen opettaja tämän tietää. Muiden on ilmeisen vaikea tajuta..

varsin yksinkertainen. OPSissa sanotaan, mitä tulee opettaa, ei miten. Jos sulle annetaan tehtäväksi vaikka suunnitella avosydänleikkaus, kun tiedät, että tälle potilaalle on juuri avosydänleikkaus tehtävä, niin osaisitko vain sen perusteella suorittaa tuon leikkauksen?