Vanhemmat: ihmeellisimmät koulujutut
Laitetaan nyt tällainenkin ketju.
Enkä nyt tarkoita, että pitäisi ilkeästi kirjoittaa.
Vaan ihmetellään tähän yhdessä, mitkä käytännöt koulussa tuntuvat nykyvanhemmasta oudoilta.
Millaisissa tilanteissa ette ole ihan olleet opettajan kanssa samalla aaltopituudella?
Opet voi vastailla jo huvittaa :)
Kommentit (56)
stressata. Tyhjä rahanmeno vain tympii. Koululla ei vasenkätisen sählymailoja. Piti ostaa oma joka vuosi (lapsi siis kasvoi ja tarvitsi aina pidemmän). Pelasivat sählyä pari kertaa vuodessa. Lisäksi myös vaativat sisäpelikengät. Nekin ostettiin joka vuosi. Ne piti olla, mutta niitä ei tainnut kukaan käyttää. Siis ne sisäpelikengät piti olla sen kahden kerran takia. Eli maila maksoi 20 euroa ja kengät 30 euroa. Eli koululiikuntatunnille tuli hintaa 25 euroa. Joka toinen vuosi pitää ostaa luistelusukset, joka toinen perinteiset. Hiihtoa on toki neljänä viikkona peräkkäin. Mutta tuntuu hassulta ostaa kaksinkertaiset hiihtovälineet. Lapset yleensä hiihtävät vapaa-ajallaan luistelutyylillä. Ei nämä taloutta ole kaataneet, mutta tuntuu sitten hurskastelulta kun koulussa paasataan luonnon säästämisestä ja kulutuksen vähentämisestä.
EI OLE PAKKO OSTAA !!!!!!!!!!!!!! Kuten ei ole pakko osallistua luokkaretkiin yms maksamalla vaikkapa kuukausimaksua Koulu EI VOI velvoittaa ostamaan suksia tai mailoja tai yleensäkään mitään. PERUSKOULU ON SUOMESSA ILMAINEN Että mua ärsyttää kun joku luuee että on pakko ostaa
meillä ei ole suksia kun kukaan meillä ei harrasta hiihtoa enkä niitä hanki muutaman kerran takia. silti liikunnan numero on 9 molemmilla lapsilla
Ja mitä väliä liikunnannumerolla sitä paitsi on ?? jos se nyt yhden numeron laskee jos ei ole suksia ? Mitä en usko, koska talviliikuntaa on muutaman kerran vuodessa ja liikuntaa kuitenkin kerran viikossa vähintään... laske itse: hiihdon osuus alle 5 % vuodessa, miten se voi vaikkuttaa niin paljon numeroon ?
Mutta olisi lapsellekin harmillista joka liikuntatunti talvella juosta jääkiekkokaukaloa ympäri, kuten kävi kun kerran unohtui luistimet eteisen lattialle.
Hiihdon korvikkeena pitää käydä juoksemassa pakkasessa 8-10km. Lapsesta ikävää lähteä yksin juoksemaan kun muut menee hiihtämään. Jää aika äkkiä silmätikuksi ja en vaadi 7-12 vuotiaalta sitä, että alkaa koulussa tinkaamaan ja riitelemään joka tunti opettajan kanssa, miksi ei ole kunnon välineitä. Voi olla lapselle hyvin stressaavaa.
Oikeakätisen sählymailalla on vasenkätisen vaikea pelata. Jos pelaa huonosti, saa muut kaverit niskaansa.
Ja kyllä opettajalla on suuri valta päättää liikuntanumero näiden välineiden vuoksi. Joillekin lapsille sillä liikuntanumerollakin on väliä.
stressata. Tyhjä rahanmeno vain tympii. Koululla ei vasenkätisen sählymailoja. Piti ostaa oma joka vuosi (lapsi siis kasvoi ja tarvitsi aina pidemmän). Pelasivat sählyä pari kertaa vuodessa. Lisäksi myös vaativat sisäpelikengät. Nekin ostettiin joka vuosi. Ne piti olla, mutta niitä ei tainnut kukaan käyttää. Siis ne sisäpelikengät piti olla sen kahden kerran takia. Eli maila maksoi 20 euroa ja kengät 30 euroa. Eli koululiikuntatunnille tuli hintaa 25 euroa. Joka toinen vuosi pitää ostaa luistelusukset, joka toinen perinteiset. Hiihtoa on toki neljänä viikkona peräkkäin. Mutta tuntuu hassulta ostaa kaksinkertaiset hiihtovälineet. Lapset yleensä hiihtävät vapaa-ajallaan luistelutyylillä. Ei nämä taloutta ole kaataneet, mutta tuntuu sitten hurskastelulta kun koulussa paasataan luonnon säästämisestä ja kulutuksen vähentämisestä.
EI OLE PAKKO OSTAA !!!!!!!!!!!!!! Kuten ei ole pakko osallistua luokkaretkiin yms maksamalla vaikkapa kuukausimaksua Koulu EI VOI velvoittaa ostamaan suksia tai mailoja tai yleensäkään mitään. PERUSKOULU ON SUOMESSA ILMAINEN Että mua ärsyttää kun joku luuee että on pakko ostaa
meillä ei ole suksia kun kukaan meillä ei harrasta hiihtoa enkä niitä hanki muutaman kerran takia. silti liikunnan numero on 9 molemmilla lapsilla
Ja mitä väliä liikunnannumerolla sitä paitsi on ?? jos se nyt yhden numeron laskee jos ei ole suksia ? Mitä en usko, koska talviliikuntaa on muutaman kerran vuodessa ja liikuntaa kuitenkin kerran viikossa vähintään... laske itse: hiihdon osuus alle 5 % vuodessa, miten se voi vaikkuttaa niin paljon numeroon ?
Jos on väärät sukset niin silti pannaan luistelusuksilla hiihtämään pitkiä lenkkejä, mikä on ymmärrettävästi lipsumisen kanssalta ikävää lapselle kun jää muusta porukasta jälkeen ja on aika raskastakin.
Toisinpäin taas on lapselle ikävä kuunnella pertsan suksien kanssa kun ei luista, opettajan motkotusta kun ei viitsitä kunnon välineitä hankkia ja tämä näkyy numerossa sitten.
Meidän ala-asteella on sellanen käytäntö että 1-3lk:t on liikkatunneilla joko tossuilla tai paljainjaloin.
¤lk ylöspäin opettajalta tuli viesti kaikille että lapselle olisi hyvä hommata sisäkengät liikuntatunneille. Hygienia syistä ja kenkä tukee kasvavan lapsen jalkaa.
Mun mielestä ihan hyvä että pyytävät ostamaan. Itse olen aina ajatellut lasten parasta kaikissa kouluasioissa.
Kaikkea ei tarvitse uutena ostaa.
Käytettyjäkin löytää.
Ilmeisesti jotku vanhemmat olivat alkaneet valittaa että he eivät ainakaan hommaa sisäkenkiä lapselle.
kuin että opettaja ei seurannut virallisia velvoitteitaan ja jätti opettamatta kertotaulun tokaluokkalaisille. Ongelmiahan siitä tuli, sekä opettajalle, että oppilaille.
Joskus tuntui, että pitääkö hoitava lääkäri viedä sinne koululle vääntämään rautalangasta niille yläkoulun opettajille ettei lapsi lintsaa tai vedätä heitä. Lapsella on ihan oikeasti huono olo ja kaikki jutut ei aina toimi.
meidän tytöllä oli äitiyslomansijaisena nuori naisliikunnan ope joka sai KAIKKI vihaamaa liikuntaa.... Vittuilua, haukkumista, käsittämätömiä sääntöjä, valehtelua rehtorille. ONNEKSi vakituinen ope tuli takaisin ja tämä riikka joutui pois. Hiihtolatu oli koulun vieressä mutta hänen mielestä olisi kaikkien pitänyt mennä 4 km päässä olevalle pururadalle hiihtämään eli pyörällä kovassa pakkasessa sukset.monot, ulkovaatteet, koulureput ja normaalit vaattet mukaan ja hiihtämään.... Itse tuli luonnollisesti autolla. Väitti koulun kenttää 290 m pitkäksi ja laski kaikki cooperit sen mukaan. Kun vakituinen ope tuli, samoi että rat aon 330 m ja sijaiselle oli kerrottu se. Pieni asia mutta yhtäkkiä kaikille tuli 500 m enemmän cooperitulokseen
oppilas kun oli saanut vapautuksen liikunnasta, koska jalka oli kipsissä ja käyttä kainalosauvoja.... liikunnanopelle toimitettu lääkärintodistus ja rehtori tietenkin tiesi asiasta
Talvisin liikuntatunneilla hiihdettiin tai luisteltiin ihan aina. Mä en omistanut sillon nuoruudessani suksia. Opettaja laittoi jokaisen liikuntatunnin jälkeen lapun kotiin että lapsellanne ei ollut tarvittavia liikuntavälineitä mukana eli suksia. En tykännyt hiihtämisestä ja meidän isä kirjoitti reissuvihkoon että hän ei osta kalliita suksia sitä varten että niitä käytetään 10 kertaa talvessa. Sitten opettaja luovutti ja oli tyytyväinen jos oli edes verkkarit mukanana. Silloin kun muu porukka lähti hiihtämään, me suksettomat kävelimme parin kilometrin päähän toiseen kouluun, josta haimme lapun meidän liikunnanopettajalle todistukseksi siitä että olemme sielä käyneet.
Yläasteella opettajat ajoivat oppilaat puoliväkisin ulos välitunnille ja ulko-ovi laitettiin lukkoon. Ovelle jäi yksi opettaja vahtimaan. Kellon soidessa lukitus avattiin ja oppilaat ryntäsivät sydän kurkussa luokkaan ennenkuin opettaja ehtii. Jos et ehtinyt ennen opettajaa luokkaan jäit tunniksi käytävälle.
Arvatkaa ehtikö koskaan käymään vessassa?
Meidän ala-asteella on sellanen käytäntö että 1-3lk:t on liikkatunneilla joko tossuilla tai paljainjaloin.
¤lk ylöspäin opettajalta tuli viesti kaikille että lapselle olisi hyvä hommata sisäkengät liikuntatunneille. Hygienia syistä ja kenkä tukee kasvavan lapsen jalkaa.
Mun mielestä ihan hyvä että pyytävät ostamaan. Itse olen aina ajatellut lasten parasta kaikissa kouluasioissa.
Kaikkea ei tarvitse uutena ostaa.
Käytettyjäkin löytää.Ilmeisesti jotku vanhemmat olivat alkaneet valittaa että he eivät ainakaan hommaa sisäkenkiä lapselle.
ja nama kolmasluokkalaiset olivat siis 6-7 vuotiaita. Siita oli tullut aika lailla palautetta, ja sitten tulikin ilmoitus kotiin, etta otetaan joku keveampi aihe, kuten Titanicin uppoaminen. Aiheena 9/11 tapahtumat olivat ihan otettu opetussuunnitelmasta
kolmasluokkalaiset ovat kylläkin 9-vuotiaita, täällähän mennään ekalle 6-7 vuotiaana. Missä maassa tämä tapahtui?
muitakin välineitä tuohon viestiini. sorry:)
Tarkotin että sisäpelikengät uusina jokaiselle mutta muita urheiluvälineitä saa käytettynä.
Aloin ottaa takin valmiiksi opehuoneesta luokkaan ja päästää omat oppilaat pikkuisen ennen kellon soittoa pukemaan, että ehdin ajoissa ulos kun muiden lasten tunnit loppuivat. Eka-tokaluokan open on hurjan hankala ehtiä omilta oppilailtaan ulos kun itsekin pitäisi vielä pukea.
no tässäkin on se ongelma, että jos päästää oppilaat kahta minuuttia ennen säädettyä aikaa, ja sen aikana joku kaatuu ja lyö päänsä, niin ope on vastuussa, koska oppilaiden pitäisi olla edelleen luokassa ja hänen valvonnassaan. Toisin kuin jos päästää oppilaat normaaliin aikaan, niin silloin ei pitäisi kenenkään yksittäisen opettajan olla vastuussa onnettomuuksista.
Kun itse olin valvomassa niin tokihan olisimme voineet mennä uloskin yhdessä ennen kellon soittoa. Mutta ei me ehditty koskaan :)
Ennen kellon soittoa nopeimmat joutuivat ehkä sellaisen minuutin odottamaan vaatteet päällä.
osasi hän lukea ja laskea ja osan jopa kertotauluista. Tästä mainitsin sitten opettajalle, että onko mahdollista jotta poika saisi jotain lukemista ja vähänhankalampia matikantehtäviä. Ettei tarvitsisi aloittaa a aa a aa jne. tai 1+1 .. Kun mielenkiito saattais hermpaantua..Opettaja tähän j ulisti,ettei kukaan osaa lukea tai laskea ennen kuin hän siin sanoo... Ei saanut koskaan lukemista vaan joutui alottamaan a aa a aa jne.. siinä tapettiin se oppimisen ilo.. Kotona sitten luki jo kunnon kirjoja jne..
kaikki aina kertovat kuinka opetusta eriytetään. Ei pidä paikkansa ainakaan minun tuntemissani kouluissa.
- Huutavat opettajat, joita on useampia. Opettajan pinna katkeaa opetustilanteessa ja antaa tulla täydellä huudolla. -> Auktoriteettiongelma ja pelottavaa joillekin lapsille.
- Välituntivalvonnan mitoitus, kun oppilaita pihalla satoja. -> Kiusaamistilanteita ja kiellettyjä asioita vaikea valvoa.
- Lyhyt ruoka-aika, 15min myös niillä pienemmillä koululaisilla. -> Eivät ehdi syödä kunnolla, perunat syövät kuorineen lähes poikkeuksetta tai jättävät syömättä ne.
- Koulujen välisiin liikuntakisoihin valinta on eri kuin muilla samoihin kisoihin osallistuvilla kouluilla. Yhdessä koulussa arvotaan ja muissa otetaan tulosten/taitojen perusteella. -> Opettajilla ei ole yhteistä kantaa. Toisen mielestä arvonta on oikein, kun toinen taas pitää oikeana palkita taidoista.
- Ryhmädynamiikan vuoksi kiltit lapset joutuvat työskentelemään itsenäisesti ja rauhoittamaan niitä levottomia. Parityöskentelyssä se kiltti tyttö laitettiin aina luokan pahimman riiviöpojan seuraksi. -> Liika kiltteys ei koulussa kannata, koska loppujen lopuksi lapsi itse vain kärsii siitä.
ja nama kolmasluokkalaiset olivat siis 6-7 vuotiaita.
Siita oli tullut aika lailla palautetta, ja sitten tulikin ilmoitus kotiin, etta otetaan joku keveampi aihe, kuten Titanicin uppoaminen.
Aiheena 9/11 tapahtumat olivat ihan otettu opetussuunnitelmasta