Ilmainen ulkomaan matka ensi kesänä.
Erosin mieheni kanssa kirkosta 2009 joulukuussa. Säästetyillä kirkolliverorahoilla pääsemme ensi kesänä ilmaiselle ulkomaanmatkalle. Eikö olekin ihanaa?
Kommentit (7)
Käsittääkseni ei millään tavalla. Kyllä te siitä maksatte vaikka käytättekin säästyneet verorahat siihen.
Ilmainen se olisi, jos ette maksaisi matkasta euroakaan.
Käsittääkseni ei millään tavalla. Kyllä te siitä maksatte vaikka käytättekin säästyneet verorahat siihen. Ilmainen se olisi, jos ette maksaisi matkasta euroakaan.
Kyllähän tuon voi ilmaiseksi mieltää aikaisempaan tilanteeseen verrattuna. Voihan asiasta tietenkin vääntää kättä. Ehkä ilmainen pitäisi laittaa hipsuihin, "ilmainen".
Itsekin erosin kirkosta viitisen vuotta sitten. Siitä asti olen säästänyt 400 - 450 euroa per vuosi. Onhan se ihan kiva ajatella mitä kaikkea tuolla rahalla voi ostella "ilmaiseksi".
eilen siiderit ostamatta, tänään saankin eilen säästyneillä rahoilla ilmaiset siiderit. Nih.
Mä jätin eilen siiderit ostamatta, tänään saankin eilen säästyneillä rahoilla ilmaiset siiderit. Nih.
Varsin ontuva vertaus.
Parempi olisi. Jätin eilen heittämättä tukon rahaa sillalta alas, tänään saankin ostaa säästyneillä rahoilla ilmaiset siiderit.
Kyllä jokaisen asiotulot kuuluu ensisijassa itselle eikä kirkolle, joka ei tee mitään muuta kuin pöhöttyy rahojen keskellä.
Kun erosin nuorena kirkosta. Avasin pankkiin erillisen tilin. Tälle tilille olen laittanut joka vuosi saman summan rahaa, jonka olen säästänyt maksamattomina kirkollisveroina. Rahat olen korkorahastoihin ja tuottavampiin osakerahastoihin. Tuottoa on tullut markkinatilanteesta riippuen 5-30% vuodessa. Rahat lunastan, kun jään eläkkeelle. Kun sijoittaminen on erittäin pitkäjänteistä, niin riskiäkin voisin enemmän ottaa ja tuotot nousisivat. Osakkeiden historiallinen keskimääräinen pa tuotto on ollut 12%.
Seuraavassa taulukkossa on laskettuna mitä tilillä on kirkollisverorahaa tuottoineen, kun eläkeikä aikanaan koittaa. Laskelmat on tehty, jos jään eläkkeelle 63, 64, 65, 66, 67 tai 68 vuotiaana, jonka minä päätän. Sekä 6, 8, 10, 12, 14 tai 16 prosentin vuotuisilla tuotoilla, jonka markkinat päättävät. Ikä talukossa ylhäältä alaspäin. Iän oikealla puolella on laskettu eläkkeelle jääntihetkellä tilille karttunut rahamäärä 6, 8, 10, 12, 14 ja 16 prosentin vuotuisilla tuotoilla. Tilillä oleva raha on ilmoitettu prosentteina suhteessa viimeisen vuoden palkkaan ennen eläkkeelle jääntiä. Kirkollisvero 1.25%. 22 vuotiaana töihin. Palkan vuotuinen bruttonousu 5%. Laskelma toimii kaikilla palkkatasoilla, koska loppusumma on ilmoitettu prosentteina suhteessa viimeisen vuoden palkaan.
ikä__6%__8%__10%__12%__14%__16%
63v 68% 107% 175% 295% 509% 895%
64v 70% 111% 184% 316% 554% 990
65v 72% 116% 195% 338% 603% 1095%
66v 74% 120% 205% 362% 656% 1211%
67v 76% 125% 216% 388% 714% 1340%
68v 78% 130% 228% 415% 777% 1482%
Eli jos jäät 63v eläkkeelle ja jos keskimääräinen tuotto per vuosi on 6%, niin tilillä odottaa rahaa 68% yhden vuoden palkasta.
Tai jos jäät 63v eläkkeelle ja jos keskimääräinen tuotto per vuosi on 8%, niin tilillä odottaa rahaa 107% yhden vuoden palkasta.
Tai jos jäät 63v eläkkeelle ja jos keskimääräinen tuotto per vuosi on 10%, niin tilillä odottaa rahaa 175% yhden vuoden palkasta.
Tai jos jäät 63v eläkkeelle ja jos keskimääräinen tuotto per vuosi on 12%, niin tilillä odottaa rahaa 295% yhden vuoden palkasta.
Tai jos jäät 63v eläkkeelle ja jos keskimääräinen tuotto per vuosi on 14%, niin tilillä odottaa rahaa 509% yhden vuoden palkasta.
Tai jos jäät 63v eläkkeelle ja jos keskimääräinen tuotto per vuosi on 16%, niin tilillä odottaa rahaa 895% yhden vuoden palkasta.
Ja samat laskelmat, jos jäät 64, 65, 66, 67 tai 68 vuotiaana eläkkeelle.
Minunkin on pitänyt ostaa uusi taulutelevisio jo pitkän aikaa, mutta ei vain ole rahat riitäneet. Kiitos ratkaisu ideasta. Eroan kirkosta ja ostan parin vuoden päästä säätyneillä rahoilla uuden taulutelevision.