Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muodikas rasite – leirikoulu

Vierailija
14.10.2010 |

On rasittavaa, kun jo ekaluokkalaisille tyrkytetään leirikouluja. Jos lapsen vanhemmat ovat niitä vastaan, niin olo on kuin maanpetturilla.

Koulussa ollaan oppimassa, eikä koulun tarvitse ottaa partion tms. harrastuksen roolia, vaan jokainen perhe varmasti tahtoo itse valita harrastuksensa. Jos tuo harrastus on leiri, niin menköön he leirille. Sellaista ei tarvitse sotkea kolunkäyntiin. Sama pätee opettajiinkin.

Kun itse olin koulussa, niin en varmasti olisi tahtonut viettää vapaa-aikaani koulumaisissa oloissa. Kyllä se riittää, että koulupäivä pitää puurtaa koulussa, joka onkin ihan oikein. Mutta, että vielä vapaa-aikanakin – se on liikaa.

Em. lisäksi tulee vielä tapaturmien vaara, kun aikuisia on lapsista huolehtimassa vain muutamia. Jos leiri sijaitsee vielä edes jonkin verran kauempana, niin kestää aivan liian kauan mennä auttamaan lasta. Kysymykseen voi tulla esim. ”taistelut” sairaalan tai terveyskeskuksen henkilökuntaa vastaan. Esim. amputoidaanko sormi, vai koetetaanko se kuitenkin säilyttää.

Opettajille tiedoksi: Lopettakaa leirikoulujen järjestäminen. Ihan tavallinen hyvä koulu riittää.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksen kriteerihän on säännöllisyys ja viikottaisuus.

Meidän lapsi kävi leirikoulussa vain 6-luokan keväällä ja tuo leirikoulu oli ikimuistoinen kokemus. Luokka hajosi yläasteelle mentäessä, joten tuo leirikoulu oli kuusivuotisen aherruksen yhteinen päätös.

Meillä ei kukaan joutunut sairaalataisteluun, vaikka leirikoulu oli ulkomailla. Vanhempia oli opettajien lisäksi mukana sen verran, että porukka pystyttiin asiallisesti valvomaan.

On hienoa, että leirikouluja järjestetään. Mielelläni osallistun järjestelyihin ja maksan osan myös. Eikä leirikoulu tosiaan sulje pois harrastamista. Meidän lapsi on ehtinyt harrastaa viikottain omia harrastuksiaan. Leirikoulun takia tuli muutama poissaolo.

Vierailija
2/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siirrät ton sun negatiivisen asenteesi suoraan lapsellesi... Ajatella, että lapsesi saattaisi vaikka viihtyä koulussa! Ja hyvän yhteishengen luominenhan on täysin yliarvostettua, parempi vaan, että koulu on totinen paikka jo ekalla, eikä mitään kivaa koskaan edes ehdoteta. Juuri tuollaisi vanhempia pelkään jo valmiiksi kun vanhempainiltaan menen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy nyt myös oppia päästämään irti... Siinä mielessä leirikoulu olisi hyvä kokemus myös sinulle! Minulla on tuttuja, jotka vetävät rippileirejä ja partioleirejä ja siellä on kuulemma pilvin pimein niitä uusavuttomia vanhempia, jotka miettivät miten oma pieni 12vee nyt saa unta, kun äiti ei ole silittelemässä sängyn vieressä...

Vierailija
4/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun koulussa tuli puheeksi leirikoulu, olin että ei ei ei, älkää alkako sellaista suunnitella.

Pikkuhiljaa lämpenin ajatukselle kun näin miten innoissaan lapseni ja hänen kaverinsa sitä odottivat. Koskaan en lapselleni näyttänyt leirikouluvastaisuutani.

Olivat nyt 6. luokan syksyllä leirikoulussa ja täytyy sanoa että olen erittäin tyytyväinen että sellaisen järjestivät! Heillä oli erittäin onnistunut matka ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Ap:lle sanoisin että älä ainakaan lapsellesi näytä ajatuksiasi ja anna leirikoululle mahdollisuus.

Vierailija
5/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään negatiivista asennetta kouluun, tai koulussa viihtymiseen. Päin vastoin. Huomaat varmasti myönteisen asenteeni koulunkäyntiin, jos luet viestini tarkemmin.

Mutta kyse on ennen muuta vastuusta, ja mahdollisuuksista auttaa lasta vaara- ja tapaturmatilanteissa.

En mitenkään tahdo em. mahdollisuuksien heikkenevän, vaan vain paranevan.

Minun kaltaisiani vanhempia sinun ei tarvitse vanhempainiltaan mennessä pelätä, minä olen hyvin voimakkaasti opiskelumyönteinen, mutta suhtaudun ERITTÄIN VOIMAKKAAN NEGATIIVISESTI TAPATURMA- YMS. RISKITASON NOSTAMISEEN. Sen luulisi olevan myös opettajien intresseissä.

Suhtaudun myös hyvin varauksellisesti kanteen nostamiseen opettajaa vastaan esim. huolehtimisvelvollisuuden laiminlyönnistä, koska sellainen ei saa vaikkapa tapaturmaa tai kuolemaan johtanutta onnettomuutta tapahtumattomaksi.

Mutta kanne tulisi opettajalle aivan varmasti, kuin "manulle illallinen". Se olisi muille opettajille opiksi.

Vierailija
6/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirikoulu tarkoittaa sitä, että 6 vuotta leivotaan pullaa ja kakkuja, joita toiset vanhemmat ostavat. Ja minä ostan vastavuoroisesti muilta karkkia ja sukkia ylihintaan. Helpompaa olisi maksaa ihan pelkäällä rahalla, mutta kun se ei käy.

Leirikoulussa ei käydä oppimassa vaan pitämässä hauskaa. Kokemusta meillä on jo 3 lapsesta, joiden mielestä se 3-5 päivää ei ollut mikään alakoulun loppumisen täyttymys tai ihanaa yhdessäoloa, vaan pääosin tylsää olemista, jossa ainoa tekeminen oli ostaminen ja syöminen. Muu aika oli joko tiukasti ohjelmoitus urheilua tms., vapaa-aikana sai olla kuin ellun kanat.

Tietysti on lapsia, jotka eivät ole koskaan ennen olleet missään ilman vanhempiaan, mutta usein leirikoulussa on vanhempia, jotka eivät koskaan ennen ole olleet lapsiryhmän kanssa missään. Heille on vieras ajatus siitä, että 15 poikaa tekee asioita vähän eri ajattelumallilla kuin 2 eli mitä niitä valvomaan, mennään me kaljalle.

Ei kiitos leirikouluja enää kuopukselle. Oppiminen ei niitä vaadi.

Vierailija
7/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka pistooliammunnasta. Mieluiten vielä ilman turhaa valvontaa.

Vierailija
8/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ei sitä esitä, eikä järjestä mitään. jos vanhemmat ja lapset haluaa pitää leirikoulun ja kerää siihen varat, niin opet lähtee mukaan leirille. That's it, kaiken muun järjestää vanhemmat. Ja leirille pääsee 6-luokan keväällä, ei muutoin. Eikä mennä ulkomaille, yleensäsuht lähelle, tai korkeintaan Ahvenanmaalle.

Vierailija
9/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai pitkän narun päässä, että varmasti ehdit ottaa kiinni ennen kuin kaatuu?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, millaiseksi sinä kuvittelet leirikoulun? Millä tavalla leirikoulu nostaa riskitasoa?

Vierailija
10/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirikouluista on aivan hirveästi harmia, vaivaa ja rahanmenoa huolen lisäksi.

En halua laittaa lastani minkäänlaiselle leirille. Normaali koulunkäyti riittää. Sen verran olen itse ollut nuorena leireillä, että tiedän millaista se touhu on enkä halua sitä lapsilleni. Siellä ei yleensä opi mitään eikä saa mitään vaan kaikki on vaikeaa ja hankalaa. Ei kiitos.

Vierailija
11/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Em. lisäksi tulee vielä tapaturmien vaara, kun aikuisia on lapsista huolehtimassa vain muutamia."

Opettajien lisäksi lapsista on huolehtimassa joukko ammattiitaidottomia lasten vanhempia. Voin jo edeltä kuvitella, jos ja kun jotain ikävää sattuu, sekä tapahtuu, että vastuussa oleva aikuinen sanoo puolustuksekseen: " En osannut kuvitellakaan tuollaista tapahtuvaksi, kun ei meidän lapset koskaan..."

Siinä se sitten on. "Kyllä valmista on - ojassa on"

Vierailija
12/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista ei tarvitse sotkea kolunkäyntiin. Sama pätee opettajiinkin. Kun itse olin koulussa, niin en varmasti olisi tahtonut viettää vapaa-aikaani koulumaisissa oloissa. Kyllä se riittää, että koulupäivä pitää puurtaa koulussa, joka onkin ihan oikein. Mutta, että vielä vapaa-aikanakin – se on liikaa.

Etkö yhtään ymmärrä, että leirikoulu on mitä parhain paikka hyvän luokkahengen luomiseen? Siis sä haluat, että koulussa ei tehdä mitään muuta, kuin opiskellaan päivittäin saman kaavan mukaan? Jos koulussa viihtyy ja luokassa on hyvä henki, niin ne oppilaatkin viihtyy siellä koulussa - myös vapaa-aikana!

Ja mitä tapaturmiin tulee, niin oletko ehkä hieman hysteerinen? Tottakai leirillä täytyy olla vastuullisia aikuisia ja sen täytyy olla hyvin järjestetty, mutta etkö aio päästää lastasi mihinkään? Miten me sitten aikoinaan pärjättiin ilman kännyköitä ja hysteerisiä vanhempia?

Ja edelleen olen onnellinen, että et ole lapseni luokalla pilaamassa kaiken kivan. Ja elän ehkä vähän pumpulissa, minulla on ollut erittäin hyviä koulumuistoja, käytiin leireillä ja oltiin jopa viidennellä luokalla kaksi viikkoa ulkomailla isäntäperheissä, ajattele 11-12 vuotiaina ja mukavaa oli! Ja samaan kouluun menevät lapsenikin, onneksi.

Vierailija
13/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ei lähde minnekään kotikunnan rajojen ulkopuolelle lasten kanssa. Ei halua ottaa vastuuta kaikesta ( peruskoulun ylä-asteella olevista herrantertuista). Onneksi sekin käy. Suurin osa tuntemastani opettajista kammoaa leirejä ja retkiä, ja kertovat joskus kauhutarinoita kadonneista teineistä, niiden tempauksista. Rauhallisemmasta päästä: Yksikin ystäväni sanoi vartioineensa laivankäytävällä koko yön nuorten hyttejä, ettei tyttöjen aiemmin tapaamat miehet pyri yöllä hytteihin. Eikä ollenkaan turhaan, monta sai käännyttää. Nää oli iloisesti kertoneet hyttinsä, kaikki olivat siis alaikäisiä (14-15v)

Vierailija
14/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ymmärrän hyvin ap:ta. Meillä leirikoulut ovat vielä edessäpäin. Yritän suhtautua avoimen positiivisesti. Koulussa on niin paljon hyviä kokemuksia leirikoulusta: miten se tiivistää luokkahenkeä jne. Mietin vaan, miten leirikoulun mahtaa kokea sellainen, joka ei mielellään yökyläänkään lähde tai mahdollinen yökastelija, joita isommissakin vielä on. Mutta älkää kysykö valvojaksi...muiden mukeloista en halua vastuuta, kun päästään "vapaammille laitumille".

Vierailija
15/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit:

"Etkö yhtään ymmärrä, että leirikoulu on mitä parhain paikka hyvän luokkahengen luomiseen? Siis sä haluat, että koulussa ei tehdä mitään muuta, kuin opiskellaan päivittäin saman kaavan mukaan?"

Mielestäni leirikoulu saattaa olla tosiaan "mitä parhain paikka hyvän luokkahengen luomiseen".

Mutta se saattaa olla myös "mitä parhain paikka" ikävän tapaturman sattumiseen.

Itse olen saanut lapsena vastaavissa oloissa urheiluseuran saunamajan pihalla vain tikanheitossa vain tikan ohimoon pystyyn. Olisi saattanut mennä myös silmään, vaikka pyysin hyvissä ajoin ennen tikanheittopaikan ohittamista vuorossa ollutta heittäjää pitämään tauon, kun menen nopeasti ohi.

Vierailija
16/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka pistooliammunnasta. Mieluiten vielä ilman turhaa valvontaa.

Eikö lapset saisi innostua mistään?

Vierailija
17/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin meidän koulu ei ole ihan tavallinen suomalainen koulu. Jos meno teillä on tuollaista, niin kannattaiskohan miettiä, missä on vika? Mitä voisi ja pitäisi tehdä tilanteen korjaamiseksi? Kyllähän tuohon pitää jo puuttua kotona ja koulussa ihan ala-asteella. Meillä vanhemmat tuntevat toisensa, usein jo lastentarhasta, on huomattavasti helpompi puuttua ongelmiin, kun vanhemmat ja opettaja tekevät töitä yhdessä ja kaikilla ainakin suunnilleen samat säännöt. Ja sitten kun on hyvä henki oppilaiden kesken sekä opettajan ja vanhempien, niin ne leirikoulutkin sujuvat ja ovat oikein mukavia muistoja. Ja meillä mennään sinne ulkomaille vielä lukion tokallakin kahdeksi viikoksi ja vaikka kommelluksiakin toki sattuu, niin ehjin nahoin kaikki ovat kuitenkin kotiin palaneet. Opettajat ja vanhemmat näkevät myös ne hyödyt, eikä aina vaan vaaroja. Mutta joo, jonkun ihan mahdottoman luokan kanssa ei varmaan halua kukaan lähteä. Sen ymmärrän kyllä. Mutta sellaista ei koulussa saisi olla, jotain on pahasti vialla. Silloin lapset todellakin voivat huonosti.

Vierailija
18/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit:

"Etkö yhtään ymmärrä, että leirikoulu on mitä parhain paikka hyvän luokkahengen luomiseen? Siis sä haluat, että koulussa ei tehdä mitään muuta, kuin opiskellaan päivittäin saman kaavan mukaan?"

Jälkimmäiseen osaan löytyy vastaus jo aloituksessa: "tavallinen hyvä koulu riittää."

Tavallinen hyvä koulu riittää, mutta ei siellä tarvitse tehdä asioita aina "saman kaavan mukaan". Turha sitä on mennä ulkoliikuntaan sadekelillä.

Vierailija
19/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se saattaa olla myös "mitä parhain paikka" ikävän tapaturman sattumiseen. Itse olen saanut lapsena vastaavissa oloissa urheiluseuran saunamajan pihalla vain tikanheitossa vain tikan ohimoon pystyyn. Olisi saattanut mennä myös silmään, vaikka pyysin hyvissä ajoin ennen tikanheittopaikan ohittamista vuorossa ollutta heittäjää pitämään tauon, kun menen nopeasti ohi.

[/quote]

Miten tämä sitten taas liittyy leirikouluun? Eikö noin voi tapahtua missä vaan? Kyllä minä ainakin olen heittänyt tikkaa lapsena myös mökilla, pihalla jne. Ja kyllä leirikoulussa aina varmasti joltain nyrjähtää nilkkakin, ja silti meistä ihan hyviä aikuisia tuli. Aiotteko oikeasti suojella lapsianne kaikelta? Tuo ruotsinlaiva ei ehkä ole se sopivin paikka nuorille, etenkin jos eivät ole hanskassa, mutta mitä vikaa jossain maalla sijaitsevassa leirikeskuksessa? Ettekö annan lasten leikkiä ulkona, kavereiden luona? Ja voihan harrastuksissa sattua jotain tai sitten lapsi voi vaikka kaatua pyörällä jne. Sellaista se vanhemmuus nyt vaan on. Mutta jos ei ikinä anna lapselle vastuuta, niin ei se kyllä tulevaisuudessa sitä elämää helpota. Miksi ne alle 18vee partio-ohjaajat sitten pärjäävät lasten kanssa metsässä,mutta te ette pärjäisi aikuisina ihmisinä leirikouluvalvojana? Minusta on nyt kyllä asenteessakin vikaa.

Vierailija
20/86 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapseni luokka on sitten niin erityisen kunnollinen, että opettaja lähti mielihyvin lerikouluun heidän kanssaan.

Juu ja minun lapseni odotti innoissaan leirikoulua (eikö olisi saanut?), eikä tullut mieleenkään olla päästämättä häntä sinne tapaturmavaaran takia. Hän olisi jäänyt paljosta paitsi.

Ehkä vanhempien kannattaisi katsoa peiliin, jos niin paljon pelottaa ettei lapset osaa käyttäytyä.

Ja tiedoksi, leirikoulut eivät ole pakollisia. Jos lapsenne luokka on sellaista suunnittelemassa, voit toki ilmoittaa jo heti ettei lapsesi siihen osallistu. Näin säästyt rahankeruurumbalta.

Luulenpa että suurin syy vanhempien negatiiviseen asenteeseen on juuri tuo rahankeruu....Mitään ei viitsittäis tehdä omien lasten eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi