Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Runsaat kuukautiset vaivana

Vierailija
14.10.2010 |

Mitä apua semmosen vaivaan?

Olisko vinkkejä kenelläkään täällä?

Olen vuosien varrella useammankin kerran eri gyneiltä kysellyt mutta e-pillerit ei tepsi ekä muuta apua ole tuntunut olevan. Jonkun lääkkeen kerran sain mutta sekään ei sopinut mulle.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää vuotoja? H-kierukka ei sovi kun ei pilleritkään.

Vierailija
2/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö h-kierukka kävis?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se ei sovi niin...

Vierailija
4/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö h-kierukka kävis?

En jaksisi enää (10 vuotta olen jo tästä kärsinyt)

eikä vieläkään helpota vaikka olen jo yli 40v.

Rajoittaa elämää TOSI paljon. Viimeksi lääkäri ehdotti kohdun poistoa mutta minusta se on liian radikaali toimenpide. Naisten vaivat on ilmeisesti vähätelty sairauden laji.

Vierailija
5/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se kyllä useimmiten sopii vaikkei pillerit sovikaan koska hormonivaikutus on vain paikallinen. Näin minulla ainakin, jo ´toinen kierukka menossa vaikka pillereistä pahat migreenit, akne, lihominen, mielialamuutokset jne. Kokeilemisen arvoinen juttu koska jos joudut poistamaan puolen vuoden sisällä asetuksesta, saat rahat takaisin...

Vierailija
6/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää vuotoa mutta hormonikierukka vähentäisi. Itselläni sama ongelma. Sain myös jotain lääkettä jota piti ottaa useita tabuja päivässä mutta niistä tuli niin helvatan huono olo että oli pakko lopettaa. En voi myöskään käyttää mitään hormonivalmistetta ei edes kierukkaa.

Gyne kertoin myös esim Buranan hieman vähentävän vuotoa, joten sitä käytä 400mg siis. Aloitan noin pari päivää ennen menkkoja annostuksella 1 tabu kolme kertaa päivässä. Jatkan runsaat vuotopäivät (minulla noin kolme ekaa päivää) samalla annostuksella. Kun vuoto vähäistä niin lopetan.

Muuten sitten vaan käristään. Välillä tuo Burana auttaa välillä ei. Pakko joskus pitää yksi saikkupäivä kun töihin ei kertakaikkiaan pääse ilman vaatteiden sotkemista.

Vierailija
7/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttavat. Gynekologin kannattaa ultrata kohtu, sillä runsasta vuotoa aiheuttaa myös kohdussa oleva "matsku",vaikkapa polyypit tai sen tapainen limakalvon kasvu. Kun on tehty kaavinta, tilanne yleensä rauhoittuu. Tietysti on mahdollisuus, että taas ajan myötä limakalvo paksuntuu, mutta toisi helpotusta edes joksikin aikaa.

Vierailija
8/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttavat. Gynekologin kannattaa ultrata kohtu, sillä runsasta vuotoa aiheuttaa myös kohdussa oleva "matsku",vaikkapa polyypit tai sen tapainen limakalvon kasvu. Kun on tehty kaavinta, tilanne yleensä rauhoittuu. Tietysti on mahdollisuus, että taas ajan myötä limakalvo paksuntuu, mutta toisi helpotusta edes joksikin aikaa.

Ehdoton ei. Mulle tuli niistä ihan järkyttävä olo.

Ja lisäksi kuukautiset lakkasivat ihan kokonaan ja olo oli turvonnut ja kamala.

Vierailija
9/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keväällä kohdun limakalvon tuhoaminen radioaalloilla, NovaSure-menetelmällä. Sopii jos ei meinaa lapsia enää tehdä. Jälkivuodon loputtua ei ole siteitä tarvinnut, "kuukautiset" on pientä tuhrua parina päivänä. Hoitui sairaalassa polikliinisesti. Minulla on (pienehköjä) myoomia kohdussa, ei haitannut toimenpidettä.

Vierailija
10/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keväällä kohdun limakalvon tuhoaminen radioaalloilla, NovaSure-menetelmällä. Sopii jos ei meinaa lapsia enää tehdä. Jälkivuodon loputtua ei ole siteitä tarvinnut, "kuukautiset" on pientä tuhrua parina päivänä. Hoitui sairaalassa polikliinisesti. Minulla on (pienehköjä) myoomia kohdussa, ei haitannut toimenpidettä.

kuulostaa kiinnostavalle

Vierailija
11/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla niukkeni vuodot, kun rupesin syömään buranaa kuurina aina kuukautisten aikaan. Mistä sit johtunee, en tiedä. Kipuihin sitä määrättiin.

Vierailija
12/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYSin naistentautien polilla. Sain gyneltä polille lähetteen kohdunpoistoon, kun Terolutit ja Caprilonit oli kokeiltu ja myoomia oli, ja ikääkin 40 vuotta. Koska myoomat oli kuitenkin aika pieniä, ja kohdunpoisto ei ole ihan pikkujuttu, suosittelivat sitten siellä polilla tuota NovaSurea sen sijaan. Operaatio oli aika nopea; kotona otettiin ensin pohjalle tukevasti Panadolia ja Buranaa. Polilla sai puudutuksen kohdunkaulaan ja kipulääkettä suoneen tarpeen mukaan. Itse "poltto" kesti hieman yli puolitoista minuuttia. Sitten sai lepäillä sen aikaa että kipulääke haihtui päästä :-) ja varmistettiin, ettei tule huono olo tms. Hakija piti olla kuten toimenpiteiden jälkeen aina.

Jälkivuotoa, pääasiassa kirkasta kudosnestettä oli muutaman viikon ajan, mutta sen jälkeen on tosiaan vuoto ollut ihan minimaalista. Hormonitoimintaan tämä ei operaatio ei vaikuta mitenkään. Siksi joku ehkäisy tarvitaan jatkossakin, tätä ei voi tehdä ellei lapsiluku ole täynnä.

Vierailija
13/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään sisäisiä tai ulkoisia vaikutuksia muita kuin vuodon niukkeneminen? Vaikuttaako esim seksielämään eli "kuivattaako" kuten esim vaihdevuodet? Entä muutoin vaikutuksia?

Onko kivulias toimenpide, miten sinne pääsee ja mitä maksaa?

Vierailija
14/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla niukkeni vuodot, kun rupesin syömään buranaa kuurina aina kuukautisten aikaan. Mistä sit johtunee, en tiedä. Kipuihin sitä määrättiin.

Mulla 1kpl Burana 200 mg auttaa päänsärkyyn ihan hyvin mutta kuukatisvuotoon sillä ei näytä olevan tehoa. Olen kokeillut.

Ja laihduttaa en voi kuten yksi ehdotti, sillä olen jo muutenkin aika laiha.

Vierailija
15/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään sisäisiä tai ulkoisia vaikutuksia muita kuin vuodon niukkeneminen? Vaikuttaako esim seksielämään eli "kuivattaako" kuten esim vaihdevuodet? Entä muutoin vaikutuksia?

Onko kivulias toimenpide, miten sinne pääsee ja mitä maksaa?

Ei vaikuta seksielämään ainakaan huonontavasti :-) muuta kuin sen jälkivuodon ajan tietysti. Ainakaan kahteen viikkoon ei saa sekstailla tulehdusriskin takia mutta ei se vuotokaan siihen paljon houkuttele. Toimenpide ei kuivata mitenkään, koska se ei vaikuta hormonitoimintaan millään tavalla. Kuukautiskierto jatkuu ennallaan, sillä erotuksella että vuotoa ei tule (itselläni tosiaan pientä tuhrua havaittavissa parina, kolmena päivänä entisen sidesirkuksen sijaan). Ei siis vaikuta myöskään PMS-oireisiin, jos semmoisia on. Ainoa vaikutus jonka itse olen huomannut on vuotojen loppuminen, hiphurraa! :-)

Eihän se ihan kivuton toimenpide ole, mutta suonensisäinen kipulääke auttoi kummasti ja sitä annosteltiin tarpeen mukaan. Googlaamalla "NovaSure potilasopas" löytää kuvauksen toimenpiteestä. Aamupäivällä tehdyn operaation jälkeen taisin ottaa iltapuolella yhden kerran 800 mg Buranaa ja sen jälkeen en tarvinnut enää mitään lääkitystä kipuun. Kudosten paranemiseen liittyvä kellertävä jälkivuoto kesti muutaman viikon.

En tiedä, löytyykö tuon toimenpiteen tekijöitä joka sairaalasta. TAYSissa niitä tekee kuulemma vain se yksi lääkäri, joka sen minullekin teki. Minä menin sinne naistentautien polille gynen lähetteellä kohdunpoisto tähtäimessä, mutta suosittelivat sitten tosiaan tätä toimenpidettä. Ennen operaatio oli siis yksi polikäynti jossa tehtiin perusteellinen tutkimus ja varmistettiin mm. limakalvonäytteellä, ettei toimenpiteeseen ole mitään estettä.

Vierailija
16/41 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

NoveSure-operaatiosta otettiin päiväkirurginen toimenpidehinta, TAYSissa noin 90 euroa, ja olisiko ollut jotain toimistokuluja lisäksi.

Vierailija
17/41 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset joilla runsaat tai pitkittyneet kuukautiset, muistakaa että aina  voi olla verenvuototauti!!!! mulla ainoa oire oli että kuukautiset ei lakannut edes lopulta ns hevosvahvuisilla hormoneilla, Mirena kierukka auttoi. Caprilon ei ole auttanut kuin joskus alussa, toisila vähän aikaa. mutta verikoe kertoo tilanteen, ja sit saa oikeaa hoitoa ja oikeanlaisia hormoneja tai kierukan,  eli voi olla vaikka myooma joka vuotaa, mutta veren koostumuksess häiriö jolloin vuoto ei lakkaa normaalisti. Lievä von willebrandt on tälläinen tauti, itse vuosin vuosikausia, kunnes gynekologi älys tutkia veren. Helpotti kun vuodot lakkasi kierukalla, ja jotkut hormoonit ei sovi verenvuototautiin. Ei ole kun hyötyä kun sain tiedon. Muuten hampaanpoistot yms olleet helppja, ei mitään vuotoa. Hb pitää olla korkea, tai sit se veren hyytymistekijä tippuu, ja vuoto jatkuu. tiedosta apua.

Vierailija
18/41 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka aiheutti minulle jatkuvat runsaat vuodot. Qlaira-merkkiset e-pillerit lopettivat todella runsaat kuukautiset lähes kokonaan. Näissä pillereissä ei pidetä taukoja. Kuukaudessa tulee muutamana päivänä erittäin niukkaa vuotoa, jolloin pärjää pikkuhousunsuojalla.

Vierailija
19/41 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulle tehtiin kohdun limakalvon poltto Novasure-menetelmällä 2012. Novasuren edustaja oli mukana leikkauksessa. Toimenpide oli mielestäni kivuton, kun vertaa kuukautisten alkamiskipuun. Menkat tosiaan, jos niitä siks voi ees kutsua on jotain pikkusta tuhnua. välillä punertavaa, mut mitään massiivivuotoja ei ole ollut sen jälkeen. Ennen piti yöks laittaa kaks yösidettä päällekkäin yön ajaks ja päivälläki käytin yösidettä vuotojen runsauden takia. Aluks vuotomäärä ainaki mulla väheni vähemmän ku odotin, mutta aikaa myöden vuodot vaan pienenee.Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Nyt sitten odotan, että kauanko vaikutus kestää. Olisko täällä joku joka osais kertoa asiasta.

Vierailija
20/41 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 06:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 00:41"]

Kotikonstina monilla toimii ihan vain se, että syö paljon niukemmin kuukautisten aikaan, eikä esim. lihaa ollenkaan. Eli jollei ole ihan huolestuttavan runsaat niin suosittelen kokeilemaan, muuten voit syödä normaalisti.

[/quote]

Mä ainakin pyörtyisin jos söisin niukemmin. Muutenkin jo alipainoa ja kamalat vuodot kuukautisissa. Enempi nälkäkin menkkojen aikaan kun keho tarvii energiaa siihen tyhjennys operaatioon.

[/quote]

En huomannu kommenttiani, mutta laitan sen uudestaan. Ellei Novasure-toimenpide ole hyvä tai haluaa vielä lapsia niin mulle tarjottiin mahdollisuutta saada Ferinjectiä. Mulla on raudanpuutosta ollu niin kauan ku menkatki..vaihteluväli 76-119 Saatuani tota hb nousi 137, mut osansa toki tekee se että mulle tehtiin kohdun limakalvon poltto Novasurella.