Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ls-ilmoitusko vai mitä tekisit sijassani?

Vierailija
13.10.2010 |

Naapurissa parin talon päässä asuu uusi perhe, joka muutti keväällä tänne. Heillä on kaksi alle kolmevuotiasta(?!) lasta. Äiti kaiketi kotona vielä.

Tänään olimme ulkona, kun äiti huusi isommalle taaperolle, että "me pellolle siitä" ja työnsi hänet sisävaatteissa parvekkeelle ja pisti oven lukkoon ja häipyi näkyvistä. Äitiä ei näkynyt ja lapsi huusi paniikissa n. 5min. Sitten äiti tuli, tyrkkäsi lapsen sisälle ja meni itse ulos, istui alas niin etten nähnyt häntä. Lapsi itki sisällä.

Pitäisikö tehdä ls-ilmoitus, vai soittaisinko esim. ovikelloa ja pyytäisin äitiä meidän kanssa ulos, vai mitä itse tekisit sijassani? Säälittävää katseltavaa, kun ei ole enää edes lämmin ja varmasti lapsikin oli paniikissa. Omat lapseni ovat vähän isompia ja rupesivat itkemään myös kauhuissaan, että miten äiti jättää tuon vauvan parvekkeelle palelemaan...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että perhe on jo avun piirissä. Mutta kyllä tuossa jotain tarttis tehdä.

Vierailija
2/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen puolesta ja perheen puolesta ihan aidosti huoli, haluaisin olla avuksi jotenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laittoi lapsen hetkeksi jäähylle, kun ei millään uskonut puhetta.

Noin voi käydä ihan tavallisille ja hyvillekin äideille joskus, valitettavasti. :(

En nyt pelkästään tuon perusteella lähtisi mitään ilmoituksia tekemään :)

Vierailija
4/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että käy lapseen kiinni. Ei tuota silti oikein voi perustella mielestäni, koska noin pieni lapsi pelkää tuollaista kamalasti. Lukitaan ulos pimeään, kylmään ilman vaatteita. Haluaisitko itse kokea aikuisena vastaavan?

Vierailija
5/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostelet sitten millainen perhe on kysymyksessä.

Kaikki hermostuu joskus, ei tuosta vielä kannata ls ilmoa tehdä.

Vierailija
6/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei lukita ilman vaatteita parvekkeelle alle kolmivuotiasta! Minä aloittajana ehkä tutustuisin, kertoisin kuitenkin aika pian että huomasin sen tilanteen, ja jäin miettimään että ei se ihan oikein mennyt, voinko jotenkin auttaa jaksamisen kanssa ja miettisin sitten äidin reaktion mukaan, että, pitääkö tehdä lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
7/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei lukita ilman vaatteita parvekkeelle alle kolmivuotiasta!

t.ap

Vierailija
8/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tehdä noin itsekin, myönnän suoraan. Mieluummin niin, kuin että napsahtaa ja läimäyttäisin lasta.

Ja vai oikein kauhuissaan alkoivat sinun lapsesi itkeä... No jo on:-)

Vierailija
9/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Säikähtivät kyllä kovasti, että "jääkö vauva nyt parvekkeelle ilman äitiä ja vaatteita pimeään" Tämä oli 6-v:n aito huoli. Häntä pelotti ja itketti. Rauhoittelin, että tietysti äiti tulee kohta jne.

Vierailija
10/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tehdä noin itsekin, myönnän suoraan. Mieluummin niin, kuin että napsahtaa ja läimäyttäisin lasta.

että vaikka vain fyysinen väkivalta lasta kohtaan on kriminalisoitu, tuollainen henkinen väkivalta on lapselle ihan yhtä vahingollista, ellei jopa vahingollisempaa. Mustelma paranee, henkinen haava ei välttämättä ikinä.

Noin EI saa missään nimessä tehdä lapselle, mieluummin vaikka kiroilee itsekseen kuin merimies ja paukutta nyrkillä seinään, tai sulkeutuu vähäksi aikaa itse vessaan, ja sanoo lapsille, että äiti on hetken rauhassa. Mutta ei hylätä, ei laiteta kärsimään kylmää ja pelkoa.

Vierailija
11/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jos mikä on hylkäämistä pahimmillaan pienen lapsen elämässä, joka on täysin riippuvainen kasvattajistaan. Hyi, miten tunteetonta, kerta kaikkiaan.

Vierailija
12/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisemme(nyt jo 11v) on ollut jo 1.5 v:stä lähtien todella tempperamenttinen ja äitinsä-tiukille-vetävä-lapsi.Eli meillä EI ole helpolla päästy tytön kanssa!! Ja meillä joskus 4-5v:nä kerran tai pari työnsin tytön takapihan ovesta ulos huutamaan,kun tuntui,että oma pinna katkeaa ihan juuri ja sitten voi tapahtua mitä tahansa...Eli kuten joku jo mainitsikin,on parempi,että äiti rauhoittaa itsensä,vaikkapa tuolla keinolla.Näin minulle on neuvolassa ym. neuvottu,kun tytön tempperamenttisuudesta olen kertonut!!

Ja uskomatonta,että nykyäidit olisivat tekemässä lastensuojeluilmoitusta joka asiasta!! Ottakaa terve maalaisjärki käteen ja miettikää,miten itse toimisitte,jos oma lapsenne käyttäytyisi samalla tavalla... Ja joo,meidän lapselle EI OLE jäänyt traumoja noista parista takapihavierailusta!!!

Vierailija
13/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jos mikä on hylkäämistä pahimmillaan pienen lapsen elämässä, joka on täysin riippuvainen kasvattajistaan. Hyi, miten tunteetonta, kerta kaikkiaan.

Ihan vaan sen takia parempiko, ettei lapsi ole yksin?

Salli mun nauraa... Eli naperoa ei saa laittaa jäähtymään parvekkeelle, mutta 1v:n saa esim. hylätä tarhaan 8 tunnin päiviksi, vieraiden hoitoon, missä aivan varmasti on yksin.

Mieti nyt vähän.

Ja ap, mistäs se pimeä tähän nyt yhtäkkiä tuli? Et maininnut alkup. viestissäsi, että pimeääkin oli ollut (ja varmaan ihan sysipimeää ja sudetkin ulvoi jossain lähistöllä?).

Vierailija
14/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsia ei työnnetä yksin partsille eikä etenkään (lähes) pakkaseen sisävaatteissa.

Se että äidillä naksahtaa ei ole mikään puolustus, sillä tasapainoinen ihminen ei tee noin, sen verran pitää olla itsehillintää. Jos ei ole, vaikea kuvitella, että sitä riittäisi muutenkaan kovin usein saati ettei lapselle tehtäisi muutakin asiatonta mielenhäiriössä.

En tiedä onko tuo lastensuojeluilmoituksen paikka, soittaisin varmaan ja kysyisin joltain viranomaiselta mielipidettä, jos olisin sinä ja tilanne oikeasti vaikutti noin ikävältä.

Vierailija
15/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita hänen ovikelloa joskus ja pyydä häntä vaikka lasten kanssa ulos tai jotain. Kuulostaa siltä kuin hän olisi kyllästynyt nykyisessä elämäntilanteessaan. Vaihtelu ja uusiin ihmisiin tutustuminen voisi piristää häntä kummasti.

Vierailija
16/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahdin tosin kokoajan salaa ja kuulin myös milloin uhmaraivo alkoi hellittää ja otin sitten sisälle. Ja se ei tietenkään kestänyt kuin hetken. Vierashan ei lapsen eri itkuja helposti toisistaan erota.

Toki, jos kaikki ap:n tarinassa piti paikkaansa, eikä ollut yhtään liioiteltu tai väritetty, niin kauhealtahan se kuulostaa. Mutta suodattakaa nyt vähän näitä av:n tarinoita. Ja mikä tahansa juttu, joka alkaa 'teenkö lastensuojeluilmoituksen', on yleensä liioiteltua.

Vierailija
17/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostelet sitten millainen perhe on kysymyksessä. Kaikki hermostuu joskus, ei tuosta vielä kannata ls ilmoa tehdä.

Tutustu, juttele ja tee sitten vasta johtopäätöksiä. Kyse voi olla vaikka mistä.Olet raukka, jos soitat sossuun sen sijaan, että menisit ensin juttelemaan ja ottamaan selville.

Vierailija
18/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luottamussuhde on kunnossa äitiin. Minun lapseni ainakin tietävät etten anna heidän paleltua ja jätä yksin pimeään. Jos työntäisin lapseni parvekkeelle, vaikka parivuotiaankin, tämä itkii kiukkua eikä pelkoa.

Ottakaa nyt järki käteen. Tuossa ei tapahtunut väkivaltaa, ei edes henkistä, jos lapsi ei pelkää. Joskus jäähy on paikallaan. Arviointivirheitä sattuu kaikille.

Vierailija
19/21 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten menee ITSE sinne parvekkeelle kylmään ja pimeään ilman vaatteita HETI eikä heitä lasta sinne ja vielä LUKITSE ovea!!!! EI IKINÄ!

Mullakin on ERITTÄIN temperamenttinen uhmis, mutta tuollainen ei tulisi ikinä mieleenikään. Jos mun tarvii rauhoittua, niin menen itse toiseen huoneeseen ja hengitän hetken. Itsekin olen temperamenttinen ja otetaan välistä lapsen kanssa yhteen kovastikin, mutta silti, vaikka itseltä pinna palaisi kuinka pahasti, ei ikinä IKINÄ saa asiat joutua siihen pisteeseen, että lapsi kärsii.

Vierailija
20/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuomitsen tuon tempun, jos se on mennyt niin kuin ap kuvaili, en silti ehkä sitä lastensuojeluilmoitusta tuon perusteella tekisi, mutta varmuuden vuoksi yrittäisin tutustua ko. perheeseen ja vaikka jutella siitä tilanteesta, että mikä äidin mielipide on asiaan ollut. Kokiko liioitelleensa ja onko pahoillaan tapahtuneesta tai oliko vain niin väsynyt ja pystyisinkö jotenkin auttamaan. Tai oliko hänen mielestään ihan normaalia lapsen kasvatusta, ja käyttääkö muita epäilyttäviä keinoja, jolloin ensin koittaisin keskustella asiasta ja tarvittaessa ottaisin sitten yhteyttä viranomaisiin.

Minusta tuollainen ei ole mitään normaalia kurinpitoa. Ja kyllä minusta usean minuutin aikana taaperon huudosta ehtii jo ulkopuolinenkin kuulla, että onko kyse ollut uhmasta vai oikeasta hädästä. Se että lapsi huutaa ensin hetken ja lopettaa, jolloin avataan ovi, voisi vielä jotenkin mennä sinne kurinpidon suuntaan (vaikka silti minusta pahasti pieleen), mutta se että lapsi huutaa ja huutaa ja lopettaa vasta kun pääsee sisälle, ei minusta viittaa siihen että lapsi olisi vain pantu ulos rauhoittumaan. Surullista kaiken kaikkiaan.