OPET: Uskomattomimmat vanhemmat
Tuolla toisessa ketjussa ihmeteltiin, voiko häirikkövanhempia olla olemassakaan. Eipä tietenkään voi, eihän ne sekopäät/alkoholistit/psyykkisesti sairaat koskaan lisäänny...
Minkälaisiin vanhempiin olet törmännyt? Uskomattomimmat kommentit/vaatimukset jne. kasaan (tietenkin täysin anonyymisti puolin ja toisin).
Kommentit (65)
oli kyllä se äiti, joka vaati että hänen ekaluokkalaisensa pylly pyyhitään. Ulkovaatteet ois myös pitänyt pukea.
Lapsi oli ihan normaali, otettiin myöhemmin huostaan tuolta (mielisairaalta) äidiltään.
Eli kamalia löytyy niin vanhemmista kuin opettajistakin.
<a href="<a href="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1250098/mksi_opettaj…" alt="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1250098/mksi_opettaj…">http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1250098/mksi_opettaj…;" alt="<a href="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1250098/mksi_opettaj…" alt="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1250098/mksi_opettaj…">http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1250098/mksi_opettaj…;"><a href="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1250098/mksi_opettaj…;" alt="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1250098/mksi_opettaj…;">http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1250098/mksi_opettaj…;
nyt koville olla se älyttömyyksiä vaativa curling- vanhempi. Ketjun aihe oli uskomattomat vanhemmat, ei opettajat, joille tosiaan oli omakin ketju.
Laitoin ketjun, koska minusta siitäkin hyvä puhua, että opettajissakin on kamalia, esim. omassa lapsuudessani opettaja löi ja haukkui. Oman lapseni opettajat ihania. Curling päivän muotisana, mitä palstalla hoetaan koko ajan. En ole itse curling-vanhempi. Oletko itse natsi-ope?
Jos kyseisen lauantaipäivän poissaolo OLI ILMOITETTU KOULUUN, että OVAT HAUTAJAISISSA, niin kyllä on kumma että ope raivosi. Kyseessä kuitenkin koululaisen lähisukulainen, ukki.
et osaa lukea, minähän sanoin, että hautajaiset on pätevä syy olla poissa- mutta kirjoittajahan kertoi ensimmäisenä ja eniten siitä roskien keruusta, myös se tuntui olevan ongelmana, ei kai sitä olisi muuten mainittu ollenkaan. Eli koska roskien keruu ei ole elämys, niin lapsen ei ole niin välttämätöntä olla silloin paikalla.
ei pysty järjestämään elämyksiä?
Tekstissä kerrottiin, kuinka opettaja meuhkasi. Sekä arvosteli perheen kykyä järjestää elämyksiä?
Kysyn siis, onko roskien kerääminen elämyksellisesti tärkeä, niinkuin opettaja ilmoitti?
Jos kyseisen lauantaipäivän poissaolo OLI ILMOITETTU KOULUUN, että OVAT HAUTAJAISISSA, niin kyllä on kumma että ope raivosi. Kyseessä kuitenkin koululaisen lähisukulainen, ukki.et osaa lukea, minähän sanoin, että hautajaiset on pätevä syy olla poissa- mutta kirjoittajahan kertoi ensimmäisenä ja eniten siitä roskien keruusta, myös se tuntui olevan ongelmana, ei kai sitä olisi muuten mainittu ollenkaan. Eli koska roskien keruu ei ole elämys, niin lapsen ei ole niin välttämätöntä olla silloin paikalla.
Hus, tiehenne, te opettajien arvostelijat. Menkää omaan ketjuunne!
Jos kyseisen lauantaipäivän poissaolo OLI ILMOITETTU KOULUUN, että OVAT HAUTAJAISISSA, niin kyllä on kumma että ope raivosi. Kyseessä kuitenkin koululaisen lähisukulainen, ukki.et osaa lukea, minähän sanoin, että hautajaiset on pätevä syy olla poissa- mutta kirjoittajahan kertoi ensimmäisenä ja eniten siitä roskien keruusta, myös se tuntui olevan ongelmana, ei kai sitä olisi muuten mainittu ollenkaan. Eli koska roskien keruu ei ole elämys, niin lapsen ei ole niin välttämätöntä olla silloin paikalla.
opettajalle oli ollut ongelma ettei lapsi/lapset ollu lauantaina koulussa. Open mielestä äiti ei halua antaa lapselleen roskienkeräyselämystä. Äiti vain ihmetteli että onko roskien keräys elämys (ei myöskään minun mielestäni) ja lopuksi totesi että lapset olivat hautajaisissa, josta myös kouluun oli ilmoitettu.
Sinä puolestaan kirjoitit että onko kumma kun ope hermostui lasten oltua poissa virallisesta koulupäivästä. Johon minä totesin että on, kun poissaolon syy oli ilmoitettu. Open olisi pitänyt olla tietoinen asiasta.
eli kyllä se vaan sinä olit väärässä... =)
Tämä samainen äiti oli muutenkin varsinainen maanvaiva - vaati mm. pojalleen omaa luokkaa koetta tehdessä, koska poika ei pysty keskittymään luokassa, missä on pientä rapinaa ym. häiriötä. Eli olisi pitänyt järjestää hänelle yksityisluokka ja -valvoja. Että sellaista muun muassa.
ja ulkopuoliset virikkeet. Silti he eivät ylitä mitään diagnoosirajaa. Tiedän lapsia, joilla koulu menee hyvin, mutta epäonnistuvat kokeessa kun pitäisi keskittyä ja joka paikassa rapisee.
Se on eri asia, voiko vaatia heille eri luokkaa, mutta lähtökohtaisesti ihmettelen opettajan asennetta jos hän tyrmää asian vain kurlinkina ja hankalana vanhempana.
Ihan normaalikouluun ainakaan... Pääsykokeissakin, kun semmonen satakunta hakijaa tällätään samaan auditorioon rapistelemaan kyniään, niin jo vain kahisee...
Hus, tiehenne, te opettajien arvostelijat. Menkää omaan ketjuunne!
kaikki tietäviä lähes jumalia, joiden arvostelusta joutuu ikuiseen tulimereen :P
mitä väkeä.
Perustin tämän ketjun OPETTAJILLE, jotta voivat jakaa kokemuksia vanhempien uskomattomista tempauksista ja vaatimuksista.
Vikoja löytyy opettajistakin, mutta lukutaitoiset vanhemmat varmaan löytävät perille siihen ketjuun, jonne se keskustelu kuuluu.
AP
Erään yläkoulun oppilaan äiti soitti koululle ja haukkui minut, luokanvalvojan, koska hänen poikansa ei käyttänyt pipoa talvipakkasilla.
Yhdeksännen luokan vanhempainillassa erän äiti ehdotti, että minä (siis LV) lähettäisin joka koulupäivä aina iltapäivällä kunkin oppilaan kotiin sähköpostina, mitä kukin oppilas kustakin aineesta oli saanut läksyksi. Onneksi muuut vanhemmatkin kohottelivat kulmiaan kummissaan ja huvittuneina.
Olen myös joutunut selittämään erään pojan isälle, miten on mahdollista, että hänen poikansa sai käytöksestä arvosanaksi kutosen, kun "eihän se edes ole hakannut ketään opettajaa".
Yhdeksännen luokan keväällä erään oppilaan isä tuli tapaamaan minua koululle. Hän selitti tiukasti kuinka minun pitäisi antaa hänen tyttärelleen numeroksi vähintään 9, koska tytär aikoo hakea opiskelemaan kyseistä alaa. Tyttö oli taidoiltaan ja tasoltaan kutosen oppilas, kutonen oli myös joulutodistuksessa.
soitti tuohtuneena, kun olin antanut hänen pojalleen nelosvaroituksen. (Poika ei käynyt tunneilla.)Äidin mielestä ei ollut mitään väliä miten pojalla menee, kun poika kuitenkin kuolee kohta. Hän oli sairastanut diabetesta kaksivuotiaasta lähtien(maksa jo pilalla) . Pojan piti saada kokea elämässä kaikki ennen kuolemaa. Seiskaluokkalainen sitten ryyppäsi joka viikonloppu ja "nautti" elämästä.
Veti hiljaiseksi.. :(
mitä itse pidin/pidän erikoisina:
vanhempien vaatimus saada parempi pulpetti & istuin heidän lapselleen (ei voinut keskittyä siinä kunnolla, siis kalusteiden vika), kengännauhojen solmiminen auttaminen pukeutumisessa (tokaluokkalaisia), valitukset liiasta läksyjen määrästä, luokan retkistä/tutustumiskohteista, on myös vanhempia jotka eivät ota minkäänlaista negatiivista palautetta lapsestaan vastaan, eivät keskustele lastensa kanssa jne. aika vaikea ottaa auktoriteettia, kun lapsi luokassa haukkuu minua paskaksi ym. ja kaatelee tuoleja, viskoo tavaroitaan ja potkii seiniä.
Minä minä- vanhempia, joilla samanlaiset kielikello lapset, siis oikeita valittajia aivan pienimmästäkin asiasta. Välitunnilla saa olla aina ratkomassa jotain aivan naurettavaa "ongelmaa" kun lapsia muka niin häiritsee. Äitiensä kaltaiset tyttäret... huah. Pienet nahinat kuuluvat koulujen pihoille ja lasten pitäisi jotain osata keskenäänkin sopia, mutta ei valitetaan opettajille, vanhemmille kaikille tumput suorina. Valittamisen kulttuuri on hyvin negatiivisen leiman antavaa koko nykyiseen koulumaailmaan.
jotka jo päiväkodin vanhempainilloissa vaativat vaikka ja mitä tehtäväksi kullannuppunsa kanssa? Heillä on myös pikkutarkat toimintaohjeet yksinkertaisiinkin tehtäviin (tyyliin, meidän NicoPetteri haluaa että käsineet laitetaan näin ja sukat laitetaan noin tässä järjestyksessä)...
Tosi helppoa, jos opetettavia ryhmiä on viikossa 12 ja jokaisessa se 20-25 oppilasta... Saisi olla melkoinen kirjanpito ja viestiliikenne.
On minulle ehdotettu reissuvihkoakin (siis yläkoulussa!), mihin voisin KIRJOITTAA läksyt oppilaille. Just. Ehtiihän sitä oppitunnin aikana kirjoittelemaan parikymmentä reissuvihkoa opettamisen ohella.
Eräs äiti vaati, että yläkoulussakin olisi pyöräkypäräpakko. Sitähän olisikin kiva yrittää valvoa viidensadan nuoren pöyräkypärän pítoa...
Eräs äiti ilmoitti, että on koulun tehtävä huolehtia, että hänen lapsensa ei syö karkkia/limuja koulupäivän aikana. Suuttui, kun ehdotin, että jospa hän ei antaisi lapselleen taskurahaa tuhlattavaksi karkkeihin...
Kuitenkin ärsyttävintä nykyään on se oletus, että kaikki nuorten välinen kähinöinti tai muut ongelmat hoidetaan koulun kautta. Vanhempien on käsittämätöntä ymmärtää, että esim. iltaisin/viikonloppuisin esim. netissä tulleita riitoja ei aina tarvitisi ilmoittaa kouluun ja olettaa, että lv hoitaa asian selvittelyn. Joskus voisi hoitaa asiat ihan suoraan perheiden välillä ilmna luokanvalvojan mukanaoloa.
Opettaja käski vanhempia viedä poikani kaverin psykologille kun se on niin levoton ja häiriintynyt ja sillä on vaikka mitä ongelmia.
Poikaa käytettiin ja vikaa ei löytynyt. Sitten saivat lähetteen fysioterapeutille, joka käski hommata isomman pulpetin ja tuolin. En muista mikä siinä oli syynä, mutta poika oli keskiarvoa pitempi ja huono asento vaikutti johonkin ja se aiheutti levottomuutta ja myös särkyjä yms.
Opettaja ei meinannut millään suostua siihen, vaikka oli fyssarin lausunto esittää. Ei aleta kellekään mitään erityistoiveita täyttää.
Ottivat yhteyttä rehtoriin niin välittömästi löytyi isompi pulpetti ja tuoli ja pojan tilanne helpotti. Siihen loppui ne ongelmat, mutta opettaja yritti tässäkin tehdä vanhemmista vain hankalia kitisijöitä.
mitä itse pidin/pidän erikoisina:
vanhempien vaatimus saada parempi pulpetti & istuin heidän lapselleen (ei voinut keskittyä siinä kunnolla, siis kalusteiden vika), kengännauhojen solmiminen auttaminen pukeutumisessa (tokaluokkalaisia), valitukset liiasta läksyjen määrästä, luokan retkistä/tutustumiskohteista, on myös vanhempia jotka eivät ota minkäänlaista negatiivista palautetta lapsestaan vastaan, eivät keskustele lastensa kanssa jne. aika vaikea ottaa auktoriteettia, kun lapsi luokassa haukkuu minua paskaksi ym. ja kaatelee tuoleja, viskoo tavaroitaan ja potkii seiniä.Minä minä- vanhempia, joilla samanlaiset kielikello lapset, siis oikeita valittajia aivan pienimmästäkin asiasta. Välitunnilla saa olla aina ratkomassa jotain aivan naurettavaa "ongelmaa" kun lapsia muka niin häiritsee. Äitiensä kaltaiset tyttäret... huah. Pienet nahinat kuuluvat koulujen pihoille ja lasten pitäisi jotain osata keskenäänkin sopia, mutta ei valitetaan opettajille, vanhemmille kaikille tumput suorina. Valittamisen kulttuuri on hyvin negatiivisen leiman antavaa koko nykyiseen koulumaailmaan.
Nämä hankalat vanhemmat ovat usein kyllä työelämässä ja hankalia myös siellä. Eli se hankaluus ole opettajien työssä näkyvä erityisoikeus:)
Kyllä olen useammassakin palaverissa ollut missä ihmiset huutavat/riitelevät keskenään. Joku on kieltäytynyt myös tulemaan samaan palaveriin toisen kanssa. Henkilökemiat ovat voineet olla todella hankalia ja toisia haukuttu minkä ehditty. Työpaikkakiusaaminenkaan ei ole tuntematonta.
Työreissusta työkaveri on soittanut minulle lentokentältä ympäripäissään ja puhunut törkeitä. Parinkin työreissussa olleen kaverin vaimot ovat soitelleet töihin ja olleet yltiöhuolissaan kun miehet eivät ole tulleet kotiin, siinä sitten on rauhoitettua hätääntyneitä vaimoja. On nähty esimiehiä, jotka ovat huutaneet ja haukkuneet alaisensa julkisesti. Toisaalta on minuakin esimies haukkunut, kun en töiden jälkeen ole vastannut puhelimeen.
Kaikennäköistä käytöstä siis on tullut nähtyä ihan insinöörinäkin siistissä toimistoympäristössäkin:( Työnkuvaani on myös oletettu kuuluvan mitä ihmeellisimpiä asioita maan ja taivaan välillä, mitä siihen ei oikeasti kuulu ja yleensä nämä kerrotaan huutamalla. Ei siis tarvitse olla opettaja, jotta pääsee näihin ihanuuksiin mukaan.
, kun ei äitikään ole niitä koskaan oppinut." reppana, kouluttamaton äiti 8-vuotiaalle reppanalle tytölleen
taitaa olla aika yleinen selitys niin ärrän, kertotaulujen sun muiden opittavien asioiden kanssa.
, kun ei äitikään ole niitä koskaan oppinut." reppana, kouluttamaton äiti 8-vuotiaalle reppanalle tytölleen
Jos kyseisen lauantaipäivän poissaolo OLI ILMOITETTU KOULUUN, että OVAT HAUTAJAISISSA, niin kyllä on kumma että ope raivosi. Kyseessä kuitenkin koululaisen lähisukulainen, ukki.