Karpit kertokaas raskausdiabeetikolle
mitä halpoja vähähiilihydraattisia ruokia ja välipaloja syötte? En saa nyt juur mitään hiilihydraatteja syödä jos haluan että sokerit pysyy kohdillaan, ja lääkäri kehoitti korvaamaan niitä muilla. En oikein keksi halpoja vaihtoehtoja, jospa teillä olisi tarjota niitä. :) Kiitos!
Kommentit (44)
Esim jauhelihakeitto nyt ei paljoa maksa,ja perunanin voi jättää pois.Kasvissosekeittokin on hyvää ja halpaa.Kilo maapähkinöitä maksaa 3e,ei ole kallista.En kyllä raskausdiabeetikkona mitään välipaloja edes söisi
jos saa tarpeeksi syödä muuta ruokaa ei ehkä välipaloja tarvitsekaan, mutta kyllä perusohjeen mukaan viisi-kuusi ateriaa päivässä kuuluu rytmiin, ja nyt itseasiassa mun pitäisi jakaa ruoka kahdeksaan. Mutta en sitten tiedä miten toi vähähiilihydraattinen ruokavalio tässä toimii. Kielsivät raskaana välttämästä hiilareita kokonaan, mutta niin vähissä ne nyt on ettei oikein muustakaan voi puhua.
Keitot, joo. Kiitti.
ap
kaikkien niiden pastojenja perunoiden tilalle. Siihen tottuu äkkiä. Ja leiväski täysjyväruista ja näkkäriä tai sitten sitä puuroa.
Ja sitten proteiinia ja hyviä rasvoja kanssa.
Miten olisivat leseet jugurtin kanssa ja sitten nuo pähkinät
kun kerran tein juurespataa, jossa hyvin vähän perunaa ja sitten lisäksi porkkanaa, lanttua ja punajuurta ja kermaa ja vuohenjuustoa, niin sen jälkeen sain tosi korkeita sokereita. En heti syömisen jälkeen, mutta ennen seuraavaa syömistä arvo oli lähes 8 kun sen pitäisi olla alle 5,5. Luin sitten miten juuri GI muuttuu lämmitettäessä suureksi, lähelle perunaa. Miten siis voi olla että karpit voi syödä noita?
Ruisleivät on käytössä jo. Jogurttiin olen miettinyt nitä pähkinöitä, leseitä olen laittanut nyt mutta niistäkin se lääkäri sanoi ettei...? tämä on nyt tosi vaikeeta kun kaikki antaa ohjeita erilailla ja joka tyyppi sanoo "miksi ihmeessä nyt NOIN syöt, ethän sinä MITENKÄÄN voi syödä NOIN!" teit niin tai näin, teit aina väärinpäin.
ap
tumma soijarouhe viilin ja jugurtin päällä on hyvää! Sitä voi ripotella ihan kuivana noiden päälle, sillä saa "jatkettua" jugurttia. Soijarouhe on halpaa.
Muutenkin, jos rahasta on tiukkaa, kannattaa käyttää soijarouhetta, soijasuikaleita ja linssejä proteiininsaantiin. Soijarouhe ja kannattaa huuhdella ennen ruokaan lisäämistä, niin maku on parempi (ennen viiliin/jugurttiin lisäämistä ei tarvitse huuhdella).
Ei kuulosta helpolta tuo sun tilanne. Mulle olis tosi vaikeaa syödä noin.
Jokaiseen vänkytät jotain vastaan.Lopeta syöminen kokonaan jos noin vaikeaa on
Jokaiseen vänkytät jotain vastaan.Lopeta syöminen kokonaan jos noin vaikeaa on
Vänkytän vastaan, koska on oikeita syitä vänkyttää. :D Olis tosi kiva jos olis ensinnä lupa syödä vaikka mitä ja toisekseen rahaa panostaa siihen nyt, mutta ei ole. Tää ON ihan oikeasti vaikeaa. Tule kokeilemaan. Mutta kieltämättä on olo niin tylsä että oon vähän huono innostumaan mistään, pahoittelen. Koitan vähän piristyä.
Oon huono syömään lihaa, koska menee maha kovaksi ja se on tosi tosi kurjaa nyt. Soijarouhetta meillä on kaapissakin, en olekaan ajatellut että sitä vois laittaa jogurttiin.. jännä! Linsseistä pidän, mutta olen vähän huono niitä laittamaan, siis en tunne kovin hyvin. Onko teillä jotain hyviä linssiohjeita?
Ollaan syöty ja liikuttu normaalin perusterveesti aina. Sen suomalaisen suosituksen mukaan. Olen ihan normaalipainoinen ihminen ja saanut tän diabetesvaivan suvunperintönä. Tykkään syödä ruisleipää ja perunaa ja tuntuu ihan tosi vaikealta tottua muuhun, ja varsinkaan kun ei oikeasti oikein keksi mitä laittaisi ruoaksi. On niin tottunut tekemään niitä perushuttuja mitä aina laittaa. :D Mutta monta ajatusta olen jo saanut, kiitos niistä kovasti. Vielä 6 viikkoa laskettuun, että ehkä tästä selvitään.
ap
noita ohjeita onkin ravintoterapeutit antaneet, mutta ne on niin ristiriitaisia. Se kätilöopiston perusohje on ravintoterapeuttien tekemä, mutta nyt kun se ei enää sovi sitä on rukattu ties mihin uskoon. Lisäväriä tuo toki ulkopuolisten antamat ohjeet.
ap
Linsseistä pidän, mutta olen vähän huono niitä laittamaan, siis en tunne kovin hyvin. Onko teillä jotain hyviä linssiohjeita?
2,5 dl punaisia linssejä
1-2 tlk tomaattimurskaa
1-2 sipulia
vettä
(yleensä laitan tähän lisäksi perunaa, mutta sä voisit laittaa esim. porkkanaa?)
mausteita (hyvä kombinaatio on esim. kurkuma, curry ja [tuore] inkivääri, soijakastike/kasvisliemikuutio)
Kuullota sipuli oljyssä ja kurkumassa, lisää tomaattimurska, huuhdellut linssit ja vesi (ja juurekset). Anna kiehua, kunnes linssit (ja juurekset) ovat kypsiä, linssejä täytyy keittää väh. 20 min. Lisää vettä tarvittaessa.
Kannattaa googlata sellainen ruoka kuin linssidal. Se on vähän niin kuin linssistä tehtävä lisäke. Mä en jaksa nyt etsiä ohjetta, mutta siihen tulee usein linssejä (ja joskus mung-papuja) ja tomaattia ja tietty mausteita.
menee todella hankalaksi, jos ei oikein voi syödä maitotuotteita eikä lihaa. Itse olen karppi, mutta jos riisuisin ruokavaliostani em. tuotteet, katoaisi lautaselta varmaan 60% tavarasta.
Voihan sitä tietysti elää pelkällä kalalla ja kasviksilla ja terveellistä se olisikin, mutta varmasti aika tylsää loppuviimeksi.
Meillä lapset rakastavat sosekeittoja ja niiden valmistaminen on todella edullista. Joskus sosekeittoja jatketaan katkaravuilla ja joukkoon lisätään smetanaa, josta sitä täyttävyyttä tulee sitten lisää. Toinen lasten suosikki on kukkakaaligratiini, joka käy päälisukkeeksi melkein mihin ruokaan vain.
Täytetyt paprikat on yksi lapsille maistuva herkku ja ne on todella nopeita valmistaa.
Mun mies tekee sitten taas todella herkullista kesäkurpitsalaatikkoa, johon vain heitetään kesäkurpitsasiivut, tomaattisiivut, jauheliha ja päälle reippaasti juustoa.
Lounaan syön itse töissä ja se on usein ruokaisa salaatti tai turkkilaista jugurttia eri lisukkein. Pähkinärouhe ja marjat ovat hyvä lisä siihen. Rasvatonta jugurttia en syö koskaan, ei sillä lähde nälkäkään
Tarkoitin niin. Syön jogurttia, mutta sekin nostaa sokeria ja saan siksi syödä sitä desin kerrallaan. Voin siis käyttää maitotuotteita, mutta en voi esimerkiksi nykäistä purkillista raejuustoa tai pohjata ateriaa kovasti maitoon.. niin olen ymmärtänyt..
Olen itsekin aika sekaisin näistä ohjeista, saatatte huomata. Odottelen viestiä diabeteshoitajalta, jospa se sanoisi jotain tyhjentävää taas.
ap
Tarkoitin niin. Syön jogurttia, mutta sekin nostaa sokeria ja saan siksi syödä sitä desin kerrallaan. Voin siis käyttää maitotuotteita, mutta en voi esimerkiksi nykäistä purkillista raejuustoa tai pohjata ateriaa kovasti maitoon.. niin olen ymmärtänyt..
Olen itsekin aika sekaisin näistä ohjeista, saatatte huomata. Odottelen viestiä diabeteshoitajalta, jospa se sanoisi jotain tyhjentävää taas.
ap
yrittäisit vaikka suunnitella viikon ruokalistan ja käydä sen läpi diabeteshoitajan kanssa?
Voisko muuten toi jugurtti, joka nostaa sokeria, tarkoittaa MAUSTETTUA jugurttia, jossa siis on paljon sokeria?
mutta se on nyt ilman kuitupitoisia leipiä ja puuroja ja leseitä saanut mahan kovaksi. Laitan kyllä siis lihaa ruoaksi silti, en vain tahtoisi kovin lihapitoisia ruokia syödä, esimerkiksi pelkkää pihviä salaatilla (eikä olisi varaakaan pitkän päälle).
Olen ilmeisesti ollut aika epäselvä. Pahoittelut.
ap
Varmaan taas tänään soittaa tai laittaa sähköpostia.
Jogurtti on luonnollisesti maustamatonta.
ap
Jos syöt rasvatonta jugurttia ja sokerit nousevat, niin se ei välttämättä tarkoita, että sama tapahtuu, jos käytät täysrasvaisia maitotuotteita. Rasva kuitenkin hidastaa imeytymistä. Kokeile turkkilaista jugurttia ja käytä kuohukermaa esim. rahkassa tai syö ihan sellaisenaan vaikka pienen marjamääräsn kanssa.
tällä hetkellä ahon luomujogurttia. :) Kyllä se harmiksi nostaa. Jos syön sen desin, ok vielä ok. Sama juttu rahkan ja kerman suhteen. Se on onneksi hyvää sentään.
Lääkäri eilen sanoi, että ei yhtäaikaa maitotuotteita ja esim leipää tai perunaa. Silti kuitenkin juustoa saa laittaa jonkin verran leivälle. Sanoi jogurtin nostavan enemmän kuin ruisleivän, ja että mun pitää syödä ensin se leipä aamulla ja jogurtti sitten juuri ennen lasten kanssa ulos lähtöä. Eli nyt. :)
ap
mutta pääsen vähän helpommalla.
Älä lue näitä vinkkejä tosissani, esim tuo välipalojen poisjättö-vinkkihän on ihan vaarallinen.
syötkö iltapalan? Yöllä ei saisi tulla 10 tunnin paastoa. Mulla aamun ja päivän korkeat sokerit laski, kun rupesin syämään illalla ruisleipää. Muutenkin olen aamuisin tosi varovainen hiilareiden kanssa ja syön niitä vähän rohkeammin sitten illalla. Teen ison laatikon kaalisalaattia, jota vedän sitten joka aterialla. on halpaa ja ei nosta sokereita.
Meillä on pakastin pullollaan marjoja, joita voin syödä varovasti. niitä syön sitten rahkan ja makeutusaineen kanssa.
Linsseissä ja pavuissa on kuitua ja proteiinia, myös kuitenkiin hiilihydraaattia. minulla ne ei nosta sokeria kovin voimakkaasti, ehkä juuri kuitujen takia.
Sitten, liikutko? Eihän sitä kamalasti voi raskaana tehdä, mutta jos kävisit esim kävelemässä vaikka 10-20 min aina aterian jälkeen, sokerit paranisi. Mulla ainakin on helpottanut, ajan tosin kuntopyörällä ja nostelen puntteja, kun en voi kävellä.
tv kohtalotoveri
Noita muita voisinkin laittaa ensiviikon listalle, kaalilaatikkoa syötiin juuri ja kaikilla alkaa olla kaaliin mitta täysi. :) Se palannee kyllä parin viikon päästä taas.
ap