Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen etä-äiti. Lapseni haluaisivat tulla mulle jouluksi.

Vierailija
13.10.2010 |

Tytär 11 v ja poika 14 v. Olen ateisti ja agnostikko. En halua viettää joulua millään lailla.

Lapset nyt kuitenkin jostain syystä haluaisivat tulla mulle jouluksi. Oltaisiin sitten kolmestaan. Minulla on kyllä miesystävä, mutta en ole halunnut esitellä häntä lapsilleni.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sitten joulu tai ei. Vielä vähemmän haluaisit nähdä vaivaa lastesi takia, kuten joulu yleensä vaatii.

Äitiys nyt vaan on sellaista, että joutuu joskus tekemään asioita, jotka ei ole itselle SE juttu.

Vierailija
2/4 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on varmasti sama oikeus välittää vakaumuksesi lapsillesi kuin lasten lähivanhemmallakin on. Eivät he mene rikki, vaikka ette kävisi kirkossa veisaamassa ja haudoilla virittelemässä kynttilöitä. Vakaumuksesi tuskin estää syömästä hyvin ja pelaamasta lautapelejä, kuten useimmat muutkin juhlapyhinä tekevät.

Eivät lapset välttämättä edes odota mitään muuta kuin sitä, että saavat olla kiireettömästi luonasi. Sitä paitsi voin kertoa, etteivät lasten olot ydinperheissäkään aina ole jouluna ylen juhlavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten kanssa etukäteen siitä, mitä "joulu" sinun luonasi tarkoittaa. Ehkäpä he eivät sitten haluakaan tulla.

Vierailija
4/4 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi viettää sitä uskonnollisin riitein

Voi viettää sitä lasten juhlana paketteineen ja joulukuusineen

Voi viettää sitä mukavana vapaapäivänä, jolloin syödään hyvin ja katsotaan esim. elokuvia tai kutsutaan vieraita, juodaan punaviiniä ja jutellaan.

Voi viettää antijoulua, jolloin mikään ei saa muistuttaa koko joulusta. Ei siis ruokaa, ei paketteja, ei kuusta, ei elokuvia (koska niissä viitataan usein jouluun), ei lautapelejä eikä ainakaan hyvää kirjaa ja suklaarasiaa tai mukavia sukulaisia tai ystäviä kylässä, koska niiden kaikkienhan täytyy viitata epäsuorasti jouluun...

Elämän voi tehdä tasan niin vaikeaksi kuin haluaa... Itse olen jouluihmisiä mutta emme kuulu kirkkoon. Pidän sitä nimenomaan perinnejuhlana, jolloin perhe valmistelee yhdessä juhlaa (hankitaan ja koristellaan kuusi, leivotaan pipareita ja pullaukkoja, lauletaan joululauluja, käydään saunassa ja syödään tavallista runsaampi ateria ja kaiken kruunaa paketit lapsille). Oma jouluni syntyy siitä, että saan käpertyä kivan joululahjakirjan pariin ja juoda vaikkapa lasillinen glögiä. Yhtenä jouluna tosin olimme kylpylässä ja kyllä sielläkin voi viettää aikaa mutta ei se kovin jouluista ollut. Varaapa sellainen itsellesi ja lapsillesi.