Minkä ikäisen saa lain mukaan jättää lapsenvahdiksi?
Vai onko siinä olemassa mitään virallista ikärajaa? Ovatko kaikki MLL:n lastenhoitajat sen ikäisiä kuin laki määrittelee?
Kommentit (26)
Eivät saa viettää aikaa lapset kuin isosisarustensa kanssa, jotka ovat yläkouluikäisiä tai vanhempiensa kanssa.
Siis oleilu puistojen "aukioloaikaan" esim. kutos luokkalaisen kanssa on vastoin puistosääntöjä.
Eivät saa viettää aikaa lapset kuin isosisarustensa kanssa, jotka ovat yläkouluikäisiä tai vanhempiensa kanssa.
Siis oleilu puistojen "aukioloaikaan" esim. kutos luokkalaisen kanssa on vastoin puistosääntöjä.
Kyllä alakoululainen saa olla pikkulapsen kanssa siellä.
mamu lapsia pidetään tosi ongelmallisina puistotätien mielestä, kun tulevat puiston alueelle alakoululais sisarustensa kanssa.
Voi tietty olla ettei puistotädit huomaa kaikkia lapsia, jotka liikkuvat puiston alueella toiminta aikaan. Alakoululaisille on omaa ohjattua puistotoimintaa koulun jälkeen.
Käys kysymässä, jos asiaa ei ole tehty selväksi sinulle oman lapsen puistokorttia täyttäessäsi.
(korttiin saa vanhempien yht. tiedot yms tarpeellista)
Hei tama aihe kiinnostaa minuakin, enpa ole koskaan ajatellut et voisi olla joku ikaraja tahankin hommaan.
itse vahdin kolmea serkkuani kun olin 14..tosin olin heilla muutenkin ahkerasti pihalla leikittamassa heita kun vanhempansa remontoivat taloa, joten ei nyt mitenkaan kylmiltaan tietystikkaan.
valilla tosiaan tuntuu, kun joku kertoo et 14v jaanyt kotiin vahdiksi niin hanta ollaan jo ristiinnaulitsemassa. ja toisaalta en taas ihmettele, taman sukupolven lapset kun ovat vahan mita ovat :(
...itse en siellä enää asu, mutta yrittävät päivittää niitä jos siellä käy...
vapaaehtoisia kyllä
Espoossa puistoissa on myös koululaisten iltapäivätoimintaa ja maksullista välipalaa.
mutta ei oikeen tämän ketjun aihetta muuten paitsi siltä osin, että nevolassa puhuin Espoon toisella alueella kun 2v kulki päivisin alakoululais sisarusten kanssa pitkin katuja, pyysivät neuvolasta minua tekemään lastensuojelu ilmoituksen. Tässä siis puhuttiin useammista tunneista pihalla ja isojen taloyhtiöiden toisella alueella olosta ja esim. klo 24 liikkumisesta ulkona isosisarusten kanssa. Ei kumma että pikku poika soitteli ovikelloja yms.
En sitä ilmoitusta tehnyt, en tiedä varmistiko nla asian perille menon.
Siis nyrkkisääntö yläkouluikäinen saa vahtia lapsia suomessa. Englannissa taas alta 15v ei saisi yksin kulkea kaupunki alueella.... Ja itävallassa on myös aikaan sidottu kielto ulkonaliikkumiselle koskien nuoria ja lapsia. Mutta ei sekään koske lastenvahteja.
Kahdeksanvuotias saa olla puistossa vähintään kuusivuotiaan kanssa.
Tämä on fakta.
Hoidin iltaisin ja viikonloppuisin tuttavien lapsia jotta vanhemmat pääsivät ulos. Pienemmät laitettiin nukkumaan ennen aikuisten lähtöä, isommat meni sitten myöhemmin nukkumaan.
Helppoa hommaa ja rahaa tuli.
Siis toki meille molemmille tuli ikää matkan varrella, mutta aloittaessani olin 11, ja vauva muutaman kuukauden. Kyseinen lapsi kävi meillä yökylässä vielä noin 15-vuotiaanakin :)
Vaikka oikeasti pärjäisi mainiosti lasten kanssa pari tuntia. Kuka sitten ei ole liian nuori? Täysi-ikäinenkö?
ikäraja on 13 vuotta. Tuolloinkin nuoret ovat yleensä käyneet lyhyehkön lapsenvahtikurssin. En tiedä miten sitten Suomessa?
On vähän eri juttu pitää seuraa muutaman tunnin jollekin 6-10vuotiaalle kuin hoitaa esim. vauvaa. Riippuu ihan tilanteesta, minkä ikäinen voi ketäkin vahtia.
Vierailija kirjoitti:
Hoidin iltaisin ja viikonloppuisin tuttavien lapsia jotta vanhemmat pääsivät ulos. Pienemmät laitettiin nukkumaan ennen aikuisten lähtöä, isommat meni sitten myöhemmin nukkumaan.
Helppoa hommaa ja rahaa tuli.
Minäkin olen 12v lähtien ollut naapureiden ja tuttavien pienten lasten ja koirien hoitajana. Nähtävästi hoidin hommani hyvin, koska sana kiersi ja keikkoja riitti.
Vasta aikuisena, omia lapsia saatuani, ymmärsin miten vastuullisissa tehtävissä olin ollut. Omia lapsiani en koskaan jättänyt alaikäisen hoitoon.
Mielestäni ei mitään väärää, jos tuntee hyvin (nuoren) hoitajan.
Olin 12v palkattuna hoitajana 3v ja 1,5 v lapsille kesällä.
Nuorempi oli vammainen lapsi.
Ajoin 10 km matkan töihin edestakaisin.
Työaikani oli 4-6h.
Sehä on kauheen yksilöllistä. Ite uskalsin jättää 5 vuotiaan 15 vuotiaan huostaan pariksi tunniksi. Tuttuja ovat, 5v kiltti ja tottelevainen ja 15v todella vastuuntuntoinen ikäisekseen.
esimerkiksi siitä, että jättäisin 14- vuotiaalle pariksi tunniksi 5 vuotiaan ja 3- vuotiaan, joka nukkuu? Saisinko lastensuojeluviranomaiset niskaani, jos saisivat tietää?