Eikös erisnimet taivuteta 'suoraan'?
Esim Suvi-Suvin,
Entä Taito-Taiton? Tieto-Tieton??
Kommentit (25)
Pekan pyörä vai Pekkan pyörä?
KUKAAN ei sano Pekkan pyörä edes missään murteessa
lounaismurteissa. Sori. Yleiskielessä kuitenkin Pekka: Pekan.
Älä siis löpisi tyhmiä. Lounaismurteissa on tyypillistä taivuttaa sukunimi suoraan, esim. Lehti->Lehtin, tai yleisnimen kaltainen etunimi (kuten juuri Helmi->Helmin) mutta ei missään murteissa ole tapana kaksoiskonsonanttia tuolla lailla säilyttää.JA VAIKKA se jossain murteessa olisikin ok, siis puhekielessä, se ei koskaan ole kirjakielen mukaista eli oikeakielistä.
lounaismurteissa, älä itse höpise. Olen kuullut monen puhujan suusta.
Käsittääkseni tuossa viestissä kirjoitinkin, että yleiskielessä noudatetaan astevaihtelua.
pidetään kaksoiskonsonantista kiinni. Siis tottakai kaikki (ainakin toivottavasti) tietää, että se ei ole oikeakielistä, mutta siitä huolimatta voin kotimurteellani todeta, että olen ollut samalla luokalla mm. Miikkan, Pekkan, Anttin ja Riikkan kans!
Nimissä kk, tt ja pp osallistuu aina astevaihteluun, siis Maritta : Maritan, Annikki : Annikin, Pekka : Pekan, Miikka : Miikan, Mette : Meten, Seppo : Sepon, Reetta : Reetan, myös Reeta : Reetan.
pidetään kaksoiskonsonantista kiinni. Siis tottakai kaikki (ainakin toivottavasti) tietää, että se ei ole oikeakielistä, mutta siitä huolimatta voin kotimurteellani todeta, että olen ollut samalla luokalla mm. Miikkan, Pekkan, Anttin ja Riikkan kans!
ole näin ihan joka puolella Pohjanmaata. Esim. ei minun kotikaupungissani.
Maritan, Maritalle,
ihan niin kuin astevaihtelun mukaan kuuluu
t. Maritta