Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olen täysin sokea yhdyssanoille?

Vierailija
12.10.2010 |

Olen jo tottunut siihen että täällä aina vittuillaan asiasta, mutta osaisko joku sanoa ihan asiallisesti että mikä tähän voisi olla syynä ja onko mitään tehtävissä jotta ne oppisin erottamaan? Jostain ihmeellisestä syystä olen pärjännyt esim. lukiossa hyvin äidinkielessä ja yo-kirjoituksissakin sain laudaturin äikästä. Joko olen 15 vuodessa unohtanut kielioppisäännöt tai sitten olen ovelasti osannut kirjoituksissa välttää yhdyssanat :)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkinasteinen lukihäiriö. Onko sulle apua mistään muistisäännöistä, esim. siitä, että yhdyssanan osien väliin ei voi loogisesti panna mitään, vaikkapa liitepartikkelia tai possessiivisuffiksia?

Vierailija
2/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo tottunut siihen että täällä aina vittuillaan asiasta, mutta osaisko joku sanoa ihan asiallisesti että mikä tähän voisi olla syynä ja onko mitään tehtävissä jotta ne oppisin erottamaan? Jostain ihmeellisestä syystä olen pärjännyt esim. lukiossa hyvin äidinkielessä ja yo-kirjoituksissakin sain laudaturin äikästä. Joko olen 15 vuodessa unohtanut kielioppisäännöt tai sitten olen ovelasti osannut kirjoituksissa välttää yhdyssanat :)

Ainakin tässä viestissä yhdyssanat ovat ihan kohdallaan :) Pahimmillaan olisit voinut kirjoittaa esim. kieli oppi säännöt, äidin kielessä jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunokirjallisuuden lukeminen on paras keino oppia yhdyssanat.

Vierailija
4/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"liitepartikkelia tai possessiivisuffiksia?"

Mitä ne voisivat olla?

Halusit varmaan päteä ja odotitkin lisäkysymyksiä. Eikö? :D

en ole ap

mutta joskus pähkäilen itsekin ;-)

Vierailija
5/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Olin oikea lukutoukka jos silloin :) sain diplominkin jonain vuonna kun olin luokan ahkerin lukija. Enkä muutenkaan muista että kouluvuosina olisi ollut mitään ongelmia, lähinnä nyt myöhemmällä iällä niitä on ilmennyt.

Toki erotan jotkut yhdyssanat, mutta esim. lapsi kyselee joskus että " onko banaaninkuori tai pikkukivi yhdyssana" niin enpä osaa vastata mitään :/

Vierailija
6/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kokeilla laittaa esim. "punainen" sanojen väliin. Jos se siihen käy silloin sana ei ole yhdyssana. Esim. avaruus punainen asema. Eli avaruusasema on yhdyssana koska "punainen" ei siihen väliin käy.

Vierailija
7/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkinasteinen lukihäiriö. Onko sulle apua mistään muistisäännöistä, esim. siitä, että yhdyssanan osien väliin ei voi loogisesti panna mitään, vaikkapa liitepartikkelia tai possessiivisuffiksia?

Niin, joskus olen kuullut että voisi kokeilla -kin päätettä. Ongelma vaan on että suurin osa sanoista kuulostaa silti ihan loogiselta korviini... esim. tummankinpunainen... on se ihan järkeenkäypää...

Vierailija
8/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"liitepartikkelia tai possessiivisuffiksia?"

Mitä ne voisivat olla?

Halusit varmaan päteä ja odotitkin lisäkysymyksiä. Eikö? :D

en ole ap

mutta joskus pähkäilen itsekin ;-)

päteä, eiköhän nuo käsitteet opeteta ihan koulussakin, ainakin mun aikana yläasteella käsiteltiin näitä asioita. Mun piti kyllä kirjoittaa liitepartikkelilla ja adjektiiviattribuutilla, mutta kirjoitin vahingossa possessiivisuffiksilla.

Asiaan: yhdyssanan osien väliin siis ei panna mitään muuta, esimerkiksi sitä liitepartikkelia tai adjektiiviattribuuttia. Voi esimerkiksi sanoa "kaunis pikkutyttö", "pieni kaunis tyttö" muttei "pikku kaunis tyttö". Voi sanoa "nojatuolissakin (istui joku)", muttei "nojakin tuolissa (istui joku)".

Myös tämä säännön olen oppinut jo yläasteaikoina. Tietenkin on olemassa paljon haastavampia yhdyssanoja, mm. sellaisia, jotka kirjoitetaan tietyssä yhteydessä erikseen. Tämä on kuitenkin sellainen perussääntö.

Vierailija
9/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kokeilla laittaa esim. "punainen" sanojen väliin. Jos se siihen käy silloin sana ei ole yhdyssana. Esim. avaruus punainen asema. Eli avaruusasema on yhdyssana koska "punainen" ei siihen väliin käy.

Eli banaanin punainen kuori, ihan hyvä, banaanin kuori ei siis ole yhdyssana?

Pikku punainen kivi, ei hyvä, pikkukivi on siis yhdyssana?

Vierailija
10/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. tummankinpunainen... on se ihan järkeenkäypää...

ainakaan yhteen kirjoitettuna. Mutta nuo värien vaaleudet ja tummuudet voidaan kirjoittaakin yhteen tai erikseen, riippuen siitä, miten asiaa painotetaan. Tuossa tapauksessa voisi kirjoittaa tietenkin "tummankin punainen".

Voi tosiaan olla, että sulla on kyse jostain lukihäiriöstä. Semmoinenkin muistisääntö on muuten olemassa, että jos alkuosa on nominatiivissa, kyseessä on yhdyssana.

Vierailija
11/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, joskus olen kuullut että voisi kokeilla -kin päätettä. Ongelma vaan on että suurin osa sanoista kuulostaa silti ihan loogiselta korviini... esim. tummankinpunainen... on se ihan järkeenkäypää...

Tuo nyrkkkisääntö -punainen - ei auta minuakaan yhteen, yhtä loogiselta kuulostaa kirkon punainen torni kun punainen kirkon torni. Tai is0 koulun piha versus koulun iso piha. Eli onko kirkon/torni Tai Koulun/piha yhteen vai erikseen ???

Ja tuosta lukemisesta, olen aika lukenut paljon, eli siitäkään ei ole kiinni tämä yhdyssana sokeus.

Vierailija
12/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Olin oikea lukutoukka jos silloin :) sain diplominkin jonain vuonna kun olin luokan ahkerin lukija. Enkä muutenkaan muista että kouluvuosina olisi ollut mitään ongelmia, lähinnä nyt myöhemmällä iällä niitä on ilmennyt.

Toki erotan jotkut yhdyssanat, mutta esim. lapsi kyselee joskus että " onko banaaninkuori tai pikkukivi yhdyssana" niin enpä osaa vastata mitään :/

Banaaninkuorihan on banaanin kuori ja pikkukivi on käsite, joka tarkoittaa pikku kiveä. Molemmat siis yhteen, mutta monella muullakin olisi noissa ongelmia. Esim. pikkuserkku tarkoittaa sukulaista, mutta pikku serkku pienikokoista serkkua. Toiset käsitteet (kuten nuo esimerkkisi) ovat vakiintuneita ja kirjoitetaan siksi yhteen.

Vierailija
13/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli banaanin punainen kuori, ihan hyvä, banaanin kuori ei siis ole yhdyssana?

Pikku punainen kivi, ei hyvä, pikkukivi on siis yhdyssana?

Se riippuu lauseyhteydestä. "Banaanin kuori on keltainen" mutta "Liukastuin banaaninkuoreen".

Vierailija
14/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

" eiköhän nuo käsitteet opeteta ihan koulussakin, ainakin mun aikana yläasteella käsiteltiin näitä asioita.

Moni meistä on vaan käynyt sen yläasteen monta vuosikymmentä sitten joten jokunen asia on saattanut unohtua vuosien saatossa. Koita ymmärtää.

Vierailija
15/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas yrität laittaa sitä adjektiivia jonnekin, mihin se ei yksinkertaisesti mene (esim. koulu punainen aine tai rekka sininen auto), on kyseessä yhdyssana.

Vierailija
16/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Pikku toukka paksulainen?

ei ole mikään vakiintunut käsite, se ei tarkoita mitään. Siis Pikku toukka.

Pikku on taipumaton adjektiivi.

Vierailija
17/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

" eiköhän nuo käsitteet opeteta ihan koulussakin, ainakin mun aikana yläasteella käsiteltiin näitä asioita.

Moni meistä on vaan käynyt sen yläasteen monta vuosikymmentä sitten joten jokunen asia on saattanut unohtua vuosien saatossa. Koita ymmärtää.

Se ei kuitenkaan ole pätemistä, jos käytän semmoista termiä, jota käytetään myös ihan kouluopetuksessa. Pätemistä olisi, jos käyttäisin selittämättä vaikkapa sellaista termiä kuin obliikvi tai osma.

Vierailija
18/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläiset eivät yleensä jaksa käyttää alan terminologiaa arkipuheessa. Itse ole opetustyössä oppinut, että monille sanat "verbi" ja "subjekti" ovat liikaa. Oman alan ihmisten kanssa puhuttaessa termit ovat hyviä ja tarkkoja työkaluja, niiden heittäminen tavallisten ihmisten niskaan on silkkaa hifistelyä. Koulussa pari kertaa mainittu asia ei jää kaikille ikuisiksi ajoiksi mieleen :)

En itsekään ymmärtäisi, jos diplomi-insinööri kertoisi työstään oikeilla käsitteillä.

Vierailija
19/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa aina yhdyssanoja, mutta en ainakaan vielä ymmärtänyt kaikkea lukemaan kyseisetä jutusta.

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/6.1.html

Vierailija
20/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään täysin sulje pois lukihäirön mahdollisuutta, varsinkin kun omalla lapsella sellainen todettiin pari vuotta sitten. Ihmetyttää vaan, että koulussa olen aina pärjännyt hyvin, ja tosiaankin pidän lukemisesta, luen paljon ja sujuvasti. Tai ehkä kouluaikoina ei vielä osattu kiinnittää huomiota tuollaiseen asiaan, riitti että kokeista tuli kittettäviä, joten mikäänhän ei voinut olla vialla.

Mutta kiitos kovasti asiallisista vastauksista ja auttamisyrityksistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi