Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olen täysin sokea yhdyssanoille?

Vierailija
12.10.2010 |

Olen jo tottunut siihen että täällä aina vittuillaan asiasta, mutta osaisko joku sanoa ihan asiallisesti että mikä tähän voisi olla syynä ja onko mitään tehtävissä jotta ne oppisin erottamaan? Jostain ihmeellisestä syystä olen pärjännyt esim. lukiossa hyvin äidinkielessä ja yo-kirjoituksissakin sain laudaturin äikästä. Joko olen 15 vuodessa unohtanut kielioppisäännöt tai sitten olen ovelasti osannut kirjoituksissa välttää yhdyssanat :)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläiset eivät yleensä jaksa käyttää alan terminologiaa arkipuheessa. Itse ole opetustyössä oppinut, että monille sanat "verbi" ja "subjekti" ovat liikaa. Oman alan ihmisten kanssa puhuttaessa termit ovat hyviä ja tarkkoja työkaluja, niiden heittäminen tavallisten ihmisten niskaan on silkkaa hifistelyä. Koulussa pari kertaa mainittu asia ei jää kaikille ikuisiksi ajoiksi mieleen :)

En itsekään ymmärtäisi, jos diplomi-insinööri kertoisi työstään oikeilla käsitteillä.

Heh, en tosiaan olekaan ;) Ihana vastaus sinulta!

Jotenkin vaan välillä tympäisee kun täällä aina keljuillaan ja pidetään tyhmänä kun joku yhdyssana menee väärin.

Vierailija
22/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida olla ammatiltasi kielitieteilijä? Meikäläiset eivät yleensä jaksa käyttää alan terminologiaa arkipuheessa. Itse ole opetustyössä oppinut, että monille sanat "verbi" ja "subjekti" ovat liikaa. Oman alan ihmisten kanssa puhuttaessa termit ovat hyviä ja tarkkoja työkaluja, niiden heittäminen tavallisten ihmisten niskaan on silkkaa hifistelyä. Koulussa pari kertaa mainittu asia ei jää kaikille ikuisiksi ajoiksi mieleen :)

En itsekään ymmärtäisi, jos diplomi-insinööri kertoisi työstään oikeilla käsitteillä.

kielitieteilijä sikäli, etten tee alan tutkimusta, mutta koulutus on kielistä, pääaineena suomen kieli.

Peruskoulussa opetellaan sellaiset käsitteet kuin liitepartikkeli, possessiivisuffiksi ja adjektiiviattribuutti, ja niitä käytetään myös vieraiden kielten opetuksessa.

Sellaisia termejä en käytä, joita käytetään myös kouluopetuksessa, muita en. Suomessahan ei monelle termille (esim. sijamuotojen nimityksille) tunnu olevan edes omakielisiä vastineita käytössä (kuten esim. Virossa). Kyllä ne useimmille muistuu mieleen, kun niistä puhuu.

En tiedä, millaisista "meikäläisiä" sulla on lähipiirissäsi, mutta ainakin mun ystäväpiirissäni käytetään kyllä alan terminologiaa arkipuheessa, myöskin kotona, koska mieheni on saman alan ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

Se ei kuitenkaan ole pätemistä, jos käytän semmoista termiä, jota käytetään myös ihan kouluopetuksessa. Pätemistä olisi, jos käyttäisin selittämättä vaikkapa sellaista termiä kuin obliikvi tai osma.

Pyysinkin vain ymmärtämään, jos joku ei muista 25 vuotta sitten kuulemaansa kielioppisääntöä.

Vierailija
24/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tässä vaiheessa kyllä kysyn ihan uteliaisuuttani, että muistatko itse tosiaan kaiken, mistä peruskoulussa on puhuttu? :) Jos näin on, niin suosittelen älykkyystesteihin hakeutumista, muistisi on poikkeuksellinen.

Ja jos miehesi kerran on samalla alalla, niin silloin tilannetta ei voi verrata. Jos itse puhun kieliasioista esimerkiksi porukalle, johon kuuluu käsikirjoittaja, muusikko, sosiaalityöntekijä, lastentarhanopettaja ja liikunnanohjaaja, niin pyrin kyllä puhumaan niin, että asia on kaikille selkeä, enkä turhia hienostele.

"Meikäläisten" eli muiden kielialan ihmisten tai muuten kieleen intohimoisesti suhtautuvien kanssa voin rauhassa käyttää fiinimpiäkin termejä, ihan niin kuin sinäkin miehesi kanssa.

Vierailija
25/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tässä vaiheessa kyllä kysyn ihan uteliaisuuttani, että muistatko itse tosiaan kaiken, mistä peruskoulussa on puhuttu? :)

Tuota itsekin ihmettelin, mutta kai palsta mammalta tuokin onnistuu ;)

Vierailija
26/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tässä vaiheessa kyllä kysyn ihan uteliaisuuttani, että muistatko itse tosiaan kaiken, mistä peruskoulussa on puhuttu? :) Jos näin on, niin suosittelen älykkyystesteihin hakeutumista, muistisi on poikkeuksellinen.

Ja jos miehesi kerran on samalla alalla, niin silloin tilannetta ei voi verrata. Jos itse puhun kieliasioista esimerkiksi porukalle, johon kuuluu käsikirjoittaja, muusikko, sosiaalityöntekijä, lastentarhanopettaja ja liikunnanohjaaja, niin pyrin kyllä puhumaan niin, että asia on kaikille selkeä, enkä turhia hienostele.

"Meikäläisten" eli muiden kielialan ihmisten tai muuten kieleen intohimoisesti suhtautuvien kanssa voin rauhassa käyttää fiinimpiäkin termejä, ihan niin kuin sinäkin miehesi kanssa.

hyvä muisti, mutta älykkyystesteihin en näe mitään syytä hakeutua. Sitä paitsi en näe, että älykkyydellä ja muistilla olisi välttämättä paljonkaan tekemistä keskenään.

Kirjoitin kommenttini ap:lle, jonka avauksesta kävi ilmi, että hän on käynyt lukion. Voisin ainakin kuvitella, että tuommoiset termit jäisivät mieleen, kun niitä vuosikaudet tankkaa, ehkä sitten eivät kaikilla.

Mä en pidä myöskään ihmisten aliarvioimisesta. Useimmille ihmisille nämä yksinkertaiset kieleen liittyvät termit ovat tuttuja, kiitos peruskoulusysteemimme.

Vierailija
27/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoi aikoinaan säännön, että jos sanoista tulee toisiinsa kiinteästi liittyvä yksi yhtenäinen esine, rakennus tai asia, se on yhdyssana. Eli kirkontorni, kotipiha, lastenrattaat, käsilaukku, lumisota, velkavankeus, luksushotelli. Eli kaappi+kello=kaappikello ja perintö+riita= perintöriita eikä perintö riita.

Vierailija
28/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lastenrattaat" = rattaat, joissa kuljetetaan lasta/lapsia

"lasten rattaat" = lapsille tarkoitetut lelurattaat

Vierailija
29/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä muisti, mutta älykkyystesteihin en näe mitään syytä hakeutua. Sitä paitsi en näe, että älykkyydellä ja muistilla olisi välttämättä paljonkaan tekemistä keskenään.

ehkä olet autistitinen? Kuten Sademies?

Vierailija
30/30 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen lukenut lukiossa neljää kieltä ja kirjoittanut kaikista laudaturin, samoin äidinkielestä. Mun tapauksessa kielen oppiminen perustuu hyvin pitkälti kykyyn omaksua sitä niinsanotusti korvakuulolta. Toisin sanoen esim. yo-kokeissa laitoin monivalinnoista sen parhaalta kuulostaneen vaihtoehdon, ja aina meni oikein. Eli osaan todella huonosti kielioppisäännöt termeineen teoriassa, mutta puhun ja kirjoitaan oikein sujuvasti.

Ja muuten ap, sulla ei ole mitään mainittavia ongelmia yhdyssanojen kanssa. Sun teksteissä olisi ollut monta mahdollisuutta kirjoittaa ne väärin, mutta oikein olet laittanut :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme