Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KASVISSYÖJÄT OV

Vierailija
12.10.2010 |

Mikä oli juuri sinun syysi alkaa kasvissyöjäksi? Minkä ikäisenä "käännyit"? Kauanko olet ollut kasvissyöjä? Mitä olet mieltä musta lihansyöjästä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt kalasta ja lihaakin söin vain harvoin. Kalasta menivät vain kalapuikot ja lihasta jauheliha, eli mistään suuresta menetyksestä ei ollut kyse kun kotoa pois muuttaessa se jauhelihakin jäi kauppaan. Kasvissyöjä olen ollut 15 vuotta, enkä edes ajattele olevani kasvissyöjä, ellei joku erikseen ota asiaa puheeksi. Ihan samalla tavalla kuin se, että olen laktoosi-intolerantikko, mutten mieti sitä muuta kuin silloin kun kyläpaikassa joku kysyy laktoosiasiasta. :) Enkä minä lihansyönnistä ihmeitä ajattele, syöhän miehenikin lihaa ja kalaa. Ei meillä tehdä syömisistä numeroa.

Vierailija
2/7 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin sianlihan lisäksi tuolloin myön muun punaisen lihan. Siipikarjaa syön joskus (tosin broileria en ole syönyt sen jälkeen kun opintojen yhteydessä näin videon broilerintuotannosta), kalaa useammin, en tosin joka päivä. Maitoa ja munia syön kyllä, mutta mieluiten luomuna.

Olen kait semi(tai demi)vegetaristi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten kauhea kidutus oli kun kylässä yritettiin pakottaa syömään joulukinkkua ja joku karjalanpaisti, aargh... Ne kamalat purukumimaiset lihanpalat jotka oli pakko yrittää saada kurkusta alas. Nyt aikuisena mukana on myös eettinen aspekti, minua hävettää länsimaisen yhteiskunnan eläinten kohtelu, se on jotain mitä jälkipolvet ei tule uskomaan että miten voi olla mahdollista että sellainen hyväksyttiin. Syön kanamunia mutta ostan luomua.

Vierailija
4/7 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo sitä ennen vähentänyt. Syinä kasvissyöntiin ihan perinteiset eettiset ja ekologiset syyt, käytännössä siis tehotuotanto ja lihantuotannon ympäristövaikutukset.

En vastusta lihansyöntiä sinänsä, vaan tuotantotapoja ja lihansyönnin määrää, minusta lihan osuus ruokavaliossa on esim. Suomessa ylikorostunut. Toivoisin että sekasyöjät kiinnittäisivät enemmän huomiota lihantuotannon epäkohtiin ja toimisivat myös sen mukaan, ts. vähentäisivät käyttämänsä lihan määrää ja hommaisivat vain eettisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla tuotettua lihaa.

Vierailija
5/7 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus 17-vuotiaana jättämällä punaisen lihan pois. Enimmäkseen söin kasvisruokaa, varsinkin sitten, kun muutin omilleni. Opiskelujeni alkuvaiheessa aloin syödä punaista lihaa, ja söinkin sitä silloin tällöin n. kaksi vuotta, kunnes tuli stoppi. Liha ei vain enää sulanut ja siitä tuli aivan käsittämättömän paha olo, vatsanväänteitä ja pierua.

Nykyään olen siis kasvissyöjä, sekä terveydellisistä että maailmankatsomuksellisista syistä. Kotiruuassa en käytä kananmunaa enkä juuston ja margariinin lisäksi muita maitotuotteita, koska nekään eivät mulle sovi.

En ajattele lihansyöjistä mitään erikoista noin niin kuin ryhmänä.

Myös mieheni on kasvissyöjä, ollut suurimman osan elämästään.

Vierailija
6/7 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut kasvissyöjä 10 vuotta, 24-vuotiaasta saakka. Lihaa vähensin terveydellisistä ja jätin kokonaan pois eettisistä syistä.

En jaksa käännyttää ketään. Tietoa aiheesta kiinnostuneille on valtavasti saatavilla esim. netissä. Kyllä nykyään kaikki tietävät jotain lihansyönnin ja erityisesti tehotuotannon haitoista. En ajattele ap:sta lihansyöjänä mitään erikoista, kukin toimii omantuntonsa mukaan.

Vierailija
7/7 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle lihansyöjälle niistä vääryyksistä joita tuen syömällä lihaa

ihmisille, mutta koska nyt itse tätä kysyt, voin vastata.

Kerronpa muuten ensin, että mä en ole sitä mieltä, että eläimen tappaminen ruuaksi tai nahan saamiseksi, tai eläimen pitäminen maidon tai munien saamiseksi on vääryys, olen sitä mieltä, että ihmisten pitäisi vähentää eläinperäisten hyödykkeiden käyttöä ja maksaa niistä enemmän, jotta eläinten oloja voitaisiin parantaa. Myös ekologiset syyt painavat.

No niin:

Mielestäni suurin epäkohta on sikojen pito. Siat ovat todella älykkäitä eläimiä (mm. tunnistavat itsensä peilistä, joka on suhteellisen harvinaista eläinkunnassa). Nämä älykkäät eläimet viettävät lyhyen elämänsä pienessä karsinassa, usein ikkunattomassa tilassa, melussa ja löyhkässä vailla virikeitä.

Sama pätee oikeastaan melkein kaikkeen eläintuotantoon: eläimet joutuvat viettämään elämänsä liian pienissä häkeissä/aitauksissa/parsissa vailla mahdollisuutta toteuttaa lajityyppistä käyttäytymistä. Tähän päälle vielä matkat teurastamoon ahtaassa ja aivan järkyttävän pahanhajuisessa teurasautossa.

Myös eläinten jalostaminen lihomaan ja kasvamaan mahdollisimman nopeasti aiheuttaa kipuja ja liikkumisvaikeuksia.

Kehitys menee välillä parempaankin suuntaan, jos ajatellaan vaikkapa lypsyrobotteja: parhaimmillaan lehmät saavat liikkua vapaasti pihattonavetassa, ja mennä lypsylle kun siltä tuntuu.