Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

laihuudesta saa haukkua?

Vierailija
12.10.2010 |

Olen aina ollut laiha ja alipainoinen, vielä lapsen syntymän jälkeenkin. En ole koskaan erityisemmin urheillut tai yrittänyt mitenkään estää lihoamista mutta en vain lihoa eikää paino helposti nouse.

Tiedän siis olevani laiha jne mutta se ei mitenkään vaikuta terveyteeni ja syön kyllä hyvin.

Muilla näyttää vaan olevan aina oikeus piikitellä laihuudestani, kommentoida mm. luurangoksi,ruipeloksi, anorektikoksi, laiheliiniksi, muodottomaksi vaikka miksi. Ja nuo kommentit sanotaan aina pilkallisella äänensävyllä. Ihmetyttää vaan kun ei lihaviakaan saa haukkua, että eikö edes aikuiset ihmiset ymmärrä että tuo loukkaa ja vieläkin joudun nielemään kyyneleet kun sisko tai välillä jopa oma mies kommentoi asiaa...

Onko muilla samanlaista ja mitä neuvoisitte sanomaan takaisin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateutta taitaa vaan olla vaikka tiedän semmoisiakin, jotka ovat laihoja ja näyttävät nauttivan siitä ja kertovan muille kuinka voivat syödä mitä vain...itse en mitenkään ihannoi laihuutta enkä mainosta sitä että voin syödä mitä vain lihoamatta, varsinkaan lihaville tuttaville. Oikeastaan olen huomannut miettiväni tarkkaan miten puhun lihaville ihmisille jos aiheena on lihavuus/laihuus tai jos he valittavat lihavuuttaan. He eivät kuitenkaan näytä säästelevän sanojaan minun kohdallani...kummaa

-ap

Vierailija
2/9 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hoikka kyllä. Lähinnä kateellisia kommentteja on tullut ihrasäkeiltä, mutta niille en korvaani lotkauta.

Tunnen minäkin pari ihmistä, jotka on kovin laihoja eivätkä liho sitten millään. Ja yleistä kuulemma on tuo anorektikoksi haukkuminen.

Outoa on, että oma miehesikin ja sisko kommentoi -muista nyt ei kannata piitata tai anna samalla mitalla takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli koko nuoruusikänsä / aikuisuutensa kovin laiha ja lihoi vasta vaihdevuosien aikana nykyiseen painoonsa (BMI tuskin 20-21 vieläkään...).

Äiti tuskaili jo 80-luvulla, että hänelle kyllä saa sanoa "syöpäs vielä kuule lisää kun oot niin kauhean laiha luikku" mutta eihän lihavalle voi tietenkään sanoa, että "älä syö enää kun olet noin pullea / läski / löllerö".

Ja näinhän se tosiaan on. Laihaksi saa sättiä ihan millä sanoilla vain, mutta tukevaksi, vankaksi, muhkeaksi - puhumattakaan läskiksi tai lihavaksi - et saa sanoa. Miksi näin on, sitä voimme vain ihmetellä!!!

terkuin normaalipainoinen

Vierailija
4/9 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommenteista, mutta sinänsä ymmärrän miksi lihavuudesta piikittely on vielä pahempaa.. Laihuushan näet on yleensä ihailtua, se on yhteiskunnassamme "sopivampaa" ja "sallitumpaa" kuin lihavuus. Mietipä kaikkia mallityttösiä esimerkiksi, hehän ovat ihailtuja, ja monet HYVIN LAIHOJA. Montako ihailtua hyvin lihavaa naista tiedät?

Ole ylpeä itsestäsi sellaisena kuin olet, varsinkin kun olet sitä luonnostaan.

Vierailija
5/9 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ennen lasten saantia oli samanlainen ongelma, nyt kahden jälkeen olis vähän, mistä pistää timmimpään kuntoon. Ja erehdypäs sanomaan hoikkana ihmisenä, että pitäs saada lapsista jäännyt vatsa pois tai reisistä vähän timmimmäksi, niin ruvetaan selittämään "ettei sulla mitään ole, sä oot niin laiha, et sä mistään tiedä" joo ei ehkä paljon olekaan, mutta timmimmässä kunnossa voisi olla, ei tavoitteena olekaan sen olemattoman painon pudottaminen.

Vierailija
6/9 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleiset käyttäytymisnormit tuntuvat hyväksyvän laihuuden kommentoinnin ja laihojen ihmisten ulkonäön julkisen ruotimisen. Auta armias mikä myrsky syttyisi, jos lihavaa ihmistä kommenttoisi puolella sanallakin samaan tyyliin.

Ei kai tähän voi olla muitakaan syitä kuin kateus sekä se, että yleinen kauneusihanne on hoikka ja Suomessa tunnutaan ajattelevan, että nättiä ihmistä pitää painaa vähän maahan ettei se vain ala luulla itsestään mitään? Täällähän pitää aina olla nöyrä ja vaatimaton.

Minusta kaikenlainen toisen ihmisen painon kommentointi suuntaan tai toiseen on äärimmäisen epähienoa ja typerää, paitsi jos kyseessä on läheinen tuttu, jonka esim. tietää laihduttavan ja kaipaavan siitä palautetta. Minulta on aikanaan esim. opiskelijaravintolassa kysytty, onko minulla joku sairaus kun olen niin laihtunut, ja alettu isossa porukassa keskellä kaupunkia kovaan ääneen painostaa syömään enemmän. Miettikääpä vastaava tilanne toisinpäin: "Onko sulla joku aineenvaihduntasairaus, kun oot lihonut niin paljon?" "Nyt et kyllä syö enempää, oot niin läski!"

On myös järkyttävän typerää, että henkistä sairautta nimeltä anoreksia käytetään yleisenä haukkumasanana ja laihuutta kuvaavana terminä. Anoreksia on vakava, jopa kuolemaan johtava sairaus, jonka SYY ei ole laihuus. Laihuus on vain oire. Homma ei siis mene niin, että kun painoindeksisi on riittävän alhainen, olet anorektikko, vaan niin, että kun kehonkuvasi ja suhteesi syömiseen ovat riittävän häiriintyneitä, olet anorektikko. Kaikki anorektikot eivät edes ole hälyttävän laihoja.

Vierailija
7/9 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on näköjään ihmisille ihan "sallittua". Olen siis hoikka, joidenkin mielestä jopa alipainoinen.

Mutta kukaan ei kyllä sanallakaan kommentoi työkaverini painoa, hän on reilusti ylipainoinen.

Lihavan painon kommentointia pidetään kamalana, sen sijaan laihan painoa saa kommentoida mielinmäärin..

Vierailija
8/9 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti vielä sanomani, että yleensä kommentoin näitä painoni kommentoijia näin:

"Ei se määrä, vaan se laatu" ;)

Vierailija
9/9 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up