"Ei mulla vaan olis varaa"
Kuittailee tuttava melko usein mun ostoksiani. Viimeksi talvisaappaita jotka maksoivat 215 euroa, valitettavasti hän oli mukana muuten ei olisi tietoonsa saanutkaan.
Mitä tuohon nyt sitten vois sanoa? Olen liian hyväkäytöksinen sanomaan ettei mullakaan ole varaa hakea juotavaa Tallinnasta auton täydeltä 2 vuodessa.
Kommentit (20)
varmasti ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa.
Loukkaanko minäkin jos sanon että mulla ei olisi kyllä varaa ostaa 200euron kenkiä. Ei mulla todellakaan olisi. 80euron kengät voin pitkän harkinnan jälkeen ostaa ja niitä käytän sitten kunnes kuluvat rikki, toivottavasti ainakin muutaman vuoden.
Ei meillä tosin olisi varaa viinaan tai tupakkaankaan, eikä niitä tässä taloudessa kukaan käytäkään. Meillä on varaa ostaa uusi 10vuotta vanha auto (käteisellä), meillä on varaa kierrellä kirppiksiltä lapsille ja itselle vaatteita, ja meillä on varaa ostaa osa ruoasta luomuna. Kyse on johonkin asti siitä mitä arvostaa ja mihin haluaa rahansa käyttää, mutta kaikkea sellaista en kyllä mitenkään kykene kustantamaan mitä arvostan. Priorisointia.
Jatka samalla linjalla, turhaa sitä on loukata, jos bissestä tykkää ja halvalla sitä hilaa himaansa.
Jatka samalla linjalla, turhaa sitä on loukata, jos bissestä tykkää ja halvalla sitä hilaa himaansa.
Joo, jokainen panee rahansa siihen mistä tykkää ja mitä arvostaa.
yhden hyvä ystävän "ei meillä vaan olis varaa" -kommentit. Kuitenkin heillä on paremmat tulot kuin meillä (no, sinänsä aivan sama!).
Mä ostan myös kalliita kenkiä, mutta ne kestävätkin sitten vuosia. Esim. mulla on kahdet varrelliset kävelykengät, joista toiset ovat 7 ja toiset 5 vuotta vanhat, ja vielä ihan hyvät. TOisia tosin olen korjauttanut kerran suutarilla.
Juomiset Tallinnasta ei paljoa maksa, toki riippuu määrästä ja laadusta.
Sulla lienee monin tavoin korkeampi elintaso, jos on varaa noin hinnakkaisiin ostoksiin.
Et varmaan kuivin suin joudu olemaan vaikka saappaat hankitkin.
että sinä pistät rahasi mieluummin käytännöllisiin ja pitkäikäisiin asiohin kuin esim. risteilyihin ja laivaviinaksiin.
"Ei mulla vaan olis varaa" Kuittailee tuttava melko usein mun ostoksiani. Viimeksi talvisaappaita jotka maksoivat 215 euroa, valitettavasti hän oli mukana muuten ei olisi tietoonsa saanutkaan.
Mitä tuohon nyt sitten vois sanoa? Olen liian hyväkäytöksinen sanomaan ettei mullakaan ole varaa hakea juotavaa Tallinnasta auton täydeltä 2 vuodessa.
yhden hyvä ystävän "ei meillä vaan olis varaa" -kommentit. Kuitenkin heillä on paremmat tulot kuin meillä (no, sinänsä aivan sama!). Mä ostan myös kalliita kenkiä, mutta ne kestävätkin sitten vuosia. Esim. mulla on kahdet varrelliset kävelykengät, joista toiset ovat 7 ja toiset 5 vuotta vanhat, ja vielä ihan hyvät. TOisia tosin olen korjauttanut kerran suutarilla.
ja huonoja niihin ei voi laittaa. Joskus löytää alesta mutta aikan harvoin. Satsaan kenkiin, myös lapsilla
Tallinnasta tulee kyllä paljon halvemmaksi kuin Suomesta. Ostin kesällä 250 eurolla ja sillä kyllä saa sen takapaksin ihan täyteen. Ihan täyteen. Suomessa saisit pari muovikassillista?!
Juomiset Tallinnasta ei paljoa maksa, toki riippuu määrästä ja laadusta. Sulla lienee monin tavoin korkeampi elintaso, jos on varaa noin hinnakkaisiin ostoksiin. Et varmaan kuivin suin joudu olemaan vaikka saappaat hankitkin.
Kuivin suin en joudu toki olemaan, hanasta tulee vettä, kaapissa mehua. Sillä viinan&tupakan määrällä mitä siinä perheessä menee, ostaisi aika monet saappaat.
Mutta kuten sanoin, elämä on valintoja
Jos tilanne noin on. Ei sitä tartte ilkeästi kuittailla.
Reaaliteetit kehiin, väännä rautalankaa, jos kaveri ei muuten tajua. Tai kannusta kaveria sanomalla, että hänelläkin olis mahis kivoihin ostoksiin, jos muuttais elämäntapojaan.
Juomiset Tallinnasta ei paljoa maksa, toki riippuu määrästä ja laadusta. Sulla lienee monin tavoin korkeampi elintaso, jos on varaa noin hinnakkaisiin ostoksiin. Et varmaan kuivin suin joudu olemaan vaikka saappaat hankitkin.
Kuivin suin en joudu toki olemaan, hanasta tulee vettä, kaapissa mehua. Sillä viinan&tupakan määrällä mitä siinä perheessä menee, ostaisi aika monet saappaat.
Mutta kuten sanoin, elämä on valintoja
pysyisit nyt vaan omassa yläluokan piirissäsi.
Ei tarvitse olla yläluokkaa tajutakseen, että jos rahaa on määrä x, niin jos sen käyttää alkoon&tupakkaan niin samalla rahalla ei voi enää ostaa kunnollisia saappaita...
pysyisit nyt vaan omassa yläluokan piirissäsi.
Kuittailee tuttava melko usein mun ostoksiani. Viimeksi talvisaappaita jotka maksoivat 215 euroa, valitettavasti hän oli mukana muuten ei olisi tietoonsa saanutkaan. Mitä tuohon nyt sitten vois sanoa? Olen liian hyväkäytöksinen sanomaan ettei mullakaan ole varaa hakea juotavaa Tallinnasta auton täydeltä 2 vuodessa.
pikkasen jäi hämäräksi,että miten hintavia vaatteita ostelet muuten? Tyyliin joka vuosi uusi talvitakki jne. Itse ostin muuten eccon kengät 80 euroo. Täytyy tietysti huomioida se, että niillä kävelen sit varmaan seuraavat 10v. Kaikki on niin suhteellista:)
Ei tarvitse olla yläluokkaa tajutakseen, että jos rahaa on määrä x, niin jos sen käyttää alkoon&tupakkaan niin samalla rahalla ei voi enää ostaa kunnollisia saappaita...
Oletan, että et käytä rahaa alkoholiin, jos sinulla on varaa arvostella kaveriasi. Olen käsittänyt alkoholin olevan Tallinnassa sen verran halpaa, että järkeväähän se sieltä on hakea.
Kyllä ymmärrän ap:n pointin. Itselläkin on ystäviä joilta aina kuulee tätä "kuinka teillä on varaa" laulua. heillä saattaa olla suuremmat tulotkin kuin meillä jotka olemme keskituloisia. Kyse on siitä mihin rahansa laittaa. Minäkin voin ostaa 200 euron saappaat jos haluan vaikka en rikas olekaan. Mutta en tuhlaa moneen muuhun älyttömään kuten viinaan, tupakkaan, baarireissuihin, tallinnan risteilyihin tms. En osta vaatteita tai kenkiä hinnan perusteella vaan käyttötarkoituksen. Toisilla ei vain se raha pysy tallessa yhtään, vaikka olisi hyvät tulot niin aina ollaan olevinaan pa eikä rahaa ole mihinkään. Ihmettelen.
Joo, jokainen panee rahansa siihen mistä tykkää ja mitä arvostaa.
Vähän aiheen vierestä, mutta kuitenkin... Hän luulee, että hänellä on varaa asioihin, joihin meillä ei ole, koska hän on järkevä rahankäyttäjä eikä juo alkoholia. Hän ei tajua, että hän on asunut lähes ilmaiseksi vanhempiensa omistamassa asunnossa ja että vanhemmat ovat maksaneet pois hänen opintolainansa. Eikä hänellä ole lapsia, ja hän luulee, että lapsiperheet saavat yhteiskunnalta mielettömiä tukia. Ap pelkistää asian ehkä myös epäolennaisilla perusteilla.
ärsyttävää jos jokaisesta ostoksesta sanottaisiin noin.