Vaihtoehdot laittaa 2-vuotias hoitoon tai ryhtyä pph:ksi vuoden ajaksi. Kumman ottaisin?
En haluaisi laittaa kuopusta vielä hoitoon, mutta rahaa elämiseen ei minkään laskujen mukaan jää riittävästi edes keikkatyön puitteissa, pian hän täyttää 2 ja säästöt loppuivat. Miehellä on niin pitkät työpäivät, että voisin tehdä keikkaa vain viikonloppuisin.
Minulla on lisäksi yksi eskari ja yksi 4-vuotias eli saisin ottaa kaksi hoitolasta. Koulutuskin riittäisi. Silti mietin, jaksaisinko sitten olla "kodin vankina" kaikki päivät. Samalla tavalla olisi turha kuvitella liikkuvansa 4 kuin kahden lapsen kanssa.
Mitä mieltä?
Kommentit (28)
Mutta jos sulla vaan pälli riittää, niin mikäs siinä sitten.
Kuvittelisin et tuo 2-vuotias myös kilpailisi sitten huomiosta enemmän.
niin tarvitse laittaa lasta päiväkotiin.
Asioista saa vaikeita kun tekemällä tekee niistä vaikeita:)
4.V ja jos saat pienempiä niin sit myös 2.v kävelee ja ei teidän tartte mitään kävelymaratooneja tehdä.Ulkoilette lähipuistossa tai omassa pihassa
olisi silkaa ilkeyttä niitä hoitolapsia kohtaa ruveta hoitotädiksi vai yhdeksi vuodeksi.
Jotain jatkuvuutta ne hoitolapsetkin kaipaa...
Ehkä jos kaikille osapuolille on selvää, että hoitojärjestely on vain väliaikainen. Mutta kyllähän ne lapset siitäkin kärsii.
ja muuten 2v on hirmu hyvä ikä aloittaa päivähoito.
T: omakokemus ja keskustelut useiden pph:iden ja päiväkotihenkilökunnan kanssa asian tiimoilta.
En haluaisi laittaa kuopusta vielä hoitoon, mutta rahaa elämiseen ei minkään laskujen mukaan jää riittävästi edes keikkatyön puitteissa, pian hän täyttää 2 ja säästöt loppuivat. Miehellä on niin pitkät työpäivät, että voisin tehdä keikkaa vain viikonloppuisin.
Minulla on lisäksi yksi eskari ja yksi 4-vuotias eli saisin ottaa kaksi hoitolasta. Koulutuskin riittäisi. Silti mietin, jaksaisinko sitten olla "kodin vankina" kaikki päivät. Samalla tavalla olisi turha kuvitella liikkuvansa 4 kuin kahden lapsen kanssa.
Mitä mieltä?
Tee lista hyvistä ja huonoista puolista ja mieti tarkkaan. Jos esim kunnalliseksi meinasit, niin siinä on todella tarkkaan rajattu mitä saa tehdä mitä ei, tuet aika huonoja, palkassakaan ei kehumista ole.
Itse en tuohon touhuun alkaisi, koti on koti.
Tarkoitan ostosreissuja ja sen semmoisia joita nyt pääsen tekemään.
Siis epäreilua ottaa lapset hoitoon vuodeksi?
Ei pidä paikkaansa. Halukkaita varmasti olisi, nimittäin joku haluaa alle 3-vuotiaan pph:lle ja hänet myöhemmin p-kotiin tai vauva on tulossa tai suunnitteilla tms. Tietysti asiassa olisin rehellinen ja vanhemmat sitten päättäisivät haluavatko vuodeksi lapsille pph-paikan vai eivät. Väitän ettei olisi kovin vaikeaa löytää hoitolapsia. Ja voisinhan minä mahdollisesti tehdä sitä parikin vuotta!
2 vuotta ei ole hyvä ikä aloittaa päivähoito. Ihan tutkitusti se on 3 vuotta se ikä. Uuttako tietoa sinulle?
Kunpikin vaihtoehto tuntuvat ihan hyviltä, mutta lapsi tuntuu aika pieneltä vielä hoitoon, kun on vasta 2. Sitä epäröin. Ei puhukaan vielä kovin hyvin.
Kiitos mielipiteistä!
ap
puistoiluita,kerhoissa käymistä jne yhtään vaikeaksi vaikka itsellä oli 3 2.v hoidossa ja oma 4.v..ja sitten koululaiset..Asiat täytyy vaan ennakoida ajoissa.Rohkeesti vaan pph:ksi
Lähtökohtaisesti en pidä siitä ajatuksesta, että joku alkaa pph:ksi vain siitä syystä, että haluaa hoitaa kotona omia lapsiansa. En sano sitä etteikö sellainen voisi olla hyvä hoitaja myös toisten lapsille, mutta itse en haluaisi sellaiselle viedä lastani hoitoon.
en laittaisi 2v hoitoon, liian pieni. Sairastelis kuitenkin koko ajan ja sun töiden tekemisestäkään ei mitään tulis.
Lähtökohtaisesti en pidä siitä ajatuksesta, että joku alkaa pph:ksi vain siitä syystä, että haluaa hoitaa kotona omia lapsiansa. En sano sitä etteikö sellainen voisi olla hyvä hoitaja myös toisten lapsille, mutta itse en haluaisi sellaiselle viedä lastani hoitoon.
Itsekin haluaisin eri syistä työtä tekevän hoitajan lapsilleni. Vaikka siis itse olen ihan riittävän hyvä lastenhoitaja, mutta en tietenkään samalla tavalla orientoitunut kuin ammatti-pph.
ap
sinusta olisi eniten apua minunkaltaisilleni just olemalla pph.
Ja siinä olisit sitten tarpeeksi kotona, jos kerran sitä haluat etkä halua laittaa lastasi vielä hoitoon.
Moni työssäkäyvä maksaisi, ja maksaakin, maltaita hyvästä hoidosta lapselleen.
Parin tuosta syystä pph työtä tekevän touhua seuranneena en todellakaan veisi näille "pph" lastani edes hätätilassa! Tekevät omia kotitöitään yms, eivät tee sitä, mistä rahansa saavat, eli hoitavat lapsia! Kauppareissut tehdään muulloin, kun työaikana. Pph työaika on se, minkä hoitolapset ovat hoidossa.
Lisään vielä, että hoitavat toki lapset, eli eivät täysin hoitamattomana ole, mutta esim netissä roikkuvat, juoruavat puhelimessa yms. Huomiokyky ei ole paras silloin eikä siitä palkkaa makseta.
Siinä ne ostosreissut on. Ja työaikalakihan ei vielä koske perhepäivähoitajia, joten työaika voi olla ihan mitä vaan.
perhepäivähoitojan lapsena sanon että älä ala hoitaksi.
Työ on raskasta, vastuullista ja yksinäistä loppujen lopuksi.
Tee muita töitä. Perhepäivähoitajaksi ei kannata alkaa kuin kutsumuksesta. Silloin tämä työ kannattaa valita.
Siis sun ja lapsesi kannalta ajateltuna pph-homma olisi ehkä hyvä juttu, mutta en itse haluaisi laittaa lapsiani hoitajalle joka on pph vain siksi ettei tarvitsisi vielä laittaa omaa lasta hoitoon. Jotenkin vain tökkii tuo kohta.
en laittaisi 2v hoitoon, liian pieni. Sairastelis kuitenkin koko ajan ja sun töiden tekemisestäkään ei mitään tulis.
ihan samalla tavalla sairastelee jos tulee vieraita omaan kotiin hoitoon. Nähty on!
Veroja ei tarvitse maksaa paljon mitään. Voit muuten ottaa 3 lasta, koska yhdellä saa olla 4,5 lasta ja toi eskarilainen on se puolikas.
Arkesi toimivuus riippuu ihan ympäristöstäsi, minä pystyin liikkumaan koko ryhmän kanssa, koska kerhot, kaupat, puistot, avoimet ym. on kaikki kävelyetäisyydellä.
Itsellä vaihtoehdot olis ollu laittaa omat hoitoon ja mennä hoitamaan muiden lapsia- ei kovin järkevä juttu.
Niin epäreilua se määräaikaisuus mielestäni on. Ne vanhemmat ymmärtää kyllä, jos kerrot heille homman olevan määräaikainen. Mutta tässä ajassa se lapsi ehtii (ehkä) sopeutua ja luoda jonkun kiintymyssuhteen sinuun (jos olet kerran niin hyvä hoitaja).
Tosi raastavaa lapselle ja sitten myös koko perheelle tehdä siirto toiseen hoitopaikkaan. Vanhempien kannattaa ilman muuta sopeuttaa lapsi pysyvään hoitopaikkaan suoraan, eikä minkään PehmeidenArvojenVälikaikaPPH:n kautta. On vaan kaikille inhimillisempi ratkaisu.
Siitä hoitoiästä tiedän jotain kokemuksesta. Meidän lapsella alkoi hoito 3kk alle 2vuotiaana. Tämä siis päiväkodissa ja lapsi viihtyi hyvin ekasta päivästä asti (osasi toki puhua sujuvasti ja muutenkin oli ikäisekseen hiukka edellä). Sitten olosuhteiden pakosta tuli hoitopaikan vaihto 3vuotiaana ja kyllä se oli vaikeaa. Niin uhmaiselle 3v lapselle kuin vanhemillekin. Lapsi oli kovin kiintynyt hoitajiinsa ja niin myös me vanhemmat.
Toki kaikki alkoi myöhemmin sujua, mutta kyllä se 2 vuotiaan sopeutuminen kävi paljon vaivattomammin niin lapselle kuin vanhemillekin. Ja vaivattomuudella tarkoitan sitä, että lapsi vaan hyväksyi sen, että hoitoon mennään kun vanhemmat on töissä, eikä siinä sen kummempia kriisejä ollut. Siinä 3v uhmassa siirtymisen myötä, lapsi kyseenalaisti kaiken ja uhmasi koko ajan ja senkin takia sopeutuminen oli todella raastavaa.
Näistä kokemuksista tarkoitin, kun sanoin 2 vuotiaan sopeutuvan hoitoon helpommin. Tämä on ollut myös puistossamme ulkoilevien hoitajien kommentti, kun nämä 3 vuotta kotona olleet aloittaa hoidon siinä sopivassa iässä, joka on jostain kirjoista luettu luotettava tieto. Samoin tästä on keskusteltu päiväkodissa kasvatuskeskusteluiden yhteydessä ja samoja huomioita on käytännössä havaittu siellä. Että voit ihan vapaasti olla sitä mieltä, että se 3 v on juuri se oikea ikä. Rohkenen kuitenkin näiden kokemusten ja keskusteluiden perusteella olla vähän eri mieltä.