Vaihtoehdot laittaa 2-vuotias hoitoon tai ryhtyä pph:ksi vuoden ajaksi. Kumman ottaisin?
En haluaisi laittaa kuopusta vielä hoitoon, mutta rahaa elämiseen ei minkään laskujen mukaan jää riittävästi edes keikkatyön puitteissa, pian hän täyttää 2 ja säästöt loppuivat. Miehellä on niin pitkät työpäivät, että voisin tehdä keikkaa vain viikonloppuisin.
Minulla on lisäksi yksi eskari ja yksi 4-vuotias eli saisin ottaa kaksi hoitolasta. Koulutuskin riittäisi. Silti mietin, jaksaisinko sitten olla "kodin vankina" kaikki päivät. Samalla tavalla olisi turha kuvitella liikkuvansa 4 kuin kahden lapsen kanssa.
Mitä mieltä?
Kommentit (28)
Laittaisitko itse oman lapses hoitajalle, joka ei ole kovin orientoitunut työhönsä - siihen sinun lapseesi joka siellä hoidossa on kuitenkin pitkänkin päivän?
Et ole kovin orientoitunut työhön, johon meinasit alkaa. Vuodeksi. Oman lapsen hoitoosi olet, mutta et muiden. Ja silti niitä suunnittelet ottavasi..
Lähtökohtaisesti en pidä siitä ajatuksesta, että joku alkaa pph:ksi vain siitä syystä, että haluaa hoitaa kotona omia lapsiansa. En sano sitä etteikö sellainen voisi olla hyvä hoitaja myös toisten lapsille, mutta itse en haluaisi sellaiselle viedä lastani hoitoon.
Itsekin haluaisin eri syistä työtä tekevän hoitajan lapsilleni. Vaikka siis itse olen ihan riittävän hyvä lastenhoitaja, mutta en tietenkään samalla tavalla orientoitunut kuin ammatti-pph. ap
sellaisella pph:lla, joka oli pph:na sen takia, ettei tarvitsisi laittaa omaa lasta päiväkotiin. Ammatiltaan oli lastenhoitajana päiväkodissa.
Kuvitelmat olivat varmaan suuret, sillä ensimmäisen kuukauden jälkeen hän oli jo NIIN kyllästynyt työhönsä, että se vaikutti jo hoidon laatuun. Ja joka kerta, kun hain lapset niin alkoi kamala valitus miten raskasta työ on ja siitä saa niin huonoa palkkaa.
Siirsin lapset päiväkotiin puolen vuoden pph:n hoidon jälkeen ja harmittelin, etten tehnyt sitä jo heti. Hoitajan ahdistus oli jo vaikuttanut lapsiin ja molemmat olivat taantuneita. Onneksi päiväkodissa ottivat taas kehityksen kiinni ja alkoivat nauramaan hoitopäivien jälkeen.
Eli älä ala pph:ksi noilla motiiveilla!
Laittaisitko itse oman lapses hoitajalle, joka ei ole kovin orientoitunut työhönsä - siihen sinun lapseesi joka siellä hoidossa on kuitenkin pitkänkin päivän? Et ole kovin orientoitunut työhön, johon meinasit alkaa. Vuodeksi. Oman lapsen hoitoosi olet, mutta et muiden. Ja silti niitä suunnittelet ottavasi..
Lähtökohtaisesti en pidä siitä ajatuksesta, että joku alkaa pph:ksi vain siitä syystä, että haluaa hoitaa kotona omia lapsiansa. En sano sitä etteikö sellainen voisi olla hyvä hoitaja myös toisten lapsille, mutta itse en haluaisi sellaiselle viedä lastani hoitoon.
Itsekin haluaisin eri syistä työtä tekevän hoitajan lapsilleni. Vaikka siis itse olen ihan riittävän hyvä lastenhoitaja, mutta en tietenkään samalla tavalla orientoitunut kuin ammatti-pph. ap
Itsekäs olenkin, enemmän tässä toki ajattelen itseäni ja lastani kuin hoitolapsia. Heitäkään en toki sentään ole ajatellut laiminlyödä.
ap
sellaisella pph:lla, joka oli pph:na sen takia, ettei tarvitsisi laittaa omaa lasta päiväkotiin. Ammatiltaan oli lastenhoitajana päiväkodissa. Kuvitelmat olivat varmaan suuret, sillä ensimmäisen kuukauden jälkeen hän oli jo NIIN kyllästynyt työhönsä, että se vaikutti jo hoidon laatuun. Ja joka kerta, kun hain lapset niin alkoi kamala valitus miten raskasta työ on ja siitä saa niin huonoa palkkaa. Siirsin lapset päiväkotiin puolen vuoden pph:n hoidon jälkeen ja harmittelin, etten tehnyt sitä jo heti. Hoitajan ahdistus oli jo vaikuttanut lapsiin ja molemmat olivat taantuneita. Onneksi päiväkodissa ottivat taas kehityksen kiinni ja alkoivat nauramaan hoitopäivien jälkeen. Eli älä ala pph:ksi noilla motiiveilla!
Tuo nyt ei kuitenkaan tarkoita, että itse olisin samanlainen. Minusta tuntuu ettei moraalini edes sallisi jatkaa työtä jos olisin tuollainen. Kuka kehtaa vielä vanhemmille tuolla tavalla valittaa.
ap
Mä toimin pari vuotta pph:na. Tykkäsin ihan hirveesti hommasta:))) Mä suunnittelin aina kaikki ruokalista ja askartelut. Luettiin satuja ja rakennettiin majoja, leivottiin ja käytiin joskus harvoin jossakin retkellä. En kyllä tehnyt siivouksia tms (ellei nyt maitolasi kaatunut lattialle) hoitolasten aikana. Olisin jatkanutkin mutta meille tuli oma seuraava vauva. Mulle jäi tosi hyvät muistot tästä ajasta ja toivon mukaan myös lapsille. Mutta mä olenkin tälläinen hömppä että tykkään rutiineista ja kotihommista. Suorastaan rakastan ruoanlaittoa sekä leikkimistä.
kutsumus tähän työhän taisi sinulta löytyä. Koska se sopi sinulle ja pidit siitä.
Minkä tulisikin olla lähtökohta.
1. Haluanko että omien lasteni tavarat ovat myös muiden saatavilla/rikottavina? Haluavatko lapseni sitä?
2. Haluanko uhrata huonekaluni ( esim sohviin voi tulla värikynää yms mikä ei ehkä lähde pois ja HUOM! Korvauksia et sitten saa vanhemmilta! )
3. olenko valmis tekemään pitkää päivää? Ei se ole mikään 8-16 päivä todellakaan, joku voi tulla klo 5 ja joku toinen lähtee vasta 18 ja sinä silloin todellakin OLET töissä koko sen ajan, jos näin käy. Yksityisenä toki voit rajata aikaa, kunnallisena et juurikaan voi vaikuttaa.
4. kunnallisena saattaa olla että jopa ruokalistat on tarkoin määritelty mitä milloinkin tarjotaan, ei siis ole välttämättä se halvin vaihtoehto tai mieluisin. Lisäksi erikoisruokavaliota noudattavat. Oletko valmis sitoutumaan siihen että teet vaikka useampaa ruokaa ja kuluihin, joita niistä mahdollisista erikoistuotteista tulee?
5. jos saat "vaikean" lapsen hoitoosi, jaksatko OIKEASTI hoitaa asiallisesti vai poltatko päreesi?
6. oletko miettinyt onko lapsesi oikeasti valmis jakamaan SINUT? Voi olla lapselle kova pala jakaa ykskaks äiti ventovieraiden lasten kanssa!
Melkeenpä suosittelen lukemani perusteella, että et ala pph, koska minun silmissäni ja näköjään monen muunkaan, et olisi hyvä pph, koska motiivi on täysin väärä.
Mulla oli lapset tällaisella hoitajalla. Ihan koulutettu kyllä oli. Kuvitelma hänellä oli varmaan, että siinä ne menee toistenkin lapset, kun omatkin ja että ne toistenkin lapset, hoitolapset, olisi ihan samalla tavalla kivoja ja rakkaita kuin omatkin.
Mutta kun se ei mene niin. Niillä lapsilla on kokonaan erilainen koti, erilaiset tavat jne. eikä kaikkien kanssa tule toimeen. Edes lasten. Kaikista ei tykkää.. ja oman lapsen kannalta, juuri tuon ikäisten kanssa vielä , että kotiin tulee toisia lapsia, jakamaan ja viemään paitsi kodin, kaikki siellä olevat HÄNEN OMAT lelut ja tavarat ja sitten vielä sen äidinkin..
Jos minulla olisi hoidon tarve, jos päättäisin viedä oman lapseni pph:lle, en missään nimessä haluaisi niitä sinulle; sinulla on omia saman ikäisiä lapsia kilpailemassa äidistä, viemässä omat tavarat ja lelut, ja lisäksi olisit vain vuoden ja VAIN sen takia, että haluat hoitaa omat lapsesi kotona, ja saada siinä sivussa vähän rahaakin..
En laittaisi. Jos voisin valita.
mutta jos olet itse jo päättänyt, niin senkun vain.
Toisaalta voisit kysellä, onko kaupungillasi varapph-paikan tarvetta, esim. kun hoitaja on lomalla tai sairaana, voisit alkaa semmoseksi.