En ikinä totu tähän lapsettomuuteen :(
Olen "jo" pari vuotta tiennyt, etten koskaan tule saamaan lasta/lapsia, koska raskaus olisi minulle hengenvaarallinen. Voisin/voisimme saada lapsen vain, jos joku kantaisi sen sisällään ja synnyttäisi puolestani. No, tämä ei kuitenkaan ole mahdollista ja myöskään adoptio tai sijaisvanhemmuus tuskin onnistuu erinäisistä syistä.
Olen aina haaveillut suuresta perheestä (vähintään 4-5lasta) ja saadessani tietää, etten tule saamaan yhtäkään niin se oli musertaa minut täysin. Kyllähän sitä elämää on ilman lapsiakin, mutta en vaan meinaa tottua siihen, ettei yksi unelmani täyty koskaan.
Olen vielä nuori (26v) ja ehdin tekemään vielä paljonkin, mikään ei vaan ainakaan tällä hetkellä tunnu miltään tai ne eivät tuota niin suurta iloa kun aiemmin. Töissä olokin on tuskaa aina aika ajoin kun työskentelen lasten parissa ja huonoina päivinä juuri lasten parissa työskentely tuntuu pahalta, koska se muistuttaa siitä mitä en tule koskaan saamaan.
Nyt ehkä osin siksikin tunteet pinnassa kun joudun lähiaikoina kohdunpoistoon ja se vaan tekee todemmaksi sen, ettei meille tule lapsia nyt tai koskaan.
Kommentit (22)
Me aloitimme adoptioprosessin kun olin opiskelija, eli toimeentulokaan ei vielä ollut vakiintunut. Jotkut lähettäjämaat vaativat toki tarkkoja selvityksiä rahatilanteesta, mutta ei kaikki. Minun miehelläni on krooninen sairaus, mikä myös rajasi osan maista pois, mutta silti jäljelle jäi vielä useita vaihtoehtoja. Sairauksista kieltämättä kysellään tosi tarkasti ja miehenikin piti lähettää useita lääkärintodistuksia siitä, että tauti on hoidossa ja että siihen ei ylipäänsä Suomessa kuolla ihan tuosta vaan.
Itse ehdottaisin, että selvittäisitte tarkkaan adoption mahdollisuudet. Ihan tavalliset perheet kuitenkin saavat adoptiolapsia!
Kannattaa kuitenkin selvittää sekin tie ettei tarvitse ainakaan jossitella.
olet vielä nuori ja ehdit vielä saada lapsia, jonkun muun synnyttämiä. Miksi adoptio- tai sijaisvanhemmuus olisi kohdallasi poissuljettu mahdollisuus? Tai voithan päätyä vaikka äitipuoleksi. Mahdollisuuksia on monia, älä rajoita omaa potentiaalista vanhemmuuttasi pelkästään biologisen lapsen vanhemmuuteen!
Itse olisin valmis auttamaan lapsettomia pareja jos se olisi mahdollista. Onko kohdunvuokraus sallittua jos on painavat lääketieteelliset perusteet?
Oletko varma, ettei tuo kohdunvuokraus onnistuisi jotenkin kotimaassa tai ulkomailla? Ota selvää, asiat eivät ole aina sitä miltä näyttävät.
Tiedän joitain ihmisiä, jotka eivät ole saaneet omia lapsia ja ovat onnistuneet saamaan puolison, jolla on lapsia ja ovat "omineet" ne omikseen eli sitä kautta vanhemmuus mahdollista, jos adoptio ja sijaisvanhemmuss ei onnistu.
Adoptio- ja sijaisvanhemmuus ovat poissuljettuja vaihtoehtoja tai näin minulle sanottiin kun soitin ja kyselin, että voisimmeko saada adoptiolapsen tai olla sijaisvanhempia.
Minä olen naimisissa mieheni kanssa ja hän on kaikin puolin hyvä mies, joten en usko, että me eroaisimme. Tietysti tulevaisuudesta ei koskaan tiedä enkä siis voi tätä varmaksi sanoa, ettemme eroa, mutta lapsettomuus on minusta ja miehestäkin heppoinen syy erota.
ap
Me ollaan käyty mieheni kanssa Pride-koulutus. Ja sielä tuli puheeksi, se että saako alkaa sijaisvanhemmaksi sillä perusteella että ei voi saada omia lapsia ja haluaa kuitenki lapsia. Ja vastaus oli KYLLÄ =) Itseasiassa sielä kerrottiin perheestä, jotka eivät voineet saada biolapsia, heillä oli 1 adoptoitu ja 3 sijaislasta.
En ymmärrä, miten he voivat suoraan sanoa ettei adoptio ole mahdollinen. Jos oikeasti olette halukkaita adoptoimaan, niin kannattaa käynnistää prosessi mahdollisimman pian, koska se on hidasta ja rankkaakin!
http://www.stm.fi/lapset/palvelut_perheille/adoptio
Jos teidän ainoa 'sairaus' on lapsettomuus, niin eihän se voi sulkea adoptiota pois. Ei sellaisesta kukaan puhelimessa voi tehdä päätöstä. Laittakaa adoptioprosessi etenemään, kyllä siitä peruuttamaan pystyy. Samoin sijaisperhehakemus.
Kaveri on odottanut adoptiolasta jo 5 vuotta, joten se prosessi voi kestää tosi kauan. Ulkomailta tulee yhä vähemmän lapsia, ja suomalaisia vauvoja ei riitä kuin äärimmäisen harvoille.
viranomaisten mielestä teiltä poissuljettuja, herää kysymys, miksi olisitte sitten hyviä vanhempia biologiselle lapselle, jos ette olisi sitä adoptio- tai sijaislapsille?
otat adoptio- ja sijaisvanhemmuuden uudestaan puheeksi uudella paikkakunnalla.
muutama muukin, jotka kuulemma melko varmasti estävät adoption tai sijaisvanhemmuuden.
Olemme siis kyllä jonossa tuohon pride koulutukseen, mutta on erittäin epätodennäköistä, että meitä hyväksyttäis adoptiovanhemmiksi.
ap
Yksi kaverini olisi halunnut miehensä kanssa adoptoida, mutta se kariutui, koska ystäväni oli yrittänyt itsemurhaa kun sairastui syvään masennukseen ja sen lisäksi heidän suvuissa kulkee tiettyjä sairauksia, jotka saattavat periytyä ja ne johtavat kuolemaan, melko nopeastikin.
Ja muutenkin adoptio- ja sijaisvanhemmille on todella tiukat kriteerit ja jos samanlaiset olisi normaalisti raskaaks tuleville niin lapsia olisi kyllä todella paljon vähemmän.
viranomaisten mielestä teiltä poissuljettuja, herää kysymys, miksi olisitte sitten hyviä vanhempia biologiselle lapselle, jos ette olisi sitä adoptio- tai sijaislapsille?
Yksi kaverini olisi halunnut miehensä kanssa adoptoida, mutta se kariutui, koska ystäväni oli yrittänyt itsemurhaa kun sairastui syvään masennukseen ja sen lisäksi heidän suvuissa kulkee tiettyjä sairauksia, jotka saattavat periytyä ja ne johtavat kuolemaan, melko nopeastikin.
Ja muutenkin adoptio- ja sijaisvanhemmille on todella tiukat kriteerit ja jos samanlaiset olisi normaalisti raskaaks tuleville niin lapsia olisi kyllä todella paljon vähemmän.
Ja lisäksi vaaditaan erittäin hyvää toimeentuloa. Esim. minulla ja miehelläni ei ole riittävän hyvät ja vakituiset tulot adoptiovanhemmiksi, vaikka olemme molemmat akateemisia.
miten lapsen huoltajuuden saa Suomessa virallistettua jos hankit sijaissynnyttäjän ulkomailta? Olisivatko sukusolut kuitenkin sinun, niissä ei vikaa?
Minä olen adoptoinut alkion ulkomailta ja siinä ei tietenkään ole Suomessa ongelmaa, etten olisi laillinen vanhempi kun lapsen synnytin. Mutta minä olen mietiskellyt, miten vanhemmuus vahvistetaan Suomessa koska täällä (typerät) lainsäätäjät ovt kieltäneet sijaissynnytykset.
juuri tuli (pari kuukautta sitten?) sokumentti telkkarista intialaisista kohdunvuokraajista. Eli Intiassa on kyseessä on ihan organisoitu toiminta. erityisesti yhdysvaltalaiset käyttävät intialaisten kohdunvuokraajien palveluita.
Siis munasolu ja siittiö tulisivat ap:lta ja ap:n mieheltä, kohdunvuokraaja vain kantaa lapsen. Pariskunta tutustuu kohdunvuokraajaan ihan kasvotusten.
Dokumentissa haastatellut kohdunvuokraajat käyttivät palkkiorahansa omien biologisten lasten kouluttamiseen. Ilman kohdun vuokrausta nämä intialaiset eivät olisi voineet mahdollistaa omien lastensa koulunkäyntiä.
Googleta niin löydät lisää tietoa.
kuinka biologiset vanhemmat saa lapsen huoltajuuden. Eli käytännössä Intiassa saa kaiken rahalla. Viranomaiset kirjoittivat siis syntymätodistuksen, jossa vanhemmiksi merkittiin biologiset vanhemmat. Eli aivan kuin ap:n lapsi syntyisi Intiassa...
- 17
Valtaosa ihan kunnollisista lapsiperheistä ei saisi adoptiolasta, vaikka biologiset lapset hoidetaankin hyvin.