Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla ollut nostelukielto, miten oikeasti olette pystyneet hoitamaan vauvan??

Vierailija
09.10.2010 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, jossa ap kertoi, että miehensä on jäänyt kotiin, koska hänellä on nostelukielto eikä saa nostaa mitään maitopurkista painavampaa.

Tuonne sitten osa vastasi, että kyllä heilläkin on ollut nostelukielto, mutta silti hoitaneet itse vauvan ja mies saanut käydä töissä.

Minua kiinnostaisi tietää, että miten pystyitte hoitamaan vauvan, koska kaikki vauvat varmasti painavat enemmän kun maitopurkki ja tuskin kukaan vauva viihtyy montaa tuntia yhdessä paikassa.

Minulle on tehty vain sektio ja vaikkei minulla sen jälkeen nostelukieltoa ollutkaan niin minulla leikkaushaava oli kipeä todella pitkään ja siksi vauvan kantaminen oli tuskallista.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nimenomaan sellaista, missä käytettäisiin lihaksia, joita on leikelty. Sektiohaava ei ole käsivarsissa, joten ihan hyvin voi nostella kaikkea sellaista, jossa liike ei ulotu vatsalihaksiin.

Esimerkiksi sitä vauvaa voi varsin hyvin nostella pöytätason korkeudella, kun itse seisoo, mutta ei lattialta hoitotasolle muuten kuin jalkojen avulla. Harva vain osaa sen noston "sijoittaa" oikeille lihaksille.

ja sen vuoks ion nostelukielto, tarkoittaa se KAIKKEA NOSTELUA, ihan kaikkea. Vaikka et sitä ehkä hahmotakaan, nostaessa läytetään muitakin lihaksia kuin juuri käsivarsien lihaksia. Tai no, jos istut ja juot kupista kahvia, niin ehkä et käytä siihen kiellettyjä lihaksia. Mutta muuten kielto on juuri sitä mitä tuossa sanotaan.

terv. sh mahakirurgiselta osastolta

Vierailija
22/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio minullakin ja ohje kuului, ettei saa nostaa mitään vauvaa painavampaa. Söin särkylääkkeitä ohjeen mukaan ihan reilusti aluksi niin en ollu kipeä. Lisäksi pyrin tekemään kaikki nostot ajatuksella ja rauhallisesti, eli ei mitään nopeita repäisyjä ja käännöksia, vaan korostetun rauhalliset liikkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten sanoin minulta ei ole poistettu kohtua eikä ole ollut siis rajoitusta, etten saisi nostaa maitopurkkia painavampaa.

Toisessa ketjussa kuitenkin useampi kertoi, että heillä oli poistettu kohtu tmv. ja siksi sama nostelukielto kun sen ketjun ap:llä, mutta silti hoitivat vauvan.

Ihmettelen siis, että miten kun vauva painaa enemmän kun maitopurkki.

ap

rau-hal-li-ses-ti Sektio minullakin ja ohje kuului, ettei saa nostaa mitään vauvaa painavampaa. Söin särkylääkkeitä ohjeen mukaan ihan reilusti aluksi niin en ollu kipeä. Lisäksi pyrin tekemään kaikki nostot ajatuksella ja rauhallisesti, eli ei mitään nopeita repäisyjä ja käännöksia, vaan korostetun rauhalliset liikkeet.

Vierailija
24/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ei ole kokemusta, mutta mulla oli kolarin jälkeen nostelukielto etten saa nostaa mitään kahvikuppia painavampaa. Suurin ongelmani olikin sitten sairaslomalla, että miten saan kahvia kahvikuppiin ja maitoa sekaan ;-)

Juu, vauvanhoidosta ei olisi tullut mitään - onneksi poika oli jo silloin 5. Niin tai kai sitä vauvaa olis voinut pitää laittialla koko päivän, olis sitä sitten vaan kieritellyt lattialla ja vaihtanut siinä lattialla vaippaa ja syöttänyt sitä siinä. Niin tai köyttänyt päiväksi sitteriin ja sitten pyytänyt miestä käymään ruokkiksella vaihtamassa vaipan ja syöttänyt vielä kaikkia ummettavia ruokia vauvalle ettei se vaan päivän aikana kakkaa.

Vierailija
25/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli sektio ja olin tosi kipeä sen jälkeen.

Koska mies ei ollut kotona koskaan, nostokielto että ei vauvaa painavampaa ei toiminut. Oli pakko käydä joskus kaupassakin, ja kauppakassit kyllä painoi enemmän kuin vauva. Vaikka työnskin kärryt auton viereen ja nostin siitä ja edelleen kotona kassi kerrallaan sisälle..

Ja vauva + turvakaukalo kyllä oli painava yhdistelmä. Yritin kantaa molemmilla käsillä ja tuin vartaloon..

Ja ongelmaksi tuli isompi lapsi. Hän olisi halunnut syliin. Istuin alas, ja otin siinä lapsen syliin, mutta niin uskomatonta kuin se olikin, se ei riittänyt. Hän halusi, että hänet NOSTETAAN syliin. En voinut kannella enkä nostaa häntä, oli 4 v .

Kun nostorajoitus oli ohi, ja pystyin nostamaan, yksi kiukuttelun aihe väheni. Siis yleisestä pahantuulisuudesta ja kiukuttelusta iso osa jäi pois, kun pystin nostamaan tuon 4 v lapsen syliin. Se pelkkä sylissä olo ja syliin tulo ei riittänyt.

Vierailija
26/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei VAUVAA painavampaa. Vauva about 4kg.

Eihän sitä vauvaa lattialta nosteta vaan aika lähinnä otetaan hoitopöydältä syliin ja siitä taas sänkyyn, joka vauvalla aluksi aika korkeilla asetuksilla. No problem.

Vierailija
27/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nimenomaan sellaista, missä käytettäisiin lihaksia, joita on leikelty. Sektiohaava ei ole käsivarsissa, joten ihan hyvin voi nostella kaikkea sellaista, jossa liike ei ulotu vatsalihaksiin.

Esimerkiksi sitä vauvaa voi varsin hyvin nostella pöytätason korkeudella, kun itse seisoo, mutta ei lattialta hoitotasolle muuten kuin jalkojen avulla. Harva vain osaa sen noston "sijoittaa" oikeille lihaksille.

Vierailija
28/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko mitenkään vastata varsinaiseen kysymykseeni, että miten hoiditte tai hoitaisitte vauvan yksin, jos ette saisi nostaa maitopurkista painavampaa.

ap

Vierailija
29/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nostelukielto siitä tuli muistaakseni 4 viikoksi. Hoidan muuten kahta liikuntavammaista pikkulasta, joita täytyy nostella paljon.

Hoitokuvio oli tosi monimutkainen, se koottiin kotipalvelun hoitajista, päiväystävästä yöpartiosta, päiväkodista ja jopa yksi lasten avustajista tuli aamuisin meille kotiin pukemaan muksuja viedäkseen sitten päiväkotiin.

Väsyin kolmen viikon kohdalla avuttomuuteen ja aloin hoitaa lapsia itse, mahdollisimman paljon lattiatasossa ja varoen repäiseviä liikkeitä.

Vierailija
30/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhmaisin nostelukieltoa. Tekisin siirrot todella varovaisesti ja kuljettaisin vauvaa mukana kehdossa, jossa on pyörät alla. Jos olisin liian kipeä, parkuisin apua kaupunkin kotipalvelusta.

Liikuntavammaisten mamma

Vierailija
31/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elisiellä makoilisin itse ja vauva vierellä, imettelisin ja vaipat vaihtaisin ja pukisin pepun pesuun käyttäisin kosteusliinoja

eli ei ongelmaa, vastasynytynyt nukkuu suurimman osan ajasta joten ei ongelmaa

ja no´rmi sektion jälkeen sa a kyl nostaa oman vauvan painon verran

ja ylenäkään ei tule mieleen montaakaan tilannetta jossa äitiä kielletään nostamaan omaa vauvaansa, ehkä selkä tms leikkaus ?

jos todella niin olisii , vaatisin kodinhoitajan kotiin, mies tehkööt töitä jonkun on palkkaakin saatavA

Vierailija
32/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsalihaksilla nostamista. Käsillä sai nostaa juuri niin paljon kuin halusi, eli sai maitoa kahviin ja sai jopa nostaa kirjan kirjahyllystä.

Vierailija
33/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehty vatsan alueelle

eri asia on jos on kädet leikattu

eli moni luulee et ei saa nostaa

tarkoittaa vaan et ei saa rasittaa itseään

Vierailija
34/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän vauva ei ole viihtynyt paikallaan kun pieniä hetkiä. Viihtyy paljon sylissä ja on myös paljon itkuisempi kun aiemmat lapsemme. Lisäksi minä olin sairaalassa ensimmäisen kuukauden ja en todellakaan aio uhmata nostokieltoa, niin tein alussa äitini painostuksesta ja leikkaushaava meinas aueta.

Ja kyllä mieheni tekee töitä, etänä pari viikkoa ja saa siis puolen kuun palkan. Tämän kirjoitin omaan ketjuuni.

Täällä ei saa kodinhoitajaa kun ovat vanhuspuolella ja ainoa apu neuvolasta olisi ollut isompien lasten päiväkotiin laittaminen, vauvan hoitoon emme olisi apua saaneet vaan sanottiin, että itse pitää palkata hoitaja. Mies kuitenkin halusi itse jäädä kotiin.

Minulta on poistettu kohtu ja lääkäri kieltänyt nostamasta mitään maitopurkkia painavampaa.

elisiellä makoilisin itse ja vauva vierellä, imettelisin ja vaipat vaihtaisin ja pukisin pepun pesuun käyttäisin kosteusliinoja

eli ei ongelmaa, vastasynytynyt nukkuu suurimman osan ajasta joten ei ongelmaa

ja no´rmi sektion jälkeen sa a kyl nostaa oman vauvan painon verran

ja ylenäkään ei tule mieleen montaakaan tilannetta jossa äitiä kielletään nostamaan omaa vauvaansa, ehkä selkä tms leikkaus ?

jos todella niin olisii , vaatisin kodinhoitajan kotiin, mies tehkööt töitä jonkun on palkkaakin saatavA

Vierailija
35/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se nostokorkeus eli ihan mitä tahansa saa siirtää, jos nostokorkeus ei ylitä 30 cm. Vauvaakin sai nostella ihan niin paljon kuin halusi, kunhan ei suoraa lattialta pöydälle nostanut vaan ensin lattialta syliin ja siitä sängylle.

Vain selkä- ja käsileikkauksissa nostaminen kielletään totaalisesti.

Vierailija
36/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen toisen ketjun alottaja

on se nostokorkeus eli ihan mitä tahansa saa siirtää, jos nostokorkeus ei ylitä 30 cm. Vauvaakin sai nostella ihan niin paljon kuin halusi, kunhan ei suoraa lattialta pöydälle nostanut vaan ensin lattialta syliin ja siitä sängylle.

Vain selkä- ja käsileikkauksissa nostaminen kielletään totaalisesti.

Vierailija
37/37 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haava on mahassa, ei käsissä pienen vauvan ehkäpä 5 kg ?

nostaminen hoituu ihan pelkillä käsivarsilla,

ei taida lääkäri olla oikein ajan tasalla

pyydä jumpparia neuvomaan sinua miten nosto tapahtuu käsien ja jalkalihasten avulla

olen siis itsekin hätäsektoitu ja kohtu tallella revennyt ja ommeltu siis kohtu, vuotanut litra kaupalla alhaisella hb:arvolla, 69

hoitanut isoa vauvaa syntyeessään jo yli 4kg, ihan ilma apua, ukko paineli töihin heti ei edes isyyslomia joutanut pitään

vallan käsilihaksilla nostelin ja paljon makoiltiin ja imetin vauvaaa

joten en edelleenkää ymmärrä tuota nosto kieltoa pelkän kohdupoiston takia,

siinähän on vaan pinta haavat

kun kohtu tallella ja ompeleita täynnä, niin on pinta haavojen lisäksi vielä siel sisällä se iso kohtu, joka siis kursittu monesta kohtaa ompelein

voiv ovi et nyky mammat on herkkiä ja vaatimassa aina apua