Kuinka kova voi aftan aiheuttama kipu olla?
Lapsi vääntelehti lattialla ja ulisi että poskeen sattuu. Katsoin lampulla ja näin limakalvolla pikkuriikkisen valkoisen rakkulan.
Vieläkin lapsi nyyhkii vaikka pahin parku onkin jo loppunut.
Voiko noin kovan kivun syynä olla pelkkä afta vai mikä kumma tuon voi aiheuttaa?
Kommentit (8)
meillä on afta-herkkä tyttö joka kyllä ilmaisee jos suussa on afta, mutta skaala millä oireilee on aika laaja. Mutta ikinä ei ole niin paljon itkenyt ja huutanut kuin enterorokon aikaan kun suussa oli vaikka millä mitalla noita rakkuloita, ne tuntuivat todella olevan kipeitä.
Voisiko teilläkin olla enterorokko (sitä on liikkeellä), onko muita oireita?
tuli nuorempana myös aftoja, joskus useita kerralla ja kyllä ne ovat ihan hirmukipeitä!
Minkäikäinen lapsi on? Apteekistahan saa nykyisin täsmälääkettäkin noihin ihan reseptivapaasti (toisin kuin minun lapsuudessani).
Älä vain vähättele kipua, se voi olla todella kova!
ei oman kokemuksen mukaan satu paljon, ellei syö tai juo jotain. Näkkärit ja appelsiinimehu erityisen pahoja. Mutta syömisen helpottamiseksi hae apteekista niitä täsmälääkkeitä. Onneksi nuo eivät kestä monta päivää.
Hänellä on ennenkin ollut aftoja, useinkin, mutta eivät ole olleet kovin kipeitä. Hammastahnan vaihtaminen auttoi hetkeksi.
Olisiko suositusta noista aftalääkkeistä että mikä olisi helppokäyttöinen lapselle? Jossain luki että kohtaa ei saa kokeilla kielellä kahteen minuuttiin tms. ja epäilenpä että tämä lapsi kokeilee samantien, joten paras olisi jokin jota "ei voi käyttää väärin".
ap
jos on kunnon afta päällä. Itsellä lähes jatkuvasti aftoja, ja välillä ne on sellaisia että pariin päivään ei pysty puhumaan eikä syömään, tekis vaan mieli itkeä peiton alla. Se lamaannuttaa oikein.
Apteekin lääkkeistä paras on oralmedic, mutta lapselle en sitä laittas (riippuu iästä...) sattuu ihan perkuleesti. Sitten kyllä auttaa hyvin päivän pari kun on laittanut. Itsellä tulee vedet silmistä tätä laittaessa.
pitää vaan selittää että hetken sattuu mutta sitten helpottaa. Onhan noita uudempiakin tullut kai, itse oon käyttäny tota ku hyväks todennu. Mitkään geelithän ei oikein pysy. aftabit on ihan yhtä tyhjän kanssa.
kovenee. Niimpä ihan tavallisista kuivan suun hoitoon tarkoitetuista geeleistäkin ( mm. oralbalance )on apua.
Anna ihmeessä kipulääkettä ja vaikka jääpaloja imeskeltäväksi. Kylmäkin helpottaa kipua.
Kärsin niistä usein ja kipu on oikeasti ihan hirveä! Varsinkin jos niitä on useita samaan aikaan. Useimmiten myös rauhaset turpoavat. Anna lapselle särkylääkettä. Se ei auta kirvelyyn, mutta olen huomannut että jomotus ja turvotuksen tunne helpottaa kun ottaa ihan reilusti jotakin tulehduskipulääkettä.