Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyydestä.

Vierailija
08.10.2010 |

Tuossa lapsiperheiden köyhyys -ketjussa puhuttiin aiheesta. Jotkut tunnustivat olevansa köyhiä, toiset taas pitivät suomalaista köyhyyttä hölynpölynä.

Totuus on se, etteivät ne tuhannet ja tuhannet köyhät ole täällä kirjoittamassa elämästään. Ei heillä ole varaa nettiin, kirjastossa saatetaan käydä ehkä nopsaan katsomassa piipahduskoneella.

Kyse ei aina ole välttämättä omista valinnoista, usein myös silkasta epäonnesta. Myös se, millaisiin olosuhteisiin olet syntynyt, saattaa määrittää koko elämän.

Kaikki eivät pysty edes opiskelemaan hyvää ammattia, "äly" ja voimavarat eivät riitä. Pienipalkkaisimmilla aloilla palkka ei edes riitä elämiseen ja ansiotyössä käyvien toimeentulotuen saajien osuus on myöskin kasvusuunnassa. Eli tuo äärettömän julma toteamus "mene töihin" on melko ajattelematon.

Rakenteellinen työttömyys on mullistanut koko yhteiskunnan, todella vaikeata keksiä alaa, jossa saat varman työpaikan.

Maakuntalehdessä oli juttua naisesta, joka sairastui. Kela eväsi sairauspäivärahan, byrokratian takia toimeentulotuki jäi saamatta. Ystävät ostivat ruokaa.

Oma ystäväni teki pätkätöitä, odotteli palkkanauhan saatuaan liitosta rahaa todella kauan. Tämä oli marraskuussa viime vuonna. Haki hädissään toimeentulotukea, koska vuokrakin maksamatta. Toimeentulotukihakemus viipyi ja sosku oli jo valmiiksi laittanut reilun sadan euron veronpalautuksen sulkuun. Eli veronpalautuspäivänä hän ei saanut rahaansa ja vähän ennen joulua liiton rahat tulivat.

Nainen on myöskin sairas, maksaa opintovelkojaan, asuu yksiössä, ei omista autoa, ei nettiä jne. Kulkee kävellen, ei polta eikä juo.

Eli sairaus on osasyy köyhyyteen. Ja Suomessa elää runsaasti pienipalkkaisia yksinhuoltajia, jotka kitkuttelevat joka ikinen päivä.

Eli hiukan avarakatseisuutta, kiitos.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ankealta näyttää...

Monen lapsen yh-äidillä ei ole edes järkeä mennä töihin, sitten pitää maksaa kaikki itse. Mutta kun on sossupummi, ei tarvitse tehdä mitään saman rahamäärän eteen...

´Ja työssäkäyvälle tulee jo tarhamaksut...kolmesta lapsesta se on aika paljon..

3 tai useampilapsinen perhe tarvitsee vähintään kolmion, ja sen vuokra pääkaupunkiseudulla on 1200e?

Pienipalkkaisen koko palkka menisi suunnilleen vuokraan! Järjetöntä.

Olen kaupan kassa ammatiltani, asun mieheni omistamassa asunnossa ja kuluja ei mene kuin vastike....jos asuisin vuokrakämpässä, en todellakaan menisi töihin.

Mun mielestä on JÄRJETÖNTÄ jos menee 2 viikon palkka pelkkään asumiseen...

Vierailija
22/22 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että se ei ole köyhyydestä kiinni, vaan vanhemmista. Jos vanhemmat jaksaa tukea ja kannustaa, niin lapsesta voi tulla vaikka mitä...vaikka olisikin tosi köyhistä oloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme