Uutisointia: lapsiperheiden köyhyys. Tunnetko itsesi/perheesi köyhäksi?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010100812482873_uu.shtml
Elämme kotihoidontuella, olen yh.
Tulot ovat varmasti alle normien, mutten tunne itseäni kovinkaan köyhäksi.
Kaikkeen ei ole varaa, mutta ei sitä ollut työssä käydessäkään. Miksi siis väittäisin, että olisin jotenkin huonommassa tilanteessa kuin joku työssäkäyvä perheellinen? Hänellä voi olla puoliso, joka ei osallistu perheen kuluihin (niin kuin minullakin oli ennen), hoitomaksut vievät ison osan palkasta ja työmatkatkin maksavat.
Oletko siis köyhä - ja eritoten: tunnetko itsesi köyhäksi?
Kommentit (81)
Enkä minä siis ole ajatellut meitä erityisen köyhiksi. Toisaalta teillä on eri tilanne sinänsä, että lapsia on monta, joten he toki syövät enemmän. Mutta ei meillä olisi muutamaa lapsilisää enempää tuloja, vaikka lapsia olisi useampikin.
Eli alle keskituloisena jäävät perheen tulot äkkiä aika mataliksi, jos toinen ei ole syystä tai toisesta töissä. Ei olisi kovin suurta eroa, vaikka tässä tilanteessa mieskään ei kävisi töissä, kun aika pian alkaisimme saamaan tukia, joita nyt emme saa.
Kuussa on käyttörahaa ruokaan, hygieniaan ja vaatteisiin vain 400 euroa ja tämä on jopa hyvin.
Minä työttömänä ja mies töissä. Eli me ainakin ollaan ihan liian tiukoilla ja syynä vain se, etten mä saa millään töitä kun kukaan ei huoli näin vanhaa kai. Ja kyllä, olen todella vihainen ja katkera kun siivoojaksikaan ei oteta.
mä oon ihan kateellinen, jos jää käyttörahaa 400 euroa kuussa. mulla on ihan luksusta, jos sitä käyttörahaa on 200 euroa. vaatteita en itelleni juurikaan osta lapselle pitäisi ostaa, ku niillä on paha tapa kasvaa.
ensi kuu pelottaaa todella paljon, sillä palkasta ei jää oikeasti satastakaan laskujen jälkeen. myös auto pitäisi tankata.
mä oon ihan kateellinen, jos jää käyttörahaa 400 euroa kuussa. mulla on ihan luksusta, jos sitä käyttörahaa on 200 euroa. vaatteita en itelleni juurikaan osta lapselle pitäisi ostaa, ku niillä on paha tapa kasvaa.
ensi kuu pelottaaa todella paljon, sillä palkasta ei jää oikeasti satastakaan laskujen jälkeen. myös auto pitäisi tankata.
Juu jotain 1200 tienoilla nykyisin pyörii tuo käsiin jäävä summa..lapsilisä 350+kuntalisä 240+ kotihoidontuki lisäosan kanssa vähän reilu 400 euroa. Nyt on muutamana kuukautena ollu etuna siis vielä toinen opintotuki 260..yhteensähänän tuosta tulee n.1250euroa. Tarkoitinkin että tällä hetkellä tuntuu että sitä rahaa on paljon mutta vuosi tai kaksi sitte tuosta oli vähempänä toinen opintotuki, kuntalisä ja 140euroa lapsilisistä. eli vähemmän oli käytössä emmekä silloinkaan tunteneet itseämme köyhiksi. Kesällä ei olla kovin paljon tienattu, 4000-5000 euroa...tarkkaan en valitettavasti enää muista mutta nuilla main se on ollut. Joskus enenmmän joskus vähemmän. Tämän vuoksi minulla on ihemtyttänyt miksi työssäkäyvät tuntevat itsensä köyhiksi. Miksi pitää asua niin kalliisti? Miksei hoida lapsia kotona jos molempien työssäkäynnin takia pitää ostaa toinen auto ja maksaa kalliit hoitomaksut? Eikö järkikin sano mikä silloin on taloudellisesti ja lastenkin kannalta parempi...???
Mutta tämä nyt vaan on tämmöstä ihmettelyä ja vastasinpahan vaan "köyhänä" minäkin tähän viestiin.
voi näköjään pärjätä "köyhyysrajan tuolla puolen" paremmin kuin perheenä: on yh-korotus lapsilisään, asumistukea, hoitomaksuissa suuria huojennuksia jne. Siis kaikki, missä normiperheessä otetaan huomioon molempien tulot, niin yh:t saavat omilla (mahdollisilla) pikkutuloillaan helpommin tukien piiriin.
Tää siis oletuksella, ettei yh ole sellaisilla palkoilla, että tukirajat paukkuvat jo yhden tuloilla.
En provosoi, että yh:n elämä muutoin olisi sen ihannoidumpaa. On se arki aika karua (kasvatustuen ja oman ajan puute, yksinäisyys jne.).
voi näköjään pärjätä "köyhyysrajan tuolla puolen" paremmin kuin perheenä: on yh-korotus lapsilisään, asumistukea, hoitomaksuissa suuria huojennuksia jne. Siis kaikki, missä normiperheessä otetaan huomioon molempien tulot, niin yh:t saavat omilla (mahdollisilla) pikkutuloillaan helpommin tukien piiriin.
Tää siis oletuksella, ettei yh ole sellaisilla palkoilla, että tukirajat paukkuvat jo yhden tuloilla.
En provosoi, että yh:n elämä muutoin olisi sen ihannoidumpaa. On se arki aika karua (kasvatustuen ja oman ajan puute, yksinäisyys jne.).
kun saavat niin paljon yhteiskunnan tukia.
Mulla on tuntuma, että jos mekin erottaisiin ja mä ryhtyisin yh:ksi niin yhteiskunta maksaisi mulle kyllä aika hyvin elannon. Toisin kuin nyt kun mieheni elättää mua.
Ja onhan sekin tutkittu juttu, että tuilla elävät pärjäävät paremmin kuin ne jotka yrittävät käydä töissä mutta eivät saa kuitenkaan kovin hyvää palkkaa.
Eli ruoka ja jonkunlaiset vaatteet pitäisi olla vielä tämän lisäksi. Ja ehkä auto, jolla sinne harrastuksiin kuskataan.
Minua surettaa, että niin monet lapset eivät voi harrastaa mitään ohjattua toimintaa, koska se on kallista.
Yh:t on tutkitusti kaikkein todennäköisimmin köyhiä. En tajua, miten jotkut ei ymmärrä, että yhden tuloilla elää aika paljon heikommin kuin kahden.
Asumistukea ei yh saa yhtään sen helpommin kuin kahden huoltajan perheetkään. Useimmat yksinhuoltajat ei saa penniäkään asumistukea. Yksinhuoltajakorotukset lapsilisään ei mitenkään kompensoi toisen ihmisen tilipussia. Päivähoitomaksujen tulorajat on yksinhuoltajien perheessä alhaisemmat, pienemmillä tuloilla pitää maksaa täysi hoitomaksu. Tätä on eduskunnassakin kummasteltu, mutta muutosta ei ole tulossa.
Eli ruoka ja jonkunlaiset vaatteet pitäisi olla vielä tämän lisäksi. Ja ehkä auto, jolla sinne harrastuksiin kuskataan.
Minua surettaa, että niin monet lapset eivät voi harrastaa mitään ohjattua toimintaa, koska se on kallista.
kun ei enää ollut varaa maksaa. Molemmat ihan musikaalisia ja lahjakkaita mutta kun se harrastaminen oli niin älyttömän kallista!
Yh:t on tutkitusti kaikkein todennäköisimmin köyhiä. En tajua, miten jotkut ei ymmärrä, että yhden tuloilla elää aika paljon heikommin kuin kahden.
Asumistukea ei yh saa yhtään sen helpommin kuin kahden huoltajan perheetkään. Useimmat yksinhuoltajat ei saa penniäkään asumistukea. Yksinhuoltajakorotukset lapsilisään ei mitenkään kompensoi toisen ihmisen tilipussia. Päivähoitomaksujen tulorajat on yksinhuoltajien perheessä alhaisemmat, pienemmillä tuloilla pitää maksaa täysi hoitomaksu. Tätä on eduskunnassakin kummasteltu, mutta muutosta ei ole tulossa.
Siinä päin vastoin mene ehuonommin kun sen yhden työssäkäyvän pitää se työtön aikuinenkin elättää.
että on yh+4 lasta 2000€/kk tuloilla ja ydinperhe 2 aikusta ja 3 lasta samoilla 2000€/kk tuloilla niin millä logiikalla sillä yh:lla on enemmän rahaa siinä kahdessa tonnissa?
vaan työssäkäyvistä. On aika eri asia, tuleeko kotiin esim. 2000 euroa kuussa puolison palkkatuloja vaiko tuleeko lapsilisään yh-korotusta parikymppiä kuussa.
että on yh+4 lasta 2000€/kk tuloilla ja ydinperhe 2 aikusta ja 3 lasta samoilla 2000€/kk tuloilla niin millä logiikalla sillä yh:lla on enemmän rahaa siinä kahdessa tonnissa?
jossa on myös 4 lasta niin ja samat tulot niin sitten huomaat eron.
Käyhyyden käsite on muuttunut, enää ei puhuta materialaisesta köyhyydestä, vaan suhteellisesta köyhyydestä.
Köyhyys-leiman saadakseen ei tarvitse elää nälässä tai olla ilman elämän välttämättömyyksiä. Siihen riittää se, ettei ole varaa ulkomaanmatkoihin, autoon ja kaikkeen kivaan.
Sinänsä tuo määrittely on erittäinkin harhaanjohtava ja todellista köyhyyttä ajatellen aivan perseestä.
Olen havainnut ihan saman kehityksen kuin tuo tutkijakin.
Ihan käytännön elämässä sen huomaa, että joidenkin perheiden lapsilla on heti uusimmat pelit ja vermeet ja joillakin toisilla ei ole ja kyseessä saman alueen ihmiset ja samaa ikäluokkaakin suunnilleen.
Eli voi selkeästi havaita, että osalla menee hyvin ja osalla ei. Hinnat ovat kallistuneet viime aikoina niin paljon, että työttömän tekee tiukkaa hankkia kaikki tai edes lähes sama mitä lasten ikätovereilla on. Ja tämä tietysti vaikuttaa lapsen kaverisuhteisiin ja asemaan koulussa.
Lapset saattavat halveksia köyhemmästä perheestä olevaa luokkakaveriaan ihan suoraan ja tästä on lyhyt matka kiusaamiseen. Omakohtaista kokemusta on.
Nähtävästi 90-luvun lama vaikuttaa monissa perheissä yhä. Ainakin meidän perheessä.
Joten mun kokemukseni mukaan tutkija on ihan oikeassa.
.. ja jatketaan vielä:
"Lapsiperheiden köyhyys on lähes kolminkertaistunut 1990-luvun lamasta"
Tuohon on yksi iso syykin: aiemmin köyhyys määritettiin eri tavalla. Nyt puhutaan todellakin tuosta suhteellisesta köyhyydestä, jonka määritelmä on aivan absurdi.
Köyhien määrä nousi huimasti kun tuota määritystä muutettiin.
Jos ruokakaupassa pitää miettiä onko varaa ostaa yhtä laatua enempää hedelmiä kerrallaan niin kyllä se selvää köyhyyttä on.
Mutta tämä on oma valintani, ei kenenkään kuulukkaan kustantaa miunun kotona oloani. On vain iso plussa, että valtio auttaa näinkin paljon mitä kotihoidontuki on!
Minulla on terveet lapset, koti, auto, mökki, ihania ystäviä ja rakkautta.
vaikka olen kolmen lapsen yh.
Paljonko kaikki tulonne ovat yhteensä ja paljon asumiskulunne ovat? Ja paljonko tulonne ovat keskimäärin VUODESSA? Siis mitä tienaatte kesällä?
Olenko kovin kaukana laskelmissani, jos laskin, että kaikkien asumiskulujen jälkeen teille jää nettona noin 1300?
En väitä, etteikö teillä varmasti olisi tiukkaa, mutta hiukan vertailuna: Me saamme käteen nyt kun vain mies on töissä ja minä lapsen kanssa kotona n. 2200 euroa. (Eikä tähän tule mitään bonuksia tai ylimääräisiä.) Kun tuosta ottaa pois asumisen jää noin 1350 euroa kuussa. Meille siis jää aika tarkkaan sama kuin teille vaikka meistä toinen on töissä eikä olla tukien varassa.