Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutisointia: lapsiperheiden köyhyys. Tunnetko itsesi/perheesi köyhäksi?

Vierailija
08.10.2010 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010100812482873_uu.shtml

Elämme kotihoidontuella, olen yh.

Tulot ovat varmasti alle normien, mutten tunne itseäni kovinkaan köyhäksi.

Kaikkeen ei ole varaa, mutta ei sitä ollut työssä käydessäkään. Miksi siis väittäisin, että olisin jotenkin huonommassa tilanteessa kuin joku työssäkäyvä perheellinen? Hänellä voi olla puoliso, joka ei osallistu perheen kuluihin (niin kuin minullakin oli ennen), hoitomaksut vievät ison osan palkasta ja työmatkatkin maksavat.

Oletko siis köyhä - ja eritoten: tunnetko itsesi köyhäksi?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta emme olekaan kitkutelleet kotihoidontuilla vaan olleet molemmat vanhemmat töissä ja lapset hoidossa 1 v alkaen. Ja sehän tietää palstateloitusta, että huolehtii perheensä taloudesta. Toisaalta ei ole ollut erokriisejä, kun mm. taloudellisesta tilanteesta(kaan) ei ole ollut tarvis riidellä.

Vierailija
2/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole varaa maksaa laskuja. Tulot just nippa nappa sossun normien yli, ettei saada toimeentulotukea. Ollaan siis oikeesti köyhiä ja suhteellisesti köyhiä.

Kyllä tästä suosta noustaan, perkele!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta lasten kotona hoitamisen ei kuuluisi olla

Jos ruokakaupassa pitää miettiä onko varaa ostaa yhtä laatua enempää hedelmiä kerrallaan niin kyllä se selvää köyhyyttä on. Mutta tämä on oma valintani, ei kenenkään kuulukkaan kustantaa miunun kotona oloani. On vain iso plussa, että valtio auttaa näinkin paljon mitä kotihoidontuki on!

kuitenkaan sellainen valinta, että se ajaa köyhyyteen. Sillä köyhähän sä olet jos et voi edes muutamia hedelmiä ostaa halusi mukaan. Tietty niukuus voisi olla oikeampi tilanne mutta ei köyhyys sentään.

niin sehän on elämäntapavalinta.Miksi siitä pitäisi muiden maksaa. Jokaisella täytyy olla ensisijainen vastuu omasta ja perheensä toimeentulosta. Jos ei kotihoidontuella pärjää kotona, niin silloin kuuluu mennä töihin. Töihinmeno voi olla myös muihin syihin perustuva valinta, mutta talous on tietysti ensisijainen.

Kokonaan toinen asia on se, jos perhe ei pärjää kahden ihmisen palkalla eikä asua säällisesti esim. pääkaupunkiseudulla. Silloin voi perustellusti sanoa, että jokin on pahasti pielessä Suomen maassa.

Vierailija
4/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on jokapäiväinen leipä, niin muulla ei ole väliä.

Vierailija
5/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei valitse tarkoituksella väärin eikä huonosti. Kyllä jokainen yrittää parhaansa mutta koska jo lähtökohtaisesti ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa osa ei onnistu niin hyvin. Juuri tätä eriarvoisuutta pitäisi pyrkiä vähentämään.

En tarkoitakaan, että valittaisiin tietoisesti väärin. Tarkoitan sitä, että pysyvät kustannukset kasautuvat arkeen pitkin matkaa, eikä niiden tarpeellisuutta osata välttämättä tarkastella elämän myöhemmissä vaiheissa kriittisesti.

Toisaalta myös muuttuneissa elämäntilanteissa (ennen oli rahaa, nyt vähemmän) ei suostuta useinkaan antamaan periksi ja muuttamaan pienempään asuntoon tai myymään tarpeetonta autoa - koska sehän olisi luovuttamista ja "saavutetuista eduista" tinkimistä.

Ennemmin sitten kituutetaan arjessa, toisaalta kyse voi olla tietoisesta valinnasta, mutta toisaalta myös tiedostamattomasta.

Kulurakenteita karsimalla ja omaisuutta realisoimalla voisi useassa tapauksessa parantaa huomattavasti elämänlaatuaan.

Vierailija
6/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta lasten kotona hoitamisen ei kuuluisi olla

Jos ruokakaupassa pitää miettiä onko varaa ostaa yhtä laatua enempää hedelmiä kerrallaan niin kyllä se selvää köyhyyttä on. Mutta tämä on oma valintani, ei kenenkään kuulukkaan kustantaa miunun kotona oloani. On vain iso plussa, että valtio auttaa näinkin paljon mitä kotihoidontuki on!

kuitenkaan sellainen valinta, että se ajaa köyhyyteen. Sillä köyhähän sä olet jos et voi edes muutamia hedelmiä ostaa halusi mukaan. Tietty niukuus voisi olla oikeampi tilanne mutta ei köyhyys sentään.

niin sehän on elämäntapavalinta.Miksi siitä pitäisi muiden maksaa. Jokaisella täytyy olla ensisijainen vastuu omasta ja perheensä toimeentulosta. Jos ei kotihoidontuella pärjää kotona, niin silloin kuuluu mennä töihin. Töihinmeno voi olla myös muihin syihin perustuva valinta, mutta talous on tietysti ensisijainen.

Kokonaan toinen asia on se, jos perhe ei pärjää kahden ihmisen palkalla eikä asua säällisesti esim. pääkaupunkiseudulla. Silloin voi perustellusti sanoa, että jokin on pahasti pielessä Suomen maassa.

jotka ei pärjää kahden ihmisen palkalla. Esim. juuri pk-seudulla.

Hyvin moni muuttaa yhä kauemmas vähän halvemman asunnon takia ja sitten työmatkasta tuleekin niin pitkä, että työtä aletaan etsiä lähempää.

Juuri siksi Helsingin seudulla on pulaa matalapalkka-alojen työntekijöistä, koska ihmisillä ei enää ole varaa asua siellä.

Minusta kotihoidon tuen kyllä kuuluu olla sellainen, että sillä pärjää kotona. Sillä onhan se hyvänen aika halvempaakin yhteiskunnalle, jos perheet hoitavat lapsiaan itse kalliiden päiväkotien sijaan. Ja lapset saavat parempaa, henkilökohtaisempaa ja jopa virikkeellisempää hoitoa kotona oman tutun ja turvallisen vanhemman toimesta.

Suomen maassa on asioita jo pahasti pielessä. Useat ihmiset vaan eivät asiaa tahdo nähdä.

Vierailija
7/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani köyhä jos sitä mitätään pankkitilin saldon mukaan.

Meillä ei nimittäin ole rahaa koskaan oikein mihinkään muuhun kuin ihan välttämättömiin menoihin kuten ruoka, hygieniatarvikkeet (näitäkin joutuu jaksottaan eri kuukausille) ja vaatteet.

Lomat ym. on aina tuskaa kun emme oikein voi mennä mihinkään, korkeintaan käydä lähi-huvipuistossa kerran :( ja lapset tietty haluais vaikka mitä. Lapset myös katselevat kaiholla telkkarista lomamainoksia ja puhuvat kuinka se ja se on tarhasta käynyt siellä ja siellä ja kuinka hekin toivoisivat pääsevänsä :( Pahaa tekee aina sanoa, että ehkä mekin vielä joskus mennään...

Kuitenkin, ja tässä on nyt se kääntöpuoli...

Asutaan isossa talossa, jota maksetaan isosti. Eli meidän tulot ei ole pienet, olemme vain halunneet maksaa mahd nopeasti lainaa pois ja siksi meillä on myös osa talosta vielä tekemättä valmiiksi. Meillä menee asumiskuluihin yli 3000€/kk sisältäen lainan, korot, sähkö, vesi, lämmitys ja vakuutus sekä jätehuolto.

Elämiseen meillä jää kutainkin 500-1000€/kk ja perheen koko on 6.hlöä.

Eikö teillä mene rahaa puhelimiin, nettiyhteyteen, kauppaan, bensoihin/kulkuvälineisiin, lasten harrastuksiin, koulukirjoihin jne?

Meitä on viisihenkinen perhe, lainaan menee 1900€/kk, muihin laskuihin vaihtelevasti 1000-1600€/kk ja kauppaan siinä 800-1000€ ja muut ulkona syömiset, elokuvissa käymiset, harrastukset ym. jutut päälle.

Meillä on työstä puhelinetu ja autoetu. Kaikki harrastukset ym. maksetaan siis tuosta jäljelle jäävästä rahasta, eli siis tiukkaa tekee...

Vierailija
8/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmella lapsella on kännykät ja omiin harrastuksiin menee miehen kanssa varmaan n.200-400€/kk, talvella ei niin paljon. Nyt rahaa menee myös vanhimman lapsen lukiokirjoihin, mopon bensaan ja minun auton bensaan.

Vierailija
9/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotihoidontuella, mies töissä, kaksi lasta. Miehen palkkapäivänä maksetaan laskut, hyvänä kuukautena jää ruokaan ja elämiseen 300€ huonona 100€. Sillä koitetaan elää lapsilisäpäivään saakka, hyvässä lykyssä lapsilisät jää "kokonaan" käytettäväksi - huonossa ne menevät kaikki laskuihin. kuun viimeisenä päivänä tulee minun kotihoidontuki, ja taas sama virsi....

tämä on suoraan p****stä! ollaan köyhiä!

todellakaan ei ole varaa ostaa MITÄÄN ylimääräistä kaupasta. peruselintarvikkeetkin tekee tiukkaa.

jos esim. perusvoide loppuu huonona kuukautena, meillä ei ole varaa hakea edes sitä apteekista lisää!!!

iso huoh!!!

Vierailija
10/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on suhteellisesta köyhyydestä, siis siitä että yleiseen elintasoon verrattuna tuntee itsensä köyhäksi. Kyllä näillä "köyhillä" on ihan tarpeeksi ruokaa, juomaa ja lämpöä sekä useimmilla vielä ihan itse hankittu katto pään päällä. Köyhyydestä ei siis ole kyse, vaan oman elämäntilanteen suhteellisesta huonommuudesta suhteessa elintason nousuun.

Vierailija
11/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on suhteellisesta köyhyydestä, siis siitä että yleiseen elintasoon verrattuna tuntee itsensä köyhäksi. Kyllä näillä "köyhillä" on ihan tarpeeksi ruokaa, juomaa ja lämpöä sekä useimmilla vielä ihan itse hankittu katto pään päällä. Köyhyydestä ei siis ole kyse, vaan oman elämäntilanteen suhteellisesta huonommuudesta suhteessa elintason nousuun.

Johan tässäkin ketjussa moni sanoo, ettei ole.

Suomalaisessa mittakaavassa köyhyys on sitä, ettei meinaa saada enää sitä mikä meidän olosuhteissa on pakollista. Eli asunto sisävessoineen, 4 vuodenajan vaatteet, ruoka.

Eikä kyse ole vain siitä, että tuntee itsensä köyhäksi vana kyllä s eköyhyys ihan todellista on. Miksi muuten yhä on ruokajonoja ja ne vaan kasvavat? Siksi, että ihmisten köyhyys lisääntyy.

Vierailija
12/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotihoidontuella, mies töissä, kaksi lasta. Miehen palkkapäivänä maksetaan laskut, hyvänä kuukautena jää ruokaan ja elämiseen 300€ huonona 100€. Sillä koitetaan elää lapsilisäpäivään saakka, hyvässä lykyssä lapsilisät jää "kokonaan" käytettäväksi - huonossa ne menevät kaikki laskuihin. kuun viimeisenä päivänä tulee minun kotihoidontuki, ja taas sama virsi....

tämä on suoraan p****stä! ollaan köyhiä!

todellakaan ei ole varaa ostaa MITÄÄN ylimääräistä kaupasta. peruselintarvikkeetkin tekee tiukkaa.

jos esim. perusvoide loppuu huonona kuukautena, meillä ei ole varaa hakea edes sitä apteekista lisää!!!

iso huoh!!!

Raha ei riitä mihinkään. Jokainen vaateostos pitää huolellisesti harkita ja siirrän usein ostoksia seuraavalle kuukaudelle toivoen, että silloin olisi enemmän rahaa. Lihaa en ole ostanut moneen kuukauteen ja juustojakin silloin tällöin.

Leivistä valitsen aina halvemmat ja kasviksia vain sen mukaan mikä on halvinta.

Vierailija
13/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi henkinen perhe, mutta silti suunnittelen lähteväni illalla parille.

Meillä on usein rahat vähissä mutta jotenkin kummassa ruokaa on aina tarjolla ja laskut maksetaan ajallaan.

Vierailija
14/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä tiedä onko niillä tarpeeksi ruokaa ja lämpöä Johan tässäkin ketjussa moni sanoo, ettei ole.

Suomalaisessa mittakaavassa köyhyys on sitä, ettei meinaa saada enää sitä mikä meidän olosuhteissa on pakollista. Eli asunto sisävessoineen, 4 vuodenajan vaatteet, ruoka.

Eikä kyse ole vain siitä, että tuntee itsensä köyhäksi vana kyllä s eköyhyys ihan todellista on. Miksi muuten yhä on ruokajonoja ja ne vaan kasvavat? Siksi, että ihmisten köyhyys lisääntyy.

mutta ruokajonoissa ja ilmaiskassien hakijoissa on aika paljon sellaisia vanhempia ihmisiä, jotka ovat tottuneet nuukuuteen ja hyödyntävät haukkana kaikki mahdollisuudet saada halvalla.

Vierailija
15/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole ainoatakaan OIKEASTI köyhää. On kyllä sitten sairauksien ja mt-ongelmien vuoksi raha-asiansa sössineitä sekä niitä, jotka sosiaalietuusviidakossa tippuvat kuiluun (usein just mt-ongelmaisia, joita ei päästetä eläkkeelle) eivätkä sitten meinaa saada rahaa yhtään mistään.

Mutta noin muuten on ihan priorisointiasia mihin ne rahansa käyttää. Perustoimeentulo on kuitenkin taattu eikä se edes ole mikään ihan huono (itse neljän lapsen yh, minimiäippärahalla ja etuudet yht. ~2000€/kk). Köyhimpien ei tarvitse edes maksaa asumista itse, kun kela maksaa 80% ja sossu usein loput...

Vierailija
16/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole ainoatakaan OIKEASTI köyhää. On kyllä sitten sairauksien ja mt-ongelmien vuoksi raha-asiansa sössineitä sekä niitä, jotka sosiaalietuusviidakossa tippuvat kuiluun (usein just mt-ongelmaisia, joita ei päästetä eläkkeelle) eivätkä sitten meinaa saada rahaa yhtään mistään.

Mutta noin muuten on ihan priorisointiasia mihin ne rahansa käyttää. Perustoimeentulo on kuitenkin taattu eikä se edes ole mikään ihan huono (itse neljän lapsen yh, minimiäippärahalla ja etuudet yht. ~2000€/kk). Köyhimpien ei tarvitse edes maksaa asumista itse, kun kela maksaa 80% ja sossu usein loput...

uskoit sä sitä tai et.

Vierailija
17/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskeleva yh ja todella köyhä. Olen turhaan koittanut saada töitä. Lapsi siis isällä joka toinen viikonloppu, jolloin voisin siis tehdä töitä. Aloitin opiskelut, kun kaikki työntekijät irtisanottiin työpaikaltani. Olin kyllä varautunut köyhyyteen, mutta pidemmän päälle se alkaa ahdistaa.

Vuokra on kaksi viikkoa myöhässä, laskut kuukausia myöhässä. Odottelen juuri toimeentulotukipäätöstä. Lainaa en saa sillä luottotiedot ovat menneet. En vain yksinkertaisesti pysty maksamaan laskuja. Opintotuki+asumistuki+lapsilisä menee vuokraan, elatustuki on 136€ ja se jää elämiseen kuussa.

Mitä työtä te opiskelevat yh:t teette?

Vierailija
18/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskeleva yh ja todella köyhä. Olen turhaan koittanut saada töitä. Lapsi siis isällä joka toinen viikonloppu, jolloin voisin siis tehdä töitä. Aloitin opiskelut, kun kaikki työntekijät irtisanottiin työpaikaltani. Olin kyllä varautunut köyhyyteen, mutta pidemmän päälle se alkaa ahdistaa.

Vuokra on kaksi viikkoa myöhässä, laskut kuukausia myöhässä. Odottelen juuri toimeentulotukipäätöstä. Lainaa en saa sillä luottotiedot ovat menneet. En vain yksinkertaisesti pysty maksamaan laskuja. Opintotuki+asumistuki+lapsilisä menee vuokraan, elatustuki on 136€ ja se jää elämiseen kuussa.

Mitä työtä te opiskelevat yh:t teette?

Mitä ihmettä sä vielä vaadit veronmaksajilta, jotka kustantavat sun elämisen?

Vierailija
19/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omaisuutta on. Eli käyttörahan suhteen tunnen ehkä hitusen itseni köyhäksi, mutta muuten en.

Vierailija
20/81 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka ovat hoitovapaalla kotona, ovat valinneet sen, että hoitavat itse lapsensa. Minusta on hienoa, että meillä on kotihoidontuki enkä ymmärrä, miksi yhteiskunnan pitäisi enää lisää siihen panostaa. Jokainen itse tekee päätöksen lapsiensa hankkimisesta ja siitä, mikä on perhekoko. Ei nykyaikana voi edes ehkäisyn pettämistä pitää minään tekosyynä siihen, että ei tule toimeen, kun on sterilisaatiot ja monta eri ehkäisykeinoa. Lapsilisät ja erilaiset vanhempainrahat ja tuet on luotu sitä varten, että lapsesta kyetään huolehtimaan, jos todella on tiukka paikka, mutta vanhempi itse on ensi sijaisesti vastuussa lapsistaan eikä sitä vastuuta voi/saa sysätä yhteiskunnalle. Jos tuntuu, että Suomi on sössinyt asiat, niin muuttakaapa esim. Yhdysvaltoihin ja miettikääpä asia uudelleen. Harvassa maassa lapsiperheiden asema on näin hyvä, mitä se on Suomessa. Jos rahat ei riitä hoitovapaaseen, menkää töihin. Ei hoitovapaalla oleva ole köyhä, koska on sen itse valinnut.

Lisää valintoja. Jos on yh ja opiskelee, on todella tiukoilla. Sen ymmärrän. Opintotukea ei ole tarkistettu vuosikymmeniin, joten pienestä rahasta on kyse. Miksi ihmeessä et jäänyt työttömyystuelle, koska kyse on kuitenkin huomattavasti isommasta summasta? Opiskelu ei kannata, ellet ole opiskelemassa unelmiesi ammattiin... Toisaalta myös asut liian kalliissa asunnossa, jos opintotuki ja yh-korotteinen lapsilisä menevät siihen kokonaan. Asumistuki on muistaakseni 70 % vuokran hinnasta paitsi jos asunto on kohtuuttoman kokoinen/kallis ja suositellaan pienempää asuntoa. Silti tilanteesi ei ole kovin paha, sillä saat takuulla toimeentulotukea ja sehän on paljon suurempi raha kuin esim. opintotuki tai työttömyyskorvaus. Sillä voi oikeasti elää varsin leppoisaa elämää. Itse olin aika tyrmistynyt, miten suuresta summasta on kyse, kun normi-ihmisten pitää kituuttaa pienellä opintotuella ja tehdä päälle työkeikkaa. Suon sinulle sen silti, sillä opiskeleva äiti merkitsee sitä, että ei todennäköisesti jää koukkuun tukiviidakkoon ja mukavaan toimeentulotukeen vaan jo muutaman vuoden päästä on valmistunut ja mahdollinen veronmaksaja. :) Näin ainakin minä.

Valinnoista ei saa valittaa. Jos on työtön tai pienituloinen, ymmärrän köyhyydestä valittamisen. Mutta pienituloinen perhe on sellainen, missä nettotulot jäävät alle 1500 euron ja molemmat vanhemmat ovat silti töissä/työttömiä. Hoitovapaat, vuorotteluvapaat yms. ovat vain valintoja.

Meidän nettotulomme ovat 3000 euroa. Kun jään kuukauden päästä hoitovapaalle, tulomme romahtavat. Asumiskuluihin menee melkein 2000 euroa eli miehen koko palkka. Niinpä lapsilisät ja kotihoidontuki jäävät meidän niiksi tuloiksi, joita voimme käyttää ruokaan ja muihin laskuihin. Olemme laskeneet, että voin olla kotona puoli vuotta ja sitten olemme toimeentulon rajamailla ja joko pitää myydä asuntomme tai mennä töihin. Menen töihin. On sanomattakin selvää, että en ihmettele, miksi yhteiskunta ei maksa minun kotona oloani. Eihän se ole saanut päättää minun lapsiluvustanikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi