Kalleimmat harrastukset top 10:?
Laita pinoon,ainoat mitä tiedän superkalliita on pianotunnit.
Kommentit (116)
Motocross on vertailujen mukaan kalleinta. Varusteita ja pyöriä joutuu aika usein uusimaan kun lapset kasvavat niin nopeasti.
Meillä käsipallo maksaa 360€ + varusteet per vuosi.
Laskettelu kuitenkin meillä kallein - 270€ kausilippu lapselle muutaman viikon ajalle, vanhemmat jakaa 10 kerran lipun 215€. Varusteita ei onneksi tarvitse ostaa joka vuosi, viimevuonna meni 1000€ niihin / 3 hlöä
Ryyppääminen. Siihen, kun perehtyy kunnolla niin menee perhe, autot, talot, metsät, maat ja terveys. Ja siihen mukaan vedonlyönti ym. niin teidän kaikkien harrastukset on köyhien juttuja.
Itsellä ei ole ollut koskaan varaa tätä harrastaa kuin hyvin amatöörimaisesti.
Meillä lapsen ratsastus maksaa 20e kerta. Tällähetkellä käy kerran viikossa, jatkossa kaksi kertaa viikossa. Ei tuo nyt niin kovin kallista mieleståni ole.
Varusteissakaan ei tarvii olla sitä kaikkei kalleinta. Kypärän saa n.30e, housut n. 50e,turvaliivi n100e, saappaat n.30e, talvikengät ( tarjouksesta 25e). Eikä noita ihan jatkuvasti tarvii uusia ostaa.
Jalkapallo 130e/ kausi
uinti 150e kevät ja 150e syksy kun uintia kerran viikossa. 220e kun uintia 2krt viikossa.
Kumma miten halvalla jotkut selviävät harrastuksistaan. Tampereella ainakin on ihan pirusti kalliimpaa kuin mitä monissa viesteissä ehdotellaan.
Meidän 13v harrastaa rytmistä voimistelua kansainvälisellä tasolla, joten jotain 12000-13000 euroa menee vuodessa. N. 5 ulkomaan kisaa vuoden aikana. Pukuja tarvitaan useita, maksavat 400 eurosta eteenpäin. Itse varusteet ja välineet ei ole hintavia.
Laskettelu/lautailu ei ole välttämättä kallis. Hissilippu koko kaudeksi 300-400 euroa. Välineitä saa edullisesti käytettynä.
Joukkuevoimistelu, taitoluistelu ja jääkiekko. Niin ja ratsastus.
Yleisurheilukin on yllättävän kallis. Valmennusmaksu 500 euroa kausi eli tonni vuodessa. Siihen kisamatkat ja hallimaksut ja leirit, niin johan tulee hintaa. Niin ja totta kait monet lenkkarit, useammat piikkarit, oma keihäs, vaatteet yms.
Mulla on kaksi "kallista" harrastusta, moottoripyöräily ja ratsastus. Ratsastamassa käyn naapurin hevosella ilmaiseksi. Varusteita oon ostanut jonkin verran, mutta myös saanut tuolta naapurilta (hänen vanhojaan ja jotain on ostanut kiitoksena hevosten hoitamisesta ja liikuttamisesta).
Moottoripyöräilykään ei ole kallista, kun on vanha pyörä, jossa on vakuutuksen kannalta edullinen teho-painosuhde, pyörä ei niele ihan hirveästi bensaa, ei ostele uusia muotivarusteita joka ajokaudella ja ennen kaikkea omistaa kotimekaanikon, joka tekee kaikki huollot itse.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 08:03"]
Golfin pelioikeus 1000 €... on elämänhallinnassa ongelmia, jos noin paljon maksaa golfista. Golf-osakkeita saa yhdellä eurolla.
[/quote]
Varmaan saa eurolla, jos jaksaa ajaa aina tunnin suuntaansa päästäkseen pelaamaan, mutta pääkaupunkiseudun hyvillä kentillä pelaaminen maksaa. Arvostan vapaa-aikaani sen verran, että pelaan lähikentällä, jonne ajaa reilun vartin ja jossa voin siten pelata vaikka kuusi väylää halutessani. Itse sanoisin, että elämänhallinta on nimenomaan kohdillaan.
Ekavakara harrastaa kartingia, jo 14 vuotiaana täytyy olla sponsseja että rahat riittää. Budjetti kuluvalle vuodelle oli 13000 euroa josta 7000e (ja matkailuauto+kärry) omasta pussista. Ensi vuodelle vähän kasvaa tai sitten loppuu ellei saa sponsseja.
Tokavekara puolestaan harrastaa pianonsoittoa ja balettia josta kulut aikalailla samaa luokkaa kuljetukset huomioiden.
Jos olisin ollut kaukaa viisasa lapseni olisivat alkaneet harrastamaan partiota ja suunnistusta. Niitä taitoja oikeasti tarvitaan ja vanhemmatkaan eivät mene perikatoon.
Harrastan laulua ja olen kuullut että monien laulutunnit ovat 60€/45 min. Itsellä ei aivan noin kallista, mutta kallista kuitenkin.
1. vaimo
2. naiset
3. siipeilijät
4. lapset
Ratalasku eli laskettelu kilpaurheiluna saa peruskaskettelun näyttämään puoli-ilmaiselta. Niiden hissilippujen ja bensojen päälle voi laskea kisakamat, esim. sukset kaikkiin eri lajeihin, niiden jatkuva huolto, seuramaksut, valmennusmaksut, jatkuvat leirit ja kisamatkat sinne missä on lunta eli Lappiin tai ulkomaille...
Karting on todennäköisesti kallein, siihen menee ajoluokasta riippuen n. 500€ kk. Ja uudet autot maksavat n. 2000€
Naiset, viina, huvittelu, urheiluautoilu, veneily, kaikki seurajoukkueurheilu, taitoluistelu, koiraharrastus, ultrakeräily ja suojalkapallo.
Tytöillä varmaan taitoluistelu/muokka. Myös rytminen voimistelu on kallista, joukkuevoimistelu ehkä vielä kalliimpaa.
Taitoluistelusta ja rytmisestä kokemusta. Taitoluistelussa maksaa harkkamaksut helposti sen 600 €/kk vaikka ei ole kyse mistään yksityistunneista. Niissä kaupungeissa, joissa on liigajoukkue jääkiekossa, on jääajat kiven alla ja maksut korkeita. Kun laskee mukaan kisamaksut, luistimet (helposti esim. 600-700 €), terotukset, puvut, matkat...Ollaan aika lähellä sellaista 700-800 €/kk tasoa. Helsingissä varmaan enemmän.
Rytmisessä ja joukkuevoikassa maksaa puvut, 200 € on kevyttä rahaa pukua ostaessa, joukkuevoikassa on pakko mennä ryhmän mukana ja hankkia se, mikä se puku on. Myös muut asut on pakko hankkia niin, että kaikilla on sama. Myös on pakko sitoutua kisamatkoihin, leireihin ja kaikkiin harkoihin. Harkkamaksut on sellaista vähintään 100 €/kk.
Pojilla ykkönen on varmaan moottoriurheilu ja sitten jääkiekko. Näistä en osaa sanoa.
Minä pidin golfia enkä mennyt firman tarjoamalle golf kurssille kun pelkäsin että innostun siitä. Jonkun aikaa kurssista eteen päin ihastuin karvattomaan koiraan. Hankin sellaisen. Sitten karvattoman kissan. Nyt koiria on 3 ja kissoja 4. Olisi muuten olltu halpaa golfata;). Näille olen uusinut auton suuremmaksi ja paljon paljon muuta kulua on tullut. Ensimmäisen kissan silmä leikattiin alle vuoden ikäisenä kaksi kertaa luomen virheasennosta johtuen.